Mooi gebied inderdaad staat ook nog op mijn "lijstje"
Leuk dat zo'n "budget" fiets gewoon erg lekker fietst. Is intussen ook mijn ervaring, zeker wat betreft gravel/road bikes.
Ik heb nu een vrij basic alu Trek Domane met Sora/Tektro van 1050€ en behalve een iets lichtere ( fabrieks) wielset en banden verder gewoon origineel. Rijdt gewoon heerlijk. Ook nog steeds geen echte lichtgewicht met 10.5 kg , maar wel met een duidelijk merkbare besparing van een halve kg op de wielset. Kan allemaal nog lichter, maar of ik met 90kg dat verschil in klimgewicht nog merk
Vitus Substance V2 gravelracer
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4077
- Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
- Contacteer:
-
- Moderator
- Berichten: 16837
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Voor wat ik met deze fiets rijd maakt gewicht denk ik niet veel uit. Het is allemaal vlak, ik sprint de bochten niet uit...
Het voelt natuurlijk iets meer "snappy" als het allemaal wat minder weegt maar licht rollen is veel belangrijker. Dus dat betekent een slick met flink wat lucht erin
De Panaracers rollen iig goed, prima bandje als je grotendeels verhard rijd.
Mocht je een keer op een woensdag tijd hebben, app gerust.
Kunnen we vanaf mij vertrekken na een bakkie
Het voelt natuurlijk iets meer "snappy" als het allemaal wat minder weegt maar licht rollen is veel belangrijker. Dus dat betekent een slick met flink wat lucht erin
De Panaracers rollen iig goed, prima bandje als je grotendeels verhard rijd.
Mocht je een keer op een woensdag tijd hebben, app gerust.
Kunnen we vanaf mij vertrekken na een bakkie
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
-
- Moderator
- Berichten: 16837
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Op veler verzoek toch maar terug naar de tanwalls
Wel met binnenbanden, want geen zin om opnieuw met die Byways icm latex te gaan klooien.
Inmiddels alweer twee ritten ermee gereden, en het maakt eigenlijk allemaal geen ene biet uit...
Als het rolt dan rolt het en de rest is bijzaak. Maar ze staan iets mooier dan de zwarte bandjes dus voorlopig laat ik deze weer even zitten.
Voor de Genesis had ik trouwens een Robert Axle Project steekas gekocht, om eventueel de BOB-trailer er nog ooit eens aan te kunnen hangen. En nu blijkt dat de Vitus exact dezelfde lengte en draad steekas gebruikt, dus die kar past hier ook achter. Of het er ooit van gaat komen is de vraag, maar het kàn dus wel
Wel met binnenbanden, want geen zin om opnieuw met die Byways icm latex te gaan klooien.
Inmiddels alweer twee ritten ermee gereden, en het maakt eigenlijk allemaal geen ene biet uit...
Als het rolt dan rolt het en de rest is bijzaak. Maar ze staan iets mooier dan de zwarte bandjes dus voorlopig laat ik deze weer even zitten.
Voor de Genesis had ik trouwens een Robert Axle Project steekas gekocht, om eventueel de BOB-trailer er nog ooit eens aan te kunnen hangen. En nu blijkt dat de Vitus exact dezelfde lengte en draad steekas gebruikt, dus die kar past hier ook achter. Of het er ooit van gaat komen is de vraag, maar het kàn dus wel
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
-
- Moderator
- Berichten: 16837
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Sinds ik de wielen voor de Genesis klaar heb en we het nattige winterweer (grotendeels) achter ons gelaten hebben maak ik de weg/gravelritjes vooral op de Genesis. Maar afgelopen weekend zowel zaterdag als zondag gefietst en toen dacht ik, laat ik nog eens een keer de Vitus pakken.
Gaf een goed vergelijk met de Genesis, omdat ik daar de laatste tijd veel op gereden heb, er dus goed aan gewend ben en er een dag tevoren nog op gereden had.
Wat valt dan op:
- De Vitus voelt wat logger (of stabieler ), grotendeels te wijten aan de zwaardere wiel/bandcombinatie denk ik.
- De Spyres vragen meer handkracht met de Sora grepen dan met de Rival's op de Genesis (maar remmen verder wel prima).
- De Vitus voelt iets compacter, ik moet nog eens meten waar het precies in zit. Zou zomaar te maken kunnen hebben met het feit dat ik de remgrepen op de Genesis iets verder naar onderen op de stuurbocht heb staan, waardoor de hoods verder van je af staan en de zit langer wordt (staat nog op de planning om aan te passen, maar daarvoor moet ik eerst nieuw stuurlint hebben).
Maar de Vitus is echt wel een lekker fietsje om op te rijden en eigenlijk is het ook wel fijn dat hij niet precies hetzelfde voelt als de Genesis.
Ik speel soms met het idee om er een betaalbaar wielsetje voor te bouwen met 700c velgen, maar ik moet wel checken of de spatborden die ik er in de winter op heb zitten dan nog passen (icm 40mm banden). Nu ik zelf wielen kan bouwen blijft het door m'n hoofd gaan dat deze wielen wel wat lomp zijn, met 32 plain spaken en waarschijnlijk ook niet al te lichte velgen.
En tsja, ik verloor zondag een bidon toen ik met aardig wat vaart over een hobbelig stukje wegdek een bruggetje op draaide... maar ik zag 'm in eerste instantie nergens liggen
In tweede instantie wel
Het was overigens zo'n Fabric bidon, die je vast schuift op twee nokjes ipv in een houder duwt. Het kan zijn dat ik hem niet goed terug gedrukt had maar dat is nu niet meer te achterhalen.
Gaf een goed vergelijk met de Genesis, omdat ik daar de laatste tijd veel op gereden heb, er dus goed aan gewend ben en er een dag tevoren nog op gereden had.
Wat valt dan op:
- De Vitus voelt wat logger (of stabieler ), grotendeels te wijten aan de zwaardere wiel/bandcombinatie denk ik.
- De Spyres vragen meer handkracht met de Sora grepen dan met de Rival's op de Genesis (maar remmen verder wel prima).
- De Vitus voelt iets compacter, ik moet nog eens meten waar het precies in zit. Zou zomaar te maken kunnen hebben met het feit dat ik de remgrepen op de Genesis iets verder naar onderen op de stuurbocht heb staan, waardoor de hoods verder van je af staan en de zit langer wordt (staat nog op de planning om aan te passen, maar daarvoor moet ik eerst nieuw stuurlint hebben).
Maar de Vitus is echt wel een lekker fietsje om op te rijden en eigenlijk is het ook wel fijn dat hij niet precies hetzelfde voelt als de Genesis.
Ik speel soms met het idee om er een betaalbaar wielsetje voor te bouwen met 700c velgen, maar ik moet wel checken of de spatborden die ik er in de winter op heb zitten dan nog passen (icm 40mm banden). Nu ik zelf wielen kan bouwen blijft het door m'n hoofd gaan dat deze wielen wel wat lomp zijn, met 32 plain spaken en waarschijnlijk ook niet al te lichte velgen.
En tsja, ik verloor zondag een bidon toen ik met aardig wat vaart over een hobbelig stukje wegdek een bruggetje op draaide... maar ik zag 'm in eerste instantie nergens liggen
In tweede instantie wel
Het was overigens zo'n Fabric bidon, die je vast schuift op twee nokjes ipv in een houder duwt. Het kan zijn dat ik hem niet goed terug gedrukt had maar dat is nu niet meer te achterhalen.
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
-
- Moderator
- Berichten: 16837
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Vandaag even de 700c wielen uit de Genesis erin gehangen om te kijken of dat nog past met spatborden. Antwoord is ja, dus ik zou ook 700c wielen kunnen bouwen ipv 650b.
Laat ik nog even bezinken...
Meteen wat foto's met de andere wielen gemaakt natuurlijk, inmiddels heeft elke fiets zijn "eigen" wielen weer terug
Misstaat zeker niet, maar op een of andere manier passen tanwall banden wel erg goed bij deze fiets.
Had niet gedacht dat nog ooit te zeggen!
Laat ik nog even bezinken...
Meteen wat foto's met de andere wielen gemaakt natuurlijk, inmiddels heeft elke fiets zijn "eigen" wielen weer terug
Misstaat zeker niet, maar op een of andere manier passen tanwall banden wel erg goed bij deze fiets.
Had niet gedacht dat nog ooit te zeggen!
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29972
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Goed dat het past.
Maar het is natuurlijk ook belangrijk hoe het fietst.
Maar het is natuurlijk ook belangrijk hoe het fietst.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- Moderator
- Berichten: 16837
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Waarschijnlijk vrijwel hetzelfde, maar een iets lichtvoetiger gevoel
Ik twijfel nog steeds of ik nu wel of niet een setje ga spaken voor de Vitus.
Aan de ene kant zijn dit vrij logge wielen, maar wel met -naar het lijkt- prima naafjes en het spul voldoet ook aan de wensen die ik voor deze fiets had. En het was de bedoeling dat dit een budget winterfiets is, geen bodemloze upgrade-put.
Aan de andere kant blijft het kriebelen om er een net wat strakker setje voor te maken. Maar da's lastig als het tegelijkertijd niet veel mag kosten.
Komt erop neer dat ik regelmatig kijk naar betaalbaar maar goed spul en waarschijnlijk komt er een moment dat ik me niet meer kan inhouden
Ik twijfel nog steeds of ik nu wel of niet een setje ga spaken voor de Vitus.
Aan de ene kant zijn dit vrij logge wielen, maar wel met -naar het lijkt- prima naafjes en het spul voldoet ook aan de wensen die ik voor deze fiets had. En het was de bedoeling dat dit een budget winterfiets is, geen bodemloze upgrade-put.
Aan de andere kant blijft het kriebelen om er een net wat strakker setje voor te maken. Maar da's lastig als het tegelijkertijd niet veel mag kosten.
Komt erop neer dat ik regelmatig kijk naar betaalbaar maar goed spul en waarschijnlijk komt er een moment dat ik me niet meer kan inhouden
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29972
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
2stuks 622 velgjes, bijv. beschaafd alu en dan de naven hergebruiken.
•Dan kan je weer aan de slag.
•Dan heb je dezelfde wielmaat, voordeel bij bandenwissel, wielenwissel etc.
•wij hebben weer wat te lezen.
Of je maakt een gravel mullet
PS, vanwege het bidon-incident een klittenbandje om de gereedschapbidon?
Lullig als die ook van een brug of viaduct valt
•Dan kan je weer aan de slag.
•Dan heb je dezelfde wielmaat, voordeel bij bandenwissel, wielenwissel etc.
•wij hebben weer wat te lezen.
Of je maakt een gravel mullet
PS, vanwege het bidon-incident een klittenbandje om de gereedschapbidon?
Lullig als die ook van een brug of viaduct valt
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- Moderator
- Berichten: 16837
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Da's een andere houder, en er zit een elastiek omheen dus daar ben ik niet zo bang voor
Vwb andere wielen/velgen, het dubben daarover duurt voort. Als ik iets ga bouwen -los van de maat- moet ik er wel op vooruit gaan qua gewicht. Daardoor vallen echte budget-velgen al snel af, maar ja, dan wordt het weer duur(der)
Ik had een setje lichte Ryde velgen gespot, maar 28-gats dus ook andere naven nodig. Betaalbare & fatsoenlijke naven zijn bijvoorbeeld Shimano 105's, maar die zijn er niet met 28 gaten. Dan ga je al snel naar DT350 met een dubbele prijs tov 105.
Op dit moment lijkt de beste optie een redelijk lichte DT xc-velg. Bijvoorbeeld de XR361, 390 gram, kleine €70,- en 22mm binnenbreedte (heb nu 23mm). Als ik die inspaak met 105 naven kan ik de huidige wielset verkopen. Als ik ze inspaak met de bestaande naven niet.
Dan blijf ik bij 650b en dat vind ik prima, ongeacht de maat zijn de wielen toch uitwisselbaar tussen beide gravelracers en ik heb in beide maten twee sets banden.
Vwb andere wielen/velgen, het dubben daarover duurt voort. Als ik iets ga bouwen -los van de maat- moet ik er wel op vooruit gaan qua gewicht. Daardoor vallen echte budget-velgen al snel af, maar ja, dan wordt het weer duur(der)
Ik had een setje lichte Ryde velgen gespot, maar 28-gats dus ook andere naven nodig. Betaalbare & fatsoenlijke naven zijn bijvoorbeeld Shimano 105's, maar die zijn er niet met 28 gaten. Dan ga je al snel naar DT350 met een dubbele prijs tov 105.
Op dit moment lijkt de beste optie een redelijk lichte DT xc-velg. Bijvoorbeeld de XR361, 390 gram, kleine €70,- en 22mm binnenbreedte (heb nu 23mm). Als ik die inspaak met 105 naven kan ik de huidige wielset verkopen. Als ik ze inspaak met de bestaande naven niet.
Dan blijf ik bij 650b en dat vind ik prima, ongeacht de maat zijn de wielen toch uitwisselbaar tussen beide gravelracers en ik heb in beide maten twee sets banden.
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29972
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Ik zou in dat geval deze wielen wel houden, vanwege de mogelijkheid om met iets breder rubber te rijden.
Maar ja, je hebt ook al de Genisis, dus je kan ook de Vitus houden om met breder rubber te rijden.
Maar dan heb je weer geen excuus om een extra setje wielen te bouwen
Dus een luxe probleem.
Maar ja, je hebt ook al de Genisis, dus je kan ook de Vitus houden om met breder rubber te rijden.
Maar dan heb je weer geen excuus om een extra setje wielen te bouwen
Dus een luxe probleem.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1615
- Lid geworden op: do 30 augustus 2001, 02:00
- Mijn mountainbike: Cannondale Trigger / Orbea Rise
- Contacteer:
Wordt het niet gewoon eens tijd voor een nieuw frame?
Dat is al gauw een jaar geleden dus eigenlijk kan het niet meer.
Dat is al gauw een jaar geleden dus eigenlijk kan het niet meer.
Don't go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail.
A. Einstein
A. Einstein
-
- Moderator
- Berichten: 16837
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Hoho, ik heb nog tot oktober voordat hij jarig is!
Maar ik heb zo het vermoeden dat hij daarna ook gewoon blijft
Hij bevalt me gewoon goed, gisteren weer wat km's met deze fiets gemaakt. En gezien dat mijn verloren bidon er nog steeds lag
Maar ik heb zo het vermoeden dat hij daarna ook gewoon blijft
Hij bevalt me gewoon goed, gisteren weer wat km's met deze fiets gemaakt. En gezien dat mijn verloren bidon er nog steeds lag
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
-
- Moderator
- Berichten: 16837
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Zojuist de spullen besteld voor andere wielen...ThaSingleTrackMastah schreef: ↑ma 5 juli 2021, 14:08 Ik zou in dat geval deze wielen wel houden, vanwege de mogelijkheid om met iets breder rubber te rijden.
Maar ja, je hebt ook al de Genisis, dus je kan ook de Vitus houden om met breder rubber te rijden.
Maar dan heb je weer geen excuus om een extra setje wielen te bouwen
Dus een luxe probleem.
Ryde Edge 22 velgen (390 gram opgegeven), Novatec naven en 28 blank rvs DT comp spaken per wiel. Messing nippels heb ik nog genoeg liggen. Oja, blijft gewoon 650b trouwens.
Nu maar hopen dat alle gegevens voor de calculator klopten en ik de goede spaaklengtes heb besteld...
Volgens Roger Musson was het beter om pas spaken te bestellen als je zelf de velgen en naven hebt kunnen opmeten maar ja, twee keer verzendkosten hè Dus ik ben maar uitgegaan van de opgegeven maten.
Zal wel ergens volgende week binnenkomen (vanuit D), dus daarna weer eens lekker wat prutsen.
Ik denk dat ik de originele wielset wel te koop zet als het nieuwe spul klaar is. Zo blijft het ook een betaalbare switch.
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
- Smithy
- All rounder
- Berichten: 113
- Lid geworden op: ma 11 december 2017, 16:07
- Mijn mountainbike: Smithy Serotone, Salsa Spearfish, Ragley Piglet, On-one Inbred, Genesis High latitude
Kijk, het wielbouwvirus heeft aardig toegeslagen
Herkenbaar van die spaken meebestellen, maar ik heb het tot nu toe nog niet aangedurfd en heb altijd eerst de velgen opgemeten.
Succes met bouwen
Herkenbaar van die spaken meebestellen, maar ik heb het tot nu toe nog niet aangedurfd en heb altijd eerst de velgen opgemeten.
Succes met bouwen
-
- Moderator
- Berichten: 16837
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Als de lengtes (deels) niet kloppen kunnen ze natuurlijk terug, maar of dat rendabel is... (naar Duitsland).
Had achteraf ook de spaken wel via Erveha kunnen doen bedenk ik me nu. Daar had ik -via Jan de Man- ook de spaken voor de Genesis wielen vandaan.
We gaan het zien, als het fout uitpakt zal ik hier ook even digitaal foeteren
Had achteraf ook de spaken wel via Erveha kunnen doen bedenk ik me nu. Daar had ik -via Jan de Man- ook de spaken voor de Genesis wielen vandaan.
We gaan het zien, als het fout uitpakt zal ik hier ook even digitaal foeteren
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After