Orbea Laufey H10 - Nieuwe wielen en gadgets P4

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1414
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Zit het laatste (kleinste) tandwiel wel goed van de cassette? Dat had ik pasgeleden ook niet en dat leverde ook wat speling op. Had hem net niet goed zitten dat was nagenoeg niet te zien. Hij viel niet goed in de splines.

Hele mooie Laufey trouwens, mooie kleuren en tof model! :-q
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Meet eens na hoe breed de body is en hoe breed de cassette? Dan weet je of je een spacer nodig hebt om de boel spelingsvrij vast te zetten.
Dit is het verschil tussen een body voor 11-speed road cassettes en voor mtb-cassettes met Shimano passing t/m 12-speed:
Afbeelding

In principe past een Sunrace 11- of 12-speed mtb-cassette spelingsvrij op de rechter body. Bij mij in elk geval wel ;-)

Los daarvan, leuke fiets en een lekker fris kleurtje :-q
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Over de cassette? Is het HG?
Zit het klein kransje wel goed?
Anders draai je alleen het kleine kransje vast en de rest houdt speling.

Weinig klikjes (POE) in de vrijloop kan idd heel irritant zijn.

Maar een mooie bike, goeie kleur.
Steve McQueen
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Thegreatgaitie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 18 december 2019, 12:52

MarkMeisner schreef: di 22 juni 2021, 13:40 Zit het laatste (kleinste) tandwiel wel goed van de cassette? Dat had ik pasgeleden ook niet en dat leverde ook wat speling op. Had hem net niet goed zitten dat was nagenoeg niet te zien. Hij viel niet goed in de splines.

Hele mooie Laufey trouwens, mooie kleuren en tof model! :-q
Thnx voor de tip! Heb er extra goed op gelet en hij valt goed, mooi recht.

En insgelijks, ik volg je topic en ben benieuw naar je nieuwe Build :-q Overigens vind ik de Trek ook heel dik!
kermit schreef: di 22 juni 2021, 15:04 Meet eens na hoe breed de body is en hoe breed de cassette? Dan weet je of je een spacer nodig hebt om de boel spelingsvrij vast te zetten.
Dit is het verschil tussen een body voor 11-speed road cassettes en voor mtb-cassettes met Shimano passing t/m 12-speed:


In principe past een Sunrace 11- of 12-speed mtb-cassette spelingsvrij op de rechter body. Bij mij in elk geval wel ;-)

Los daarvan, leuke fiets en een lekker fris kleurtje :-q
Kermit, ik heb het nagemeten met een schuifmaat. Lastig te meten maar ik zou zeggen dat het 36.75mm is. Maar dat hangt er wel vanaf HOE je meet. Ik neig om een vulring te proberen, dan zou ik dus een 1.85mm ring moeten hebben, 1.8 kan ik niet vinden?

Al begrijp ik dan niet waarom men 'af-fabriek' dit zo monteren...?
ThaSingleTrackMastah schreef: di 22 juni 2021, 23:04 Over de cassette? Is het HG?
Zit het klein kransje wel goed?
Anders draai je alleen het kleine kransje vast en de rest houdt speling.

Weinig klikjes (POE) in de vrijloop kan idd heel irritant zijn.

Maar een mooie bike, goeie kleur.
Steve McQueen
Tsjah. Steve McQueen was toch wel een held. Kon ook goed motorcrossen. On Any Sunday...;)

Ik weet niet goed of Sunrace ook HG cassette's maakt? Ik neem aan dat dit wel HG is. Maar mijn kennis is beperkt wat dat aangaat.
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Thegreatgaitie schreef: wo 23 juni 2021, 13:15 Kermit, ik heb het nagemeten met een schuifmaat. Lastig te meten maar ik zou zeggen dat het 36.75mm is. Maar dat hangt er wel vanaf HOE je meet. Ik neig om een vulring te proberen, dan zou ik dus een 1.85mm ring moeten hebben, 1.8 kan ik niet vinden?
Als je 36,75 meet heb je de lange body en dus niet de 1,8 mm verschil volgens mij
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ja, maar als je de lange body hebt en je monteert een mtb-cassette moet er toch wel een spacer achter volgens mij. Want die mtb-cassette past ook op de korte body. Inderdaad zou het vreemd zijn als Orbea een mtb-cassette op een road body monteert zonder spacer erachter. Moet toch ook bij de montage opgemerkt zijn zou je zeggen, want je krijgt de cassette dan nooit fatsoenlijk vast.

Maar goed, dat kan ik vanaf hier niet beoordelen natuurlijk, het is dus ook maar een idee om even te checken :)

@Thegreatgaitie, de body's op de foto zijn allebei Shimano HG, alleen de breedte is verschillend. Sunrace maakt daar cassettes voor, en ook voor andere passingen.
Daarnaast heb je nog Sram XD(R), Shimano Microspline en Campagnolo body's, die zien er allemaal anders uit:
Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Bijv. Hope en Mavic gebruiken een brede HG body.
Daar kan een racefiets cassette op, en (met spacer) een mtb cassette.
Wellicht heeft Orbea een naaf gebruikt die volgens hetzelfde principe werkt.

Maar als je het kleinste kransje niet goed op de HG splines legt kan je de lockring aandraaien tot 40Nm terwijl de cassette nog los op de vrijloop ligt.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Thegreatgaitie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 18 december 2019, 12:52

kermit schreef: do 24 juni 2021, 10:32 Ja, maar als je de lange body hebt en je monteert een mtb-cassette moet er toch wel een spacer achter volgens mij. Want die mtb-cassette past ook op de korte body. Inderdaad zou het vreemd zijn als Orbea een mtb-cassette op een road body monteert zonder spacer erachter. Moet toch ook bij de montage opgemerkt zijn zou je zeggen, want je krijgt de cassette dan nooit fatsoenlijk vast.

Maar goed, dat kan ik vanaf hier niet beoordelen natuurlijk, het is dus ook maar een idee om even te checken :)

@Thegreatgaitie, de body's op de foto zijn allebei Shimano HG, alleen de breedte is verschillend. Sunrace maakt daar cassettes voor, en ook voor andere passingen.
Daarnaast heb je nog Sram XD(R), Shimano Microspline en Campagnolo body's, die zien er allemaal anders uit:
ThaSingleTrackMastah schreef: do 24 juni 2021, 10:43 Bijv. Hope en Mavic gebruiken een brede HG body.
Daar kan een racefiets cassette op, en (met spacer) een mtb cassette.
Wellicht heeft Orbea een naaf gebruikt die volgens hetzelfde principe werkt.

Maar als je het kleinste kransje niet goed op de HG splines legt kan je de lockring aandraaien tot 40Nm terwijl de cassette nog los op de vrijloop ligt.

Bedankt voor het meedenken :-q

Het is iig een HG-body. Ik heb dus nog een wielset liggen met Dt-350 naven, en de cassette past daar wel op zonder speling! En aangezien ik me nu al erger aan de huidige naaf, lees POE, ben ik voornemens om rond deze naven nieuwe velgen te laten zetten. Het is nu 25mm, dus naar 30mm of 35MM.

Ik zie deze huidige wielset gewoon als 'tijdelijk'.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

DT350 is gewoon prima natuurlijk. Eigenlijk zo'n beetje de goedkoopste optie "boven" Shimano of instapnaven van "eigen merk" en niet wezenlijk minder goed dan een 240 (weegt alleen een paar gram meer, maar dat zijn de minst belangrijke grammen in een wiel).
30 of 35mm velgen zou ik laten afhangen van de breedte van de banden die je wilt gaan gebruiken.

Kun je nog verschil zien/meten in de breedte tussen die DT body en die van het wiel in de fiets? Dan heb je wellicht meteen de oorzaak te pakken.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Thegreatgaitie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 18 december 2019, 12:52

kermit schreef: vr 25 juni 2021, 13:59 DT350 is gewoon prima natuurlijk. Eigenlijk zo'n beetje de goedkoopste optie "boven" Shimano of instapnaven van "eigen merk" en niet wezenlijk minder goed dan een 240 (weegt alleen een paar gram meer, maar dat zijn de minst belangrijke grammen in een wiel).
30 of 35mm velgen zou ik laten afhangen van de breedte van de banden die je wilt gaan gebruiken.

Kun je nog verschil zien/meten in de breedte tussen die DT body en die van het wiel in de fiets? Dan heb je wellicht meteen de oorzaak te pakken.
Knoopje doorgehakt, er komen DT 502 velgen met 30MM interne breedte rondom de 350 naven. De cassette past ook perfect op de 350 naaf dus is alles waar ik me nu aan erger in 1 klap weg :bier:

Dus over een paar weekjes maar weer op zoek naar een nieuw excuus om geld uit te geven :tong
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Zijdelinkse speling op je cassette? Waarschijnlijk heb je dan gewoon speling op je naaf, dat voel ik in elk geval altijd direct in de cassette.. kwestie van 2 moeren aandraaien waarschijnlijk.
Waar woke is, is vuur
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1468
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

Mooie fietsje. Binnenkort toch maar eens Sleen weer eens aan doen. Is alweer een hele poos geleden. Heb jij de 2.4 bandjes al eens geprobeerd op je 25mm velg? Denk dat het prima zou passen.
“Old, not obsolete”
Thegreatgaitie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 18 december 2019, 12:52

Makkelijk schreef: za 17 juli 2021, 19:34 Zijdelinkse speling op je cassette? Waarschijnlijk heb je dan gewoon speling op je naaf, dat voel ik in elk geval altijd direct in de cassette.. kwestie van 2 moeren aandraaien waarschijnlijk.
Bedankt voor het meedenken! Nee daar zit geen speling op.
Marco79 schreef: ma 19 juli 2021, 07:33 Mooie fietsje. Binnenkort toch maar eens Sleen weer eens aan doen. Is alweer een hele poos geleden. Heb jij de 2.4 bandjes al eens geprobeerd op je 25mm velg? Denk dat het prima zou passen.
Thanks! Wellicht wel, maar ik heb de keuze nu al gemaakt en de wielen liggen bij de wielbouwer. Gelukkig maar, want ik had na een rondje Lochem een flinke slag in het achterwiel.

En Sleen is gewoon een heel tof rondje! Beetje een 'geheimtip'. Als je trouwens parkeert bij restaurant Wielens kun je daar ook je fiets afspuiten(kennelijk) en naar de wc/douchen.
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1468
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

Normaal gesproken zijn mijn rondjes Lemelerberg, Rijssen, Hellendoorn. Sleen moet ik nog wel een stukkie voor in de auto zitten.
“Old, not obsolete”
Thegreatgaitie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 18 december 2019, 12:52

Marco79 schreef: ma 19 juli 2021, 22:56 Normaal gesproken zijn mijn rondjes Lemelerberg, Rijssen, Hellendoorn. Sleen moet ik nog wel een stukkie voor in de auto zitten.
Dat zijn ook mijn rondjes :-q

Voor Rijssen en Sleen zit ik ook een tijdje in de auto. Altijd de moeite waard.
Plaats reactie