Arkose 2.0 "New Bike Day"

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3012
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

za 11 januari 2020, 16:58

Ik dacht dat GRX 400/ 10sp en Tiagra uitwisselbaar zijn en GRX 600-800 / 11sp en 105/Ultegra ook (?)
Bij mijn weten heeft Tiagra 4700 een andere kabelpull als 105/Ultegra ?
klaast
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 432
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

za 11 januari 2020, 17:36

Ik weet 99% zeker dat tiagra 4700 juist dezelfde cable pull heeft als de 11 speed shimano groepen. Uiteraard zegt shimano dat ze niet compatible zijn want 10 speed vs 11 speed.

Edit: een snelle zoekactie levert iig verhalen op van 4700 shifters die prima samenwerken met 11 speed ultegra derailleurs. Dus dan moet grx ook werken.
Gravelmarc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 199
Lid geworden op: vr 20 oktober 2017, 14:14

za 11 januari 2020, 18:25

klaast schreef:
za 11 januari 2020, 17:36
Ik weet 99% zeker dat tiagra 4700 juist dezelfde cable pull heeft als de 11 speed shimano groepen. Uiteraard zegt shimano dat ze niet compatible zijn want 10 speed vs 11 speed.

Edit: een snelle zoekactie levert iig verhalen op van 4700 shifters die prima samenwerken met 11 speed ultegra derailleurs. Dus dan moet grx ook werken.
Klopt. 100% zeker van. Tiagra 4700 en grx400 groep heeft de 11 speed cable pull.

Je kunt ook als je het niet vertrouwt een Road link dm icm de grx400 gebruiken. Dan past een 11-42 ook
Ride like you stole it
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3012
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

za 11 januari 2020, 19:39

Thnx ! Wist ik niet. Biedt mogelijkheden inderdaad :-q
Ik heb trouwens wel eens met 40t range extender op 11-34 10sp gereden en de 11t eraf gegooid. (13-40 cassette dus) Je kunt een 13t lockring kopen (beiden Wolftooth vlgs mij) . Roadlink erop icm Tiagra 4700 schakelspul en 50-34 crankset. Werkt perfect als je veel klimwerk verwacht en geeft een mega range.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3012
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

vr 7 februari 2020, 19:59

De nieuwe Arkose zoals hij er nu bijstaat:
Hij is intussen uitgevoerd met Tiagra 4700 shifters en voor/achter derrie ( de geleverde Sora groep is geruild met mijn oude Mango Point AR stads-toerfiets)
FSA gravel crankset met 48-32 (zoals nieuw geleverd)
11--36 XT cassette (werkt goed met Tiagra derrie die officieel max 34 aan kan)
Er zit er nu een 44cm Controltech "gravel" riser dropbar op (2cm verhoging) en 80mm stuurpen voor voldoende hoog stuur op offroad stukken.
Vandaag nog een setje Curana light 55mm brede spatborden gemonteerd om de zaak een beetje schoon te houden.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3012
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

wo 12 februari 2020, 11:43

Waar hij eigenlijk voor gekocht is; in 650B "monster cross" set up met 2.2" Maxxis Ikon , skinwall's omdat ik dat juist erg mooi vind met dit kleurtje.
Met 40t range-extender en 13t sluitring is de 11--34 cassette omgetoverd tot 13-40 cassette. Icm 48-32 voor geeft dat een mega-range met de Tiagra 2x10 groep en de garantie vrijwel overal boven te komen, waar je redelijkerwijze nog zou kunnen fietsen met een "gravel" bike.

Leuke bijkomstigheid; in deze 27.5"x 2.2" setup is hij 400gr lichter als met de 28" WTB wielset en 45mm banden en komt op 11.2 kg rijklaar ex spatborden en los spul.


Afbeelding

Afbeelding
klaast
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 432
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

wo 12 februari 2020, 15:58

Erg fijn zo! Welke range-extender heb je er op gezet? Ik twijfel nog tussen een range-extender en een RX812 derailleur.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3012
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

do 13 februari 2020, 00:08

Ik heb er een oudere Absolute Black 10sp 40t opgezet met AB 13t lockring . Dan kun je de 11t krans weglaten en schuift de cassette als het ware naar rechts op de body. Verder zit er een Wolftooth roadlink tussen derrie en derriepad, zodat er ruimte genoeg is voor de grootste krans. Gaat precies goed met zowel 48-40 (groot-groot) als 32-13 (klein-klein)

Afbeelding


Vanmiddag nog een ritje gedaan door de bossen en je kunt met deze wielset/banden en 2x10 Tiagra verrassend veel aan. Ik heb nog een gewone 4700 Tiagra derrie, maar die houdt de ketting toch goed strak.

Afbeelding
klaast
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 432
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

do 13 februari 2020, 11:52

Interessante setup. Heb je er een 13-40 cassette van gemaakt om geen nieuwe te hoeven kopen of is het bereik van de derailleur niet toereiken voor een 10 speed 11-40 cassette? Overigens best een gedoe om de stap van 36t naar 40t te maken. Heb je zo vaak die lage versnelling nodig?

Ik heb mijn fiets vorige week omgebouwd naar 1x10 met dezelfde Tiagra 4700. Gaat ook prima. Nu met de originele 11-34 cassette is het bereik wel beperkt, maar voor de rondjes in de buurt gaat het prima. Zolang ik niet de MTB-paadjes de stuwwal op wil rijden 😉 Voor uitstapjes buiten de regio en vakanties is me dat echter te beperkt en wil ik naar een 42t achter. Dan kan ik iig 1:1 naar boven fietsen. Ik twijfel nog tussen een extender en de RX812 derailleur. De extender is uiteraard de goedkopere optie, maar met de RX812 kan ik ook naar 11 speed en dat betekent toch weer wat minder grote gaten, wat voor op de weg wel prettig is. Keuzes…
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3012
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

do 13 februari 2020, 14:33

Ik heb een 1x10 Deore groep op een mtb met 34t voor en vind de stappen met de 10sp 11-42 cassette toch wel groot (en merkbaar groter als 11sp 11-42)
Met deze13-40 versie icm met 48--32 voor blijven de stapjes merkbaar kleiner. Ik had overigens alle spullen gebruikt liggen van andere "projecten" ( :wink: ) dus was het een logische optie voor mij.
Met 32-40 klim je wel relaxed en gecontroleerd stevige hellingen op, maar met 32--36 kom je natuurlijk ook wel boven.
Ik heb nu met 1x11 (42t voor en 11--42 achter) op een gravelbike gereden en nu met 2x10 (48-32 voor en 11-34 of 13-40 achter) en vind toch zo'n dubbel voor wel iets fijner rijden. Op de mtb ben ik 100% om naar 1x, maar voor een gravelbike ??

Ik zit zelf te denken aan 10sp GRX 2x10 shifters, remmen en 10sp clutch derrie als upgrade tzt als ik te kort blijk te komen met de TPR Spyre mech remmen. Maar voorlopig remt het zo voor Nederland goed genoeg.
Plaats reactie