Vitus Substance V2 gravelracer

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

kermit schreef: vr 19 februari 2021, 12:33 Die site ken ik, maar daar staat mijn Vitus (nog?) niet bij.
Die jij linkt is de carbon variant met licht afwijkende geo van deze versie.
Oke, had ik niet gezien :oops:
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dit weekend maximaal geprofiteerd van de zon en twee dagen op de Vitus gereden :-D
Ik verwachtte dat het in het bos ongezellig druk zou worden dus dat maar even gemeden. Komt deze week wel weer op een doordeweekse dag...

Gisteren ergens in de Alblasserwaard, geen idee waar precies :D
Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Sympathiek dat er iemand een foto heeft gemaakt :-q
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ja, een of andere Sjef die toevallig mee reed... (en me de weg wees :D ).

Er zat overigens al een tijdje een tik in de fiets als ik op de pedalen ging staan, maar ik kon niet zo snel een oorzaak vinden.
Inmiddels ben ik er vrij zeker van dat het in het balhoofd zit. Voorzover ik het kan inschatten zit hier een volledig geïntegreerd balhoofdlager in (waar ik op zich geen fan van ben). Wel een Acros...

Een dezer dagen maar eens openmaken en kijken of er echt iets mis is of dat een extra klodder vet al de oplossing is :)
Als er echt iets mis is ga ik toch even contact met Wiggle opnemen...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Sjef
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1614
Lid geworden op: do 30 augustus 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Cannondale Trigger / Orbea Rise
Contacteer:

Mooie foto hoor :-q

Mooie fiets ook, verdient wel mooiere wieltjes :winkie:
Don't go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail.

A. Einstein
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ja, voortaan elke rit een fotograaf mee lijkt me wel wat, dan kan ik mijn sys-topics ook frequent verversen met nieuw beeldmateriaal ;-)

Het kraakje uit het balhoofd is weg, schoonvegen en flink wat nieuw vet eraan bleek afdoende.
Nu heb ik ook gezien dat er een Acros industriegelagerd balhoofd in zit. Dat is leuk maar ik vind het niet zo leuk dat het een full integrated lager is. Ben niet zo van lagers rechtstreeks in frames monteren, of het nu om een bracket of een balhoofd gaat. Een beschadigde cup vervangen is toch wat goedkoper dan een beschadigd frame...

De vork is volledig carbon, dat vind ik ook netjes voor een instap-gravelracertje als dit.

Toen ik aan het sleutelen was even snel een wiel van de Genesis erin gezet om te kijken hoe het staat (daar doelt Sjef op ;-)).
Ik vind het mooi, misschien staan de Rolf wielen zelfs wel mooier in de Vitus dan in de Genesis. Maar ondanks dat upgraden altijd leuk is gaat het een beetje tegen mijn gevoel in om een $1.200,- wielset in een winter-natweerfiets te hangen.
Zodra de skinwall Byway bandjes teveel gesleten zijn ga ik wel over op zwarte banden, dat vind ik toch mooier.

Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1468
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

Ik denk dat je je een beetje te druk maakt om je headset. Zolang de bearings niet letterlijk in je frame draaien en het een dicht lager is, zie ik niet hoe het je frame kan beschadigen.
“Old, not obsolete”
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik maak me er niet druk over, maar het is gewoon de slechtste constructie onder de gangbare standaards. Volgens mij alleen maar bedacht om goedkoper te kunnen produceren. Net als pressfit brackets ;-)

Maar inderdaad, zolang het lager blijft draaien zal het wel goed gaan.
In de natte maanden zit er meestal een spatbord op wat de meeste troep weg houdt en ik zorg wel dat het vet genoeg blijft :-D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1468
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

En zolang je dichte lagers gebruikt, zie ik niet snel een probleem ontstaan. Ook al zouden ze droog lopen. De bearings draaien alsnog in de buitenste lagerschaal. Er zijn zoveel merken die op deze manier de headtubes hebben. Ook vooraanstaande merken. Zoals ik al zei, de juiste lagers blijven gebruiken. Ik heb er nooit gezeik meegehad (en trek echt niet elke het headset uitelkaar om het in te vetten). Lekker rijden en genieten.
“Old, not obsolete”
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Nou, we zijn anderhalve week en twee ritten verder en het balhoofd draait nog steeds kraakvrij :wink:

Waar ik minder tevreden over ben is hoe matig de WTB banden tubeless te rijden zijn. De aanloop was al meer gedoe dan ik gewend ben, meerdere ritten nodig gehad voordat ze de lucht een beetje goed binnen hielden. Dat was na wat extra vloeistof toevoegen, uitgebreid schudden en kantelen en de wielen een tijdje plat op een emmer laten liggen.

Ging een tijdje goed, maar eerder deze week stond het voorwiel zonder aanwijsbare reden weer plat...
Ik dacht eerst de binnenbanden er gewoon weer in te doen want op zich bevallen de Byways me verder prima. Maar toen zag ik bij B-C de Panaracer Gravelking slick voor een dumpprijs (in de goede maat) dus daarvan zijn er nu twee onderweg (net de verzendbevestiging gehad). Hopelijk blijven die beter dicht met latex erin, we'll see.

In zwart, dus no more skinwalls :-)
Ik weet het niet zeker, maar zijn skinwall banden doorgaans ook dunner op de wangen dan volledig zwarte versies? Dat zou mooi zijn ;-)
Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Zwarte banden, goede upgrade :-q
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Kleur en dikte hebben imho niets met elkaar te maken

Voor met vezels c.q. draden versterkte lagen van een band is vooral de draad dikte in een laag belangrijk. Met het aantal lagen bepaalt dat hoe dik de wang van de band wordt. Voor profiel en hieldraad kan de fabrikant er dan weer van alles bij molden.

Theoretisch is zwart rubber sterker dan "skin/tan " natuurlijke kleur. Het is een composiet van rubber en carbon zeg maar waar het carbon echt wat doet het resultaat. Dus zwart rubber draagt meer sterkte bij, maar het rubber is niet wat de sterkte bepaalt, dat zijn de draden.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Sjef
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1614
Lid geworden op: do 30 augustus 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Cannondale Trigger / Orbea Rise
Contacteer:

Jammer, ik viond skinwall juist een hoop stijl toevoegen aan de fiets.
Zwart is ook maar zo zwart. Net zoals met frames.
Don't go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail.

A. Einstein
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Op deze fiets vind ik de skinwalls ook niet misstaan. Maar liever zwarte banden die dicht blijven dan skinwalls die leeg lopen :wink:

Maar wat nu als die zwarte ook niet goed dicht blijken te zijn... :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

kermit schreef: vr 12 maart 2021, 20:14 Op deze fiets vind ik de skinwalls ook niet misstaan. Maar liever zwarte banden die dicht blijven dan skinwalls die leeg lopen :wink:

Maar wat nu als die zwarte ook niet goed dicht blijken te zijn... :D

Mooie fiets Paul, en die skillwalls vind ik onder deze fiets best mooi staan, met zwart lijkt het net een racefiets :D
Plaats reactie