YT Jeffsy 2016 Comp 2
-
- Extreme Biker
- Berichten: 841
- Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
- Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade
Mooi gedaan hoor, was je niet tevreden met de pike?
Dartmoor Primal
viewtopic.php?f=14&t=151350
SpectralONN
viewtopic.php?f=14&t=149777&p=2577465#p2577465
viewtopic.php?f=14&t=151350
SpectralONN
viewtopic.php?f=14&t=149777&p=2577465#p2577465
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2495
- Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
- Mijn mountainbike: is hybride
Jawel , echter was die geen 110mm boost , en de nieuwe wielen zijn dat wel , vandaar de Fox .
Ik ga nog wel kijken of ik er misschien een andere pike 110mm boost voor ga terug plaatsen , of misschien de Fox ombouwen naar 140/150mm veerweg . Maar voorlopig laat ik het zo even , eerst maar weer lekker knalle .
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Dikke Jeffsy,
Al had een kelurtje hem niet misstaan. Over de RS vs Fox, ik merkte bij mijn wissel van Pike Debonair naar 34 met Fit4 in de Ripley wel een ander veer en demp gedrag. Ik zou niet meteen terug willen naar de Pike. Beiden waren top op het Bikepark in de Alpen, maar De Fox kan toch echt beter op het "kleine" werk in NL YMMV
Enjoy!!
Al had een kelurtje hem niet misstaan. Over de RS vs Fox, ik merkte bij mijn wissel van Pike Debonair naar 34 met Fit4 in de Ripley wel een ander veer en demp gedrag. Ik zou niet meteen terug willen naar de Pike. Beiden waren top op het Bikepark in de Alpen, maar De Fox kan toch echt beter op het "kleine" werk in NL YMMV
Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2495
- Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
- Mijn mountainbike: is hybride
Vorige week nieuwe (2e hands) banden opgehaald voor de bikepark bezoekjes , vandaag even op de velg gemonteerd , en via tip elders op het forum, een setje adapters om een non boost naaf in een boost voorvork te plaatsen , dmv een spacer voor de schijfrem , en twee spacers aan beide zijde's van de naaf , werkt perfect .
De banden zijn de Maxxis Agressor exo in 2.50 breedte en de Maxxis Minion DHF 3c exo ook in 2.50 breedte , gelukkig aan de achterzijde genoeg ruimte tussen de band en het frame .,
Ben benieuwd hoe het gaat in een bikepark, binnenkort waarschijnlijk naar bikepark Aachen voor de eerste beproeving .
De banden zijn de Maxxis Agressor exo in 2.50 breedte en de Maxxis Minion DHF 3c exo ook in 2.50 breedte , gelukkig aan de achterzijde genoeg ruimte tussen de band en het frame .,
Ben benieuwd hoe het gaat in een bikepark, binnenkort waarschijnlijk naar bikepark Aachen voor de eerste beproeving .
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2495
- Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
- Mijn mountainbike: is hybride
Vandaag weer heerlijk genoten van de trails en de YT , maar er gaat een andere demper komen .
Bij het bestellen moeten er nog eventueel bushings bij besteld worden voor de achter demper , of kan ik de huidige her gebruiken ?, ik ga van Rockshox naar Fox , neem aan dat de " ogen aan de boven en onderzijde Van de dempers gelijk zijn ?
Bij het bestellen moeten er nog eventueel bushings bij besteld worden voor de achter demper , of kan ik de huidige her gebruiken ?, ik ga van Rockshox naar Fox , neem aan dat de " ogen aan de boven en onderzijde Van de dempers gelijk zijn ?
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2495
- Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
- Mijn mountainbike: is hybride
Okee,
Dus ik zal de demper moeten uit bouwen en dan gaan meten , maar ik kan bij de nieuwe demper geen maten vinden van de gaten, dus welke bushing moet ik dan hebben ?, bv bij fox ,staat er een hele rij met maten
voorbeeldje :
https://www.bike-discount.de/en/buy/fox ... -8mm-10713
https://www.bike-discount.de/en/buy/fox ... -6mm-11949
De huidige demper zit gemonteerd in het frame , denk dat die hardware , bouten , wel te gebruiken zijn ?
Voor mij lijkt het nu dat je eerst de demper in huis moet hebben , en daarna pas kan meten welke bushing er nodig is voor de nieuwe demper ?
Dus ik zal de demper moeten uit bouwen en dan gaan meten , maar ik kan bij de nieuwe demper geen maten vinden van de gaten, dus welke bushing moet ik dan hebben ?, bv bij fox ,staat er een hele rij met maten
voorbeeldje :
https://www.bike-discount.de/en/buy/fox ... -8mm-10713
https://www.bike-discount.de/en/buy/fox ... -6mm-11949
De huidige demper zit gemonteerd in het frame , denk dat die hardware , bouten , wel te gebruiken zijn ?
Voor mij lijkt het nu dat je eerst de demper in huis moet hebben , en daarna pas kan meten welke bushing er nodig is voor de nieuwe demper ?
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Normaal gezien kun je gewoon de bussen gebruiken van je huidige shock. Eyelets van Fox en Rockshox zijn hedendaags 12,7mm en dus hetzelfde.
Wel gebruiken beide merken een eigen systeem voor de (eyelet)bussen. Rockshox perst er eerst een eyelet bushing in waarna je dan een voor jouw frame passende bussenset eraan toevoegt, zie: hier.
Bij Fox werken ze niet met de metalen eyelet bushings maar met kunstof bussen welke je in de demper eyelets drukt. Dat zijn die wittige op de plaatjes van de links die je hebt gestuurd. (dat zijn dus passende bussensets, maar lees verder)
Belangrijk is dus de inbouwbreedte van je demper in je frame; hoe breed moeten de bussen zijn.
En belangrijk is de maat van het montagemateriaal; schroef je de demper vast met M6/M8/M10 bouten.
Meer info: https://www.tftuned.com/tech-help/71-mo ... ear-shocks
Wel gebruiken beide merken een eigen systeem voor de (eyelet)bussen. Rockshox perst er eerst een eyelet bushing in waarna je dan een voor jouw frame passende bussenset eraan toevoegt, zie: hier.
Bij Fox werken ze niet met de metalen eyelet bushings maar met kunstof bussen welke je in de demper eyelets drukt. Dat zijn die wittige op de plaatjes van de links die je hebt gestuurd. (dat zijn dus passende bussensets, maar lees verder)
Belangrijk is dus de inbouwbreedte van je demper in je frame; hoe breed moeten de bussen zijn.
En belangrijk is de maat van het montagemateriaal; schroef je de demper vast met M6/M8/M10 bouten.
Meer info: https://www.tftuned.com/tech-help/71-mo ... ear-shocks
- KevinBel
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1800
- Lid geworden op: ma 20 augustus 2012, 23:15
- Mijn mountainbike: Cotic Rocket 2017 Gen2 & Stanton Slackline 4130 Gen3
Zoals Kabookie zegt zijn de eyelets tussen Rockshox en Fox gewoon hetzelfde.
Dus afstandsbussen en glijlagers kunnen gewoon worden overgezet. Zou ik ook doen.
Dat ze allebij een ander systeem hebben dat is dan zo, maar maakt niet gelijk dat de merken incompatible met elkaar zijn.
Als complete kit kan je ze op vrijwel elke demper gebruiken (aantal cane creek en oudere dempers uitgezonderd), afzonderlijke onderdeeltjes is lastiger.
Het asje van een 3-piece Rockshox kit kan je bijv niet gebruiken als asje in een 5-piece Fox kit. En vice versa, de diameters van de asjes zijn anders.
Als je huidige Rockshox nu van die metalen DU bushings heeft, dus metaal met laagje Teflon erin, zou ik wel aanraden om Polymer Eyelet Bushings te kopen en die dan in de Fox te persen, en dan de afstandsbussen van de Rockshox te gebruiken.
Dan heb je als glijlager hetzelfde materiaal wat in zon 5-piece Fox kitje zit maar hoef je geen nieuwe afstandsbussen te kopen.
Dus ipv 40a50 euro uit te geven aan nieuwe Fox afstandsbussen/glijlagers zou ik gewoon die Polymer bushings kopen voor max 15 euro (voor 10 stuks, je gebruikt er 2 en dan heb je er gelijk 8 als spare, elke DU bushings is vervangbaar met die).
En dan dus de asjes van je Rockshox gebruiken, all done
Dus afstandsbussen en glijlagers kunnen gewoon worden overgezet. Zou ik ook doen.
Dat ze allebij een ander systeem hebben dat is dan zo, maar maakt niet gelijk dat de merken incompatible met elkaar zijn.
Als complete kit kan je ze op vrijwel elke demper gebruiken (aantal cane creek en oudere dempers uitgezonderd), afzonderlijke onderdeeltjes is lastiger.
Het asje van een 3-piece Rockshox kit kan je bijv niet gebruiken als asje in een 5-piece Fox kit. En vice versa, de diameters van de asjes zijn anders.
Als je huidige Rockshox nu van die metalen DU bushings heeft, dus metaal met laagje Teflon erin, zou ik wel aanraden om Polymer Eyelet Bushings te kopen en die dan in de Fox te persen, en dan de afstandsbussen van de Rockshox te gebruiken.
Dan heb je als glijlager hetzelfde materiaal wat in zon 5-piece Fox kitje zit maar hoef je geen nieuwe afstandsbussen te kopen.
Dus ipv 40a50 euro uit te geven aan nieuwe Fox afstandsbussen/glijlagers zou ik gewoon die Polymer bushings kopen voor max 15 euro (voor 10 stuks, je gebruikt er 2 en dan heb je er gelijk 8 als spare, elke DU bushings is vervangbaar met die).
En dan dus de asjes van je Rockshox gebruiken, all done
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2495
- Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
- Mijn mountainbike: is hybride
Ik heb de demper uit het frame gehaald , en er blijft dus een bushing achter in de oude demper ,die zit erin geperst , zie foto :
Het montage materiaal staat eronder , als ik het goed begrip hoef ik dan alleen de bovenstaande : 'du-bush" meegestellen van Fox Racing en de rest gewoon overzetten
Het montage materiaal staat eronder , als ik het goed begrip hoef ik dan alleen de bovenstaande : 'du-bush" meegestellen van Fox Racing en de rest gewoon overzetten
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
- KevinBel
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1800
- Lid geworden op: ma 20 augustus 2012, 23:15
- Mijn mountainbike: Cotic Rocket 2017 Gen2 & Stanton Slackline 4130 Gen3
Ik zou geen metalen DU bushing pakken maar echt zon Polymer. Slijten over het algemeen minder snel namelijk en kan er ook geen metaal op metaal voorkomen wanneer teflon weg is..
Van de eerste foto met afstandsbussen, daar zit nogal wat bruine teflon op afkomstig van de bushing, kan je dat er goed afkrijgen? Asje moet wel netjes glad zijn namelijk.
Van de eerste foto met afstandsbussen, daar zit nogal wat bruine teflon op afkomstig van de bushing, kan je dat er goed afkrijgen? Asje moet wel netjes glad zijn namelijk.
Ah, oké, die wist ik nog effe niet. Te lang geleden dat ik nog FOX of RS echt uitgewisseld heb... .Kabookie schreef: ↑vr 27 maart 2020, 18:05 Normaal gezien kun je gewoon de bussen gebruiken van je huidige shock. Eyelets van Fox en Rockshox zijn hedendaags 12,7mm en dus hetzelfde.
Wel gebruiken beide merken een eigen systeem voor de (eyelet)bussen. Rockshox perst er eerst een eyelet bushing in waarna je dan een voor jouw frame passende bussenset eraan toevoegt, zie: hier.
Bij Fox werken ze niet met de metalen eyelet bushings maar met kunstof bussen welke je in de demper eyelets drukt. Dat zijn die wittige op de plaatjes van de links die je hebt gestuurd. (dat zijn dus passende bussensets, maar lees verder)
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2495
- Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
- Mijn mountainbike: is hybride
Bedankt voor de uitleg , ik snap hem nuKevinBel schreef: ↑vr 27 maart 2020, 19:31 Ik zou geen metalen DU bushing pakken maar echt zon Polymer. Slijten over het algemeen minder snel namelijk en kan er ook geen metaal op metaal voorkomen wanneer teflon weg is..
Van de eerste foto met afstandsbussen, daar zit nogal wat bruine teflon op afkomstig van de bushing, kan je dat er goed afkrijgen? Asje moet wel netjes glad zijn namelijk.
IK zal straks even kijken of ik het bruine teflon eraf kan krijgen , ik heb van die 3M Softback sanding sponge medium liggen , die gebruik ik ook met het werk voor plunjers glad te maken ...
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)