Big Black Dog : Vitus Mythique

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Baron Gijs
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 41
Lid geworden op: wo 8 maart 2017, 13:28
Mijn mountainbike: Kona Unit, Vitus Mythique

Hoewel ik hier al een paar jaar mee lees, is een nieuwe fiets een mooi moment om me eens wat actiever op te stellen hier.

Over mezelf kan ik redelijk kort zijn. Weer zo'n vent van middelbare leeftijd die het nog steeds leuk vind om af en toe het bos in te duiken, als het me lukt de tijd er voor te vinden. Mn kinders mee slepen verhoogt de feestvreugde, achter mn broertje aan hobbelen zeker ook. Ik woon in de buurt van Nijmegen, en rij ook min of meer in de omgeving. Half dagje onderweg is leuk, maar als we verder van huis zijn draait het meestal om heel andere wielen.
Heb jaren op een fijne stalen Stumpjumper rondgespeeld. Een jaar of 6 geleden kwamen er kleine mtb's bij voor de kinders, en voor mezelf een starre, singlespeed Kona Unit. Een fiets met handicaps, om het niet makkelijker te hebben dan de kinders. Inmiddels zijn mn mannetjes 12, en krijg ik moeite om ze bij te houden. Daarnaast kreeg mn grote lijf steeds meer moeite met het gestamp van de starre fiets, en na een rondje op de 101 van broerlief was ik om. Ook in Nederland heeft een full suspension zin.

Enter de Vitus. Heb een paar maanden rondgekeken naar een fiets die me aansprak, voor mij betaalbaar was, én binnen redelijke tijd bij me thuis kon staan. Dat hield het lijstje fijn overzichtelijk, zowel nieuw als gebruikt was er weinig te vinden.

Uiteindelijk is dit het geworden

Afbeelding

2021 Vitus Mythique VRX

Shimano SLX 1x12 groep,
Rockshock Monarch demper, fijne Marzocchi Bomber Z2 vork, 140mm veerweg voor en achter.
150mm dropper.
Afgeleverd op lompige Schwalbe banden met zat grip.
Afgewerkt met veel eigen merk spullen, sober en functioneel.

Tis geen lichtgewicht, ongeveer 15 kilo, maar dat valt me onderweg alles mee.


Afbeelding


Er valt nog wel wat te fatsoeneren aan de kabel spaghetti


Afbeelding

Een mooi motto.


Links en rechts is er nog wel wat te friemelen. De basis is voor mij prima, maar wielen natrekken, een iets subtieler setje banden tubeless erom leggen, kabels snoeien, het kan nog net wat beter worden dan het nu al is. Maar de basis is er, een fiets waar ik lekker op zit, en ik makkelijk meer kilometers mee maak dan met de voorganger. Let's ride !
Laatst gewijzigd door Baron Gijs op di 27 oktober 2020, 17:41, 2 keer totaal gewijzigd.
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4129
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Ride More!

Gave bak! (Gave muur ook trouwens) Inderdaad nog even die spagettiwestern fatsoeneren, wieltjes nalopen en hij is good to go. Briljante prijs-prestatieverhouding trouwens, ik ben er stiekem wel een beetje jaloers op!
Gebruikersavatar
Brul78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 471
Lid geworden op: do 31 oktober 2019, 10:50
Mijn mountainbike: YT Izzo Comp

Nice one!

Laat even weten wat je van de voorvork vind. Werd op Pinkbike aangeprezen als een perfect “budget” vork; nog steed 500 dollar dus ik weet niet wat ze dan precies onder budget verstaan.
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2192
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Mooi hoor. :-q
"This species has amused itself to death"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Mooi :-q (en net als Baron viel mij de muur ook op)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5574
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Zekers mooi. Rode vork met zwart frame staat echt goed. Veel plezier met je Vitus. :-q
Dennis74
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 948
Lid geworden op: zo 14 juni 2009, 12:48
Mijn mountainbike: Kona Unit SSS, Nordest Britango

Vette machine. Heb toevallig gisteten de pinkbike review op YT gezien daar kwam de game of thrones bike zoals ze hem daar noemden zeer goed uit de bus
''Only dead fish go with the flow''
Baron Gijs
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 41
Lid geworden op: wo 8 maart 2017, 13:28
Mijn mountainbike: Kona Unit, Vitus Mythique

@ Brul, de vork. Moeilijk om daar een gefundeerde mening over te geven. Voor mij is ie meer dan goed, maar mijn referentie is een budget vork van 10 jaar geleden... Ik verbaas me er vooral over dat een vork van 500 euro verkocht wordt in een fiets van 1800. Met de achter schokbreker erbij gaat dan bijna de helft van het budget naar de vering. Lijkt me best veel.

Het mooie muurtje is een combinatie van een speeltje met oud zink, en wat vertekende kleuren door mn camera. Maar hij komt in ieder geval mooi uit.


Afbeelding

En anders zo wel :-D
Trekrules
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 621
Lid geworden op: di 18 september 2012, 23:21

Mooie fiets man daar ga je heel veel plezier van beleven :-q
Downhill is where it’s at,real proper shredding on tracks rougher than Ryan Gigg’s home life
mauke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade

Gave bike hoor, zat zelf ook te twijfelen nog voor de mythique maar heb de escarpe gekozen met iets meer travel. Bij mij moet ik ook de kabels nog even wat netter maken, verder was alles netjes straks afgeleverd! Veel veilige kilometers!
Baron Gijs
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 41
Lid geworden op: wo 8 maart 2017, 13:28
Mijn mountainbike: Kona Unit, Vitus Mythique

Ik had je topic al eens doorgespit, de Escarpe ziet er ook goed uit :-q
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Waar heb je de fiets kunnen kopen? Bij CRC/Wiggle is alles bijna weg.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Baron Gijs
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 41
Lid geworden op: wo 8 maart 2017, 13:28
Mijn mountainbike: Kona Unit, Vitus Mythique

Bij Wiggle UK, maar ik had stom geluk met mn timing. Dag later waren ze al weer uitverkocht.

Ik kwam op de site van Vitus informatie tegen over verwachte leverdata, die lijkt up to date gehouden te worden.
https://vitusbikes.com/pages/vitus-stoc ... ility-2020
Baron Gijs
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 41
Lid geworden op: wo 8 maart 2017, 13:28
Mijn mountainbike: Kona Unit, Vitus Mythique

Inmiddels een maandje verder, en meer dan tevreden met het zwarte gevaar. De fiets houdt zich prima, ik kom nog een hoop techniek en conditie te kort om de max er uit te halen.

Nog een beetje kunnen friemelen aan de fiets. De wielen zijn een kilo lichter geworden met een andere set banden, kabels zijn wat ingekort en verlegd, dat werk.
Eigenlijk hebben we maar 1 net niet puntje kunnen vinden. De kabelklemmetjes op de onderbuis waren wat te vlak, waardoor de kabels los raakten. We hebben ze in het midden wat lager gemaakt, nu klemmen de klemmetjes wel.


Samen op stal.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

Baron Gijs schreef: di 27 oktober 2020, 18:12 Inmiddels een maandje verder, en meer dan tevreden met het zwarte gevaar. De fiets houdt zich prima, ik kom nog een hoop techniek en conditie te kort om de max er uit te halen.

Nog een beetje kunnen friemelen aan de fiets. De wielen zijn een kilo lichter geworden met een andere set banden, kabels zijn wat ingekort en verlegd, dat werk.
Eigenlijk hebben we maar 1 net niet puntje kunnen vinden. De kabelklemmetjes op de onderbuis waren wat te vlak, waardoor de kabels los raakten. We hebben ze in het midden wat lager gemaakt, nu klemmen de klemmetjes wel.


Samen op stal.
Afbeelding
Dat is nog eens een leuke fietsenstalling :D
Mooie verzameling overigens met ook nog eens die 2 konas erbij
Plaats reactie