Bird Zero TR

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Biker_Jesse
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1128
Lid geworden op: di 1 augustus 2006, 10:55
Mijn mountainbike: Bird Zero TR

Goede voornemens, een stapel onderdelen in de garage en een wel heel goedkoop vorkje bij RCZ zorgde voor de "noodzaak" van een nieuw frame. Nog even getwijfeld tussen twee frames, maar uiteindelijk is het deze geworden:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Moet voor de kenners niet heel moeilijk zijn toch? :bier:

Er druppelen langzaamaan nog wat onderdelen binnen. In eerste instantie een degelijke maar betaalbare build, dus er blijft genoeg te wensen over als het frame bevalt. Later meer!
Laatst gewijzigd door Biker_Jesse op ma 9 november 2020, 21:48, 3 keer totaal gewijzigd.
"Circles turning circles. Man's most efficient machine."

Garage sale: heel veel spullen voor weinig :bier:
Frameset met vork te koop (ook voor weinig) :bier:
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2919
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

Bird frame lijkt me
Bird Aeris 9 blurple
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Bird, waarschijnlijk ZeroTR
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Bluebird :winkie:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

:-D igg een mooie kleur blauw
Laatst gewijzigd door Snelle Buffer op di 7 januari 2020, 21:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2919
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

Het is zeker de zero tr, de am heeft andere dropouts
Bird Aeris 9 blurple
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2199
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Blauw is altijd mooi. :-q
Biker_Jesse
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1128
Lid geworden op: di 1 augustus 2006, 10:55
Mijn mountainbike: Bird Zero TR

novaterra schreef: di 7 januari 2020, 21:09 Het is zeker de zero tr, de am heeft andere dropouts
We hebben een winnaar!! :winkie: Ik kende Bird via het forum, had al een keer op hun website gegluurd. Toen dit frame voor een aantrekkelijke prijs voorbij kwam, kon ik het niet laten. De laatste onderdelen druppelen langzaam binnen, dus de eerstvolgende keer dat ik een paar uurtjes de tijd heb kan ik beginnen met opbouwen. Alleen de vork zal nog even op zich laten wachten (RCZ :-{ ) Voorlopige opbouw:

Frame: Bird Zero TR
Vork: Suntour Aion
Wielen: Bontrager XR3 banden om Pacenti TL28 650b velgen op Superstar Switch naven
Cockpit: Sixpack Kamikaze 35mm diameter en lengte, breedte stuur 780mm
Zadel(pen): Thomson met Fizik Aliante
Aandrijving: Shimano Zee 1x10 met X1 crank
Remmen: Deore M615 met XT zesgaats schijven
"Circles turning circles. Man's most efficient machine."

Garage sale: heel veel spullen voor weinig :bier:
Frameset met vork te koop (ook voor weinig) :bier:
Gebruikersavatar
streetracer
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 17 november 2010, 18:59
Mijn mountainbike: Uitgeest

Biker_Jesse schreef: do 9 januari 2020, 08:55
novaterra schreef: di 7 januari 2020, 21:09 Het is zeker de zero tr, de am heeft andere dropouts
We hebben een winnaar!! :winkie: Ik kende Bird via het forum, had al een keer op hun website gegluurd. Toen dit frame voor een aantrekkelijke prijs voorbij kwam, kon ik het niet laten. De laatste onderdelen druppelen langzaam binnen, dus de eerstvolgende keer dat ik een paar uurtjes de tijd heb kan ik beginnen met opbouwen. Alleen de vork zal nog even op zich laten wachten (RCZ :-{ ) Voorlopige opbouw:

Frame: Bird Zero TR
Vork: Suntour Aion
Wielen: Bontrager XR3 banden om Pacenti TL28 650b velgen op Superstar Switch naven
Cockpit: Sixpack Kamikaze 35mm diameter en lengte, breedte stuur 780mm
Zadel(pen): Thomson met Fizik Aliante
Aandrijving: Shimano Zee 1x10 met X1 crank
Remmen: Deore M615 met XT zesgaats schijven
Nieuwsgierig....
Biker_Jesse
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1128
Lid geworden op: di 1 augustus 2006, 10:55
Mijn mountainbike: Bird Zero TR

Zo, het was even radiostilte, maar er zit weer schot in de zaak. RCZ heeft de vork geleverd. Het is een Suntour Aion geworden, niet het topmodel maar een trede daaronder. Volgens de recensies "gewoon" een goede vork zonder veel poespas. De mooie prijs van RCZ deed de rest :-q Allereerst wat foto's van het frame:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Op de site van RCZ stond een vork met goudkleurige stanchions, zoals alle vorken vroegâh waren, dus het was een mooie verrassing dat de stanchions toch zwart waren :) Hij werd geleverd als 120mm vork. Op Youtube had ik echter gezien dat de Suntour vorken heel gemakkelijk om te bouwen moesten zijn naar een andere veerweg. Het bleek inderdaad een klusje van nog geen 5 minuten met heel simpel gereedschap (10mm steeksleutel, bahco en een platkopschroevendraaien om de lucht er uit te laten).

Stap 1: rebound knop er af trekken
Afbeelding

Afbeelding

Stap 2: inbus van de andere poot losdraaien en de onderpoten eraf schuiven
Afbeelding

Stap 3: lucht eruit laten, met de bahco de veer losdraaien en eruit trekken. Door 1 zwarte spacer (bovenaan) te verwijderen komt er 10mm veerweg bij
Afbeelding

Stap 4: alles weer in omgekeerde volgorde terug in elkaar zetten.

De vork staat nu dus op 130mm en is klaar om gemonteerd te worden. Kijken of ik dit weekend tijd heb om er wat onderdelen op te schroeven :-q
"Circles turning circles. Man's most efficient machine."

Garage sale: heel veel spullen voor weinig :bier:
Frameset met vork te koop (ook voor weinig) :bier:
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

Mooie blauwe kleur en aan die vork heb je natuurlijk een prima prijs/kwaliteit verhouding. En dat uit elkaar halen ziet er inderdaad makkelijk uit zo met jou beschrijving :-q
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Mooie fiets, zit er zelf ook aan te denken.
Geometrie lijkt mij ook mooi.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Gebruikersavatar
TvdK
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 30 juli 2014, 09:55

Bekend frame!
Leuk om hem hier te kunnen volgen, m'n bouwtopic is ook nog ergens in de SYS te vinden ;)
Biker_Jesse
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1128
Lid geworden op: di 1 augustus 2006, 10:55
Mijn mountainbike: Bird Zero TR

Thanks mannen! Heb me vandaag even kwaad gemaakt en hem in elkaar gezet. Er moeten nog wat kleine dingen gebeuren: andere achterband, alles nog even goed stellen tijdens een rit, singlespeed bladboutjes monteren (nu maar even een extra blad gemonteerd zodat ik morgen kan rijden :oops: ), spacertoren boven de stem eraf en juiste druk voor de voorvork vinden, maar dat komt de komende ritjes/weken wel. Foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Eerste indruk met een rondje door de wijk nadat ik jaren niet op een hardtail gereden heb: dat lekkere directe gevoel is toch wel fijn. Daarnaast stuurt het best vlot met de korte stuurpen en het stuur voelt niet te breed met 78cm. Morgen een rondje Dorst om hem eens goed aan de tand te voelen en een echte eerste indruk te krijgen
"Circles turning circles. Man's most efficient machine."

Garage sale: heel veel spullen voor weinig :bier:
Frameset met vork te koop (ook voor weinig) :bier:
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1468
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

Tof ding geworden. En over die Aion, ik rij er op k alweer poosje mee. Ik vind het een heerlijke vork. En zeker voor dat geld heb je niet te klagen. Maaruh voordat je gaat rijden, wel even de uiteindes van je handvatten dichtmaken. Je handlebar vereeuwigen in je lichaam tijdens een crash lijkt me niet de bedoeling.
“Old, not obsolete”
Plaats reactie