Giant Toughroad ofwel flatbargravelbike

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8036
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Na het afbreken van een uitvaleinde van mijn trouwe Cube Hyde ‘03 startte de zoektocht naar een waardige opvolger. De voorkeur ging uit naar iets met een beetje lengte qua bovenbuis en een carbon voorvork. In combinatie met nokjes voor een lowrider. Nu, deze combinatie is nagenoeg onvindbaar. Cube heeft een dergelijke vork gemonteerd in de SL road alleen die heeft een bovenbuis welke qua lengte gemaakt is voor een wielrenstuur. Bleef over de Toughroad van Giant.
De zoektocht gestart om er een op de kop te tikken (met 2dehands ben ik tevreden). Echter ze worden nauwelijks te koop aangeboden. Tot onlangs, snel gehandeld en de concurrentie voorgebleven. Bike opgehaald in Schiedam en gelijk de eerste rit aangevangen. Op naar Utrecht. Meen j Edam echt vroeg de verkoper :winkie: .
Met 8 graden, een licht briesje in de rug en veel zon droomde ik 67km lang over de mooie avonturen die ons te wachten staan 8)

Merk: Giant
Type: Ruige weg
Voorvork: composite met lowrider nokjes :-q
Zadel: reeds vervangen door SQ-lab
Stuurpen: reeds 16 graden lager
Stuur: voor alsnog 68cm
Zadelpen: d-fuse wat zoveel betekent als een niet ronde zadelpen. Onhandig wat 25mm offset is onwijs veel. Giant verkoopt enkel een Carbon d-fuse zadelpen zonder offset. Edoch die zal het wel worden want met 25mm offset is mijn rug niet blij.
Trappers: vervangen door flats
Banden: Ik ben er nog niet uit. Zo ie zo een keer met Schwalbe’s One rijden, die hangen hier in de schuur. Crossbandjes zijn ook dikke fun. Voor in de winter en woon-werk heb ik winterreifen van Conti (idd welke winter). En voor de rest? Ik ben er niet over uit. Ik vind gravelpaden en zelfs een mtb route leuk. Maar hoe rolt dat dan de volgende dag weer naar mijn werk. Lekker uit gaan testen.
Voorwiel: wordt vervangen door Shimano DH-UR700-3D dynamo met Dt velg
Achterrek: wordt een zilveren Racktime met geïntegreerd achterlicht.
Remmen: pffft 3 vinger remgrepen zijn er onhandig. Maar goed moeten deze remmen dan in de kliko? Vroeger was alles beter, toen kon je de vingergrepen vervangen door te dure CTC gefreesde grepen :wink:
Shifters: links vervalt, rechts is Acera. Als je XT gewend bent is dit weinig functioneel
Derailleurs: Voor vervalt, achter is Alivio. Uit eindelijk werkt het als je op de shifter drukt. :lol:

Wat ik ga doen qua versnelling, ik ben er nog niet uit. Voor rondjes om de plaatselijke kerk is 9 speed voldoende. Voor de 100 cols tocht is het krap bemeten. Maar dan 12 speed of toch een voorderailleur. Ik heb nog even om er over na te denken :bier:

Update 31-01, 1x9
Afbeelding

Afbeelding

Onhandig lange remgrepen
Afbeelding

Flats en tijdelijk spatbord. Er komen fatsoenlijke spatborden op.
Afbeelding

In afwachting van de Shimano State of the art naafdynamo :-D
Afbeelding

Oja hoe het rijdt. Nou de eerste rit kon ik mijn draai niet vinden. De tweede rit, met de omgekeerde stuurpen, ging dat een stuk beter. Erg nerveus vergeleken met mijn mtb. Een appel smaakt ook anders dan een peer dus een non vergelijk. 1.8 bar in de Maxxlites in de voorband is voor asfalt te weinig. Het stuurt dan in direct en het vergt meer opletten. Niet intuïtief. Offroad komt van zelf de grijns te voor schijn. Heerlijk stuiteren en stoempen.
De remmen zijn verbazingwekkend goed. De voorderailleur al twee ritten ongebruikt dus die gaat plaats maken voor een NW 36 tands blad.
En die composiet vork, ja die is natuurlijk geweldig :lol:
Laatst gewijzigd door Jurriaan op zo 12 december 2021, 20:03, 6 keer totaal gewijzigd.
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2016
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Leuk,das mijn stadsfiets :-)

Nou was ik afgelopen weekend op NATTE enduro trails, of dat zo lekker was gegaan op deze vraag ik me af....
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8036
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Goeie stadsfiets heb jij :-q Die heeft een eigen topic?

Natte enduro’s, niet. Wordt tijd dat je jouw stadsfiets haar horizon verbreedt :((
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8036
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Update, 18 versnellingen verwijderd. Ook SRAM attack twister gemonteerd. Hierdoor kunnen de 3 vingerremgrepen fatsoenlijk naar binnen toe en zijn deze te gebruiken met 1 vinger.

Afbeelding

[update] rondje Zeist gedaan. Poe hee dat is hard werken. In eens snap ik de gemiddelde BWR. Je wilt om de wortels heen en langs de remkuilen anders werk je wel heel hard aan je Core-Stability. Ik was na een rondje Zeist er wel helemaal klaar mee. En mijn polsen ook. Duidelijk verwend met mijn dikke fully die alles glad strijkt. En die de reden is dat ik niet meer op Zeist kwam.

O enne de Maxxlite banden, die doet het ver boven verwachting goed op Zeist. Kan natuurlijk ook met de totaal andere rijstijl te maken hebben. Ik had geen grip nodig, het was alle hens aan dek om überhaupt de ronde te ronden. Banden met minde profiel kan dus prima, voor op asfalt en gravel wel een meerwaarde.
Ik opteer dan wel voor voorop een band met een grotere afmeting dan achterop. De 72 graden balhoofdhoek is wel direct zeg maar. De lange achterkant gecombineerd met de stijle en lichte voorkant brachten fun. Veelzijdig fietsie dus.

O en nog even over de remmen. De vingergrepen zijn ergonomische ondingen. De remkracht is fenomenaal. Oké ik overdrijf wellicht maar ze doen zeker niet onder voor mijn Deore’s welke ik niet onder vond doen aan XT’s. Blijft over dat ze aan de zware kant zijn. En dat vergt een geheel andere fiets om bezig te gaan als WW.
g60
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3316
Lid geworden op: zo 14 oktober 2007, 20:11
Mijn mountainbike: Gary fisher superfly 100, custom build. Scott scale rc ‘12 custom.Trek 920 (ex tacx).
Contacteer:

heb jij soms een paar jaar terug een trek racer bij mij in sliedrecht opgehaald waar je ook mee naar huis fietste?
life starts @ 150bpm...
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2016
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Jurriaan schreef: ma 27 januari 2020, 20:26 Goeie stadsfiets heb jij :-q Die heeft een eigen topic?

Natte enduro’s, niet. Wordt tijd dat je jouw stadsfiets haar horizon verbreedt :((
Ooit plan om meer op de weg te fietsen voor de conditie maar ga liever hardlopen...

Als ik het zo lees moet ik eens cross bandjes monteren en op Vlaardingen gaan modder-rijden ermee :-)

Btw, hoe dik is die fully dan dat Zeist niet meer leuk is?
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3247
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Vittoria tattoo light niet wat ?
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Je weet pas hoe Zeist écht is als je ‘m op een gravelracer hebt gereden. Dappere poging :bier:
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Jurriaan schreef: wo 29 januari 2020, 22:17 [update] rondje Zeist gedaan. Poe hee dat is hard werken. In eens snap ik de gemiddelde BWR. Je wilt om de wortels heen en langs de remkuilen anders werk je wel heel hard aan je Core-Stability. Ik was na een rondje Zeist er wel helemaal klaar mee. En mijn polsen ook. Duidelijk verwend met mijn dikke fully die alles glad strijkt. En die de reden is dat ik niet meer op Zeist kwam.
Ik denk dat je voorvering een stuk meer verschil maakt dan achter. Ik vind Zeist best leuk op m'n gravelracer, maar toen ik een keer een rondje afwisselde met een vriend tussen een gravelracer en een LTHT realiseerde ik me 2 dingen:
- Zeist is een stuk leuker op de hardtail
- We waren beiden op Zeist heel, heel, maar echt GRUWELIJK veel sneller op de hardtail. Dat gaat niet om een kilometertje per uur, maar minstens 30% verschil.

Edit: het ligt niet per se aan de fiets, 2 dingen die ik kan constateren is dat ik veel meer wordt afgeremd door remkuilen (zonder je rem aan te raken) maar voornamelijk dat ik heel erg veel in elke bocht verlies. Dat duidt op onwennigheid met een smal stuur. Een fanatiek cyclocrosser heeft daar waarschijnlijk geen last van maar ik betwijfel dat iemand die vooral op de MTB zit dat ooit nog gaat corrigeren.
Waar woke is, is vuur
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

Grappig, ik heb onlangs nog een Toughroad genoemd richting iemand die bospaden vaak combineert met asfalt en geen krom stuur wilde. Leuk ding zo. Ik zag dat ze bij Specialized nu ook een Sirrus X hebben die ze als een soort flatbar gravelbike in de markt zetten. In ieder geval is het een type fiets waar je in NL heel veel mee kunt.

Voor wat betreft de snelheid op MTB-routes: ik kan me idd voorstellen dat Zeist wel heftig is, maar als de route iets minder MTB is dan ligt het veel dichter bij elkaar. Ede is mijn lokale rondje en dat is een afwisseling van eenvoudige en slingerende paden. Ik ben met de gravelracer ongeveer even snel als met de MTB. Ik verlies wat op de technische stukken en win op de rechtere. Groot voordeel t.a.v. de UHR is wel dat er veel minder remkuilen in de route zitten. Dat merk je echt op een ongeveerde fiets.

Kom dus gerust eens langs om de Toughroad in Ede uit te laten 😉
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Yup. Zo deed ik laatst een rondje Kroondomein, maar daar had ik prima met de gravelracer uit de voeten gekund.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15565
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Mmm, is dit niet meer een gravel-atb?
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

George schreef: di 4 februari 2020, 11:29 Mmm, is dit niet meer een gravel-atb?
De afkorting GTB sprong bij mij in m'n gedachten.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8036
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

g60 schreef: ma 3 februari 2020, 22:30 heb jij soms een paar jaar terug een trek racer bij mij in sliedrecht opgehaald waar je ook mee naar huis fietste?
It wasn’t me
paulus1981 schreef: di 4 februari 2020, 00:38 Ooit plan om meer op de weg te fietsen voor de conditie maar ga liever hardlopen...

Als ik het zo lees moet ik eens cross bandjes monteren en op Vlaardingen gaan modder-rijden ermee :-)
Zeker crossbandjes monteren, is echt erg gaaf om mee te rijden.
paulus1981 schreef: di 4 februari 2020, 00:38 Btw, hoe dik is die fully dan dat Zeist niet meer leuk is?
150/110 mm veerweg.
Ik ben, voor nu of voor langer, uitgekeken op de UHR trails. Ik heb zo beetje alles er wel uitgehaald wat erin zit. Een aantal keer enduro trails gereden in de Ardennen. Kennis gemaakt met het Aachenerwald en voor mij is dat wat mountainbiken leuk maakt. Ontdek zelf je te rijden lijn en have fun.
tiewrap schreef: di 4 februari 2020, 07:03 Vittoria tattoo light niet wat ?
Ik wil, om mezelf te laten zien tijdens woon-werk verkeer, reflectie op de banden. Menig automobilist ziet fietsers liever niet. Als ik er aan kan bijdrage dat ik wel gezien wordt, graag.

De HT, laat staan de LTHT, heb ik nooit begrepen. Ik rij nu 22 jaar fully en zo hoort voor mij een mtb te zijn.

Snelheid in kilometers per uur, ik doe er zelden iets mee. Mijn pr’s staan zo scherp, ik zal flink aan de traningsbak moeten om die verder aan te scherpen. En daar heb ik geen zin in. Dus dat een starre mtb langzamer is, ja dat wist ik en nee het boeit mij niet.

De naam gravelmtb, natuurlijk gravel omdat het nu hip is :lol: en mtb omdat dat mijn manier van leven is. Eigenlijks fietsen mijn manier van leven.
Met ene krom stuur heb ik niks, twee jaar een racer gehad en dat was een Slechte relatie. Zo snel mogelijk zo hard mogelijk weer naar huis is niet mijn ding.

Zondag een gravelrit gemaakt. Nou ja gravel, lang geleden dat ik zoveel modder zag. En kl*te wat is dat zwaar op zo’n Spartaanse fiets. De composite vork en d-fuse zadelpen ten spijt. Het was gewoon afzien.
Tijdens het overbruggen van de A28 besloot ik de Jacobssteeg over te slaan. Ik had er 48km op zitten fock-it. Onder aan de brug focus op rechtdoor. Dat lukte 2 meter, daarna stuurde ik de steeg in. Wat doe ik, een modderbende daar was, LV 1.0 jaloers op. En dan ga ik tegen mezelf praten, ‘kom op door trappen met je luie kadaver’. En daarna lachend genieten van de pijn :winkie:
Morgen weer? Morgen weer!
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Mooi verwoord :bier: Eerlijk zijn naar jezelf, altijd lovenswaardig.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Plaats reactie