Nukeproof Scout 290 Pro

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Willem-Jan MTB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 5 augustus 2019, 19:43
Mijn mountainbike: Valt soms om

Aj ik loop wat achter zie ik... In ieder geval dank voor al jullie reacties en adviezen!

Inmiddels van de week de 2e run er op zitten. Voor de verandering maar eens naar de Utrechts Heuvelrug geweest. Eerst vignet gehaald en toen Rhenen (2x), Hogeginkel, Amerongen en Leersum gereden. Echt heel gaaf, vooral Amerongen, maar was wel doodop, bijna 60 km totaal en met mijn conditie... Was blij dat ik de parkeerplaats gehaald had na de laatste ronde. In ieder geval veel kunnen experimenteren. Kwintelooijen even overgeslagen op advies van iemand die onderhoud aan de trail aan het doen was. Die is voor een volgende keer.

O.a bandendruk naar beneden gebracht. Dit maakt um al een heel stuk soepeler, maar heuvelop ook wel "zwaarder". Voor staat ie nu op 1.5, achter 1.6. Denk dat ik achter ook naar 1.8 ga en voor naar 1.7 of zo. Dat lijkt me een goede compromis voor nu. Al met al is deze een stuk soepeler dan de andere twee hardtails waar ik mee gereden heb. Vooral te wijten aan de bredere en volumineuzer achterband en de vork denk ik dan.

De belangrijkste wijziging die ik gedaan heb zat ik de vork. Heb de sag op 20% gezet en met 2-4 clicks compressie gereden. Nu haal ik geeneens de eindstop meer. Voorlopig laat ik het even bij de 3 standaard tokens. Wellicht naar 25% sag en wat minder compressie om de hele slag te kunnen benutten. Overigens merk ik met de extra clicks weinig verschil in het rijden…

Een ander raar verschijnsel was dat de compressie knop een klikkend geluid maakte bij het in en uit veren (bijna bovenaan de slag). De knop beweegt dan een halve mm op en neer en maakt een tikkend geluid. Ik heb het inbusboutje gecontroleerd maar deze zat strak. Als ik de compressie helemaal dicht draaide gebeurde dit niet. Maar na een uur of wat was het klikkende geluid weer weg. Geen idee wat het was. Binnenkort toch maar eens een keer de demper opnieuw vullen met olie en ontluchten.

Schakelen gaat nog steeds wat langzaam. Ook wat langzamer dan mijn oude 3x8 groupset lijkt het. Kabel strakker of losser maakt het niet beter (enkel slechter). De hoek heb ik nog op de oude instelling staan (punt van 51 tands tandwiel aan het streepje). Zal daar nog eens wat mee proberen. En misschien dat het schakelen naar wat meer km’s beter gaat. Schakelen onder last gaat inderdaad wel erg goed met deze @Lars!

Het stuur is wel wat te breed voor mij denk ik. Maar ik wacht nog even af voordat ik er de zaag in zet.

Het laatste wat me op viel is dat de diameter van de handvaten (te) klein lijkt. Ik heb zowel met als zonder handschoenen gereden. Met voelt beter, wellicht door het gelkussentje in de handschoen die wat meer "diameter' geeft. Ik ben gewend om met van die grips met 'vleugeltjes' te rijden. Ook daar toch maar even afwachten en wennen voordat ik iets verander.

Voor de rest en super blij met de Scout! Super stabiel, bakken met grip, geeft veel vertrouwen (te veel?) en fijne zitpositie. Enigste wat ik echt zou willen veranderen op dit moment is een wat lichter rollende achterband.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Wat zit er nu op? Rubber voor heftige trails lijkt het, Assegai, Minion, Highroller?
Daar valt zeker wat te winnen en voor de NL trails heb je zelden zulke "enduro" banden nodig.

Als je bij Maxxis wilt blijven zou bijvoorbeeld een Rekon achter wat kunnen zijn. Al hebben de niet OEM-Maxxis banden altijd gele letters ipv witte dus wat dat betreft kun je net zo goed iets van een ander merk proberen.
Ik was zelf altijd vrij happy met een Schwalbe Rock Razor (niet de Supergravity versie, die is loodzwaar en dan win je nog niks) maar er is veel keus in bandenland...

Voor kun je natuurlijk ook wisselen, maar de rolweerstand van de voorband tikt veel minder aan dan achter en je wilt voor ook meer grip dan achter. Dus tenzij dat echt >1kg rubber is zou ik voor gewoon laten zitten.

Qua grips kun je eens ESI's proberen, de Chunky is de dikkere variant (volgens sommigen te dik, maar zelf proberen is de enige manier om daar achter te komen).
Zelf rijd ik met Ergons met "vleugeltjes", omdat ik met gewoon ronde grips sinds een aantal jaar drukpunten in mijn handpalm krijg. Maar dergelijke ergonomische grips zijn niet heel populair op bikes die wat meer op "spelen bergaf" gericht zijn.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ik zou toch niet helemaal gerust zijn op die bewegende compressieknop in je vork. Kan niet de bedoeling zijn.

Voor de rest herken ik wel wat je schrijft. She's a heavy beast in vergelijking met een XCertje. Had ik ook toen ik daar ging rijden, en ik van een Trek Superfly af kwam. Het was een stuk meer werken, maar de fiets is ook niet bedoeld voor snel omhoog. Snel omlaag wel, dat kon-ie goed, maar wel met een spijkerharde achterkant.

Ik zou zéker kijken naar een ander bandensetje. Op mijn Pace heb ik nu een setje Wolfpack Speed gemonteerd. Nu is het ineens een leuke langeafstandsfiets geworden. En nog steeds meer dan genoeg grip hier.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Willem-Jan MTB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 5 augustus 2019, 19:43
Mijn mountainbike: Valt soms om

Wat zit er nu op? Rubber voor heftige trails lijkt het, Assegai, Minion, Highroller?
Daar valt zeker wat te winnen en voor de NL trails heb je zelden zulke "enduro" banden nodig.

Als je bij Maxxis wilt blijven zou bijvoorbeeld een Rekon achter wat kunnen zijn. Al hebben de niet OEM-Maxxis banden altijd gele letters ipv witte dus wat dat betreft kun je net zo goed iets van een ander merk proberen.
Ik was zelf altijd vrij happy met een Schwalbe Rock Razor (niet de Supergravity versie, die is loodzwaar en dan win je nog niks) maar er is veel keus in bandenland...

Voor kun je natuurlijk ook wisselen, maar de rolweerstand van de voorband tikt veel minder aan dan achter en je wilt voor ook meer grip dan achter. Dus tenzij dat echt >1kg rubber is zou ik voor gewoon laten zitten.
Ah ja goeie. Dat zijn de Maxxis Assegai 29x2.5 voorband en Dissector 29x2.4 achterband. Heb de opening post even aangepast met de specs.

De achterband staat zeker op de nominatie om eens te wisselen. Mijn broertje heeft nog een Furious Fred liggen. Das zo'n beetje de andere kant van het spectrum, dus dat zou een goed beeld moeten geven van verschillen die haalbaar moeten zijn.
Qua grips kun je eens ESI's proberen, de Chunky is de dikkere variant (volgens sommigen te dik, maar zelf proberen is de enige manier om daar achter te komen).
Zelf rijd ik met Ergons met "vleugeltjes", omdat ik met gewoon ronde grips sinds een aantal jaar drukpunten in mijn handpalm krijg. Maar dergelijke ergonomische grips zijn niet heel populair op bikes die wat meer op "spelen bergaf" gericht zijn.
Tnx voor de tip. Lijkt er wel op de die Chunky's niet geschroefd zijn. Gaan die niet draaien/schuiven? Ik zal mijn oude 'vleugeltjes' nog eens proberen. Of de huidige wat dikker maken met tape/schuim.
Ik zou toch niet helemaal gerust zijn op die bewegende compressieknop in je vork. Kan niet de bedoeling zijn.
Ja precies, lijkt me ook niet helemaal hoe het hoort. Mijn huidige vermoeden is dat er lucht in zit. Met name omdat het punt waar de klik optreed nu wat lager lijkt te zitten. De vork gaat sowieso voor einde van het jaar open zogauw ik de olie en en SRAM "butter" binnen heb.

De Wolfpacks zal ik ook eens beter bekijken. Mee me te herrineren dat ik er positieve geluiden over op het forum gelezen heb.

Een andere 'verbetering' die ik gedaan heb is de ketting smering vervangen. Had enkel ervaring met 'natte smerig' en dat is altijd een drama met schoonmaken. Heb Shimano wet lube, motor olie, en WD40 geprobeerd, maar alles lijd tot een vieze aandrijflijn waar zand en modder aan blijft kleven (regen of geen regen). Ik kan het helaas niet vergelijken met een dry lube want dat heb ik nooit geprobeerd.

Vroeger (en misschien van daag de dag ook nog wel) gebruikte ze kettingwas in de motorcross. Een soort blik welke je moest verwarmen zodat de was de ketting in kon trekken. Op basis van dat concept een beetje gaan Googlen. En wat blijkt, het waxen (met paraffine was en toevoegingen) van je ketting is een behoorlijk dingetje in de road fiets wereld! Met name omdat het de efficiente verhoogt. Om de efficientie geef ik niet zoveel, maar het werkt ook bijzonder goed tegen het kleven van zand, stof etc. En blijkbaar (wellicht door het gebrek aan de schurende stof en zand) neemt de levensduur van je cassete, tandwielen en ketting ook behoorlijk toe). Das mooi meegenomen.

Geinsipreerd door het Youtube kanaal van 'Oz Cycle' (erg goed onderbouwde content, aanrader) het ook maar eens geprobeerd. Van het weekend de eerste rit gemaakt (in de modder). Ik ben niet zo snel onder de indruk, maar deze keer toch wel!

Enkele foto's net voor het wassen van de fiets:

Afbeelding
Afbeelding

En dit is een close up van de casette. Bijna compleet schoon! En geen geknars of gekraak in de ketting. Het is even werk, maar dit betaald zich dubbel en dwars terug in de tijd die je niet meer kwijt bent aan het schoonmaken van de drijflijn. Ff de fiets met wat water en zeep wassen en droogblazen en klaar in 10 min. Dikke aanrader dus! Mocht er iemand geinteresseerd zijn dan kan ik nog wel een keer opschrijven wat ik precies gedaan heb.

Afbeelding
Dennis74
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 948
Lid geworden op: zo 14 juni 2009, 12:48
Mijn mountainbike: Kona Unit SSS, Nordest Britango

willemjanlamers schreef: zo 15 november 2020, 14:38
Tnx voor de tip. Lijkt er wel op de die Chunky's niet geschroefd zijn. Gaan die niet draaien/schuiven? Ik zal mijn oude 'vleugeltjes' nog eens proberen. Of de huidige wat dikker maken met tape/schuim.
Die chunky's zitten er idd zo opgeschoven maar geloof me als die eenmaal zitten....
''Only dead fish go with the flow''
Willem-Jan MTB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 5 augustus 2019, 19:43
Mijn mountainbike: Valt soms om

Ja precies, lijkt me ook niet helemaal hoe het hoort. Mijn huidige vermoeden is dat er lucht in zit. Met name omdat het punt waar de klik optreed nu wat lager lijkt te zitten. De vork gaat sowieso voor einde van het jaar open zogauw ik de olie en en SRAM "butter" binnen heb.
Kleine update. Ik heb de vork uit elkaar gehaald en je gaat het niet geloven wat ik tegen kwam...

Allereerst veel te weinig olie in de lower leg aan de luchtveer zijde (zou 10ml moeten zijn):

Afbeelding

En veel te veel aan de demper zijde:

Afbeelding

Beide zijn natuurlijk niet wat het moet zijn. Na verder onderzoek liep ik hier tegen aan:

https://youtu.be/z-f7tQgUrXU

Lijkt er dus op dat de demper cartridge olie verliest op de onderste seal head. Dit zou kunnen verklaren waarom er teveel olie in de lower leg aan de demper zijde zat en verklaard mogelijk ook de symptomen:

- geen merkbaar verschil in compressie demping als je de compressieknop verdraait
- compressieknop die 'tikt' gedurende de slag

Het enigste wat de (Duitse) LBS kon/wilde doen is de vork terug naar Rockshox sturen voor reparatie. Dat zou betekenen eerst de vork naar Duitsland sturen, dan naar Rockshox dan weer naar Duitsland enz. M.a.w. ik zou me vork weken/maanden kwijt zijn...

Toen de demper zelf maar uit elkaar gehaald. En tot mijn absolute verbazing:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ene *!%***! bij Rockshox heeft de keerring er verkeerd om ingezet! Eerst te weinig olie in de lower leg aan de veerzijde en nu dit!

Mijn vertrouwen in de Quality Control van Rockshox en daarmee Rockhox zelf heeft behoorlijk wat schade opgelopen. Volgende keer toch maar een DVO of Fox.

Naja, keerring omgedraaid, nieuwe olie er in en alles werkt nu zoals het zou moeten zijn. Eindelijk merkbaar verschil in compressie demping, geen tikkende compressie knop meer en overal een vork die de ondergrond beter volgt. Ook plakt de vork een stuk minder. Waarschijnlijk doordat er nu wel voldoende olie in de linker poot zit.

Dus mocht je een nieuwe, nog niet geservicete, Rockshox vork hebben en je loopt tergen soortgelijke issues aan dan raad ik je aan op zijn minst even de onderpoten er af te halen.

--- edit ---

image links deden het niet
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Dat is goeie reclame.

Je hebt het goed opgelost in ieder geval en gelijk een mooi naslagwerk gemaakt :-q
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

:o
Wat een prutsers.
Teveel of te weinig olie ook al meegemaakt, maar verkeerde assemblage nog niet.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Willem-Jan MTB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 5 augustus 2019, 19:43
Mijn mountainbike: Valt soms om

Ja idd, en dat in 2020 en met SRAM als moederbedrijf. Daar heeft echt iemand liggen slapen. Ben in ieder geval blij dat de vork het nu goed doet. En word ook steeds blijer met de fiets zelf. Echt een fijn ding. En met de juiste bandenspanning meer dan comfortabel genoeg.
Gebruikersavatar
Tribux
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 883
Lid geworden op: di 19 juni 2012, 13:56
Mijn mountainbike: Nukeproof Scout

Heee,

Ik ben momenteel ook spullen aan het uitzoeken om een scout op te bouwen. Fiets jij nog steeds met het 30t voorblad?

Ik kan zo snel nergens vinden wat het grootste toelaatbare voorblad is, weet jij hier iets over?
Willem-Jan MTB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 5 augustus 2019, 19:43
Mijn mountainbike: Valt soms om

Hoi Tribux,

Ja klopt, maar om eerlijk te zijn vind ik 30T de ideale maat/overbrenging. In ieder geval voor de Nederlandse trails. 32 zou voor mij te lang worden en 34 al helemaal. Maar op het oog zou ik zeggen dat 34 zou moeten passen (niet zelf geprobeerd). Wellicht dat ik er nog een keer een oval op zet maar vooralsnog dik tevreden. Succes!
Gebruikersavatar
Tribux
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 883
Lid geworden op: di 19 juni 2012, 13:56
Mijn mountainbike: Nukeproof Scout

Top bedankt voor de info! Ik ga nog even tandjes tellen op mijn huidige fiets en dan kan ik even rekenen.

Dan weer ik in ieder geval dat het waarschijnlijk past als ik wat groter wil.
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Mooie bike met nette afmontage! :-q
Shimmy-jah
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: za 20 november 2021, 17:25

Heyyy, fijn dat je er nog zo blij mee bent!

Nog steeds tevreden?

Ik ga waarschijnlijk voor de nukeproof scout comp 290 XL
Willem-Jan MTB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 5 augustus 2019, 19:43
Mijn mountainbike: Valt soms om

Zeker! Enkel de dropper 'veert' wat maar die word over garantie vervangen. Veel plezier ermee!
Plaats reactie