Santa Cruz Tallboy 3 CC

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Ramonn
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 187
Lid geworden op: zo 16 juni 2019, 13:35
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 CC en een SC Heckler 9 C

TenZNL schreef: do 26 september 2019, 17:17
Ramonn schreef: do 26 september 2019, 17:06 Ik heb deze gekozen omdat SC zelf voor hun topmodel tallboy deze leveren. Ik dacht dat ik me daar geen buil aan zou kunnen vallen als eerste bandenset.
Echt waar, dat wist ik niet?
Naja, die Crossmark zal hier in NL wel lekker rollen en voor weegt rolweerstand niet zo zwaar als achter.
Zelf rij ik met een Ikon/Forekaster, hetgeen ook een prima en lichtrollende combi voor hier is. Merk wel dat de Ikon achter wat sneller door z`n grip is, hetgeen soms leuke drift-momentjes opleverd :)
Vergeleken met de plus banden die ik de laatste maanden gebruikt heb zal het allemaal wel makkelijk rollen.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Mooi man, en hele dikke afmontage :-q
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3250
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Ramonn schreef: do 26 september 2019, 19:01
tiewrap schreef: do 26 september 2019, 18:26 Gaaf !
Is dit het nieuwste model ?
nee, het vorige model. Heb even getwijfeld toen de nieuwe uitkwam of ik daarvan baalde. Maar mijn doel was een XC bike geschikt voor wat ruiger werk. Of een trailbike met veel XC capaciteiten. De 3 is wat lichter en wat meer XC, de nieuwe 4 is wat meer trail. Dus ik heb mezelf gerust kunnen stellen.

En nu mijn fiets enthousiasme toeneemt en het bouwen zo goed bevalt wil ik misschien nog een keer een echte enduro bike met veel travel er bij maken. En dan is het alleen maar goed dat deze meer XC is.
Precies waarom ik twijfels bij de nieuwe heb.
Zou mijn keuze dan ook zijn :-q
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Fraai fietske!


Bedenk me nu gelijk dat ik mijn 5020 nog even hier moet introduceren. :D
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2070
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Die as is vooral een stijldingetje, net als de logo's met ventielen uitlijnen.

Met 120 mm gaat het em niet worden met 27.5+ wielen denk ik. De balhoofdhoek wordt dan (te?) stijl. Tenzij je de flipchip op low (29 stand) laat staan, maar da's pedal strike heaven vrees ik. (zelf rij ik met 130 mm vork met de chip op high met beide soorten banden. Met de 29'ers komt het bracket dan iets hoger dan SC bedoeld heeft, maar dat is, zeker in Nederland, geen enkel probleem.)

Wat betreft v4: die zou voor mij ook te slack zijn. Ook passen er geen 27.5+ wielen meer in, en dat is in sommige situaties toch wel lekker. Kortom blij met v3!

EDIT: typo
Laatst gewijzigd door 38x10 op do 26 september 2019, 22:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Gebruikersavatar
nielsvo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1649
Lid geworden op: zo 5 maart 2006, 20:45
Mijn mountainbike: Pivot Mach 429SL

Hele mooie fiets, helemaal af :kiss:
Looks van de V3 is ook mooier dan de V4 :-q
rubenv
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 244
Lid geworden op: do 26 augustus 2010, 10:08
Mijn mountainbike: santa cruz tallboy cc/ santa cruz nomad v4cc

heel mooie fiets met perfecte afmontage. Lijkt dan ook wel veel op die van mij :-D
Heb de fiets al iets meer dan een jaar en blijft een super fiets. Wou alleen misschien eens een blur proberen omdat ik voor het ruwere werk toch een nomad heb.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Schitterende fiets en wat al eerder werd gemeld: mooier als de V4
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Ramonn
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 187
Lid geworden op: zo 16 juni 2019, 13:35
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 CC en een SC Heckler 9 C

rubenv schreef: vr 27 september 2019, 00:03 heel mooie fiets met perfecte afmontage. Lijkt dan ook wel veel op die van mij :-D
Heb de fiets al iets meer dan een jaar en blijft een super fiets. Wou alleen misschien eens een blur proberen omdat ik voor het ruwere werk toch een nomad heb.

Afbeelding
Ook een mooie fiets. En ik zie inderdaad wel veel overeenkomsten met de keuzes die ik heb gemaakt. En een nomad er bij klinkt ook niet verkeerd.
Ramonn
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 187
Lid geworden op: zo 16 juni 2019, 13:35
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 CC en een SC Heckler 9 C

38x10 schreef: do 26 september 2019, 19:57 Die as is vooral een stijldingetje, net als de logo's met ventielen uitlijnen.

Met 120 mm gaat het em niet worden met 27.5+ wielen denk ik. De balhoofdhoek wordt dan (te?) stijl. Tenzij je de flipchip op low (29 stand) laat staan, maar da's pedal strike heaven vrees ik. (zelf rij ik met 130 mm vork met de chip op high met beide soorten banden. Met de 29'ers komt het bracket dan iets hoger dan SC bedoeld heeft, maar dat is, zeker in Nederland, geen enkel probleem.)

Wat betreft v4: die zou voor mij ook te slack zijn. Ook passen er geen 27.5+ wielen meer in, en dat is in sommige situaties toch wel lekker. Kortom blij met v3!

EDIT: typo
zou die 10mm veerweg zoveel uitmaken? Ik kan het nog wel een keer proberen. Maar heb bedacht dat de 27.5+ wielen voor de chameleon zijn en de 29 voor deze. Dan is er in ieder geval geen probleem.
Ramonn
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 187
Lid geworden op: zo 16 juni 2019, 13:35
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 CC en een SC Heckler 9 C

Er even de weegschaal er bij gepakt. 12,4kg inclusief alles.
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2192
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Net gewicht en een mooi kleurtje.
"This species has amused itself to death"
Ramonn
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 187
Lid geworden op: zo 16 juni 2019, 13:35
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 CC en een SC Heckler 9 C

Nu een aantal keer gefietst en tijd voor een kleine update.

De eerste 3 maanden heb ik met 27.5+ wielen/banden gereden en 130mm vork. Dat was supercomfortabel en heel makkelijk. Een beetje te vond ik, voelde niet heel sportief. Overigens was ik direct al van plan er 29 wielen in te zetten. Maar het was leuk om geprobeerd te hebben.

Nu met de 29 wielen en 120 mm Fox SC vork is het een heel andere fiets. Zoals ik hem bedoeld had en hoopte dat het zou werken. Veel scherper en ook wat sneller. Het verschil met de +banden is mega. Ben al een paar keer onderuit gegaan, blijkbaar lui geworden. Want daarmee kon ik zonder te kijken of te sturen over wortels en mul zand. Dat is nu compleet anders. Nu moet ik echt kijken, lijn bepalen en precies sturen. Veel leuker.

De banden bevallen heel goed. Heel veel grip, geven veel vertrouwen. Terwijl ik de indruk heb dat ze weinig rolweerstand hebben. Het zijn overigens de Maxxis Minion DHR II(R van rear)2.3 op het voorwiel. En de Maxxis CrossMark II 2.25 op het achterwiel. Druk 1.5 voor en 1.7 achter lijkt nu het beste te passen.

Schakelen met de Sram AXS bevalt erg goed. Maar het verschil is niet zo groot als ik had gedacht. Wel mooi clean aan het stuur. De AXS Rockshox dropper bevalt ook goed, werkt snel en soepel. Maar er is een keer zand tussen schakelaar gekomen en die werkte toen niet meer. Al wist ik tijdens de rit niet dat dat het was, dus moest zonder dropper functionaliteit verder. Na schoonmaken bleek dat het te zijn en werkt alles weer vlekkeloos. Als het nog een keer gebeurt weet ik dat een keer blazen wel genoeg zal zijn.

Hope remmen zijn perfect.

Stuur is even wennen, 800 mm, daarmee 40 mm breder dan ik had. Al twee keer een boom geraakt. Verbaast me dat die paar mm zoveel uitmaakt.
ofv
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 254
Lid geworden op: wo 4 september 2019, 09:26

Klinkt goed. :-q
Plaats reactie