Canyon spectral 29 7.0 2021

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
DJMARCO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: di 23 juni 2020, 18:32

DuReal schreef: zo 4 juli 2021, 20:29
DJMARCO schreef: za 19 juni 2021, 14:32 en is net zo vaak schoongemaakt als er op gefietst is.
Minder poetsen = minder kraken. :-q

Als je zag hoeveel zand er op de crownrace zat…
Heeft niks met meer of minder poetsen te maken.
Het ontwerp had het wel wat beter gemogen😉
DJMARCO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: di 23 juni 2020, 18:32

petter schreef: zo 27 juni 2021, 13:41
Inmiddels 4 ritten gereden, 2 langere van circa 50km en 2 korte van circa 25km. Bij een van de kortere ritten de fiets wat meer op zijn donder gegeven met wat sprongetjes en worteltapijten hier in de buurt. Tot op heden nog steeds stil en geen gekraak meer :-q

Bij deze erg bedankt voor de tips👍🏻🙏🏻
Gisteren gemonteerd en vanavond een rondje 013 gedaan. De CF7 is weer heerlijk stil👍🏻
Gebruikersavatar
petter
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 373
Lid geworden op: vr 23 september 2011, 23:35
Mijn mountainbike: Trek Farley 5/Canyon Spectral CF7 ASX

DJMARCO schreef: ma 5 juli 2021, 22:05 Bij deze erg bedankt voor de tips👍🏻🙏🏻
Gisteren gemonteerd en vanavond een rondje 013 gedaan. De CF7 is weer heerlijk stil👍🏻
Hopelijk blijft tie dat nu ook :-q
Change your skills, not the trails :-q / Grenspark Trail Builders
frank82
All rounder
All rounder
Berichten: 116
Lid geworden op: di 2 februari 2021, 23:45
Mijn mountainbike: Propain Tyee CF 5 Mullet

Ik zie nu pas al jullie reacties, canyon gaf mij als top veel vet te gebruiken. Dat zit er nu op, bij de volgende keer dat de fiets kraakt bestel ik ook het andere lager en crown race.
Gebruikersavatar
petter
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 373
Lid geworden op: vr 23 september 2011, 23:35
Mijn mountainbike: Trek Farley 5/Canyon Spectral CF7 ASX

Afgelopen week weer gekraak vanuit de headset :(( Dus boel weer los, schoongemaakt en opnieuw van vet voorzien en daarna weer stil…

Later die week was ik bij de lbs en vertelde daar over het probleem, hmm Canyon zeker?

Hij gaf aan dat hij dit probleem ook al vaker voorbij had horen komen, maar gaf aan dat ook er andere merken last van hebben. Daarnaast gaf hij aan een volgende keer even te controleren of de lagers vast in de lagerschalen zitten of dat er beweging op zit. Hij had ooit bij een racefiets van een colablikje een shim gemaakt om zo de speling tussen lager en lagerschaal op te lossen. Dus dat de volgende keer eens bekijken…
Change your skills, not the trails :-q / Grenspark Trail Builders
frank82
All rounder
All rounder
Berichten: 116
Lid geworden op: di 2 februari 2021, 23:45
Mijn mountainbike: Propain Tyee CF 5 Mullet

Hmmm, vervelend zeg, het hope lager heeft dus niet geholpen?
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

Dat is toch wel zuur. Ik snap alleen niet dat je met een paar ritten dusdanig veel rommel op die plek kan verzamelen dat de boel gaat kraken, ook gezien het feit dat je al een spatbordje gebruikt, dan lijkt het inderdaad op een ander issue.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Petter schreef:Ik heb via Bike-Components het onderstaande headset besteld:
https://www.bike-components.de/en/Hope/ ... up-p64919/
petter schreef: do 22 juli 2021, 00:33 Afgelopen week weer gekraak vanuit de headset :(( Dus boel weer los, schoongemaakt en opnieuw van vet voorzien en daarna weer stil…

Later die week was ik bij de lbs en vertelde daar over het probleem, hmm Canyon zeker?

Hij gaf aan dat hij dit probleem ook al vaker voorbij had horen komen, maar gaf aan dat ook er andere merken last van hebben. Daarnaast gaf hij aan een volgende keer even te controleren of de lagers vast in de lagerschalen zitten of dat er beweging op zit. Hij had ooit bij een racefiets van een colablikje een shim gemaakt om zo de speling tussen lager en lagerschaal op te lossen. Dus dat de volgende keer eens bekijken…


@Petter
Deze headset is een integrated headset (IS)
Dwz. dat het lager rechtstreeks in het frame rust.
Het lager zit ook niet in het frame geperst, maar rust los met de schuine kant in de conische passing van het frame.
Het lager is 51,8mm en het gat onder in je balhoofd is 52mm.
Het lager wordt alleen op z'n plek gehouden door de lichte voorspanning van je bout en je topcap.
Als je oude headset de conische passing vh frame heeft uitgesleten (doorrijden met speling), dan helpt het plaatsen van een nieuw lager niet meer. Het frame past niet meer exact op het nieuwe lager en er zal dus beweging (kraken) mogelijk zijn.
Taai montage vet en je balhoofd (iets te) strak afstellen helpt misschien.
Hoe een bierblikjes shim hier iets aan kan verbeteren is mij een raadsel.
Hooguit kan je hiermee de 0,2mm tussen lager en frame opvullen, maar dan ga je de 2mm dunne rand om je lager belasten met de krachten die eigenlijk door de conische rand moeten worden opgevangen.

Afbeelding

Afbeelding

Schade die eenmaal is aangebracht kan je niet meer ongedaan maken.
(misschien zijn er framebouwers die hier een frees voor hebben? )
Dit is dan ook het grote nadeel van dit systeem.
Beter is een semi integrated (ZS) of extern (EC) lager, waarbij er een cup in het frame is geperst.
Als er iets fout is, dan slijt de cup, die simpel en goedkoop te vervangen is.
Maar ja, dit is je frame en daar zal je het mee moeten doen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
petter
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 373
Lid geworden op: vr 23 september 2011, 23:35
Mijn mountainbike: Trek Farley 5/Canyon Spectral CF7 ASX

TSTM, het was voor mij ook een beetje raar verhaal wetende dat het lager op de conische rand moet dragen. Hij had dit blijkbaar bij een racefiets zo gedaan…

Het lijkt me vreemd dat de conische passing nu al uitgesleten kan zijn, fiets is amper een half jaar oud. Zowel het oude lager als het nieuwe lager passen netjes in de cup. Daarnaast zou dit bij zo’n beetje iedere nieuwe Spectral (of Neuron) al het geval moeten zijn. Je leest her en der heel veel problemen over het kraken van een headsets bij Canyon’s. Het jammere is dat Canyon momenteel zijn kop in het zand steekt en aangeeft dat een balhoofd een onderdeel is wat nu eenmaal regelmatig onderhoud nodig heeft…

De headsets van mijn andere fietsen gaan 1 tot 2 keer per jaar los, niet omdat de boel kraakt, maar om de boel weer schoon te maken. Bij de Spectral was het voor het wisselen naar de Hope bearing iedere 2 ritten dat de boel los moest, dat noem ik geen regelmatig onderhoud maar dagelijks onderhoud.
Nu heb ik er een maandje kraakvrij mee kunnen rijden, circa 10/12 ritten… Nu inderdaad een wat dikker montagevet gebruikt, kijken of dat helpt.

Het zou mooi zijn als Canyon met een passende oplossing zou komen want verder bevalt de fiets super. Maar ook voor alle andere eigenaren met hetzelfde euvel.
Change your skills, not the trails :-q / Grenspark Trail Builders
psychonaut038
All rounder
All rounder
Berichten: 103
Lid geworden op: zo 10 mei 2020, 11:47
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon 8 2021 en YT jeffsy core 3 2022

Hoe fietst dit beestje op het vlakke terein verder in Nederland?

Ik twijfel heel er tussen de spectral 8, jeffsy core 3 en de fuel ex 9.7.

Ik wil ruig terein pakken in het buitenland en ook jumpen enzo, maar ook hier uitlaten.
Gebruikersavatar
petter
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 373
Lid geworden op: vr 23 september 2011, 23:35
Mijn mountainbike: Trek Farley 5/Canyon Spectral CF7 ASX

Beestje fietst goed in Nederland, rolt wel zwaar met de standaard Maxxis banden. Maar das prima op te lossen met een wat lichter rollend setje banden voor gebruik in Nederland. De standaard banden kun je dan gebruiken op de zwaardere tracks in het buitenland.
Verder is de veerweg op de meeste mtb routes in Nederland overkill, maar niet onoverkombaar. En kom je een speeltuintje tegen hoef je je niet in te houden :lol: Je merkt wel dat de fiets op uitdagende tracks meer tot leven komt, in NL heb je meer reserve…
Ik heb momenteel met de Spectral al meerdere ritten van 60km gereden, tja, een Neuron, Lux of iets in die geest lenen zich hier misschien beter voor, maar die staan niet in de schuur :wink:
Change your skills, not the trails :-q / Grenspark Trail Builders
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Psychonaut, dit euvel met gekraak zou ik bovenaan het lijstje met minpunten bij de overweging plaatsen.
psychonaut038
All rounder
All rounder
Berichten: 103
Lid geworden op: zo 10 mei 2020, 11:47
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon 8 2021 en YT jeffsy core 3 2022

Dutch schreef: za 28 augustus 2021, 07:13 Psychonaut, dit euvel met gekraak zou ik bovenaan het lijstje met minpunten bij de overweging plaatsen.
Hmmm, wachten op het 2022 model dus.
petter schreef: za 28 augustus 2021, 00:33 Beestje fietst goed in Nederland, rolt wel zwaar met de standaard Maxxis banden. Maar das prima op te lossen met een wat lichter rollend setje banden voor gebruik in Nederland. De standaard banden kun je dan gebruiken op de zwaardere tracks in het buitenland.
Verder is de veerweg op de meeste mtb routes in Nederland overkill, maar niet onoverkombaar. En kom je een speeltuintje tegen hoef je je niet in te houden :lol: Je merkt wel dat de fiets op uitdagende tracks meer tot leven komt, in NL heb je meer reserve…
Ik heb momenteel met de Spectral al meerdere ritten van 60km gereden, tja, een Neuron, Lux of iets in die geest lenen zich hier misschien beter voor, maar die staan niet in de schuur :wink:
Top. Ik doe ook jumps enzo in de Nederlandse bikeparks. Hou wel van freestylen. En soms naar Duitsland.
psychonaut038
All rounder
All rounder
Berichten: 103
Lid geworden op: zo 10 mei 2020, 11:47
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon 8 2021 en YT jeffsy core 3 2022

https://www.reddit.com/r/CanyonBikes/co ... urce=share

Iemand heeft een oplossing gevonden.
frank82
All rounder
All rounder
Berichten: 116
Lid geworden op: di 2 februari 2021, 23:45
Mijn mountainbike: Propain Tyee CF 5 Mullet

Vandaag weer de headset schoongemaakt en de boel opnieuw ingevet ivm gekraak. Zag echter dat er een stuk van het frame onder en boven de cups wel weg gesleten lijkt? Het gaat om de rand in het verlengde van de cup.

Op Facebook in de spectral user group wordt gezegd dat dit normaal is maar is dat ook zo? Heb een mailtje naar canyon gestuurd.

Afbeelding
Afbeelding
Plaats reactie