Vitus Substance V2 gravelracer

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16704
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Al wat over geschreven in mijn Pace-topic, en nu is hij al binnen: een Vitus Substance V2 Sora gravelracertje.

Pure luxe, want het wordt de fiets die ik zal pakken bij "dubieuze weersverwachtingen" zodat de andere bikes lekker schoon en droog in de schuur kunnen blijven in afwachting van droge routes cq wegdek :D

Dus ik was op zoek naar een gravelaartje voor niet te gek veel geld. In eerste instantie had ik een Merlin Malt op het oog (nee, niet de Merlin van de titanium frames... :roll: ) maar die werd niet naar NL verzonden. Jammer genoeg, want die was nog iets goedkoper dan deze fiets.
Dus nog wat verder gezocht en uiteindelijk op deze Vitus uitgekomen. Geluk gehad met bestellen, want de voorraad was klein en een dag later alweer nul...

Eerste indruk is een heel leuk fietsje, het glanzende lichtgrijs ziet er mooi uit en de skinwalls (waar ik normaal niet echt fan van ben) staan er goed bij, maken het geheel wat speelser qua look.

Omdat ik er alleen in de buurt mee zal fietsen -en daar is het vlak- is de 46/30 crank voor mij niet optimaal. Een 46 is me te groot, en een 30 is uiteraard te klein. Dus ik schroef er een crankje onder wat ik nog had liggen, met een 39 erop. De voorderailleur gaat eraf, de kabel laat ik wel zitten zodat eventueel terug bouwen een fluitje van een cent is. Behalve een beter verzet levert die single ring ook makkelijker poetsen op :)

Om dezelfde reden gaat de 11-34 cassette het veld ruimen voor een kleinere, bij "slechts" 9 kransjes zijn de stappen anders te groot voor weggebruik.

En als laatste "uit de doos" aanpassing gaat het 42cm stuur eraf en komt er een iets breder exemplaar met 12 graden flare op. Identiek aan het stuur op m'n Genesis dus dat is wel zo prettig. Ik ga sowieso proberen de zit van die fiets zo goed mogelijk te kopieëren naar de Vitus.

Afijn, eerste plaatjes:
De doos, fiets was er al uit voordat ik een foto kon maken! :lol:
Afbeelding

Snel in de standaard gehangen, daarna weer verder aan het (thuis)werk. Dat was niet makkelijk....
Afbeelding

Dus in m'n pauze snel even wat meer op een fiets laten lijken, ik was te benieuwd :)
Afbeelding

Door de 650b wielen en de dikkere framebuizen oogt de fiets wat kleiner/compacter in vergelijking met de stalen Genesis.

Specs:
- frame Vitus Substance alu met 142x12mm steekas, deels interne kabelvoering, BSA bracket, flatmount, drie sets bidonnokken en kabelgeleiding voor een dropperpost!
- vork carbon 12x100mm steekas.
- Acros balhoofd met industrielagers.
- remmen TRP Spyre C.
- wielen Alex Bear Pawls naven met industrielagers, WTB i23 velgen en plain spaken.
- WTB Byway 650b x 47mm skinwall vouwbanden met binnenbanden, tubeless ventielen zijn meegeleverd.
- shifters en derailleurs Shimano Sora 2 x 9. Eerste indruk met schakelen lijkt niet verkeerd!
- crank FSA Omega voor vierkante as en 30/46 bladen.
- FSA trapas.
- pennen en stuur eigen merk Vitus.
- pedalen worden KCNC half klik / half platform (want die zitten nu op de Pace :-)).

Wat me positief opvalt aan deze lijst zijn bijvoorbeeld het merkbalhoofd, de vouwbanden en de industriegelagerde naven. Allemaal niet vanzelfsprekend in deze prijsklasse. De plain spaken zijn wel weer typische puntjes van bezuiniging maar voor mijn doelen totaal niet van belang.
De paar aanpassingen die ik doe komen deels uit de voorraadbak en het 39 blad en de cassette zijn op prijs uitgezocht zodat de kosten niet de spuigaten uitlopen :-)

Verder zijn de logo's op de banden uitgelijnd op de ventielen en staan de derailleurs volgens mij perfect afgesteld. De remmen sleepten lichtjes maar bijstellen van de Spyre remmen is een fluitje van een cent (zowel binnenste als buitenste blokje draai je in/uit met een inbussleuteltje).

Kortom, eerste gevoel bij het fietsje is goed en ik ben benieuwd naar het rijden... "jammer genoeg" heb ik al een afspraak staan om te mountainbiken dit weekend maar misschien... :tong
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Het houd maar niet op bij jou. Straks ben je alweer genoodzaakt om te gaan verhuizen ivm ruimtegebrek. :-D Mooie fiets, eerst moest ik niets van die categorie weten maar ik begin er steeds meer gecharmeerd van te raken en deze Vitus ligt zeer lekker op het netvlies. Skinwalls staan hem idd best goed. :-q
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16704
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Tot nu toe gaat er steeds iets uit als er een nieuwe fiets komt... dat was me ook bijna gelukt met de Pace :D
Dus het aantal fietsen neemt in principe niet toe :roll:
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Zit er nu zo'n Tioga downhillzadel op of is dit echt een S?

Mooi ding, ik ben benieuwd naar je ervaringen!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16704
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Nou, dat zadel vertekent wel iets ;-)
(maar het is wel een S-je)

Zadel is er trouwens al vanaf, zit nu een zwarte Fizik Vitesse op. Ik had in eerste instantie het bruine Charge zadel van de Pace gemonteerd in de veronderstelling dat dat leuk zou combineren met de skinwalls. Viel tegen...

Verder heb ik de crank en cassette gewisseld, pedalen gemonteerd, afstellingen en alle bouten nagelopen en is hij bijna rijklaar. Nog even stickertjes tegen cable rub plakken en de schijven (voor de zekerheid) ontvetten.
Had nu geen tijd om het stuur te wisselen dus dat komt nog. Dan meet ik ook de belangrijke maten van de Genesis op en probeer de Vitus zo goed mogelijk gelijk te krijgen.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 878
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Leuke bike, zeker voor dat geld. ( vandaar nu allemaal uitverkocht 🤨)
Was eigenlijk van plan om m'n fitnessbike..( racefiets met v-brakes en vlak stuur) om te ruilen voor een racefiets maar een gravelbike komt toch steeds meer in zicht..🤔.
mauke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade

Mooi fietsje! Veel verschil nog met 27.5 wieltjes en wat dikkere banden? Lijkt me nog net wat comfortabeler fietsen zo.
Veel veilige kilometers!
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3160
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Ondanks dat het een "budgetfietsje" is voor je is het wel weer een plaatje hoor zoals we eigenlijk gewend zijn van je. :-q

Succes nog met je aanpassingen en ik zou stiekem een excuus verzinnen voor je mtb-afspraak :winkie:
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16704
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

mauke schreef: vr 16 oktober 2020, 20:21 Mooi fietsje! Veel verschil nog met 27.5 wieltjes en wat dikkere banden?....
Nog niks van gemerkt bij het uitpakken en afstellen :wink:

Feitelijk vervangt hij mijn Dahon vouw-dropbar-mtb en dat was nog een 26er en die reed al prima voor mijn doel. Dus 650b zal ongetwijfeld bevallen. Ik ben eigenlijk nog het meest benieuwd naar de zithouding, wat moet ik nog aanpassen om goed te zitten (kan niet te lang en niet te diep zitten, geeft nekklachten).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16704
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Vandaag een kort inwijdingsrondje met de Vitus gereden (ik was niet topfit).

De eerste indrukken zijn goed, stuurt aardig vergelijkbaar met de Genesis, rolt misschien nèt niet zo licht maar dat kan ook aan mijn fysieke gesteldheid gelegen hebben :-D

Sora schakelt gewoon prima, licht en soepel, en aan de Shimano shifters was ik ook snel gewend (dit zijn mijn eerste Shimano weg-shifters afgezien van 7-speed buiscommandeurs :D ).

De remmen moeten nog wakker worden, maar de Spyres op m'n Genesis gingen ook pas echt goed remmen na een behandeling met schuurpapier. Denk dat de boel gewoon niet heet genoeg wordt...

De zit is al vrij goed, maar het stuur mag nog iets omhoog voor mij, dus binnenkort eens kijken voor een stuurpen met iets meer rise (70/80mm).
Ben er overigens wel achter dat een klassiek racestuur zonder flare echt veel minder fijn zit. Ik heb nu op beide bikes een stuur met 12 graden flare en dat bevalt me super!

Vanmorgen eerst het stuur nog gewisseld, vanmiddag de eerste km's gemaakt.

Stuurlintje wikkelen:
Afbeelding

Met z'n maatje :-D
Afbeelding

Onderweg:
Afbeelding

Andere kant:
Afbeelding

Dit soort paden gaan best met die 47mm banden, je hoeft iig niet om te draaien:
Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Herman de Biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 526
Lid geworden op: di 4 augustus 2015, 12:30
Mijn mountainbike: staal

Mooi spul!! Skinwalls staan hem goed :-q
Het is dat ik hier in de buurt niet kan gravelen, en het zelfkastijding vind om met zo’n apparaat naar mtb’achtige gebieden te gaan maar anders.. :P
'BUILT not Bought '
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Mooi duo inderdaad :-q :-q

Alhoewel ik persoonlijk nooit een "budget" gravelaar erbij zou kopen om je Genesis te sparen in de winter ( dan gooi je er toch gewoon wat nieuw spul op na de winter) heb je wel intussen een mooie n+1 bike smoes :winkie:

Daarbij kun je nu ook mooi eens 650B plus naast 700C uitproberen en ik ben ook wel benieuwd naar jouw ervaringen. Zo te zien kun je met zo'n Byway aardig wat aan ? ( ik zit aan Vittoria Terreno dry 650B in 47mm te denken) Merk je ook meer comfort?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16704
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Comfort is volgens mij vooral in de bandenspanning te vinden, en minder in de -breedte.
Als je dit soort brede banden op weg-druk rijdt zijn ze imo niet wezenlijk comfortabeler dan het spul op de Genesis (700c Schwalbes 38mm). Maar je kunt met bredere banden natuurlijk lagere drukken rijden en dan ga je ook meer comfort krijgen.

Voor echt terreinwerk zijn de Byways waarschijnlijk te weinig geprofileerd, maar voor het incidentele pad dat ik ermee zal rijden zijn ze prima. Ben juist wel blij met deze nogal weg-georienteerde rubbers :)

Het is nu nog moeilijk direct vergelijken (en ik was dus niet topfit), maar ik had de indruk dat deze combi van wielen/banden wat minder lichtvoetig/"snel" aanvoelt dan het spul op de Genesis. Wat ook geen eerlijk vergelijk is, daar zitten wielen met een adviesprijs in die hoger ligt dan wat de hele Vitus me gekost heeft :D
Die Rolf wielen wegen 1.550 gram meen ik, de Vitus wielen zullen eerder rond de 2.000 gram zitten? En de Byways zullen ook niet lichter zijn dan de Schwalbes.

Wel een handige bijkomstigheid trouwens, mijn oude voorraadje 26" binnenbanden past hier in. Die waren overbodig geworden zonder 26er in huis. Maar om ze op te maken moet ik nog vrij vaak lek rijden :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Leuk fietsje zo :-q

Eigenlijk ideaal voor de nattere tochten enzo.
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Agamer
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 752
Lid geworden op: vr 30 april 2010, 21:49
Mijn mountainbike: Canyon Lux trail

Ik vind het er best sjiek uitzien zo! Veel plezierige kilometers op gewenst.

Is het prettig om die bidonhouder aan de onderkant van het frame te hebben? Zie er zelfs 3 op de Genesis :o
Canyon Lux trail
Cannondale FSi Carbon 3 (2017)
Cube Reaction GTC Pro 29 (2015)
Trek Fuel 90 (2007)
Plaats reactie