Idworx Opti BLT

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

Olie vervangen met de Pinion set, spuit erop schroeven, schuin zetten, paar uur laten staan en af en toe leeg trekken. :-q

Begrijp nog niet zo goed waar het precies fout gaat met de kabels, procedure is behoorlijk straight forward en heb de service handleiding tot op de letter gevolgd. Alles gaat goed tot het moment waarop beide kabels gefixeerd zijn in de grip, dan slaat er ergens iets vast. Het vervelende is dat je de kabels dan meteen in de prullenbak kunt gooien omdat ze direct na de kabelstop in de handgreep afgeknipt moeten worden en je ze na losmaken niet meer opnieuw kunt monteren (en vast de pulley niet goed kunt terugzetten). Kwam wel twee manieren tegen voor monteren; de één monteert de kabels in de middelste versnelling, de Pinion handleiding start in de eerste (die heb ik gevolgd).
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Knakker29 schreef: vr 21 januari 2022, 12:01 Olie vervangen met de Pinion set, spuit erop schroeven, schuin zetten, paar uur laten staan en af en toe leeg trekken. :-q

Begrijp nog niet zo goed waar het precies fout gaat met de kabels, procedure is behoorlijk straight forward en heb de service handleiding tot op de letter gevolgd. Alles gaat goed tot het moment waarop beide kabels gefixeerd zijn in de grip, dan slaat er ergens iets vast. Het vervelende is dat je de kabels dan meteen in de prullenbak kunt gooien omdat ze direct na de kabelstop in de handgreep afgeknipt moeten worden en je ze na losmaken niet meer opnieuw kunt monteren (en vast de pulley niet goed kunt terugzetten). Kwam wel twee manieren tegen voor monteren; de één monteert de kabels in de middelste versnelling, de Pinion handleiding start in de eerste (die heb ik gevolgd).
Waar woon je? Het is een trucje dat ik je zo uit kan leggen.

- Monteren kabels in pinion bak idd in middelste versnelling (8 klikjes vanaf uiterste bij P1.18)
- Dan bovenste shifter kabel volledig uit trekken
- Vervolgens onderste kabel als eerste monteren met pijltje vd shifter op 1 (zit een kleine uitsparing) en afknippen na tonnetje
- Dan shifter volledig draaien naar 18 en bovenste kabel monteren, dan met tang tonnetje (zo ver mogelijk) uit de shifter trekken en kabel afknippen.

ps, zitten vaak drie tonnetjes in de shifter, de derde haal je er uit als reserve
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

yo-eddy schreef: vr 21 januari 2022, 16:40 Waar woon je? Het is een trucje dat ik je zo uit kan leggen.
Een behoorlijk eindje bij jou vandaan, maar dank voor het aanbod :-q

Ik zal jouw methode een volgende keer proberen. In de video van Pinion (die ik gevolgd had) zet je hem eerst handmatig (op de bak) in zijn 1, monteer je de eerste kabel en schakel je met de shifter naar 18 en zet je daarna de 2e kabel vast. Probleem waar ik steeds tegenaan liep is dat hij na het vastzetten van de 2e kabel niet meer volledig naar de 1 terug kon schakelen (bleef ergens halverwege steken). Pulley zat er wel juist in en de kabels liepen netjes parallel, maar misschien dat er onderwijl wat is verschoven.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Je kan natuurlijk ook langs gaan bij het nieuwe hoofdkantoor van 11Ants, dat is al een stuk dichterbij voor je. :-q (schijnen trouwens nog meer mooie fietsen te staan ;-) )
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

Ik kom als het weer wat beter wordt een keer aan op de fiets :-q
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

Enjoying the silence :bier:

Kabels zijn aan de lange kant om nog wat speelruimte houden, misschien dat ik ze nog een keer inkort, stuur voelt eigenlijk perfect aan.

Afbeelding

Afbeelding
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Knakker29 schreef: vr 11 februari 2022, 15:13 Enjoying the silence :bier:
Laat Gerrit het niet horen :winkie: :winkie:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

yo-eddy schreef: vr 11 februari 2022, 15:19 Laat Gerrit het niet horen :winkie: :winkie:
Ik ga het lot niet tarten (maar een plaatje krijgt hij uiteraard wel). :tong
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Knakker29 schreef: vr 11 februari 2022, 15:35
yo-eddy schreef: vr 11 februari 2022, 15:19 Laat Gerrit het niet horen :winkie: :winkie:
Ik ga het lot niet tarten (maar een plaatje krijgt hij uiteraard wel). :tong
Waarom heb je voor eigenlijk gekozen voor een spider met alu tandwiel ipv direct mount Pinion tandwiel (in staal ipv alu)?
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

Eerlijk gezegd heb ik er helemaal niet bij stil gestaan, vraag is ook niet door de dealer gesteld.

De direct mounts zien er optisch strakker uit (zie ik nu), maar functioneel?
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Knakker29 schreef: vr 11 februari 2022, 17:38 Eerlijk gezegd heb ik er helemaal niet bij stil gestaan, vraag is ook niet door de dealer gesteld.

De direct mounts zien er optisch strakker uit (zie ik nu), maar functioneel?
Functioneel maakt het weinig uit, rij zelf 32/32 en verder is het fijn dat tandwiel voor en achter van zelfde materiaal zijn ivm slijtage.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

Dank in ieder geval voor de tip, wanneer het een keer aan vervanging toe is zal ik er nog eens naar kijken. Er zit nu een 39 EXP tandwiel op, alleen zijn de ringen inderdaad van alu en is de zilveren EXP DM van staal. De zwarte alu direct mount heet dan weer SL en geen EXP. Het is mij alleen niet helemaal duidelijk wat het verschil is tussen een EXP ring en een SL DM (volgens de site hetzelfde materiaal).

De volgende keer dat ik iets met mijn Pinion laat doen check ik het in ieder geval eerst even bij jou. :lol:
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

Een beetje tijd over vandaag, de startpost maar eens voorzien van een finaal setje (iets fatsoenlijkere) foto's.

De belt rijdt wel echt lekker, eerste ritjes nog wat gepiep, maar inmiddels muisstil. :)
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Ja fijn hé, zo'n belt. ;-)

Maar mooie fiets zo, bijna niks meer op aan te merken. :winkie:
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

suravida schreef: ma 11 april 2022, 20:35 Maar mooie fiets zo, bijna niks meer op aan te merken. :winkie:
Bijna niets :D

Het enige waar ik nog steeds mee loop te kooien is het balhoofd. Paar maanden terug helemaal nagelopen (dat keer door de dealer), maar er blijft na verloop van tijd steeds speling terugkomen, zou volgens mij niet meer moeten na 1500km. Deze week maar weer bijstellen, als het zo blijft gaat er een Hope in.
Plaats reactie