Project: opbouw kids bike

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Gebruikersavatar
Opperhoofd
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1813
Lid geworden op: vr 11 april 2003, 17:47
Mijn mountainbike: hangt op zolder aan de muur

Een tijd terug eens met wat vrienden en hun kroost op de MTB het bos in. Hier in de schuur staat een 24" MTB. Een Cannondale kids trail 24". Qua maat kunnen beide kids er op fietsen, ze schelen niet veel qua lengte.

Nou was het de eerste keer echt op de MTB het bos in voor m'n dochter. Ze heeft kracht in haar benen en ik had wel verwacht dat ze lekker kon fietsen. Maar ze trapte gewoon alle heuveltjes van de MTB route van Lemele omhoog :D :-q Tijdens het fietsen ze ze een paar keer "Papa, dit is leuk!" Uiteraard helpt het om het materiaal goed voor elkaar te hebben, de juiste maat fiets en een goed bereik met de versnellingen waarvan je er vooral niet te veel hebt (enkel blad voor!)
Een week later vroeg ze wanneer we weer op de MTB het bos in gaan. Ondertussen was ik al een beetje aan het kijken om iets leuks voor haar op te bouwen :winkie:

Belangrijk vind ik dat je kind controle heeft over de fiets. Dus een goede maat. Te groot op de groei gaat er bij mij niet in. Dan maar een keer een extra fiets kopen. Nou was mijn gedachte om iets leuks op te bouwen en dan wanneer nodig ik alleen het frame hoef te verwisselen. Veel onderdelen had ik nog liggen dus ik ben op zoek gegaan naar een frame, voorvork en aandrijving.

Ik heb een XS frame gevonden, LaPierre Raid L100 34 cm, welke me mooi als basis leek.

Afbeelding

Even een plaatje met 26" wiel en verwachte hoogte van de voorkant gemaakt om een indruk te krijgen. De voorvork was nog onderweg.

Afbeelding

En dan is de voorvork ook binnen. Een Rockshox SID. Mooi dat overjarige high end spul 8)

Afbeelding

Na wat verder zoeken een leuke 10 speed Shimano Deore aandrijving gevonden. En dan kan het afmaken van de fiets beginnen. Lekker zondagmiddag buiten in de tuin prutsen. Het voorlopige resultaat.

Afbeelding
Afbeelding

Ik vind em erg geslaagd. Wat betreft de voorvork, ik dacht dat de decals gewoon stickers waren. Dat was niet het geval en zo kwam er ineens rood op de fiets. Nou had ik nog een setje rode en zwarte softgrips liggen. M'n dochter koos voor de rode wat het eigenlijk best leuk maakt imho.

Ik was nieuwsgierig wat de fiets nou weegt, dus even gewogen => 10.46 kg.

Wat ik nog moet doen is de banden tubeless monteren. Verder ben ik op zoek naar een kortere crankset en ander kettingblad. Die nu gemonteerd zit is 175mm, dat is te lang. 165mm is wel te vinden maar voelt als te weinig verschil met 175. Ik denk dat 155 of 160mm beter is. Iemand een tip welke opties ik heb?

Edit 20 juni 2021
Nu is de fiets helemaal klaar. De laatste wijzigingen:
- een HUP kids crank, 150mm
- 30t kettingblad
- banden tubeless gemonteerd
- remhendels meer horizontaal

De crank is met 113.5 mm JIS trapas. De crankarmen hebben nu een hele mooie minimale afstand tot het frame imho. En ook de korte lengte is veel beter. Voor de korte benen en de bochten. Het 30t noname narrow wide kettingblad zit aan de binnenkant bevestigd. De kettinglijn is prima zo :-)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En dit is em dan helemaal.
Afbeelding

Lapierrre Raid L100 34cm
Rockshox SID Team
Shimano Deore 10 speed groep
11-36 cassette
HUP 150 mm crank met 30t narrow wide kettingblad, 113.5 JIS trapas
Controltech carbon 60 cm stuur
Specialized 70mm stuurpen
Controltech carbon zadelpenklem
Fizik Aliante carbon zadel
Fizik Cyrano carbon zadelpen
Mavic 317 velgen met shimano naven
Racing Ralph 2.1, Vredestein Spotted Cat 2.0, beide tubeless gemonteerd
Laatst gewijzigd door Opperhoofd op zo 20 juni 2021, 13:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Ik vind m erg geslaagd.
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Fourteen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 321
Lid geworden op: do 18 maart 2021, 10:39

Da's een leuke fiets geworden!
Opperhoofd schreef: ma 31 mei 2021, 12:01 Verder ben ik op zoek naar een kortere crankset en ander kettingblad. Die nu gemonteerd zit is 175mm, dat is te lang. 165mm is wel te vinden maar voelt als te weinig verschil met 175. Ik denk dat 155 of 160mm beter is. Iemand een tip welke opties ik heb?
Als je voor een trapas met vierkante aansluiting gaat kun je bij onder andere Thorn van 150mm tot 185mm cranklengte:

https://www.sjscycles.co.uk/cranks/150- ... mk2-black/
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Mooie kids bike, dochterlief boft maar

Die Thorn optie is wel prijzig en een systeemwissel, Er zijn ook crank shorteners te koop voor een tientje.

werkt op zich wel maar Q factor is beroerd
https://www.dutchbikebits.com/crank-shortener

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16705
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Hier speciale kids cranks in allerlei korte maten. Voor vierkante as en 104bcd bladen.
Niet spotgoedkoop, maar ook niet extreem duur:
https://kidsracing.co.uk/collections/sh ... 7739079743

Leuke fiets voor je dochter! :-q
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
sieger
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 803
Lid geworden op: za 5 januari 2008, 20:11
Mijn mountainbike: Sonder Signal St + Pace RC129
Contacteer:

Kijk eens naar bmx cranks , in alle maten te kopen

https://www.fritsbmx.nl/nl/webshop

Of

Pietendebmx
Sonder Signal -> 12.95 Kg

Mijn Strava
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

SRAM NX is er in 155 mm (en is niet duur)

Leuk fietsje; past prima zo te zien, zo'n 26" vorkje. Is dit 80 of 100mm veerweg?
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Gebruikersavatar
Opperhoofd
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1813
Lid geworden op: vr 11 april 2003, 17:47
Mijn mountainbike: hangt op zolder aan de muur

Bedankt voor alle tips, er is inmiddels een 150mm HUP crank onderweg.
38x10 schreef: ma 31 mei 2021, 16:13 SRAM NX is er in 155 mm (en is niet duur)

Leuk fietsje; past prima zo te zien, zo'n 26" vorkje. Is dit 80 of 100mm veerweg?
Ja die had ik gezien maar nergens te vinden. Of ik zoek niet goed. In elk geval, ik heb al wat anders. Ik vind een sram crank trouwens niet echt passen bij een Deore groepset. Ik ben wel de vader die met haar rond rijdt. Als ik als liefhebber zoiets zie... :-{ :lol:

Het is een 80mm vork, het scheelt wat inbouwhoogte.
HarrySlingerLove
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 442
Lid geworden op: ma 19 april 2021, 20:35

Ha, mijn kleine zou jaloers zijn. Het is dat ik zelf NUL handig ben met dit soort dingen.
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1468
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

En we gaan hier verder. Na het zien van dit topic heb ik via PB contact gehad met Opperhoofd. En vervolgens een zelfde frame voor mijn oudste gekocht. Voor dat geld kun je geen pijn lijden. Dank voor het advies! :-q :winkie:

@Opperhoofd, jij hebt dus een HUP crank gekocht.
Compleet, incl. as en chainring? Ik zit zelf te denken om een Shimano crankje te pakken en daar helicoils in te draaien. Al is het alleen maar dat ik die 4-kante asjes niet fijn vindt.
“Old, not obsolete”
gekkokees
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1216
Lid geworden op: ma 12 juli 2004, 17:06
Mijn mountainbike: KHS FXT Rage,kona kula primo, Santa Cruz Heckler

Ik weet natuurlijk niet hoe groot je kiddie is, maar ik zag wel vaker groepen kids een cursus krijgen en die hadden dan allemaal de polsen omhooggedraaid..omdat de remhendels te schuin naar beneden stonden...afgesteld op de volwassenen....
Detailtje maar niet ok....
feel the fear,do it anyway!
Gebruikersavatar
ivocare
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 3 november 2014, 17:48

Ben ook we benieuwd naar een onderdelenlijst 😃.
Ik zie het frame op marktplaats staan en voor mijn dochter is de 24” net te klein.
Gebruikersavatar
Opperhoofd
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1813
Lid geworden op: vr 11 april 2003, 17:47
Mijn mountainbike: hangt op zolder aan de muur

@Marco79, ik heb inderdaad die crank gekocht met vierkante as. Een kettingblad heb ik nog wel,, zit er nu al op, toch ik heb via Ali een 30t narrow wide besteld.

Bedankt voor de tip @gekkokees. Ik ga er even op letten en aanpassen waar nodig! :-q

De banden zijn inmiddels tubeless. Zodra de crank er is zal ik nog even een update doen met onderdelenlijst.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Syntace Flatforce stuurpen zou m nog goed doen .... wel prijzig en lastig 2e hands te vinden. Hoe lang is je dochter?
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
Opperhoofd
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1813
Lid geworden op: vr 11 april 2003, 17:47
Mijn mountainbike: hangt op zolder aan de muur

Nu is de fiets helemaal klaar. De laatste wijzigingen:
- een HUP kids crank, 150mm
- 30t kettingblad
- banden tubeless gemonteerd
- remhendels meer horizontaal

De crank is met 113.5 mm JIS trapas. De crankarmen hebben nu een hele mooie minimale afstand tot het frame imho. En ook de korte lengte is veel beter. Voor de korte benen en de bochten. Het 30t noname narrow wide kettingblad zit aan de binnenkant bevestigd. De kettinglijn is prima zo :-)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En dit is em dan helemaal.
Afbeelding

Lapierrre Raid L100 34cm
Rockshox SID Team
Shimano Deore 10 speed groep
11-36 cassette
HUP 150 mm crank met 30t narrow wide kettingblad, 113.5 JIS trapas
Controltech carbon 60 cm stuur
Specialized 70mm stuurpen
Controltech carbon zadelpenklem
Fizik Aliante carbon zadel
Fizik Cyrano carbon zadelpen
Mavic 317 velgen met shimano naven
Racing Ralph 2.1, Vredestein Spotted Cat 2.0, beide tubeless gemonteerd
yo-eddy schreef: zo 6 juni 2021, 08:31 Syntace Flatforce stuurpen zou m nog goed doen .... wel prijzig en lastig 2e hands te vinden. Hoe lang is je dochter?
Haar lengte is iets van 1m36 a 1m38 en ze is 8 jaar jong.
Plaats reactie