Vitus Substance V2 gravelracer

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

De Vitus maakt nog steeds met regelmaat z'n km's, in deze tijd van het jaar zelfs meer dan ooit.
Tijdens mijn rondje van gisteren ging wel door mijn hoofd "als ik nu maar niet lek rijd", gezien de toen actuele temperatuur van rond de vier graden en de wetenschap hoe strak de banden om deze velgen liggen :D

Nu heb ik juist een 700c gravel wielsetje gespaakt, en ook al te koop gezet. Maar ik twijfel een beetje of ik daar niet zelf mee ga rijden op de Vitus. Passende banden heb ik nog liggen en op die wielen kun je de rubbers ook zonder bovengemiddelde moeite monteren. Bovendien heb ik geen specifieke reden om met 650b te rijden, om wat te toeren over de weg en eenvoudige paden maakt het niet uit wat voor wielmaat eronder zit.

In dat geval zou ik deze wieltjes te koop zetten en moet ik die andere advertentie maar even verwijderen.
Denk dat ik de daad maar even bij het woord ga voegen...
Edit, ad aangepast naar beide sets en dan zal het toeval wel bepalen welke er over blijft voor eigen gebruik :D

Als ik over ga naar 700c komen er wel zwarte banden op, die heb ik namelijk nog liggen.
Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Gisteren nog even op pad geweest met de Vitus. Als kleine check van mijn zelfgespaakte 700c wieltjes even snel het voorwiel erin geschroefd, het achterwiel was me teveel gedoe met omzetten van de cassette. Dat leverde dus een mullet set-up op :D
Vooral door de combinatie tanwall achter zwarte band voor is dat geen gezicht...

Afbeelding

Afzonderlijk ziet het er al beter uit:
Afbeelding

Ik wilde vooral even zeker weten dat het wiel niet zou "pingelen", want dat zou betekenen dat ik de spaken niet goed ontstresst zou hebben. Gelukkig was het vanaf meter één doodstil in het vooronder, pfffwww. Natuurlijk wist ik dat ook wel, ik had vooral even zin om het wiel in de fiets te zien... :D

Na thuiskomst het voorwiel er weer uit gehaald, band eraf en inmiddels staat het weer brandschoon op zolder.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Inmiddels is de 650b wielset verkocht en "moest" ik de set met de Shimano naven en Mavic velgen in de Vitus monteren :)
Banden had ik nog liggen, een setje Schwalbe G-One allround. Dit rijdt natuurlijk ook prima en er zijn al twee ritten mee gemaakt. Bij zowat 15 graden celsius op 30 december... :o

Ik hou mijn fietsritten bij in een excel documentje (heb een weerstand tegen alles in apps en de cloud stoppen) en nu het jaar voorbij is was het ook tijd voor de optelsom per fiets. Het grappige is dat ik veruit de meeste kilometers op de Vitus gemaakt heb, toch het goedkoopste fietsje uit de stal en vooral aangeschaft voor de ritten met slechtere omstandigheden.
(tweede in de rij is de Merida e-mtb, daarna de Genesis gravelbike en als laatste in de rij de Snowdon hardtail).

Plaatjes tijdens de voorlaatste rit van 2021, de afzichtelijke zadeltas is wel handig voor oa een regenjack dus hangt er vaak aan.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

Leuk, ben sinds gisteren eigenaar van een stalen Substance. Welke spatborden heb je er op zitten?
Hoop binnenkort de eerste meters te gaan maken.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Curana C-light spatbordjes. Vanwege de looks eigenlijk, hebben een stang minder bij het achterspatbord dan veel andere types. Uit m'n hoofd is dit de 50mm brede variant, vielen mooi om de 47mm banden (650b) die er eerder op lagen.
Maar dat enkele stangetje maakt het achterspatbord ook ietsje minder stabiel, als ik over felle hobbels rijd hoor ik weleens een klappergeluid. En de bevestiging van de beugel aan het spatbord achter kreeg al snel wat speling, opgelost door er een stukje rubber tussen te proppen (een cm stuurlint :)). Voor terreingebruik zou ik deze spatborden niet aanraden.

Fiets bevalt verder erg goed, eigenlijk een soort eye-opener voor het feit dat je echt geen hele dure fiets nodig hebt om heel fijn te kunnen rijden. Sora verbaasde me, ik had verwacht dat het tamelijk matig zou schakelen maar het werkt gewoon goed.

Die stalen versie is ook mooi, heb je de GRX met double crank of single ring Sram versie?
(of heb je geen nieuwe, dat kan natuurlijk ook...)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Vitus09
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 22 november 2021, 11:19
Mijn mountainbike: Trek Roscoe 6 | Vitus Substance VR2 | Sonder Frontier Rigid

Leuk, nog een substance rijder!

Ik heb op mijn VR2 een setje SKS spatborden, SKS Bluemels 53. Het kost even wat bevestigingstijd, maar tijdens de herfst en wintermaanden zitten ze er standaard op en hoewel de fiets er niet mooier van wordt werken ze geweldig, óók bij ruig terrein.

Veel plezier met je substance en plaats eens wat plaatjes 8)
Vitus09
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 22 november 2021, 11:19
Mijn mountainbike: Trek Roscoe 6 | Vitus Substance VR2 | Sonder Frontier Rigid

Kermit, nog eens een vraag - welke maat 700c heb jij in je Vitus hangen?
Ik heb contact gehad met Vitus en die geven een max aan van 47mm in 650b en 42mm in 700c. Als ik eens goed naar de ruimte in mijn frame kijk denk ik dat ik minstens een 50mm in 650b kan krijgen. Maar ik heb het nog niet geprobeerd. Laat staan in 700c.

Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dit zijn Schwalbe G-One Allround 700x40c bandjes (volgens mij is dat 38mm in werkelijkheid). Die hebben nog genoeg ruimte over, ze liggen overigens om velgen van 21mm breed inwendig.
De originele 47mm Byways hadden ook nog aardig wat ruimte volgens mij. Maar als je het terrein in gaat wil je natuurlijk ook wat clearance hebben dus de maximale breedte is misschien toch niet het beste.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

Dank voor jullie reacties. Ik heb geen nieuwe dus het is 'gewoon' een stalen Sora. 2018 meen ik. De vorige eigenaar heeft er ook G One banden omgelegd, zal tzt eens een SYS aanmaken. Persoonlijk denk ik dat skinwalls in combinatie met het groene staal waarschijnlijk mooier staat, helaas zijn de Schwalbe's gewoon zwart dus misschien tzt eens kijken of ern leuke skinwalls zijn voor allround gebruik.

Het viel mij gister trouwens op dat de remkabels 'moto style' zitten, links is achter. Heb me nog niet echt verdiept in de fiets (beetje nood/impuls aankoop) en heb sowieso niet zoveel verstand van fietsen met kromme sturen, maar is dat gebruikelijk? Komt dat omdat bij een krom stuur icm schijfremmen de voorremkabel anders een rare knik moet maken? Of heeft het te maken met de origine van Vitus?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

In GB monteren ze fietsen met de voorrem rechts af. Staat dus verder los van dropbar of niet ;-)
Zelf doe ik dat ook, met een lang motorverleden kan ik niet wennen aan de voorrem links.

Omwisselen is wel wat meer werk dan bij een mtb-stuur, je moet het stuurlint loshalen om de lange en korte buitenkabels te kunnen omdraaien. En een stuurlint kun je doorgaans niet hergebruiken, dus koop een nieuw voor je het eraf haalt.

Ik dacht dat de G-One Allround er ook met tanwalls is. Maar bijvoorbeeld WTB heeft ook een flink assortiment gravelbanden, van slick tot behoorlijk grof en vaak ook in tanwall versie.

Heb je er zo een?
Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

yes exact die maar dan zwarte G One's inderdaad. En ik had inderdaad geconstateerd dat het stuurlint los moet, en dat is nog best netjes dus voorlopig ga ik proberen te wennen. Lijk me sowieso op een mtb wat kritischer dan op een gravelbike.
Gebruikersavatar
erwin.burgers
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1303
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
Contacteer:

Mooie fiets in een mooie kleur.
Weet nu in ieder geval dat skinwall bandjes mooi staan bij een licht grijs frame :-q
Dat wordt de eerste upgrade van mijn Giant to-be
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik heb een andere upgrade dan banden in de planning, maar dan moet RCZ eerst eens gaan leveren. Pas iets van veertien weken aan het wachten, maar da's een goede oefening in geduldig zijn. Maar het zou over een week of twee (vanaf nu) kunnen gebeuren kreeg ik als antwoord op mijn e-mail... :o
Had me eigenlijk voorgenomen deze fiets niet teveel te upgraden maar ja, voornemens zijn er om aan te passen nietwaar :tong

En inderdaad, tanwalls kunnen goed bij deze kleur.
Ben er eigenlijk niet echt fan van maar ze stonden prima in de Vitus. Heb nu geen 700c tanwalls liggen maar wie weet als deze bandjes eens aan vervanging toe zijn.

Als het goed is heeft hij over een paar weken meer deze look... (wel nog met spatborden waarschijnlijk).
Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Het was tijd voor een leuke upgrade voor de Vitus... ondanks dat ik inmiddels zelf wielen bouw kon ik een aanbieding voor een paar carbonnen Novatec wieltjes bij RCZ niet weerstaan :o :D
Voor de prijs van deze wielen kon ik niet eens twee (vergelijkbare) velgen kopen, dus tjsa. En zo hou ik de term "budgetbike" toch nog een beetje in ere ;-)
(de firma list en zelfbedrog draait als nooit tevoren).

Anyway, vandaag even tijd gehad om de wielen te wisselen en meteen wat foto's gemaakt. Het blijft natuurlijk altijd een smaakkwestie, maar ik vind zelf de looks van een dropbarbike altijd enorm vooruitgaan van een paar wat hogere velgen. Geldt ook voor de Vitus, hij is ineens getransformeerd van een leuke fiets in een vet cool ruig apparaat :tong :D
Zelfs de spatborden doen daar geen afbreuk aan, ongelooflijk. Ik ga nu met nog meer plezier m'n rondjes op de nattewegenfiets rijden...

Het zijn overigens Novatec R5 wielen, met 50mm hoge velgen en ik meet 21mm binnenbreedte. Wat ietsje breder is dan wat ik op internet kan vinden als ik google op dit wieltype maar ik klaag er niet over. De 38mm bandjes vallen zo prima.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ook met een 1x9 drivetrain van een paar tientjes en een Sora derailleur kun je heel fijn fietsen. Kan niet zeggen dat de lol er minder door is in vergelijking met de luxer afgemonteerde Genesis.
Afbeelding

Afbeelding

Speclist:
- Vitus Substance V2 alu frame, maat S
- Vitus full carbon vork.
- Acros integrated balhoofd.
- Ritchey Comp 60mm stuurpen met flink wat rise.
- FSA stuur met 12 graden flare (bewust een stuur met dezelfde vorm gekozen als op de Genesis).
- Vitus zadelpen.
- F'iz:ik Vitesse Sport zadel (basismodelletje van twee tientjes maar ik zit er goed op).
- Wielset Novatec R5 carbon.
- Banden Schwalbe G-One Allround 38mm met binnenbanden.
- Remmen TRP Spyre met 160mm schijfjes.
- Shifters Shimano Sora 2x9 (links niet in gebruik).
- Achterderailleur Shimano Sora 9sp lange kooi (moet 'm nog een keer wisselen met een 105 korte kooi die ik nog heb liggen...).
- Crank FSA Vero met Miche 39t blad.
- Trapas FSA square taper.
- Cassette Sunrace 12-25 9-speed.
- Ketting KMC 9-speed.
- Pedalen KCNC een kant spd een kant (klein) platform.

Zaken als het zadel, stuurpen, banden, crank, pedalen had ik nog liggen.
Remmen, zadelpen, balhoofd, trapas, derailleur, shifters zijn de origineel gemonteerde spullen.
Cassette en voorblad zijn gekozen omdat deze fiets alleen op vlakke wegen wordt gebruikt, dus er hoeft niet geklommen te worden en ik ben ook niet zo sterk meer dat ik nog vaak 35km/h of sneller fiets (dus een heel groot blad is ook zinloos).
Stuur is gekocht om hetzelfde te hebben als op de andere gravelracer en het was iets goedkoper dan de Pro die daarop zit.
Wielen zijn de enige "uitspatting" in de afmontage :tong
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

Ik vind 'm mooi en de wielen staan goed! :-q
Plaats reactie