BC podsol: Weg goud, let's go stealth @ P5

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Die Stoic ziet er zo af fabriek wel heel lekker uit!
En die binnen de achterdriehoek geplaatste achterrem maakt de Podsol toch wel heel erg af :)
Lekker fietsen!
Gebruikersavatar
FLOiAM
All rounder
All rounder
Berichten: 99
Lid geworden op: di 21 april 2020, 07:58
Mijn mountainbike: Spectral CF 125

Afbeelding

Ik vind de stoic een hoop waar bieden voor zijn geld, bandjes zijn niet zon mijn ding (denk ik), maar ik zie wel dat exact dezelfde band een stuk breder word op de 30mm velg dan op mijn 25mm. Interessant.

Ondertussen opgemerkt dat er op mijn specialized boomslang pedalen aardig wat speling zit. Rebuild kits lijken nergens nog te krijgen te zijn, enkele scam website hier en daar. Iets te snel besteld en al een claim bij paypal in kunnen dienen.
Vond ik wel erg jammer want het voetenbed is net wat platter dan wat de concurrenten aanbieden.

Uiteindelijk uitgekomen bij de raceface atlas als nieuw pedaal. Mocht iemand toch niet iets meer info hebben over rebuilden van de boomslang hoor ik dat ook heel graag.

Plaatjes bij de praatjes, dit is het show topic toch
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door FLOiAM op zo 26 december 2021, 00:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Shit Shed Builds 8)
Mrfrank
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 219
Lid geworden op: ma 30 mei 2016, 12:41
Mijn mountainbike: Carbonda FM936

Wat een fijne garage met deze fietsen ! Wat merk je qua stuurgedrag aan verschil tussen de Stoic en Podsol
My Canyon Stoic VERKOCHT !
My Carbonda FM 936
Canyon Torque AL 2022
Gebruikersavatar
FLOiAM
All rounder
All rounder
Berichten: 99
Lid geworden op: di 21 april 2020, 07:58
Mijn mountainbike: Spectral CF 125

kortere stem erop, van 55 naar 40, en 20mm riser bar
Heerlijke dagje Groesbeek met mn vriendin gehad, en ze is verkocht aan de stoic :winkie:

Afbeelding
Shit Shed Builds 8)
drBunhead
All rounder
All rounder
Berichten: 84
Lid geworden op: vr 11 augustus 2017, 15:41

2 dikke fietsen hoor :-q :-q
Gebruikersavatar
FLOiAM
All rounder
All rounder
Berichten: 99
Lid geworden op: di 21 april 2020, 07:58
Mijn mountainbike: Spectral CF 125

Mrfrank schreef: di 3 augustus 2021, 11:04 Wat een fijne garage met deze fietsen ! Wat merk je qua stuurgedrag aan verschil tussen de Stoic en Podsol
Zijn er ook erg content mee! Ze zijn hetzelfde, maar voelen toch ook heel anders. Geo is vrijwel gelijk, de stoic is zwaarder in zijn frame, wielen en afmontage, Het bereik is weliswaar iets minder, maar niets van dit alles is storend, hij is stabiel, voorspelbaar. Smiles per miles, stoic 3/4, no brainer als je in dit segment kijkt. de kwetsbare delen worden wel geupgrade wanneer nodig, tot die tijd belemmert het niet.
De Rockshox Pike voorvork is heel fijn en een stuk makkelijk om een goede basis instelling te vinden tov de fox, dat kan aan mijzelf liggen als lerende fanatiekeling.

De podsol is een lichtgewicht frame, en lijkt ook iets coulanter te zijn met impacts. Daarnaast is de montage ook lichter, gewicht en een treetje hoger (en dus duurder). de podsol heeft 25mm velgen, de stoic 30mm. We rijden op dezelfde XC banden (ray&ron, jup) 2,25. met de stoic kan de bandendruk best een stukkie lager, Ik voel dit wel. Het loopvlak is ook anders natuurlijk. verschil (gevoelsmatig) had ik niet zo sterk verwacht. Interessant!

Met onze verse zoontje van 5 maanden niet veel op de fiets gezeten, zal waarschijnlijk ook minder zijn voorlopig. De Podsol is een trail/Xc-ish build.. geen idee of in een categorie valt met < 12kg en XC bandjes. De funfactor zit er iig wel lekker in daardoor. Nu de weersomstandigheden veranderen, en het geknaag van een 30mm velg gekozen om de DT swiss XR1700 met ray&ron even op de plank te leggen.

Wat is er veranderd aan de podsol?
  • DT Swiss M1900 30MM velgset
  • Achterband: Nobby Nic 2,35 - 0.95kg (superground-speedgrip)
  • Voorband: Hans Dampf 2,35 - 1.04kg (supertrail soft)
  • 200/180 Magura remschijven upgrade, icm semi remblokken en sram g2 ultimate carbon
  • Casette x01 van de mullet 27,5" naar deze setup overgezet.
Ik ben benieuw hoe deze combi zicht houd, theoritsch zouden we een kilo aankomen, en rond 13kg uitkomen, tubeless.
Ik heb nog een aantal banden liggen Hans dampf en magic mary(2.40), deze laatste lijkt me overkill (groesbeeek, nijmegen, ede, herpenduin). een dubbele Hans Dampf zou denk ik nog wel kunnen mocht Nobby Nic tegen vallen achter op.

Feedback, suggesties, altijd welkom :-q :bier:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Shit Shed Builds 8)
C1Rob
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 46
Lid geworden op: do 23 september 2021, 17:43
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 2+++ || Bird Aether 9 AL

Toffe fiets! Staat goed zo met die goude coating van de fox vork/dropper.

Ben erg benieuwd hoe de banden combo je bevalt straks :)
drBunhead
All rounder
All rounder
Berichten: 84
Lid geworden op: vr 11 augustus 2017, 15:41

Een van de weinige setups waar ik de kashima coating goed vind passen. Hele gave fiets!
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Zwart met goud, doet me direct teruggaan naar kinderenjaren in de Bijlmer. :lol:
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

drBunhead schreef: di 2 november 2021, 10:53 Een van de weinige setups waar ik de kashima coating goed vind passen. Hele gave fiets!
+1 en als de cassette op is en de knip dik genoeg een copper XX1 cassette erop om het af te maken? (Of is dat erover)
Gebruikersavatar
FLOiAM
All rounder
All rounder
Berichten: 99
Lid geworden op: di 21 april 2020, 07:58
Mijn mountainbike: Spectral CF 125

drBunhead schreef: di 2 november 2021, 10:53 Een van de weinige setups waar ik de kashima coating goed vind passen. Hele gave fiets!
Thanks! :bier:
Dutch schreef: di 2 november 2021, 18:38
drBunhead schreef: di 2 november 2021, 10:53 Een van de weinige setups waar ik de kashima coating goed vind passen. Hele gave fiets!
+1 en als de cassette op is en de knip dik genoeg een copper XX1 cassette erop om het af te maken? (Of is dat erover)
tijdje terug een hele nette aanbieding hiervan misgelopen, niet doorhebbende hoe scherp de prijs was op dat moment.
Staat hoog op mn eye candy wensenlijstje, nice to have. heb nu op beide x01, supercasettes, maar wie de kleurencombi bedacht .. gx ziet er strakker uit.
Shit Shed Builds 8)
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2009
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Die Nobby Nic lijkt toch al een zeer capabel bandje zo, volgens mij ruim voldoende om alles in en om Nederland mee te rijden :).

Blijft een leuke fiets, ben wel benieuwd of je deze setup lekker vindt rijden op de toch vrij vlakke Nederlandse trails.
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1468
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

maverick76 schreef: di 2 november 2021, 18:13 Zwart met goud, doet me direct teruggaan naar kinderenjaren in de Bijlmer. :lol:
I see what you did there. :winkie:
“Old, not obsolete”
Gebruikersavatar
FLOiAM
All rounder
All rounder
Berichten: 99
Lid geworden op: di 21 april 2020, 07:58
Mijn mountainbike: Spectral CF 125

Dank voor de positieve reacties :-q
Dutch schreef: di 2 november 2021, 18:38
drBunhead schreef: di 2 november 2021, 10:53 Een van de weinige setups waar ik de kashima coating goed vind passen. Hele gave fiets!
+1 en als de cassette op is en de knip dik genoeg een copper XX1 cassette erop om het af te maken? (Of is dat erover)
Black friday deal via duitsland gescoord. Ben wel voor de gold gegaan, xx1 10-50. . Deze wil ik op de XR1700 zetten, leek mij logisch, de lichtere gewichtjes bij samen. Ik ben erg nieuwsgierig, het zou de looks ook wel eens uit balans kunnen halen. De huidige 34t oval is origineel goudkleurig geleverd (waarom? Zat in een actieprijs echter zwart was uitverkocht). Deze glimmende oval heb ik matzwart over gespoten, en vervolgens wat afgeschuurd. Leek me interessant gezien de zichtbare CNC bewerkingen op de oval, en er hangt al een goudkleurige xx1 ketting over.

Ik heb nu een aantal verschillende kettingen liggen. Ik ben nieuwsgierig wat dit doet voor de looks, even buiten het gewicht vd ketting om. Danwel de kwaliteit icm met xx1 cassette. Beide zal ik me nog in verdiepen.

En een nieuwe GX derailleur, omdat cages en tandwielen niet te krijgen zijn, leek me dit prima deal onder de €100

.SRAM XX1 gold hollow
Afbeelding

.KMC goud/zwarte tussenschakels
Afbeelding

.KMC zilver (zgan)
Afbeelding

. SRAM Eagle zilver/zwarte tussenschakels (zgan)
Afbeelding

Afbeelding

Jep, frame helaas beschadigd met de oval, zat een slag in na een eerdere valpartij vermoed ik. Helaas peanutbutter
Afbeelding
Shit Shed Builds 8)
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Benieuwd hoe het er op de fiets uit ziet idd.
Ik heb best veel met KMC gereden maar bij Eagle vind ik (2x geprobeerd) de KMC ketting dramatisch schakelen tov de X01 ketting.

Voorblad heeft een mooi effect, maar dat verbloemde je gehavende chainstay niet.
Plaats reactie