YT Jeffsy 2016 Comp 2

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
mauke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade

Mooi gedaan hoor, was je niet tevreden met de pike?
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2495
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

mauke schreef: zo 29 december 2019, 20:20 Mooi gedaan hoor, was je niet tevreden met de pike?
Jawel , echter was die geen 110mm boost , en de nieuwe wielen zijn dat wel , vandaar de Fox .

Ik ga nog wel kijken of ik er misschien een andere pike 110mm boost voor ga terug plaatsen , of misschien de Fox ombouwen naar 140/150mm veerweg . Maar voorlopig laat ik het zo even , eerst maar weer lekker knalle .
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2213
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Muts better!
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2468
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Dikke Jeffsy,

Al had een kelurtje hem niet misstaan. Over de RS vs Fox, ik merkte bij mijn wissel van Pike Debonair naar 34 met Fit4 in de Ripley wel een ander veer en demp gedrag. Ik zou niet meteen terug willen naar de Pike. Beiden waren top op het Bikepark in de Alpen, maar De Fox kan toch echt beter op het "kleine" werk in NL YMMV

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2495
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Vorige week nieuwe (2e hands) banden opgehaald voor de bikepark bezoekjes , vandaag even op de velg gemonteerd , en via tip elders op het forum, een setje adapters om een non boost naaf in een boost voorvork te plaatsen , dmv een spacer voor de schijfrem , en twee spacers aan beide zijde's van de naaf , werkt perfect .

De banden zijn de Maxxis Agressor exo in 2.50 breedte en de Maxxis Minion DHF 3c exo ook in 2.50 breedte , gelukkig aan de achterzijde genoeg ruimte tussen de band en het frame .,

Ben benieuwd hoe het gaat in een bikepark, binnenkort waarschijnlijk naar bikepark Aachen voor de eerste beproeving .

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Dat houdt niet over in de breedte, maar wel een goeie keuze qua banden, ik ben er in elk geval heel blij mee :lol:
Waar woke is, is vuur
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2495
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Vandaag weer heerlijk genoten van de trails en de YT , maar er gaat een andere demper komen .

Bij het bestellen moeten er nog eventueel bushings bij besteld worden voor de achter demper , of kan ik de huidige her gebruiken ?, ik ga van Rockshox naar Fox , neem aan dat de " ogen aan de boven en onderzijde Van de dempers gelijk zijn ?
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

De breedte en het gat moeten overeen komen, de bussen zelf zijn niet uitwisselbaar tussen die merken.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2495
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Okee,

Dus ik zal de demper moeten uit bouwen en dan gaan meten , maar ik kan bij de nieuwe demper geen maten vinden van de gaten, dus welke bushing moet ik dan hebben ?, bv bij fox ,staat er een hele rij met maten

voorbeeldje :

https://www.bike-discount.de/en/buy/fox ... -8mm-10713
https://www.bike-discount.de/en/buy/fox ... -6mm-11949

De huidige demper zit gemonteerd in het frame , denk dat die hardware , bouten , wel te gebruiken zijn ?
Voor mij lijkt het nu dat je eerst de demper in huis moet hebben , en daarna pas kan meten welke bushing er nodig is voor de nieuwe demper ?
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
Kabookie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: di 12 april 2016, 09:59

Normaal gezien kun je gewoon de bussen gebruiken van je huidige shock. Eyelets van Fox en Rockshox zijn hedendaags 12,7mm en dus hetzelfde.
Wel gebruiken beide merken een eigen systeem voor de (eyelet)bussen. Rockshox perst er eerst een eyelet bushing in waarna je dan een voor jouw frame passende bussenset eraan toevoegt, zie: hier.
Bij Fox werken ze niet met de metalen eyelet bushings maar met kunstof bussen welke je in de demper eyelets drukt. Dat zijn die wittige op de plaatjes van de links die je hebt gestuurd. (dat zijn dus passende bussensets, maar lees verder)

Belangrijk is dus de inbouwbreedte van je demper in je frame; hoe breed moeten de bussen zijn.
En belangrijk is de maat van het montagemateriaal; schroef je de demper vast met M6/M8/M10 bouten.

Meer info: https://www.tftuned.com/tech-help/71-mo ... ear-shocks
Gebruikersavatar
KevinBel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1800
Lid geworden op: ma 20 augustus 2012, 23:15
Mijn mountainbike: Cotic Rocket 2017 Gen2 & Stanton Slackline 4130 Gen3

Zoals Kabookie zegt zijn de eyelets tussen Rockshox en Fox gewoon hetzelfde.
Dus afstandsbussen en glijlagers kunnen gewoon worden overgezet. Zou ik ook doen.
Dat ze allebij een ander systeem hebben dat is dan zo, maar maakt niet gelijk dat de merken incompatible met elkaar zijn.
Als complete kit kan je ze op vrijwel elke demper gebruiken (aantal cane creek en oudere dempers uitgezonderd), afzonderlijke onderdeeltjes is lastiger.
Het asje van een 3-piece Rockshox kit kan je bijv niet gebruiken als asje in een 5-piece Fox kit. En vice versa, de diameters van de asjes zijn anders.

Als je huidige Rockshox nu van die metalen DU bushings heeft, dus metaal met laagje Teflon erin, zou ik wel aanraden om Polymer Eyelet Bushings te kopen en die dan in de Fox te persen, en dan de afstandsbussen van de Rockshox te gebruiken.
Dan heb je als glijlager hetzelfde materiaal wat in zon 5-piece Fox kitje zit maar hoef je geen nieuwe afstandsbussen te kopen.

Dus ipv 40a50 euro uit te geven aan nieuwe Fox afstandsbussen/glijlagers zou ik gewoon die Polymer bushings kopen voor max 15 euro (voor 10 stuks, je gebruikt er 2 en dan heb je er gelijk 8 als spare, elke DU bushings is vervangbaar met die).
En dan dus de asjes van je Rockshox gebruiken, all done :)
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2495
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Ik heb de demper uit het frame gehaald , en er blijft dus een bushing achter in de oude demper ,die zit erin geperst , zie foto :

Afbeelding

Het montage materiaal staat eronder , als ik het goed begrip hoef ik dan alleen de bovenstaande : 'du-bush" meegestellen van Fox Racing en de rest gewoon overzetten

Afbeelding

Afbeelding
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
KevinBel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1800
Lid geworden op: ma 20 augustus 2012, 23:15
Mijn mountainbike: Cotic Rocket 2017 Gen2 & Stanton Slackline 4130 Gen3

Ik zou geen metalen DU bushing pakken maar echt zon Polymer. Slijten over het algemeen minder snel namelijk en kan er ook geen metaal op metaal voorkomen wanneer teflon weg is..

Van de eerste foto met afstandsbussen, daar zit nogal wat bruine teflon op afkomstig van de bushing, kan je dat er goed afkrijgen? Asje moet wel netjes glad zijn namelijk.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Kabookie schreef: vr 27 maart 2020, 18:05 Normaal gezien kun je gewoon de bussen gebruiken van je huidige shock. Eyelets van Fox en Rockshox zijn hedendaags 12,7mm en dus hetzelfde.
Wel gebruiken beide merken een eigen systeem voor de (eyelet)bussen. Rockshox perst er eerst een eyelet bushing in waarna je dan een voor jouw frame passende bussenset eraan toevoegt, zie: hier.
Bij Fox werken ze niet met de metalen eyelet bushings maar met kunstof bussen welke je in de demper eyelets drukt. Dat zijn die wittige op de plaatjes van de links die je hebt gestuurd. (dat zijn dus passende bussensets, maar lees verder)
Ah, oké, die wist ik nog effe niet. Te lang geleden dat ik nog FOX of RS echt uitgewisseld heb... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2495
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

KevinBel schreef: vr 27 maart 2020, 19:31 Ik zou geen metalen DU bushing pakken maar echt zon Polymer. Slijten over het algemeen minder snel namelijk en kan er ook geen metaal op metaal voorkomen wanneer teflon weg is..

Van de eerste foto met afstandsbussen, daar zit nogal wat bruine teflon op afkomstig van de bushing, kan je dat er goed afkrijgen? Asje moet wel netjes glad zijn namelijk.
Bedankt voor de uitleg , ik snap hem nu :-q

IK zal straks even kijken of ik het bruine teflon eraf kan krijgen , ik heb van die 3M Softback sanding sponge medium liggen , die gebruik ik ook met het werk voor plunjers glad te maken ...

Afbeelding
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Plaats reactie