Surly had een 135mm voorvork met offset zodat je een achterwiel naaf omgekeerd kon gebruiken als voornaaf (wiel kon wisselen voor-achter) . In dat geval moet je vlgs mij dus je voorwiel als "achterwiel" spaken.
Komt nog uit de tijd dat er geen specifiek fatbike spul bestond.
NB Surly is altijd sterk geweest in gebruik standaard "partsbin" spul; mijn Krampus reed al met 3.0" banden zonder dat "boost" was uitgevonden.
Stalen 616 Fabrication Muenzie Fat Bike
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4077
- Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
- Contacteer:
Ik heb een surly offset vork en rij met twee offset achterwielen (dus met de spaken aan één kant van de velg). Het ene achterwiel heeft een cassette en de ander een fixienaaf met een 17/21t Dingle. Hier wat meer foto's en tekst over het waarom: viewtopic.php?p=2485175#p2485175MonkeyRider schreef: ↑di 5 mei 2020, 12:12 Surly had een 135mm voorvork met offset zodat je een achterwiel naaf omgekeerd kon gebruiken als voornaaf (wiel kon wisselen voor-achter) . In dat geval moet je vlgs mij dus je voorwiel als "achterwiel" spaken.
Komt nog uit de tijd dat er geen specifiek fatbike spul bestond.
NB Surly is altijd sterk geweest in gebruik standaard "partsbin" spul; mijn Krampus reed al met 3.0" banden zonder dat "boost" was uitgevonden.
Als ik de wielen omwissel krijg je zoiets:
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4077
- Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
- Contacteer:
- Marisven
- Mountainbike Junk
- Berichten: 169
- Lid geworden op: ma 19 november 2018, 22:00
- Mijn mountainbike: SNOWDON Ranger FAT, Schwinn Sierra 1983, Silverton Mountaineer 1984, Raleigh Maverick 1986
Gaaf project en super leuke kleur!
Ben benieuwd naar het eind resultaat
Ben benieuwd naar het eind resultaat
Mijn Mtb’s:
Marinobike FATBIKE (KLEIN Stijl)
SNOWDON Ranger FAT
Schwinn Sierra 1983
Silverton Mountaineer 1984
Raleigh Maverick 1986
DIKKE BANDEN ZIJN GEZELLIG!
Marinobike FATBIKE (KLEIN Stijl)
SNOWDON Ranger FAT
Schwinn Sierra 1983
Silverton Mountaineer 1984
Raleigh Maverick 1986
DIKKE BANDEN ZIJN GEZELLIG!
Het vreemde bij dit frame(set) is dus dat de voorvork met offset is gebouwd, zonder dat de frame 135 mm inbouwbreedte heeft. Wisselen van het voorwiel met het achterwiel is dus niet mogelijk.Hafraf schreef: ↑di 5 mei 2020, 12:39Ik heb een surly offset vork en rij met twee offset achterwielen (dus met de spaken aan één kant van de velg). Het ene achterwiel heeft een cassette en de ander een fixienaaf met een 17/21t Dingle. Hier wat meer foto's en tekst over het waarom: viewtopic.php?p=2485175#p2485175MonkeyRider schreef: ↑di 5 mei 2020, 12:12 Surly had een 135mm voorvork met offset zodat je een achterwiel naaf omgekeerd kon gebruiken als voornaaf (wiel kon wisselen voor-achter) . In dat geval moet je vlgs mij dus je voorwiel als "achterwiel" spaken.
Komt nog uit de tijd dat er geen specifiek fatbike spul bestond.
NB Surly is altijd sterk geweest in gebruik standaard "partsbin" spul; mijn Krampus reed al met 3.0" banden zonder dat "boost" was uitgevonden.
Daarnaast heb ik inmiddels te horen gekregen dat de wielbouwer het achterwiel voor een 'normaal' frame heeft gebouwd. Oftewel, het frame zelf heeft dus ook een offset. Het staat me bij dat Cannondale onder ander zoiets bij een aantal frames doet, maar of dat hier het zelfde doel heeft is me een raadsel.
Het frame gaat in ieder geval samen met de wielen terug naar de wielbouwer voor poging 2.
Er zijn twee Surly Pugsley offset vorken (ik heb ze beide), zie hier het verschil:
De linkse vork is de 'nieuwe' offset vork die Surly later uitbracht, maar ik kocht de 'oude' erbij (die overigens gewoon te koop is) omdat daarin het achterwiel past, wat niet kan in de nieuwe vork. Ja, het past wel maar 't wiel zit dan niet in 't midden wat nogal ongelukkig fietst. Misschien dat je daarom de 'nieuwe' vork hebt, maar omdat je zegt dat er geen achterwiel in past vermoed ik eigenlijk dat het geen 'echte' offset vork is.
Hier de 'nieuwe' offset-vork. Het wiel zit duidelijk niet in het midden:
En hier de 'oude' vork met het wiel wél netjes in het midden:
Er is ook plaats voor de brede cassette, wat ook de bedoeling is van de offset-vork: dat de fiets met twee achterwielen kan rijden. Ziet er mss wat raar uit, maar daar hou ik zelf wel van, daarom ook Surly :)
Waar je ook rekening mee moet houden zijn de remmen (mount/adapter). De Pugsley heeft dezelfde voor- en achterrem, anders zou je nooit de wielen kunnen wisselen. Hier bv het cassette-wiel in de voorvork/rem:
- streetracer
- Pro Biker
- Berichten: 1444
- Lid geworden op: wo 17 november 2010, 18:59
- Mijn mountainbike: Uitgeest
Wat is het doel hiervan?Hafraf schreef: ↑do 7 mei 2020, 12:52
Er is ook plaats voor de brede cassette, wat ook de bedoeling is van de offset-vork: dat de fiets met twee achterwielen kan rijden. Ziet er mss wat raar uit, maar daar hou ik zelf wel van, daarom ook Surly
Waar je ook rekening mee moet houden zijn de remmen (mount/adapter). De Pugsley heeft dezelfde voor- en achterrem, anders zou je nooit de wielen kunnen wisselen. Hier bv het cassette-wiel in de voorvork/rem:
Dat als je cassette kapot gaat je alleen maar je wielen hoeft te verwisselen????
Zolang er maar een weg is......
Mijn bikes door de jaren heen;
Van Nicholas Tuareg 26er - 9,1 kg
Van Nicholas Tuareg 27.5er - 9,8 kg
Klein Attitude 8,2 kg
TWIN SIX TI FSU 9,2 kg
Gilbertson Inferno 8,5 kg
BEONE Black 7,3 kg
Mijn bikes door de jaren heen;
Van Nicholas Tuareg 26er - 9,1 kg
Van Nicholas Tuareg 27.5er - 9,8 kg
Klein Attitude 8,2 kg
TWIN SIX TI FSU 9,2 kg
Gilbertson Inferno 8,5 kg
BEONE Black 7,3 kg
Zie hierboven vier reacties terug en je weet het antwoord:streetracer schreef: ↑do 7 mei 2020, 15:31 Wat is het doel hiervan?
Dat als je cassette kapot gaat je alleen maar je wielen hoeft te verwisselen????
Hafraf schreef: ↑di 5 mei 2020, 12:39 Ik heb een surly offset vork en rij met twee offset achterwielen (dus met de spaken aan één kant van de velg). Het ene achterwiel heeft een cassette en de ander een fixienaaf met een 17/21t Dingle. Hier wat meer foto's en tekst over het waarom: viewtopic.php?p=2485175#p2485175
Ik kan eindelijk weer wat voortgang melden.
De voornaaf die in de wielen zit, kon ik voor heel weinig geld kopen, maar helaas niet in de juiste configuratie: thru axle 135 in plaats van 135 quick release. De webwinkel waar ik de naaf heb gekocht, had helaas niet de juiste ombouwset, dus heb ik die bij Bikecomponents besteld. Na bijna 2 maanden wachten werd de ombouwset geleverd, alleen bleek het de verkeerde te zijn. Je raadt het al, thru axle 135 in plaats van 135 quick release. Omdat Bike24 de juiste set volgens de website wel op voorraad had, heb ik hem vervolgens daar besteld. Gelukkig heb ik op die levering maar een weekje hoeven te wachten. Maar ook dit keer werd de verkeerde ombouwset geleverd, een ombouwset voor een Prince achternaaf. Omdat het een foutje leek te zijn, heb ik meteen weer een set besteld daar besteld, maar ook de nieuwe levering bevatte de verkeerde set. Uiteindelijk mijn verhaal bij Tune zelf gedaan en dankzij hen heb ik nu de juiste set in huis.
In de tussentijd heb ik het frame van binnen volgespoten met Brunox IX100 (frame saver). Hopelijk zorgt dat er voor dat hij zonder al te veel roest door de winter heen komt.
Verder heb ik wat spulletjes gemonteerd op de fiets, om een beeld te krijgen hoe lang de Di2 kabels moeten zijn. Die staan nu in bestelling. Ik weet nog niet helemaal hoe ik de kabels ga laten lopen, of gewoon los van de remkabels of ik koppel ze met shrink warp (is daar een Nederlandse naam voor?).
Ook heb ik de crank gemonteerd. Bij de montage daarvan kwam ik er achter dat door de werking van het GXP systeem er meer ruimte van het kettingblad overblijft dan ik eerst dacht (de crank komt niet tegen de lager aan zoals bij andere systemen). Daardoor kan ik nu toch met het originele kettingblad rijden.
De voornaaf die in de wielen zit, kon ik voor heel weinig geld kopen, maar helaas niet in de juiste configuratie: thru axle 135 in plaats van 135 quick release. De webwinkel waar ik de naaf heb gekocht, had helaas niet de juiste ombouwset, dus heb ik die bij Bikecomponents besteld. Na bijna 2 maanden wachten werd de ombouwset geleverd, alleen bleek het de verkeerde te zijn. Je raadt het al, thru axle 135 in plaats van 135 quick release. Omdat Bike24 de juiste set volgens de website wel op voorraad had, heb ik hem vervolgens daar besteld. Gelukkig heb ik op die levering maar een weekje hoeven te wachten. Maar ook dit keer werd de verkeerde ombouwset geleverd, een ombouwset voor een Prince achternaaf. Omdat het een foutje leek te zijn, heb ik meteen weer een set besteld daar besteld, maar ook de nieuwe levering bevatte de verkeerde set. Uiteindelijk mijn verhaal bij Tune zelf gedaan en dankzij hen heb ik nu de juiste set in huis.
In de tussentijd heb ik het frame van binnen volgespoten met Brunox IX100 (frame saver). Hopelijk zorgt dat er voor dat hij zonder al te veel roest door de winter heen komt.
Verder heb ik wat spulletjes gemonteerd op de fiets, om een beeld te krijgen hoe lang de Di2 kabels moeten zijn. Die staan nu in bestelling. Ik weet nog niet helemaal hoe ik de kabels ga laten lopen, of gewoon los van de remkabels of ik koppel ze met shrink warp (is daar een Nederlandse naam voor?).
Ook heb ik de crank gemonteerd. Bij de montage daarvan kwam ik er achter dat door de werking van het GXP systeem er meer ruimte van het kettingblad overblijft dan ik eerst dacht (de crank komt niet tegen de lager aan zoals bij andere systemen). Daardoor kan ik nu toch met het originele kettingblad rijden.
Een maandje geleden heb ik mijn eerste ritje gemaakt op de fiets, nadat ik hem in allerijl heb afgemaakt. De eerste wedstrijd van de wintercompetitie van Jan van Arckel stond namelijk op het programma . Hoewel ik erg huiverig was voor het installeren van de Di2 groep, bleek dit een fluitje van een cent te zijn. Voor de gelegenheid (de wintercompetitie begint met een tijdrit) heb ik de Maxxis banden omgewisseld voor snellere Schwalbe G-One banden - die overigens verrassend veel grip hebben.
De Maxxis banden zitten er inmiddels weer omheen voor wat extra grip. Sindsdien heb ik er mee gereden op de mtb parcoursen van Vlaardingen en Zeist. Op de technische stukken komt de fiets helemaal tot zijn recht. Ik denk dat dit komt door de grip die de banden geven in combinatie met de lichtgewicht velgen en de wat 'directere' geometrie. Op de rechte stukken is de fiets uiteraard wat trager, omdat de banden toch wel iets meer rolweerstand hebben dan smallere banden.
De Maxxis banden zitten er inmiddels weer omheen voor wat extra grip. Sindsdien heb ik er mee gereden op de mtb parcoursen van Vlaardingen en Zeist. Op de technische stukken komt de fiets helemaal tot zijn recht. Ik denk dat dit komt door de grip die de banden geven in combinatie met de lichtgewicht velgen en de wat 'directere' geometrie. Op de rechte stukken is de fiets uiteraard wat trager, omdat de banden toch wel iets meer rolweerstand hebben dan smallere banden.
Mooi wark,
Die prachtige " bass boat " glitter flake paint job blijft een eyecatcher. En ditto voor de G-Ones. Ik heb hem in 27,5x2.8 als achterband in gebruik in de zomer, het bolt als een malle en kan best lang doorrijden ok als het niet meer helemaal droog is.
Enjoy!!
Die prachtige " bass boat " glitter flake paint job blijft een eyecatcher. En ditto voor de G-Ones. Ik heb hem in 27,5x2.8 als achterband in gebruik in de zomer, het bolt als een malle en kan best lang doorrijden ok als het niet meer helemaal droog is.
Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"