Deviate Highlander "There can be only One"

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Rustig aan dan. ;-)

Maar was een confronterende rit, ik kreeg op mijn vlotte HT met lichtlopende banden die ouwe achter me op zijn enduroslee met plakkerig rubber en coilshock er niet vanaf gereden. :cry:

Ik was wel enorm onder de indruk van hoe lekker de Deviate zat en reed. Behalve dat mijn kuit er tegenaan tikte af en toe merk je niks van die extra guide pulley, en ondanks de coil voelde hij gewoon lekker vlot aan. Binnenkort toch maar eens tijd maken om die Vertigo MK5 uit te tekenen....
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1059
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Benieuwd hoe die er uit gaat zien :o
Lekker fietsen!
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

suravida schreef: za 14 augustus 2021, 15:19 Maar was een confronterende rit, ik kreeg op mijn vlotte HT met lichtlopende banden die ouwe achter me op zijn enduroslee met plakkerig rubber en coilshock er niet vanaf gereden. :cry:
Je kan toch ook niet op de NL routes met een HT rijden...
Met een MK5 gaat het vast wel lukken 8)
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1327
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

suravida schreef: za 14 augustus 2021, 15:19 Maar was een confronterende rit, ik kreeg op mijn vlotte HT met lichtlopende banden die ouwe achter me op zijn enduroslee met plakkerig rubber en coilshock er niet vanaf gereden. :cry:
ROFL :lol:
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

suravida schreef: za 14 augustus 2021, 15:19 Rustig aan dan. ;-)

Maar was een confronterende rit, ik kreeg op mijn vlotte HT met lichtlopende banden die ouwe achter me op zijn enduroslee met plakkerig rubber en coilshock er niet vanaf gereden. :cry:
Dat zal Nol vast niet toegeven maar daar zit gewoon zo,n Gruber motortje in joh.
Hij zoekt niet voor niks altijd van die speciaaltjes uit die we verder alleen van plaatjes kennen, want in een meer "normale" fiets valt die motor veels te veel op. :wink:
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3164
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

suravida schreef: za 14 augustus 2021, 15:19 Rustig aan dan. ;-)

Maar was een confronterende rit, ik kreeg op mijn vlotte HT met lichtlopende banden die ouwe achter me op zijn enduroslee met plakkerig rubber en coilshock er niet vanaf gereden. :cry:

Ik was wel enorm onder de indruk van hoe lekker de Deviate zat en reed. Behalve dat mijn kuit er tegenaan tikte af en toe merk je niks van die extra guide pulley, en ondanks de coil voelde hij gewoon lekker vlot aan. Binnenkort toch maar eens tijd maken om die Vertigo MK5 uit te tekenen....
:lol: maar die "ouwe" had natuurlijk ook net een hoogtestage achter de rug, heeft dus gewoon stiekem "doping" gebruikt.

:-q :bier:
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2464
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Dat ik hier seriematig voor ouwe lul uitgemaakt wordt zal ik niet veel over zeggen, maar ik bezit niet een bike met een motor van welke soort dan ook. Ik heb er geen nodig en wil er ook geen, hoef er niets over te lezen en zeker niet hier.

Back on topic, de Highlander.

Michiel meldt dat hij de idler bracket voelde aan zijn kuit afgelopen donderdag. En ik heb daar eerlijk geen last van, maar spotte wel de foto onder. In de lichte modder van Sölden is te zien dat ik ook de idler bracket schoongeveegd heb.

Afbeelding

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Jefro98
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1249
Lid geworden op: wo 28 mei 2008, 11:20

Hoe loopt jou idler Nol?
Voel je weerstand tijdens het fietsen?
Ik lees in het mtbr topic en de Deviate FB groep over de eerste serie frames waarvan de seals van de idler en het ook link-systeem te veel weerstand geven.
Dat zou met de 2de serie frames verholpen zijn maar daar lijken de meningen ook nog wel iets over te verschillen.
De idler cage is ook veranderd, de smeernippel is verplaatst naar de zijkant. Jij hebt nog het 1ste type met de smeernippel op de voorkant zie ik.
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2464
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Die idler heeft wel wat weerstand, ik heb de dubbele afdichtingen er nog gewoon inzitten. In de Alpen in Sölden (waar hij voor gebouwd is) is het een non-issue. In NL loopt de bike wel wat zwaar, schreef ik hier ook al. Maar ik kijk de 2,5kg Assegai soft rubber daar eerder op aan.

Na de zomer als de Bikepark trips geweest zijn ga ik ook een keer een trail build opbouwen. En dan zal ik de seals er ook uit halen. Scherp opgemerkt van die mk1 idler bracket. Ik zal Ben eens aanschrijven, mk1 eigenaren krijgen de update vaak nagestuurd. Mischien is die ook wat dunner dat hij minder uitbouwt.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Ik moet zeggen dat tijdens een proefrit op de parkeerplaats waarbij ik vooral probeerde te voelen wat de idler deed, ik hem opvallend afwezig vond. (Behalve dan dat mijn vadzige kuit tegen de guide aankwam, maar dat is op meer fietsen een issue. (Kona Process, Mondrakers)
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
zeroground
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 700
Lid geworden op: vr 15 mei 2009, 19:00

Heckler40 schreef: ma 16 augustus 2021, 19:18 Dat ik hier seriematig voor ouwe lul uitgemaakt wordt zal ik niet veel over zeggen, maar ik bezit niet een bike met een motor van welke soort dan ook. Ik heb er geen nodig en wil er ook geen, hoef er niets over te lezen en zeker niet hier.
Heb jij geen motorfietsen? (pure nieuwsgierigheid)
Back on topic, de Highlander.

Michiel meldt dat hij de idler bracket voelde aan zijn kuit afgelopen donderdag. En ik heb daar eerlijk geen last van, maar spotte wel de foto onder. In de lichte modder van Sölden is te zien dat ik ook de idler bracket schoongeveegd heb.

Afbeelding

Enjoy!!
Wat zit er op je ventiel op die foto?
Jefro98
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1249
Lid geworden op: wo 28 mei 2008, 11:20

Heckler40 schreef: ma 16 augustus 2021, 21:28 Die idler heeft wel wat weerstand, ik heb de dubbele afdichtingen er nog gewoon inzitten. In de Alpen in Sölden (waar hij voor gebouwd is) is het een non-issue. In NL loopt de bike wel wat zwaar, schreef ik hier ook al. Maar ik kijk de 2,5kg Assegai soft rubber daar eerder op aan.

Na de zomer als de Bikepark trips geweest zijn ga ik ook een keer een trail build opbouwen. En dan zal ik de seals er ook uit halen. Scherp opgemerkt van die mk1 idler bracket. Ik zal Ben eens aanschrijven, mk1 eigenaren krijgen de update vaak nagestuurd. Mischien is die ook wat dunner dat hij minder uitbouwt.

Enjoy!!
Ik kwam een filmpje op youtube tegen van iemand die ceramische lagers in de idler gebouw heeft.
Nieuw type cage ook.
https://youtu.be/seB6P-ecYCU
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2464
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Jefro98 schreef: ma 16 augustus 2021, 21:58 Ik kwam een filmpje op youtube tegen van iemand die ceramische lagers in de idler gebouw heeft.
Nieuw type cage ook. https://youtu.be/seB6P-ecYCU
De wereld is verdeeld over de idler, deze, en alle andere high pivot idlers trouwens. Opvallend vorige week, de testers van MTBnews zeggen er niets van te merken bij de Highlander waar ze een andere high pivot wel extra weerstand aangerekend hebben. ,En tegelijk zijn er draadjes over de weerstand in de Deviate op alle bekende MTB fora. YMMV

Deviate zelf schrijft dat ze aan twee kanten van de idler dubbele afdichtingen hebben ingebouwd. Dat geeft extra weerstand maar is in de Schotse bagger nodig om de lagers in leven te houden. Ik heb een keer of 10 in Schotland MTB gereden en ik geloof ze. Oh ja, voor licht lopen van de dubbele seal moet er vooral ook ruim vet tussen de 2 afdichtingen toegepast worden.

Mijn eigen ervaring is nu dat het in de Alpen een non-issue is, en ook in de bikeparks zal dat zo zijn.
En in NL ga ik het met en zonder afdichtingen proberen (en ik heb een spare idler bij het frame.)

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Heckler40 schreef: ma 16 augustus 2021, 19:18 Dat ik hier seriematig voor ouwe lul uitgemaakt wordt zal ik niet veel over zeggen, maar ik bezit niet een bike met een motor van welke soort dan ook. Ik heb er geen nodig en wil er ook geen, hoef er niets over te lezen en zeker niet hier.
Dat was als grapje bedoeld meneer Heckler, maar als het niet zo is aangekomen bij deze mijn excuses daarvoor.
Ik mag graag een beetje plagen maar heb absoluut niet de intentie om mensen op hun ziel te trappen.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Jefro98
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1249
Lid geworden op: wo 28 mei 2008, 11:20

Heckler40 schreef: ma 16 augustus 2021, 23:27
De wereld is verdeeld over de idler, deze, en alle andere high pivot idlers trouwens. Opvallend vorige week, de testers van MTBnews zeggen er niets van te merken bij de Highlander waar ze een andere high pivot wel extra weerstand aangerekend hebben. ,En tegelijk zijn er draadjes over de weerstand in de Deviate op alle bekende MTB fora. YMMV

Deviate zelf schrijft dat ze aan twee kanten van de idler dubbele afdichtingen hebben ingebouwd. Dat geeft extra weerstand maar is in de Schotse bagger nodig om de lagers in leven te houden. Ik heb een keer of 10 in Schotland MTB gereden en ik geloof ze. Oh ja, voor licht lopen van de dubbele seal moet er vooral ook ruim vet tussen de 2 afdichtingen toegepast worden.

Mijn eigen ervaring is nu dat het in de Alpen een non-issue is, en ook in de bikeparks zal dat zo zijn.
En in NL ga ik het met en zonder afdichtingen proberen (en ik heb een spare idler bij het frame.)

Enjoy!!
Dat hele dubbele afdichting verhaal geld ook voor het linksysteem. Eerste serie frames las ik idd een uitleg van Deviate over het missen van de dubbele smering in de seals bij hun eerste montage. De seals en montage hebben nu de extra aandacht die het nodig heeft.

Maar ik zou ook zeker kiezen voor een bullet proof design volgens Schotse slecht weer normen dan een systeem waarbij je elk jaar de lagers moet gaan vervangen.
Plaats reactie