Project12 Vertigo

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Update 21 mrt 2021: Vertigo proeft de lente en toch nog een set-up change

Afbeelding
********************************************************************************************************************************
Update 29 October,: Vertigo 1.1 updated en "winterklaar" 8) . Meer op blz 15

Afbeelding

Update 9 Mei: eerste build plaatjes on-line en blz 9

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb een paar maanden geleden een topic geopend op zoek naar een 100mm XC frame voor de Nederlandse routes. Het begon vrij levendig met een scala aan bijdragen van forummers, maar bloedde ook vlot weer dood zonder conclusie.

Voor het grootste deel kwam dat doordat de discussie offline verder. Michiel van Project12 Cycleworks, Suravida op het forum, deed me de suggestie dat het ook custom kon, in staal. Als je mijn historie op het forum kent weet je dat ik wel iets heb met mooie stalen frames. Dus een proefrit op de groene Vertigo van Michiel geregeld, en daarna een goed gesprek bij kop koffie. En nog een keer hetzelfderecept met Lars en zijn rode Vertigo.

De bikes reden echt goed, bizar goed voor een kleine maker. De 27,5 met echt stevig rubber voelde nooit log, en de rode met meer XC tune was gewoon snel. E ook, niet onbelangrijk, alles aan de veersystemen was “tight” en stil. Lars is bekend kritisch en die gaf onomwonden aan geen loslopende bouten, geen speling en geen kraakjes. Bij wat Lars zelf zijn “lompe” rijstijl noemt vind ik dat een niet te onderschatten prestatie. Kudos Michiel. En daarmee is de Vertigo een contender.

En daarme was mijn project voor 2020 zo goed als bezegeld. Samen hebben we een XC variant van Michiel’s custom volgeveerde Vertigo concept in staal uitgewerkt. Met wat schetsen heen en weer, en veel uitwisselen van ideeen over whatsapp kwamen we tot een ontwerp. Het hielp volgens mij wel dat ik veel verschillende bikes heb gereden en ook opgemeten. Ik weet intussen hoe ik voor heel verschilende bikes van klassiek tot modern long/slack mijn zitpositie neerzet.

Er zijn heel veel beslissingen te nemen, daarover later vast meer. Deze eerste SYS gaat vooral over het tot stand komen van het frame. En met het ontwerp dus klaar heb ik de opdracht bevestigd: Vertigo Project 12.023 is GO en de buizen konden besteld:

Afbeelding

Met natuurlijk de signature dropouts
Afbeelding

De karakteristieke Yoke van de liggende achtervork
Afbeelding

En de rocker die mede de veerkarakteridtiek bepaalt
Afbeelding

Hier verdient Michiel opnieuw echt mijn respect. Ik heb simpelweg de specsheet opgegeven: 100mm veerweg, Boost spacing, 29x2.4 en 27.5 x 2.8-3.0 moesten erin passen en een single kettingblad 36t op de crank. Hij heeft dat met veel inzicht en creativiteit omgezet in een nieuw ontwerp van zijn Yoke in het Vertigo concept. Dat concept draait om de ruggegraat rond de zadelbuis met bracket-draaipunten-demper-rocker samenstelling. En daarbuiten is er dus veel vrijheid om keuzes te maken. Maar dan moet je nog wel “even” het pakket van eisen en wensen omzetten in keuzes in staal. Dat vergt een combinatie van communicatie, creativitiet en vakmanschap.

Zo ziet dat er dan uit:
Afbeelding

En uiteindelijk komt dit er dan uit, een visie in staal:
Afbeelding

Na bezoekje aan Cyclepaint in Goes: top gedaan Lion :-q
Afbeelding

Het is heel bijzonder om wat begon als een idee en een concept op papier stap voor stap door Michiel in staal omgezet te zien worden. En echt alles wat er aan zit en niet aan zit is overdacht en een bewuste keuze. Het wordt steeds moeilijker om te wachten op de volgende stappen. Want hij moet nog naar de paint shop voor ik hem kan opbouwen. Intussen heeft Michiel er wel vast wat onderdelen ingehangen dat we een idee kunnen geven van het totaalplaatje;

Enjoy!!

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Heckler40 op zo 21 maart 2021, 17:50, 12 keer totaal gewijzigd.
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
bartsince1975
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 615
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007

:-q Dat ziet er alvast snel en mooi rank uit. Benieuwd naar de volgende plaatjes, wanneer is de paint klaar?
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

Dit soort fietsjes worden nu wel heel erg mainstream :D

Prachtige custom fietsje gaat dit weer worden. Kan je al iets zeggen over de kleur?
Gebruikersavatar
Nijkerkbiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 178
Lid geworden op: wo 4 oktober 2017, 11:56

Gruwelijk mooi! Stukje vakwerk.
Waar fully’s in alu of carbon naar mijn idee vaak ‘lomp’ ogen is deze creatie is staal heerlijk verfijnt.
SantaCruz Tallboy V2 CC '16 / Ritchey SwissCross Disc ‘19
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Dank mannen.

De paint is afhankelijk van workload van de shop, ik heb nog geen levertijd, en de kleur is nog onder discussie. (met mezelf) Ik wil graag een mooie fade erin, en een tribute aan de Heckler die de reden is van mijn forum naam, die was Trans Red.

En dat slanke van staal blijft een van de aantrekkingskrachten. Steel is real.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Weer een mooie Vertigo! Is dat een 120mm RS1?
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Nijkerkbiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 178
Lid geworden op: wo 4 oktober 2017, 11:56

Tja, dan is er maar één optie qua kleur; hoofdframe rood, achterbrug blank gelakt.
SantaCruz Tallboy V2 CC '16 / Ritchey SwissCross Disc ‘19
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Gedverdemme, wat een mooie fiets! Ik zou niet kunnen wachten tot ik hem had.....
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Hehe! :wink: :-q

Kleine correctie, de rocker op de foto is de LT variant, in dit frame zit de ST variant. De Vertigo die nu in de fixture staat krijgt de nieuwe LT rocker.
Laatst gewijzigd door suravida op za 28 maart 2020, 17:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Weer een beauty! :bier:
Ben heel benieuwd wat de paintjob gaat worden, vast iets moois met jouw goede smaak.
@ Suravida; volgens mij zijn er een paar woorden uit jou post gevallen.
Of je spreekt in code taal :)
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

@ Aurelius Yup mijn 120mm RS-1 die ook in de Tallboy dienst gedaan heeft

@ Victor dat Project12 mainstream wordt is de moonshot, zou een prima zaak zijn als het lukt

@ Nijkerkbiker dat idee is een optie, maar ik neig naar en verwijzing maar toch ook duidelijk anders, geen silver parts

@ Ad58 ik ben ook heel tevreden met het resultaat, en ne wat wachten aangaat, ik heb nog een fiets ....

@ Suravida nu ben je me kwijt LT ST ... hij rockt!!

@ Jamis je maakt me nog verlegen .....

Enjoy!!
Laatst gewijzigd door Heckler40 op zo 29 maart 2020, 16:32, 1 keer totaal gewijzigd.
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

@Heckler: De ST rocker is de Short Travel, met een lagere leverage ratio voor een veerweg vanaf 95mm. (Bij een 200/50 demper)
De LT heeft een wat grotere leverage ratio (En is iets zwaarder uitgevoerd) voor een veerweg vanaf 118mm bij 200/50.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Plaatje :-q Mooi strak lijnen spel.

Qua paint, doe eens gek en haal inspiratie bij de klassiekers als Fat Chance, Grove Innovations, Klein, Mountain Goat etc ... met een painted to match voorvork, stuurpen en cranks :bier: :bier:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Dank Roy,

En je bent aardig warm, lijkt wel of je mijn browser history hebt gezien 8)

Maar toch... hou ik me iets in, de paint job moet het frame laten shinen niet omgekeerd.
Strakke hardtail had ik een linear fade overwogen nu eerder Fat Chameleon als voorbeeld

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Mooi hoor, erg benieuwd net als de rest naar het eind resultaat. :-q
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Plaats reactie