Stalen 616 Fabrication Muenzie Fat Bike

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
Fatbiker
All rounder
All rounder
Berichten: 136
Lid geworden op: wo 8 mei 2019, 11:44

Tegen het einde van vorig jaar kwam ik een prachtig gespoten stalen 616 Fabrication Muenzie fat bike frame tegen op Ebay. Ik was al een tijdje op zoek naar een vervanger van mijn Canyon Dude, omdat ik die wat saai/generiek er uit vond zien. Dus toen ik dit frame zag, was ik meteen verkocht. De prijs was scherp en de maat precies goed.

Inmiddels ben ik al even bezig om onderdelen te verzamelen voor het frame. De groep wordt een combinatie van Shimano XTR Di2 met een SRAM XX1 crankset en een Hope trapas. De zadelpen is van Darimo, het stuur van MCFK en de stuurpen van Tune. Het zadel wordt een Berk Lupina of een Fabric Scoop. De wielen zijn nog niet definitief. Ik heb al een set 27.5 velgen die uit een Tune Blackburner Enduro set komen. Die heb ik kaal geschuurd en worden binnenkort gespoten met blanke lak. Voor de naven zit ik te twijfelen tussen een set Tune Fat King Kongs of White Industries Snowhites. De laatste zijn uiteraard wat zwaarder, maar mogelijk wel met betere lagers en ze zijn gepolijst zilver.

Afbeelding
nmolenbeek
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 235
Lid geworden op: di 16 november 2004, 10:35
Mijn mountainbike: Een hele mooie!

Wauw!! mooi frame hoor!!
Frank Z
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 285
Lid geworden op: do 14 mei 2009, 21:58

Mooie sled (pinstriping!)! :-q
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Super cool 8)
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Gaaf frame hoor :-q Ik ben heel benieuwd hoe deze er uit gaat zien!
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Zo'n kleur/frame kan je maken of breken. Als ik lees dat je zilveren velgen gaat gebruiken dan denk ik wel aan dit.

Afbeelding

Zelf vind ik het een erg mooi frame maar ik zou hem wel helemaal zwart afmonteren. Maar smaken verschillen natuurlijk.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Gebruikersavatar
FracKture
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 153
Lid geworden op: wo 22 februari 2012, 01:10

Wauw! Gaaf frame! ben benieuwd hoe die slanke stalen buizen er uit gaan zien met van die dikke banden er tussen!
______Honzo ______ Jake______ Unit
Fatbiker
All rounder
All rounder
Berichten: 136
Lid geworden op: wo 8 mei 2019, 11:44

maverick76 schreef: di 11 februari 2020, 17:28 Zo'n kleur/frame kan je maken of breken. Als ik lees dat je zilveren velgen gaat gebruiken dan denk ik wel aan dit.

Zelf vind ik het een erg mooi frame maar ik zou hem wel helemaal zwart afmonteren. Maar smaken verschillen natuurlijk.
Ik denk er aan om zilveren naven gebruiken. De velgen zijn carbon en dus zwart. En de meeste onderdelen inmiddels ook trouwens. Maar toch denk ik dat zilver ook mooi had geweest. Zie bij voorbeeld deze fiets.

Afbeelding
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Ja die Retrotec's zijn heel fraai! Ik ging er automatisch van uit dat het alu velgen waren.

Maar zoiets als die Retrotec is wel erg mooi ja.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Fatbiker
All rounder
All rounder
Berichten: 136
Lid geworden op: wo 8 mei 2019, 11:44

Gisteren is de trapas bezorgd, waardoor ik eindelijk een crankset kon proberen te moteren. Helaas past de crankset met het 30T kettingblad dat er nu op zit, niet op het frame. Ik denk dus dat hij gemaakt is voor een 28T tandwiel. Wat begrijpelijk is voor in de sneeuw, maar allesbehalve ideaal voor ons vlakke kikkerlandje.

Ik denk er nu over om zelf een uitsparing in het frame te maken, net als https://meriwethercycles.com/2013/01/12 ... -hard-way/. Ik heb al meerdere keren gezien dat mensen dit hebben gedaan met succes, maar toch vind ik het wel spannend om ermee aan de slag te gaan.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Ik weet niet hoe zwaar je aan je Q factor hangt, maar heb je al overwogen om een kettingblad met minder offset te gebruiken om zo meer ruimte te creëren?
Lijkt me zo naar om meteen je mooie nieuwe frame te lijf te gaan.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Precies, zou eerst kijken naar een oplossing qua blad of crank voor je dat mooie frame gaat aanpassen :o
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Heb je een 100mm bottum bracket? Daar zijn ook JIS assen voor te krijgen, dan heb je misschien wat opties?
https://www.modernbike.com/bottom-brack ... -taper-jis
Fatbiker
All rounder
All rounder
Berichten: 136
Lid geworden op: wo 8 mei 2019, 11:44

Ik heb ook nog een andere crank liggen zonder direct mount. Daar kan ik het blad gemakkelijk naar de buitenkant van de spider zetten. Ben benieuwd of ik dan genoeg ruimte heb. Vraag me alleen wel af eat dat met de 'chain line / schakelprestaties) doet...
Gebruikersavatar
Tinnieman
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 732
Lid geworden op: za 25 september 2010, 12:53
Mijn mountainbike: McKing Number One, soma Wolverine V2 -- Kona unit monsteravontuurding 2021

Is het niet gewoon een boost standaard die gebruikt wordt. Mijn stalen frame kan ook geen gewone chain line aan
Bij weer en wind, in zon en regen, kom je leuke mensen tegen
http://www.strava.com/athletes/1928283
Plaats reactie