Bouwtopic stalen hardtail; Smithy Sunder is klaar!

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Smithy
All rounder
All rounder
Berichten: 113
Lid geworden op: ma 11 december 2017, 16:07
Mijn mountainbike: Smithy Serotone, Salsa Spearfish, Ragley Piglet, On-one Inbred, Genesis High latitude

Louter foto's

Streefdatum gereed: april '21

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Smithy op di 20 juli 2021, 09:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Ik ben heel benieuwd naar dit project dus ik ga het even volgen. Succes met bouwen in elk geval.
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

volg 8)
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Cool.

the good stuff just keeps coming
Misschien heeft het met het weer en de lange donkere avonden te maken :-q

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Zelfbouwtopics staan bij mij altijd bovenaan om te volgen, dus ook deze weer :-q
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Zal het er dan toch van komen?
Echt heel tof dat je het weer oppakt.

Al moet een frame bij jou flink wat te verduren kunnen hebben. :-q
Gebruikersavatar
bartsince1975
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 615
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007

Ik pak er een stoeltje bij :-q
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Wat gaat het eigenlijk worden P.?
Geo, wielmaat, veerweg, dat soort dingen ;-)

Overigens, eerst die cruiser afmaken want die wil ik ook weleens als fiets kunnen aanschouwen... :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Smithy
All rounder
All rounder
Berichten: 113
Lid geworden op: ma 11 december 2017, 16:07
Mijn mountainbike: Smithy Serotone, Salsa Spearfish, Ragley Piglet, On-one Inbred, Genesis High latitude

Het wordt een vervanger van m'n Ragley, toch maar eens die grote wielen proberen :tong
Oftewel een 29er hardtail, 130 á 140 mm veerweg (heb al een Suntour Aion liggen, die zet ik waarschijnlijk op 130 mm).
65,5 graad balhoofdhoek
455 mm reach
440 mm chainstaylengte
16mm seatstays, fatbike ovalen chainstays
Columbus Zona downtube en seattube, en 'standaard' chromoly plain buis voor de top tube en seatstays
Boost achterkant, met Syntace dropouts
Oldskool bsa bb

Die klunkert ga ik zeker afmaken! En waarschijnlijk met wat hulp, de meesterlasser van het forum wil z'n handen ook wel eens branden aan het messingsmelten. Mooi oefenproject die klunker om eens mee aan te klooien!
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Boty 2021?
Sneeuwmonster
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2199
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Ik pak er ook een stoel bij. De specs zien er iig al goed uit, al mag de balhoofdhoek wel wat slacker :)

Heb je die gebogen buis nou ook nog plat gedrukt? Of is hij nog mooi rond en is het gezichtsbedrog?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Smithy schreef: do 10 december 2020, 11:35...Die klunkert ga ik zeker afmaken! En waarschijnlijk met wat hulp, de meesterlasser van het forum wil z'n handen ook wel eens branden aan het messingsmelten. Mooi oefenproject die klunker om eens mee aan te klooien!
Als-ie het goed doet brandt-ie z'n handen niet ;-)

Ben benieuwd, een stalen hardtail met 130mm vork, that rings a bell... :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Smithy
All rounder
All rounder
Berichten: 113
Lid geworden op: ma 11 december 2017, 16:07
Mijn mountainbike: Smithy Serotone, Salsa Spearfish, Ragley Piglet, On-one Inbred, Genesis High latitude

zonoskar schreef: do 10 december 2020, 12:48 Ik pak er ook een stoel bij. De specs zien er iig al goed uit, al mag de balhoofdhoek wel wat slacker :)

Heb je die gebogen buis nou ook nog plat gedrukt? Of is hij nog mooi rond en is het gezichtsbedrog?
Ik vind dit al akelig slack! Zo zie je maar, alles is relatief.
De gebogen buis heb ik gewalst met rollen ø35. De buis is wat kleiner, 33.5 ofzo. Dus de buis is in de radius iets ovaal getrokken.
Dat vind ik totaal niet erg, ook wel mooi eigenlijk. Wat wel een dingetje is met die wals...bij het start- en eindpunt krijg je een flinke overgang, een vouw (of als je pech hebt, een kink).
Dit zag ik ook met de klunker en de seattube van een project van HdB (die uiteindelijk voor een gelaste hoek heeft gekozen). Dus het is een kwestie van óf je ontwerp aanpassen (bij de klunker zit er bijv geen overgang van recht naar radius, de overgangen vallen 'buiten' het gebruikte buisdeel), óf de overgang accepteren/bijwerken. Ik heb bij de seattube voor deze bouw gekozen om het proberen bij te werken, met aardig geslaagd resultaat vind ik zelf. Ik heb ter plekke van de overgang een plasje messing aangebracht. Een vijl en schuurpapier deden de rest.
Al met al niet perfect, ook de radius is niet helemaal 100% gelijk over de hele buiging (chromoly is best taai). Maar ik ben erg blij met het resultaat met het aanwezige gereedschap. Wil je echt productiewaardig resultaat, dan zul je over moeten stappen op een buigblok met grote stalen/alu mal. En dat is me iets te prijzig en eigenlijk ook niet te verantwoorden voor een hobbyist.

Eerst maar eens de fles met zuurstof omwisselen. Anders wordt er weinig gefikt komende tijd!
Gebruikersavatar
Smithy
All rounder
All rounder
Berichten: 113
Lid geworden op: ma 11 december 2017, 16:07
Mijn mountainbike: Smithy Serotone, Salsa Spearfish, Ragley Piglet, On-one Inbred, Genesis High latitude

kermit schreef: do 10 december 2020, 16:13
Smithy schreef: do 10 december 2020, 11:35...Die klunkert ga ik zeker afmaken! En waarschijnlijk met wat hulp, de meesterlasser van het forum wil z'n handen ook wel eens branden aan het messingsmelten. Mooi oefenproject die klunker om eens mee aan te klooien!
Als-ie het goed doet brandt-ie z'n handen niet ;-)

Ben benieuwd, een stalen hardtail met 130mm vork, that rings a bell... :D
Stalen 130mm HT's, het zijn net de nieuwe Canyons!
En de handen branden zal inderdaad wel meevallen, die knaap is best handig :bier: (als in: waarschijnlijk kan hij beter solderen dan ik :-D )
Gebruikersavatar
Tinnieman
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 732
Lid geworden op: za 25 september 2010, 12:53
Mijn mountainbike: McKing Number One, soma Wolverine V2 -- Kona unit monsteravontuurding 2021

Ziet er strak uit kerel!
Bij weer en wind, in zon en regen, kom je leuke mensen tegen
http://www.strava.com/athletes/1928283
Plaats reactie