Mijn eerste zelfbouw bike "Cube - A-Express" 650B

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
v_schultinge

Leuk hoor om zoiets zelf te bouwen. Hopelijk blijft het ook heel! :)

Bij je achterrem zie ik geen boutje die de remblokjes op z’n plek moeten houden.
Shaggadellick
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 846
Lid geworden op: wo 19 mei 2010, 09:02
Mijn mountainbike: 2014 Canyon Nerve 8.0 AL 27 Scott Spark 700RC Pro, Cube 2016 Reaction GTC Race Custom build

JMA1992 schreef: za 4 juli 2020, 16:56 Ik begrijp het. Ik heb met een racefiets veel nekklachten gehad, sinds de mtb's niet meer. Nu op een gravelfiets met iets bredere velgen dan een racefiets en 45mm banden heb ik eigenlijk ook geen problemen meer. Ik denk dat geometrie en demping van banden alles bepalend is voor comfort. Dempers spelen ook een rol, maar ik weet van mijn fully dat als de bandenspanning niet goed was je juist harder een schop onder je reet kan krijgen dan met een hardtail. Met een hardtail verwacht je juist een schop onder je reet en met de fully ben je toch een soort van verrast.

Star is ook gewoon lekker oldschool fietsen :-q

+1 voor je opinie over onderhoud. Ik ga daar persoonlijk steeds meer waarde aan hechten.
Klopt ook helemaal wat je zegt over het soort van verrast zijn als je een klap onder je kont krijgt met een fully.
Had gisteren ook al weer het gevoel van, hoe een (starre)hardtail voelt op een bumpy road.... Was alweer 8 jaar geleden dat ik op een zo'n mtb reed. Een fully strijkt toch de meeste bultjes mooi glad en op zo'n HT voel je juist bijna alles....vond dat ook wel weer iets hebben...idd lekker old skool :-q
Shaggadellick
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 846
Lid geworden op: wo 19 mei 2010, 09:02
Mijn mountainbike: 2014 Canyon Nerve 8.0 AL 27 Scott Spark 700RC Pro, Cube 2016 Reaction GTC Race Custom build

Elvander schreef: za 4 juli 2020, 18:18 Leuk zo'n chinabuild.
Ben wel benieuwd hoe die remmen en cassette zich gaan houden op de langere termijn dus laat dat vooral weten.
Ik ga dit zeker monitoren en hou jullie op de hoogte. Ben er zelf ook erg benieuwd na de duurzaamheid daarvan.
Vind het mooi spul en hopelijk blijft het heel erg lang heel. Was ook mijn intentie om dit spul aan te schaffen om zelf te ervaren over het gebruik ervan.
Gisteren er heerlijk mee gefietst en dit ga ik zeker nog veel meer kilometers volhouden met deze bike!

2becontinued :-q :-q
Shaggadellick
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 846
Lid geworden op: wo 19 mei 2010, 09:02
Mijn mountainbike: 2014 Canyon Nerve 8.0 AL 27 Scott Spark 700RC Pro, Cube 2016 Reaction GTC Race Custom build

Mtb1988 schreef: za 4 juli 2020, 19:00 Leuke build!

Net zoals bovenstaande reactie benieuwd naar de kwaliteit van de remmen / cassette.

Maar ook naar de kwaliteit van het stuur! Dus heel erg benieuwd naar je ervaringen!
Hou jullie zeker op de hoogte aangaande de kwaliteiten van het spul.
Ik was al jaren terughoudend over het gebruiken van carbon stuur/pen en zadelpennen. Echter heeft een maat van mij mij over de streep getrokken om het te gebruiken. Dit omdat hij zelf al jaren sturen, stuurpennen en zadelpennen gebruikt via Aliexpress, en met succes. Geen gebreken of wat dan ook. Dus nu ga ik dit zelf ook maar ervaren. Tot nu toe voelt het allemaal goed en solide aan, maar de toekomst zal het uitwijzen.

hou je op de hoogte :-q
Shaggadellick
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 846
Lid geworden op: wo 19 mei 2010, 09:02
Mijn mountainbike: 2014 Canyon Nerve 8.0 AL 27 Scott Spark 700RC Pro, Cube 2016 Reaction GTC Race Custom build

v_schultinge schreef: za 4 juli 2020, 19:59 Leuk hoor om zoiets zelf te bouwen. Hopelijk blijft het ook heel! :)

Bij je achterrem zie ik geen boutje die de remblokjes op z’n plek moeten houden.
Dat hoop ik natuurlijk ook, dat het heel blijft... :lol: Zoals ik zei, we gaan het mee maken en hou jullie op de hoogte.

De remblokjes worden op zijn plaats gehouden door een splitpen.

Afbeelding
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ziet er snel uit :-q

Wel gewaagd, al dat Ali spul.
En die regenboog kleurtjes hebben wel iets. Hopelijk blijven ze lang goed op cassette en schijven...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Leuke build, die kleuren passen wel goed bij het frame.
Het grappige is dat als ikzelf de verhouding tussen Ali en merk onderdelen precies andersom had gedaan.
Dus frame en wielen van Ali en stuur(pen), zadelpen en remmen van een merk.
Vind die onderdelen toch wel een risico mochten ze bezwijken.
Ziet er snel uit veel rijplezier er mee.
Shaggadellick
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 846
Lid geworden op: wo 19 mei 2010, 09:02
Mijn mountainbike: 2014 Canyon Nerve 8.0 AL 27 Scott Spark 700RC Pro, Cube 2016 Reaction GTC Race Custom build

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 6 juli 2020, 11:51 Ziet er snel uit :-q

Wel gewaagd, al dat Ali spul.
En die regenboog kleurtjes hebben wel iets. Hopelijk blijven ze lang goed op cassette en schijven...
Ik wil daarom ook zelf gaan ervaren hoe dit spul zich gaat verhouden tijdens het biken. Op de routes die ik veel rij durf ik best het risico aan om te testen. Je begrijpt wel dat ik deze bike niet gaat testen in Spanje :lol:
Alhoewel als de stuur mij bevalt dat ben ik van plan om er nog eentje op mijn Scott te zetten. Als het goed gaat met de Corona dan ben ik met kerst/oud en nieuw weer in Spanje en ga ik weer wat kilometers mee biken met Los Potencias :-q
Shaggadellick
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 846
Lid geworden op: wo 19 mei 2010, 09:02
Mijn mountainbike: 2014 Canyon Nerve 8.0 AL 27 Scott Spark 700RC Pro, Cube 2016 Reaction GTC Race Custom build

Jamis Diablo schreef: ma 6 juli 2020, 12:38 Leuke build, die kleuren passen wel goed bij het frame.
Het grappige is dat als ikzelf de verhouding tussen Ali en merk onderdelen precies andersom had gedaan.
Dus frame en wielen van Ali en stuur(pen), zadelpen en remmen van een merk.
Vind die onderdelen toch wel een risico mochten ze bezwijken.
Ziet er snel uit veel rijplezier er mee.


Thanks!
Ik vind de bike ook best wel snel uit zien. De reden dat ik mijn bike op deze manier heb opgebouwd is dat ik zelf wil ervaren hoe dit spul zit gaat verhouden tov merk spul (daar heb ik al ervaring genoeg mee :wink:) Beter als ik het van anderen moet horen omdat iedereen het toch op zijn eigen manier ervaart.
Zo kom ik er zelf achter of ik het in de toekomst links laat liggen of juist niet. Het kan mij toch een hoop geld schelen in de toekomst, mocht bijvoorbeeld de cassette het erg goed doen. Dan weet ik wel waar ik dit spul kan bestellen. En zoniet dat weet ik ook genoeg :-q
Ben ook erg benieuwd naar de duurzaamheid van de stuur. Dat ie kan bezwijken dat weet ik (hopelijk niet)....helaas heb ik dat ook ervaren met een Ritchey stuur :-{
Shaggadellick
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 846
Lid geworden op: wo 19 mei 2010, 09:02
Mijn mountainbike: 2014 Canyon Nerve 8.0 AL 27 Scott Spark 700RC Pro, Cube 2016 Reaction GTC Race Custom build

Afbeelding

Vandaag eerste ritje off-road. Was heerlijk na jaren met alleen fullies gereden te hebben, weer eens met een starre door het bos te raggen. Voelde weer oldskool aan. Was bang dat ik weer last zou krijgen van mijn schouder en hals, maar gelukkig viel het reuze mee.

De bike voelde erg goed aan. Vanwege het starre frame en lichte gewicht accelereert de bike als een raket. Hij reageert meteen op je acties, top!
Ook merk je op sommige momenten dat de bike onvergeeflijk hard kan zijn. Bij het rijden over kuiltjes of bultjes dan herinnert de bike jou dat er geen vering aanwezig is.... alsof je keihard op de achterste knalt :lol: Maar dat mocht de pret niet drukken!
Stuur hield zich ook goed, voelt solide aan. Maar ook de volledig carbon zadel zit erg fijn. Super! :-q
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Afbeelding
Deze remblokjes zijn identiek aan eerdere generaties Shimano, dus keus genoeg als ze eens versleten zijn ;-)

Overigens ga ik wel mee in Jamis' mening, ik zou ook geen stuur van Ali-carbon willen.
Onterecht? Misschien wel.
Maar het is een afweging: potentieel levensgevaarlijke crash <--> €100 meer uitgeven en dan is voor mij de uitkomst dat ik het niet doe.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
v_schultinge

Shaggadellick schreef: za 4 juli 2020, 21:58
v_schultinge schreef: za 4 juli 2020, 19:59 Leuk hoor om zoiets zelf te bouwen. Hopelijk blijft het ook heel! :)

Bij je achterrem zie ik geen boutje die de remblokjes op z’n plek moeten houden.
Dat hoop ik natuurlijk ook, dat het heel blijft... :lol: Zoals ik zei, we gaan het mee maken en hou jullie op de hoogte.

De remblokjes worden op zijn plaats gehouden door een splitpen.

Afbeelding

Aha, ik zat meer in het midden te kijken.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Zit er nog wat flex in vork, stuur/pen en zadelpen?
Shaggadellick
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 846
Lid geworden op: wo 19 mei 2010, 09:02
Mijn mountainbike: 2014 Canyon Nerve 8.0 AL 27 Scott Spark 700RC Pro, Cube 2016 Reaction GTC Race Custom build

kermit schreef: di 7 juli 2020, 09:09 Afbeelding
Deze remblokjes zijn identiek aan eerdere generaties Shimano, dus keus genoeg als ze eens versleten zijn ;-)

Overigens ga ik wel mee in Jamis' mening, ik zou ook geen stuur van Ali-carbon willen.
Onterecht? Misschien wel.
Maar het is een afweging: potentieel levensgevaarlijke crash <--> €100 meer uitgeven en dan is voor mij de uitkomst dat ik het niet doe.
Klopt, zag online nog genoeg remblokjes staan. Dus kan voorlopig vooruit.

Vwb het stuur, daar dacht ik precies hetzelfde over als jullie. Zoals ik al eerder in mijn verhaal heb geschreven; de ervaringen van een maat van mij (rijd al jaren met Chinese Carbon sturen/zadelpennen) heeft mij doen besluiten om het toch te proberen. We gaan het zien.
Shaggadellick
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 846
Lid geworden op: wo 19 mei 2010, 09:02
Mijn mountainbike: 2014 Canyon Nerve 8.0 AL 27 Scott Spark 700RC Pro, Cube 2016 Reaction GTC Race Custom build

Jamis Diablo schreef: di 7 juli 2020, 11:19 Zit er nog wat flex in vork, stuur/pen en zadelpen?
Heb er nu pas 80 km op zitten, waarvan 33 km in het bos. Stuur voelt erg stijf aan maar niet te. Heb het gevoel dat ie wel wat trillingen weg werkt. Voelt goed aan. Zadelpen zit wel wat flex in naar mijn mening. Zit een solid Carbon zadel bovenop en daar zit ook voldoende flex in. Tijdens het rijden off road ervaar ik genoeg comfort op tot nu toe. Maar er moeten nog meer km’s gereden worden om een beter beeld/feedback van te krijgen.
Wordt vervolgt.
Plaats reactie