One bike to find them
One bike to seek the trails
And in the mountains ride them...
Of zoiets

Ik geef toe, ik was een beetje op zoek. Ik was weliswaar erg tevreden over mijn Fuel EX en had een aantal upgrades in mijn hoofd maar ergens wilde het niet erg vlotten en ik ben nooit gestopt met zeuren dat ik toch eigenlijk liever op een hardtail rijd dus...
Traditonele wazige telefoonfoto:

Ik had dus mijn ogen open, was al een hele tijd geïnteresseerd in een Honzo maar vond hem gewoon te duur (voor wat je krijgt). Ik zat dus te wachten op een aanbieding. Die kwam eerder dan verwacht toen een bikeshop in De Bilt de complete inventaris in de uitverkoop deed met 30% korting. Toen de knoop maar doorgehakt en dit brok aluminium aangeschaft. Ik heb even zitten tellen maar met Honky Tonks en Paddy Wagons erbij is dit Kona nummer 9, een beetje een fanboy ben ik dus wel...
Waarom deze? Ik wilde graag een trail hardtail waar ik zowel mee in de bergen als lokaal uit de voeten zou kunnen en ik had zo'n vermoeden dat de Honzo daar erg goed bij zou passen. Ik had er wel eens op gereden maar dat is alweer een paar jaar geleden en de versie met plusbanden dus het was vooral een virtueel gemaakte keuze. De Honzo is lang maar niet te lang, slack maar niet te slack en is behoorliijk speels ondanks zijn gewicht (ik vermoed een massief alu frame). Prettige bijkomstigheden: Alle kabels lopen buitenom (op de dropper in de zibuis na) en BSA draad in de trapas. Kortste stuurpen, breedste stuur, grootste pannekoek achterkrans en diepst droppende dropper tot nu toe. Ik heb hem gekocht met de bedoeling veel te gebruiken en ook flink te gaan upgraden. Wijzigingen tot nu toe:
-Fox Rhythm 130mm
-Raceface Aeffect R wielset (Hans Dampf voor en achter)
-SLX schijven 180/180
-FSA Orbit (geen super balhoofd maar wel beter dan wat er in zat)
Ligt klaar:
-GX shifter + derailleur
-Shimano MT520 vierzuiger remmen
-ESI grips
Gepland:
Lichte(re) wielset + dito banden voor XC gebruik
Crankstel
Het is net mijn Stuff als ik even nostalgisch mag zijn en ik ben dus lekker aan het rondraggen. Ik denk dat ik er de afgelopen weken (lokaal) meer op gefietst heb dan de afgelopen twee jaar met de Fuel EX dus ik denk dat het wel gaat werken voor me. Ik hoop er binnenkort mee naar Winterberg/Willingen te kunnen om daar verder te testen en waarschijnlijk volgt er ook nog een trip naar de bergen deze zomer. Wordt vervolgd...