Coal Pony "Jolly Jumper"

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
drBunhead
All rounder
All rounder
Berichten: 84
Lid geworden op: vr 11 augustus 2017, 15:41

Dutch schreef: do 5 augustus 2021, 23:33 Ik heb een 50mm stem te leen mocht dat wat zijn.
Kan inderdaad wel een goede optie zijn, ik heb nu een 38mm. Is die voor 31.8 of 35mm bars?

Ik kwam ook nog deze tegen, ook wel verhelderend (en ondersteunend voor mijn vermoeden).
https://www.youtube.com/watch?v=_lZVpmVJjN0

Volgens mij heb ik de stack-hoogte, of in dit geval het gebrek eraan een beetje onderschat in het geheel. Ondanks dat die al 27mm hoger is dan de 5010 hiervoor.
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Daarin heb je je idd vergist, als je "bedacht" had dat je stack 27mm hoger zou zijn dan de 5010 dan is hij eigenlijk lager vermoed ik.
Fully zakt nl nagenoeg gelijk v+a. Een HT zakt de sag in. Dus met 150mm vork op 20% zit je weer op 30mm minder.

Stem is voor 35mm stuur, ik stuur je een pb
DaanJ
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1266
Lid geworden op: wo 10 augustus 2005, 12:20
Mijn mountainbike: Star en single speed

Dutch schreef: vr 6 augustus 2021, 11:14 Daarin heb je je idd vergist, als je "bedacht" had dat je stack 27mm hoger zou zijn dan de 5010 dan is hij eigenlijk lager vermoed ik.
Fully zakt nl nagenoeg gelijk v+a. Een HT zakt de sag in. Dus met 150mm vork op 20% zit je weer op 30mm minder.

Stem is voor 35mm stuur, ik stuur je een pb
Zoveel is het ook weer niet, o.a. hoek van de vork en lengte fiets maakt aardig wat uit. Met 30 mm sag is de stackhoogte van deze bike ongeveer 10 mm lager dan zonder sag. Feit is natuurlijk wel dat op bottom out van de vork dit nog veel lager is, dus die hoogte is altijd een beetje een compromis. Maar daar rij je hardtail voor toch :D Check deze voor als je het exact wilt weten, ook voor de reach, en voor natuurlijk het effect van spacers: https://madscientistmtb.com/bike-geometry-calculator/ of https://bikegeo.muha.cc/ of https://www.bikegeocalc.com/

Heel toffe fiets trouwens!
drBunhead
All rounder
All rounder
Berichten: 84
Lid geworden op: vr 11 augustus 2017, 15:41

Assumption is dus echt het probleem hier... Enfin, eerst maar pielen met spacers, heb nog best wat ruimte over in de hoogte.

Hopelijk is de skiheuvel op het Rutbeek morgenochtend open, zit een mooie afdaling in die makkelijk herhaald kan worden. Multi-tool mee en de hele ochtend runs maken :winkie:

Dan zondag naar Holten om de jumps te proberen.
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

DaanJ schreef: vr 6 augustus 2021, 13:13 Zoveel is het ook weer niet, o.a. hoek van de vork en lengte fiets maakt aardig wat uit. Met 30 mm sag is de stackhoogte van deze bike ongeveer 10 mm lager dan zonder sag. Feit is natuurlijk wel dat op bottom out van de vork dit nog veel lager is, dus die hoogte is altijd een beetje een compromis. Maar daar rij je hardtail voor toch :D Check deze voor als je het exact wilt weten, ook voor de reach, en voor natuurlijk het effect van spacers: https://madscientistmtb.com/bike-geometry-calculator/ of https://bikegeo.muha.cc/ of https://www.bikegeocalc.com/

Heel toffe fiets trouwens!
Even in de geo calculator de Coal bekeken, a2c van 551 naar 513 gezet (25% sag) en al is het 14mm natuurlijk zit jou uitgangspunt er dichter op Daan. (Iets met driehoek heer Dutch... slapert :lol: )
Voordeel voor broodhoofd is dat reach bijna 18mm langer wordt sagged (maar dan moet Coal wel static gegevens afgeven, waar ik vanuit ben gegaan)

Door jou benoemde feit is een feit maar dat wordt tenietgedaan door een actieve houding waarin je met je lichaam dit verschil opvangt (hoop ik althans voor (HT) rijders) :winkie:
Laatst gewijzigd door Dutch op vr 6 augustus 2021, 17:22, 1 keer totaal gewijzigd.
drBunhead
All rounder
All rounder
Berichten: 84
Lid geworden op: vr 11 augustus 2017, 15:41

De Pony is voor nu klaar om de stalling uit te mogen.

Afbeelding

De chainlijn rond de Reverse components bash beviel mij toch niet helemaal en kon ik ook niet lekker krijgen. Nu dus weer de old and trusty OneUp bashguard gemonteerd, mis staat ook niet vind ik. De EDC carrier is binnen, maar die monteer ik nadat ik een eindoordeel heb over stemhoogte etc.

Morgen lekker de Rutbeekse skiheuvel op en af. Is A goed voor de conditie en B zo kan ik kort achter elkaar runs maken met verschillende spacer stacks. Laat het testrijden maar beginnen, ik heb er zin in.
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Goed bezig!

Ga je de Pony vooral in NL rijden of ook in het buitenland?
Dat kan een andere set-up wel rechtvaardigen is mijn ervaring.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
drBunhead
All rounder
All rounder
Berichten: 84
Lid geworden op: vr 11 augustus 2017, 15:41

Heckler40 schreef: vr 6 augustus 2021, 19:20 Goed bezig!

Ga je de Pony vooral in NL rijden of ook in het buitenland?
Dat kan een andere set-up wel rechtvaardigen is mijn ervaring.

Enjoy!!
Het is de bedoeling om de Pony ook mee te nemen naar het buitenland. Regelmatige trips naar Winterberg bijvoorbeeld of met goed geluk mee naar buitenlandse klussen. Zo heb ik twee jaar geleden een project gehad in Vancouver en toen heb ik de halve sea-to-sky bezocht met mijn Santa Cruz.

Qua volume zal er in NL vaker gereden worden, maar mijn focus ligt toch echt bij het buitenland en ben zeker bereid daar op de laagland banen wat in te leveren.
drBunhead
All rounder
All rounder
Berichten: 84
Lid geworden op: vr 11 augustus 2017, 15:41

De eerste proefrit zit erop. Wat een fiets, eerste indruk is positief. Ondanks de non-cross country banden kwam ik de skiheuvel makkelijker op dan ik met de 5010 ooit heb gedaan. Naar beneden is de fiets ontzettend wendbaar en gretig. Ben echt onder de indruk. Magura remmen moeten natuurlijk nog inbedden, maar voelen goed aan. De derrailleur moet ik op de lichtere verzetten nog wat afstellen, maar verder heeft Microshift geen kik gegeven en is ook dit een goede keuze.

Trail side modifications qua cockpit zijn gemaakt en de conclusie was vrij duidelijk (en vrij snel gemaakt) stuur moet omhoog en naar voren.
Afbeelding
Lekker sleutelen langs de trail.

Er komt sowieso een 50mm riser bar en een 50 mm stem. Zat te denken aan Chromag FU50, Production Privee cockpit of Spank Spike Vibrocore. Daar zal ik dit weekend nog even induiken, de PP is sowieso niet op voorraad in de maat die ik wil, past qua kleuren wel heel goed bij de rest :roll:

Omdat het zonnetje er even bij was kon ik het niet laten om nog wat fotootjes te schieten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Thegreatgaitie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 18 december 2019, 12:52

Werkelijk prachtige fiets :-q

Je zegt: 50mm riser bar...kom je dan niet heel erg rechtop te zitten? (bij normaal zittend trappen...?)
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Mooi man,

Daar ga je veel plezier op beleven.

En voor wat de zithouding betreft, op de foto met de zadelpen hoog lijkt het dat je met 50mm rise ongeveer level komt met het zadel?

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
drBunhead
All rounder
All rounder
Berichten: 84
Lid geworden op: vr 11 augustus 2017, 15:41

Thegreatgaitie schreef: vr 13 augustus 2021, 14:29 Werkelijk prachtige fiets :-q

Je zegt: 50mm riser bar...kom je dan niet heel erg rechtop te zitten? (bij normaal zittend trappen...?)
Yeap, ik zei 50mm. Uiteindelijk is het zelfs een 60mm riser geworden. :tong

Afbeelding
Er "moest" natuurlijk wat roods inkomen en de 31.8, 50mm rise in rood was niet op voorraad. De 35, 60mm rise wel. :roll:
Heckler40 schreef: vr 13 augustus 2021, 15:00 Mooi man,

Daar ga je veel plezier op beleven.

En voor wat de zithouding betreft, op de foto met de zadelpen hoog lijkt het dat je met 50mm rise ongeveer level komt met het zadel?

Enjoy!!
Afbeelding

Zadel op full-mast is inderdaad ongeveer gelijk met het stuur nu. Eerste keer proefzitten en het past heel goed zo, Beter dan de "low" rise van 25mm. Nog even beetje met spacers spelen, maar denk dat dit wel zo'n beetje de hoogte wordt en dat ik de stuurbuis van de vork op maat kan maken.

Het stuur is met 820mm wel heel breed voor een all-round fiets, maar wil het eerst proberen voor ik het inkort. Wie weet past het uitstekend bij mijn lange noodle arms. :winkie:
Laatst gewijzigd door drBunhead op vr 13 augustus 2021, 19:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Ik heb sturen van 72 tot 80 cm in gebruik, en met mijn 1.87m en lange armen is boven de 76-77 niet fijn.
De Highlander heeft 76 kaal 77cm met grips en dat was perfect in de Alpen.
Die ene 80cm set-up die ik nog heb ga ik afzagen. YMMV

Gesterkt door dit artikel in Enduro magazine Eind 2020 over 10 echte EWS Enduro racebikes.
https://enduro-mtb.com/en/enduro-race-b ... kenntnisse

Narrow handlebars are awesome!
Another trend that is swinging back is extra-wide handlebars. The professionals on the EWS circuit ride astoundingly narrow handlebars. The Renthal bar on the Yeti measures just 750 mm, the one on the Canyon is 765 mm wide and the Lapierre had a 755 mm model fitted.

(Yeti was de testwinnaar)

After taking a little while to accustom themselves to them, four of our five test riders found the narrow models better overall. They found them to offer more direct steering and increased freedom of movement, reducing tension on the bike with arms spread less wide. After the test, we ended up shortening the bars on our private bikes, starting at 770 mm.
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
drBunhead
All rounder
All rounder
Berichten: 84
Lid geworden op: vr 11 augustus 2017, 15:41

Ik denk dat ik uiteindelijk ook terug ga naar ~780. Dat was de bar die ik er net af heb gehaald en dat beviel wel heel goed (die 2 ritten). Op de SC reed ik met stock bars van 760 rond en dat was wel "smal" en de 780 voelde echt als een verbetering.

Wil het gewoon nog niet inkorten voor ik het geprobeerd heb. Je weet maar nooit met mijn 1.94 en 2m spanwijdte.
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Eens met bovenstaande, ook 800, 780 gereden en nu toch op 770/760 uitgekomen.

Verder terug naar de fiets, mooi geworden zo. 60mm rise bar is voor de looks imho net teveel maar misstaat niet gelijk. Lekker fietsen. :-q
Plaats reactie