2020 Kona Honzo

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Mathieu92
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 0
Lid geworden op: do 3 december 2020, 22:10

Dan bij deze zal ik mij en de nieuwe fiets maar eens voorstellen. Ik ben Mathieu en woon in Berkel-Enschot. Ik heb mij jaren vermaakt op een prima 26'' Target hardtail toen ik in 2015 de overstap maakte naar een Giant Anthem 27,5.
De Anthem heeft het altijd perfect gedaan en ondanks de 27,5'' wielen voelde de fiets altijd snel en erg speels aan. Een lichte wielset, Xt schijven en een 1x12 upgrade, ik was altijd lekker met de fiets bezig om hem up-to-date te houden.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik heb de Honzo in 2020 gekocht en direct het volgende aan gedaan.

- De Ikon 29x2,2 vervangen voor 29x2,4 Rekon voor en Rekon race achter.

Na meerdere problemen met de originele SX shifter heb ik beide vervangen voor een GX variant, het gevoel in het schakelen is stukke beter.
Laatst gewijzigd door Mathieu92 op di 6 december 2022, 11:08, 2 keer totaal gewijzigd.
Kaper
All rounder
All rounder
Berichten: 112
Lid geworden op: vr 25 oktober 2013, 16:49
Mijn mountainbike: On One Scandal / Radon ZR Race

Mooie Honzo man! Mooi kleurtje ook met die skinwalls. Ik kan je uit ervaring vertellen dat een trail hardtail op de singletracks in Gerlos helemaal geweldig is, veel plezier ermee!
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Ander remsetje, wielsetje, schakelgroepje en vorkje en je hebt inderdaad een fraai fietsje!

Gefeliciteerd !

Maar zonder gekheid, ook al is er momenteel weinig keuze de Honzo is altijd goed!
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8036
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

De lofzang voor de Honzo heb Ik nooit begrepen. Althans, de rij fun ervoer Ik ook maar dat Spartaanse van een 34.9 zadelpen en een snoeiharde achterbrug kon mij niet bekoren.

Het groene frame met de skinwall banden snap ik dan weer wel :-q
Mathieu92
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 0
Lid geworden op: do 3 december 2020, 22:10

Ik heb in Gerlos toen op een gehuurde fully Emtb gedaan. 25-30kg is echt niet te stoppen maar wat een geweldige ervaring. Zowel omhoog met de Emtb als omlaag.

Ik vond de reacties ook erg positief over de Honzo, maar na een aantal ritjes ben ik toch erg tevreden. Voor het echte trail werk zou ik wellicht toch net wat meer willen. 65’ en 140mm ?! Maar voor hier is ie echt top !

Die skinwall’s staan hem inderdaad erg goed, dat is meteen het probleem met de switch naar de volgende set banden...
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15564
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Jurriaan schreef: vr 4 december 2020, 18:51 De lofzang voor de Honzo heb Ik nooit begrepen. Althans, de rij fun ervoer Ik ook maar dat Spartaanse van een 34.9 zadelpen en een snoeiharde achterbrug kon mij niet bekoren.
De lofzang is gebaseerd op het totaalplaatje en de historie denk ik. Toen de Honzo op de markt waren 29 HT trailbikes nog geen gemeengoed en ook het weglaten van de voorderailleur (om de korte chainstays mogelijk te maken) was toen nog een gewaagde zet.

Hoe dan ook, de zadelpen is 31.6 en de hardheid van het frame valt mij in de praktijk erg mee. Ik had verwacht dat hij snoeihard zou zijn maar dat valt mee, relatief brede banden en velgen helpen natuurlijk maar ook met 2.25 XC bandjes en 25mm velgen voelt prima.
Mathieu92 schreef: vr 4 december 2020, 19:08Voor het echte trail werk zou ik wellicht toch net wat meer willen. 65’ en 140mm ?! Maar voor hier is ie echt top !
Ik heb hem uitgebreid getest op echt trailwerk en nog wel een paar tandjes ruiger, ook top wat mij betreft ;)
Mathieu92
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 0
Lid geworden op: do 3 december 2020, 22:10

Ondertussen is de Honzo voorzien van nieuw rubber.
- 29x2.40WT Maxxis Rekon aan de voorkant
- 29x2.35 Maxxis Rekon race aan de achterkant

Wat een prima combinatie ! perfect voor rondjes op de UHR of Nijmegen. De rolweerstand voelt niet heel anders dan de 29x2.2 Maxxis ikon Voor/achter. Wel merk ik met de 30mm velgen dat ik hele lage drukken kan rijden en echt veel meer grip heb dan met de Ikon's. De 2.2's zijn toch echt wat te smal voor de velgen..

Wel ik heb al 2 maal problemen gehad met de shifter. De kabel komt in de SX shifter dan even zonder spanning en valt van het ''nokje'' af. De shifter openschroeven en de kabel weer op z'n plek leggen heeft elke keer geholpen maar toch erg vervelend als je naast een trail staat.
Na wat fine tuning met de stelschroeven en de kabelspanning heb ik tot nu toe... nog geen problemen gehad. Toch ga ik eens kijken of ik de shifter en de derailleur kan upgraden naar een GX variant.

Verder heb ik in de afgelopen weken al meer aansprak gehad met de Honzo als dat ik ooit met de Anthem heb gehad. Vooral de kleur en de skinwall banden vallen goed in de smaak 8)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
balboa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 692
Lid geworden op: ma 16 juli 2007, 01:55
Mijn mountainbike: Wordt gebruikt

Mooie fiets. Het probleem met de SX shifter had ik ook. Mee terug naar de fietsenmaker en kreeg direct een nieuwe. Heb deze niet meer gemonteerd, maar een XX-1 set gekocht. De SX vind ik echt afbreuk doen aan de mooie fiets. Succes!
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5650
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Zeker een mooie fiets :-q
Gebruikersavatar
Konabud
All rounder
All rounder
Berichten: 107
Lid geworden op: ma 23 september 2019, 00:45
Mijn mountainbike: Kona Honzo '20

Mooie fiets (heb dezelfde), deze skinwalls kan ik ook wel waarderen. Ik rij nog op de TWB trailbosses waar ie mee geleverd is, echter is het achterbandje wel aan vervanging toe. Hoe is de clearance met die 2.35 achterband? Past denk ik net? Zit ook te denken aan een maxxis combi, zal wss forekaster/rekon worden.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15564
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

De ene 2.35 is de andere niet maar ik heb een Schwalbe Hans Dampf in die maat op een 30mm velg en dat past nog prima.
Mathieu92
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 0
Lid geworden op: do 3 december 2020, 22:10

De 2.35 is inderdaad wat krapper dan de 2.20. Maar denk dat ik nog wel een 2.4WT kwijt kan, zit nu nog een kleine cm ruimte tussen de band en de chainstay. Denk vooral dat de grote van de corner knobs bepalen welke maat je kan rijden.

Vandaag weer een rondje Amerongen/Leersum gedaan en toch nog 2 Honzo’s gespot. 😎
Op dit soort routes voelt de Honzo zich wel heel erg thuis ! Heerlijk hoe ik iedereen hoor klagen over die remkuilen terwijl de Honzo alleen maar meer snelheid en meer kuilen wilt. Zadeltje uit de weg, licht op de pedalen en volgas over alles wat er op de route licht heen knallen.

Wat me ook super meevalt is het comfort ten opzichte van de Anthem! De banden en velgen icm. de lage spanning doen zeker hun werk.
ofv
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 254
Lid geworden op: wo 4 september 2019, 09:26

Wat een top kleur. Heel tof.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Lekker kleurtje!
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Weer een Honzo..... ik wil ook een Honzo :cry:

Lekker fietsie :-q

Nog een paar dikke Vittoria's eronder in het grijs en hij is perfect :wink:
Plaats reactie