Idworx Opti BLT

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
Fourteen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 321
Lid geworden op: do 18 maart 2021, 10:39

Mooi zeg! Na de hobbels in de beginfase op naar probleemloos hobbels ermee op fietsen ;)

De lange ping van Spurcycle is niet gebleven zag ik op marktplaats? Of was dit toch iemand anders? :-)

Welke tandwielen rij je? 39/35? 35/35? Da's met ketting ook nog wat goedkoper uitproberen voor er eventueel een riem op komt.

Hoe bevalt de 18 ten opzichte van de 12?
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

Scherp! De spurcycle is inderdaad weg, het RVS paste niet mooi bij het titanium, wat dat betreft ben ik dan een pietlut.. :wink:. De tandwielen zijn 39/35 (Idworx standaard). Hoewel ik maar een klein ritje met de 12 heb gemaakt ben ik blij dat ik de 18 heb laten monteren, ik houd van kleine stappen en heb altijd liever meer bij dat ik minder gebruik dan minder bij waardoor ik soms wat moet missen. Daarnaast vind ik de aluminium behuizing strakker ogen dan het kunststof van de 18.
Fourteen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 321
Lid geworden op: do 18 maart 2021, 10:39

Knakker29 schreef: za 3 juli 2021, 21:29 Scherp! De spurcycle is inderdaad weg, het RVS paste niet mooi bij het titanium, wat dat betreft ben ik dan een pietlut.. :wink:.
Op een titanium stuur smoelt de zwarte variant net wat beter ja, op een zwart stuur valt het minder op ;)
Knakker29 schreef: za 3 juli 2021, 21:29 De tandwielen zijn 39/35 (Idworx standaard).
Mocht je ze in de toekomst kwijt willen, graag een pb'tje. ;)

Probeer voor de wissel naar riem ook nog eens 2 gelijke maat tandwielen, makkelijk te doen met die spiders voor een courante tandwielmaat. Je versnellingen komen dan nog wat lager te liggen, terwijl je 1e versnelling wel bruikbaar blijft. Met dat grote tandwiel voor vind ik 'm wat hoog vertand, zeker met vakantiebagage.

Met m'n Rohloff ging ik naar de laagste door Rohloff toegelaten versnelling. Als je een Pinion fiets met twee gelijke tandwielen uitrust kom je daar qua verzet nog onder met je 1e versnelling, terwijl met de hoogste Pinion versnellingen dan alsnog langer door kunt trappen dan bij de Rohloff in 14.
Knakker29 schreef: za 3 juli 2021, 21:29 Hoewel ik maar een klein ritje met de 12 heb gemaakt ben ik blij dat ik de 18 heb laten monteren, ik houd van kleine stappen en heb altijd liever meer bij dat ik minder gebruik dan minder bij waardoor ik soms wat moet missen.
Ach, en als je die kleine stappen niet nodig hebt gewoon 2 of 3 versnellingen tegelijk schakelen ;)
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

Dank voor de tip! De hoge versnellingen vind ik ook minder interessant dan de lage, het is wel weer een extra investering voor vier tandjes minder, niet goedkoop die bladen (Vakantiefietser heeft ze overigens in de aanbieding zie ik), misschien na de zomer een keer. Mocht ik ombouwen naar belt houd ik de bladen en ketting waarschijnlijk ook, misschien wil ik wel weer terug, en je weet maar nooit. :D
Fourteen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 321
Lid geworden op: do 18 maart 2021, 10:39

Knakker29 schreef: za 3 juli 2021, 22:11 De hoge versnellingen vind ik ook minder interessant dan de lage, het is wel weer een extra investering voor vier tandjes minder, niet goedkoop die bladen (Vakantiefietser heeft ze overigens in de aanbieding zie ik), misschien na de zomer een keer.
Vroeger leverde idworx de fietsen nog alleen met ketting en moesten de dealers de fietsen ombouwen als een klant riemaandrijving wenste. Daar zijn best wat van die Heggemann tandwielen overgebleven. Soms zelfs zoveel dat men er een aanbieding van kan maken. Veelal de 43T van de Rohloff modellen, maar het voordeel van de Pinion exemplaren was wel dat je gelijk twee Heggemann tandwielen had na een ombouw ;)

Voor het uitproberen van de verhouding zou je ook nog twee andere gelijke maten tandwielen uit kunnen kiezen die minder prijzig zijn dan de 135 euro (of de 100 euro uit de aanbieding...). Als je de maten door de kettinglengte laat bepalen hoef je met een beetje mazzel die ook niet aan te passen in lengte.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Damn, dat is een strakke fiets geworden! :-q
Mooi frame en perfecte afmontage.
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

@Jamis: dank!

@Fourteen: ik houd het allemaal in gedachte, misschien voor komende winter. Met alle gedoe achter de rug en mijn vakantie voor de deur heb ik even geen zin meer in sleutelen. Binnenkort wel een keer wat heuvelachtig terrein opzoeken om te kijken hoe de vertanding bevalt.
Gebruikersavatar
JW
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 281
Lid geworden op: do 28 februari 2002, 02:00
Mijn mountainbike: durft meer dan ik / Geometron

Zeer mooie fiets en die transmissie is om te smullen.
Heb zelf een paar dagen pinion+riem kunnen testen en het werkt echt geweldig. Voor enduro gebruik is het echt meer dan ideaal, waar je ook staat, altijd is het mogelijk de juiste versnelling te kiezen. Stilstaand, rollend, gaat altijd (OK, geen kracht zetten maar dat gaat bij een derailleur ook niet echt). En zo stil.
De toekomst!
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Eens, en toch ook weer niet ;-) Voor fietsen die je redelijk gelijkmatig voort of omhoog beweegt in minder dan ideale omstandigheden zie ik zeker de voordelen van een Pinion/riem combo. Dus ideaal voor reisfietsen zoals deze topper, en voor trail/enduro, waarbij je vooral over fireroads (al dan niet steil) omhoog kan peddelen. Maar voor een rondje Zeist of Bergschenhoek zou ik toch nog kiezen voor ketting en derailleur/singlespeed, ik denk dat een Pinion/riem daar net wat te log aanvoelt, en ik stoor me toch ook altijd net teveel aan het geluid en gevoel van de Pinion als je even je benen hebt stilgehouden en weer vol doortrapt (iets wat ik op Zeist nogal vaak doe)
Maar wellicht moet ik maar eens iets bouwen om dit echt in de praktijk te testen..
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

Daar kan ik me wel iets bij indenken, vooral het feit dat je wat meer druk van de pedalen moet halen alvorens je schakelt is even wennen, misschien dat dat bij veelvuldig schakelen of op onregelmatige offroad klimmen wat minder voelt of meer gewenning nodig heeft. In combinatie met de Onyx naaf vind ik de vrije slag overigens best meevallen, voelt een stuk beter dan met de reguliere Pinion naaf. Het is op deze fiets allemaal niet zo'n issue, ik heb een aantal offroad stukken gereden, dat gaat prima als je gewoon lekker wilt doorrijden, wat uitdagender stukken kun je met deze fiets ook best rijden, maar het 'kunnen' is daarbij natuurlijk belangrijker dan de manier waarop. Ik ga volgende week een gravel rondje op de Veluwe doen waarin wat stukken MTB route zitten, benieuwd hoe dat bevalt.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Het is inderdaad gewenning, dat was een derailleur ook ooit. Als ik nu zelf op een derailleur fiets stap (na 15 jaar Rohloff/Pinion) gaat het ook mis. Rol je staand op de pedalen een berg af en klik je vast 3 of 4 versnellingen bij voor het komende vlakke stuk ... blijkt dat je gewoon eerst nog moet trappen om in de gekozen versnelling te komen :-{ ...... bij Pinion/Rohloff is na de "klik" de versnelling direct beschikbaar, leer je dat toe te passen schakelt het sneller dan een derailleur en kun je je in meer situaties redden.
Je hebt wel een weekje aanpassing nodig en zo lang zijn de meeste testritjes meestal niet ......
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dat vond ik inderdaad een voordeel van de Rohloff, kunnen schakelen zonder te trappen! Ga je zeker gebruik van maken als je aan zo een versnellingsbak gewend bent.

Het is wel echt een "er is nergens op bezuinigd" fiets, en dat bedoel ik positief. Alleen maar mooi spul!
Ben benieuwd naar de eerste plaatjes van de mooie trips die er ongetwijfeld mee gemaakt gaan worden... ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Wat precies past er niet bij de tweede foto? Komt het laadsnoer tegen de stuurpen ofzo?
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

kermit schreef: di 6 juli 2021, 09:42 Dat vond ik inderdaad een voordeel van de Rohloff, kunnen schakelen zonder te trappen! Ga je zeker gebruik van maken als je aan zo een versnellingsbak gewend bent.

Het is wel echt een "er is nergens op bezuinigd" fiets, en dat bedoel ik positief. Alleen maar mooi spul!
Ben benieuwd naar de eerste plaatjes van de mooie trips die er ongetwijfeld mee gemaakt gaan worden... ;-)
Het moet nog een beetje in het systeem geraken, maar het is inderdaad fijn om niet trappend terug te hoeven schakelen. De gripshift vind ik wel minder fijn dan triggers, door het MTB-en ben ik gewend om min of meer gelijktijdig te kunnen remmen en schakelen, dat gaat niet lekker met de twister. Ik denk dat ik triggers fijner zou vinden, ook als dat betekent dat een kleiner aantal versnellingen dat je in een keer kunt schakelen (de Cinq shifters voor de 1.12 kunnen er max 3 aan geloof ik). Maar goed, ik heb gelezen dat Pinion zweer bij de gripshift, dus dat wordt wachten op een derde partij die er wel brood in ziet en het technisch voor elkaar krijgt.

Echte mooie trips gaan denk ik nog even duren (helaas). Door wat ongemakken en anderhalf jaar thuiswerken wil het lijf niet soms zo hard als het hoofd, het is verstandiger de tijd te nemen om weer wat op te bouwen zodat ik er daarna hopelijk weer wat meer mogelijk is. Een fiets waar je met plezier op rijdt gaat daar natuurlijk zeker bij helpen :D
Laatst gewijzigd door Knakker29 op di 6 juli 2021, 11:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

Kapitein Iglo schreef: di 6 juli 2021, 10:00 Wat precies past er niet bij de tweede foto? Komt het laadsnoer tegen de stuurpen ofzo?
Yep, de laadkabel past net niet tussen de Edge en het laadpunt, even kijken naar een andere kabel, of het zo laten (laadt behoorlijk snel).
Plaats reactie