C₃H₈ Hugene MkI: Clinic steep & muddy - P30

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

RoySmit schreef: do 25 juli 2019, 14:44 Hmm mijne is afgelopen week ook teug gestuurd naar kindshock.
Ben ergbeneiuwd hoelang het gaat duren.
Heb van Canyon een leenpen gehad dus kan wel fietsen...
Da`s wel netjes van Canyon, ik heb er zelf maar een vaste pen in gestopt.
Is jouw pen ook een Lev Si?
Mark-xt schreef: do 25 juli 2019, 23:09 Fraaie bak! :-q
Hoeveel volume spacers zaten er af fabriek in jouw Revelation? Ik had er drie, heb er twee uit moeten halen om de volledige veerweg te kunnen gebruiken. Benieuwd hoeveel jij er uiteindelijk uit gaat halen.
Dank je :)
Bij mij zaten er 2 in, ik heb er nu 1 uitgehaald. Rij nu met 1 token en 25% sag (86kg incl) en dat voelt vrij aardig, op het drieluik van Dorst verbruikte de vork ongeveer 90% van de veerweg.
Maar er valt nog wel wat te proberen, Spiked, met de andere Hugene, rijdt zonder tokens op 20% sag (84kg) dus dat is ook nog iets om te proberen.

Maar goed, de vork voelt best aardig. Het is meer de achterkant die op 30% sag nogal stug aanvoelt. Weet iemand of RS-dempers al vanaf de fabriek met spacers zijn voorzien?
spiked
All rounder
All rounder
Berichten: 96
Lid geworden op: ma 19 februari 2018, 10:11

De Bike Yoke Revive is ook een aanrader mocht deze dropper alleen maar problemen geven.

Wat mij opviel aan de Revelation is dat de laatste cm heel moeilijk aanspreekbaar was, zelfs zonder lucht. Het leek alsof de olie daar in de weg ging zitten. Met de nieuwe charger demper is dat niet meer zo. Ik reed met de MoCo demper met 80psi en 20% sag zonder tokens inderdaad. Hierbij gebruikte ik zo'n 80% van de veerweg op Amerongen. Meer veerweg gebruiken door minder lucht erin te stoppen vond ik niet prettig, op snelheid voelde de vork te zacht en dook te veel. Nu met de charger is er niet heel veel veranderd, nog steeds geen tokens, 85psi, en 80% veerweg op Amerongen. In het buitenland met grotere drops en rockgardens gebruik ik wel de volledige veerweg.

De demper voelt inderdaad redelijk stug, vooral als je tegelijkertijd aan het trappen bent. Zelf vind ik dit prettig (vooral in Nederland), maar super 'plush' is het niet. Vorige week heb ik de demper eruit gehaald voor een servicebeurt, en er zit bij mij sowieso één, mogelijk meer spacers in (volgens een Duits forum zitten er twee in). Hier nog wat extra info (in het Duits): https://www.mtb-news.de/forum/t/hugene. ... t-15963105

Mocht je de spacers uit de demper halen dan ben ik benieuwd wat je ervan vindt!
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Goeie info, dank je :)
Het verschil tussen de vork en demper is voor m`n gevoel te groot, wat meer balans lijkt me prettiger. Hoewel ik kan niet ontkennen dat die stugge achterkant erg efficient is bij het klimmen en sprinten.

Ik denk dat ik `m zo maar eens open gooi om te zien wat erin zit. Wordt vervolgd :-q
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

spiked schreef: vr 26 juli 2019, 10:14
De demper voelt inderdaad redelijk stug, vooral als je tegelijkertijd aan het trappen bent. Zelf vind ik dit prettig (vooral in Nederland), maar super 'plush' is het niet. Vorige week heb ik de demper eruit gehaald voor een servicebeurt, en er zit bij mij sowieso één, mogelijk meer spacers in (volgens een Duits forum zitten er twee in). Hier nog wat extra info (in het Duits): https://www.mtb-news.de/forum/t/hugene. ... t-15963105

Mocht je de spacers uit de demper halen dan ben ik benieuwd wat je ervan vindt!
Goed, ben ff bezig geweest. Het klopt dat er 2 standaard spacers in zitten, die vraag had ik al bij Propain neergelegd maar helaas nooit antwoord op gehad. De aircan ging er met de hand niet af, heb uiteindelijk een schroevendraaier met een stukje poetslap door het oog gestoken en een paar tikken met een kunststof hamer gegeven. Beide spacers zijn er nu uit.

Na montage de demper weer naar de originele druk gebracht en een snelle parkeerplaats test gedaan. Voor nu voelt het een stuk minder progressief, zonder de hele veerweg te gebruiken. Mss nog wat finetunen en een paar Psi erbij maar het voelt nu wat meer in balans met de vork. Uiteraard moet ik `m nog wel even goed testen in het terrein.

Afbeelding

Afbeelding
spiked
All rounder
All rounder
Berichten: 96
Lid geworden op: ma 19 februari 2018, 10:11

Thanks! Die demper openmaken is wel een dingetje ja. Ik had 'm ingewikkeld in een oude binnenband en die in de bike stand geklemd, en dan met een lange schroevendraaier door het oog. Dat ging prima, maar met de hand was het onmogelijk.

Ben benieuwd wat je ervan gaat vinden op de trails. Het progressieve heeft zo z'n voordelen wanneer je de lucht in gaat, en de fiets klimt ook heel lekker op technische stukken. Alleen beide zaken zijn vooral in het buitenland te vinden. Misschien binnenkort toch ook even proberen...
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Net ondanks de hitte toch ff een klein stukje naar en door het lokale park gereden en wat kleine dingetjes als stoeprandjes, hobbels, kuilen en trappetjes gereden. Op het asfalt naar het park toe voelde de achtervering al wat actiever en lomp van een stoeprand af rijdend gaf al veel meer een FS-gevoel dan ervoor. Voor het mooie 1 click rebound erbij gezet.

Daarna even kort door het park: gravel, grasveld, skatepark en wat jumps op verkeersdrempels. De vering spreekt sneller en soepeler aan, ik zie de seatstays nu ook werken. Small bump sensitivity lijkt ook beter, hoewel de fiets nog steeds stugger dan de Pivot aanvoelt. Ik heb echter niet meer het idee met een semi-HT onderweg te zijn.
spiked schreef: vr 26 juli 2019, 13:51 Het progressieve heeft zo z'n voordelen wanneer je de lucht in gaat, en de fiets klimt ook heel lekker op technische stukken.
Het 1e ben ik met je eens, het laatste eigenlijk niet. Nu weet ik niet hoe jouw vering na je tuning aanvoelt of omdat je niet anders bent gewend (je 1e FS, toch?) maar met de 2 spacers erin was mijn demper zo hard dat het achterwiel tractie gaat verliezen op technische klimmmen itt de Pivot die, met z`n uber-plushe DW-link en de juiste banden, altijd aan de grond zat gelijmd.

Het zal ook wel persoonlijke voorkeur zijn. Binnenkort (als de dropper er weer is) maar eens afspreken, dan kunnen we vergelijken :)
Laatst gewijzigd door TenZNL op vr 26 juli 2019, 21:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
wllm
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 7 januari 2005, 14:25

Zo hé, das niet verkeerd. De titel "pijn is fijn" is enigszins misleidend, maar ja, de kijker voelt er dan ook niets van. :-D
Veel succes met de "growing pains", echt een gave bike. Net als de gelijknamige NYHC band. 🤘🏻
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Thnx, wllm. :-q
Die ken ik niet, de enige NYHC-band die ik ken zijn de Beasty boys :winkie:
spiked
All rounder
All rounder
Berichten: 96
Lid geworden op: ma 19 februari 2018, 10:11

Ik heb net ook de tokens uit de demper gehaald en even naar Rhenen gereden. Het rijdt inderdaad soepeler, zonder dat ik het geval heb door de veerweg heen te schieten. De komende weken wat uitgebreider testen, ik ben vooral benieuwd of die extra soepelheid ten koste gaat van efficientie tijdens acceleratie. Op dit moment heb ik trouwens 230 psi (~26% sag) met 5 clicks rebound.

Tevens was het lekker om weer even op de fiets te zitten, dat was er met de hitte van afgelopen dagen niet van gekomen.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

spiked schreef: za 27 juli 2019, 12:12 Ik heb net ook de tokens uit de demper gehaald en even naar Rhenen gereden. Het rijdt inderdaad soepeler, zonder dat ik het geval heb door de veerweg heen te schieten. De komende weken wat uitgebreider testen, ik ben vooral benieuwd of die extra soepelheid ten koste gaat van efficientie tijdens acceleratie. Op dit moment heb ik trouwens 230 psi (~26% sag) met 5 clicks rebound.
Haha, je hebt er geen gras over laten groeien :lol:
Dat zal wel meevallen, het veersysteem is sowieso aan de stugge kant. Grote kans dat je overall zelfs iets sneller wordt, aangezien de scherpe randjes beter weg gefilterd worden en je uiteindelijk frisser blijft (en dan heb ik het nog niet eens over technisch klimmen en dalen). Ik weet niet of je Strava oid hebt maar daarmee kan je je tijden goed vergelijken.
spiked schreef: za 27 juli 2019, 12:12 Tevens was het lekker om weer even op de fiets te zitten, dat was er met de hitte van afgelopen dagen niet van gekomen.
Ja, ik zit hier ook een beetje te tandhakken...ben dinsdag nog even geweest maar door de warmte had ik (voor het eerst) 2 kleine schuurplekjes dus die moeten eerst genezen. :cry:
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Mooie bike hoor :-q
Ook leuk om een beetje te stoeien met de vering. Altijd goed.
Ik heb trouwens nog nooit meegemaakt dat ik de aircan niet met de hand los kon draaien. Misschien worden ze tegenwoordig fabriek af strakker vastgedraaid?
Sneeuwmonster
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

sama schreef: za 27 juli 2019, 14:00 Mooie bike hoor :-q
Ook leuk om een beetje te stoeien met de vering. Altijd goed.
Ik heb trouwens nog nooit meegemaakt dat ik de aircan niet met de hand los kon draaien. Misschien worden ze tegenwoordig fabriek af strakker vastgedraaid?
Thnx, Sama :)
Geen idee, mss dat er geen vet op de O-ring is gesmeerd. (nu wel dus)
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Doe ik ook altijd, werkt prima.
Sneeuwmonster
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Vandaag wezen testen op de UHR :D

Startsettings:
Vork met 1 volume spacer, 85Psi en demper zonder spacers, 190Psi (86Kg)

Eerst Amerongen, beetje onwennig door de grotere fiets en wielen. Ergens in het eerste stuk ging het bijna mis, de Cura`s remmen anders dan de 4pots XT en het zwaartepunt ligt wat hoger...iets te hard de bocht in, die waarschijnlijk erg mul was maar door de gevallen regen leek het solide. Met wat kunst- en vliegwerk kon ik blijven zitten, anders was het een OTB geweest. :oops:

Goed, dan maar iets rustiger de bochten in, blijkbaar is het hier en daar toch een beetje verradelijk. Zo gezegd, zo gedaan en langzamerhand begon er steeds meer feeling met de fiets te komen. Ondertussen ook de nodige klimmetjes gehad, waarbij al direct opviel hoe makkelijk de fiets klimt. Ook op het vlakke trapt ie lekker door.

Terug naar de vering:
Ondertussen was het wel duidelijk dat de huidige settings al een stuk beter zijn, waar de fiets op Dorst als een marathon-fiets aanvoelde, werd de kleine rommel en de grotere gaten nu duidelijk beter weg gefilterd en het achterwiel blijft de grond beter volgen. Ook de diverse jumpjes voelden een stuk beter, de vering laat zich nu beter preloaden. De remknippen zijn nog wel een dingetje, daar valt nog wat winst te behalen met de vork.
Na een halfje Amerongen de afslag richting Rhenen genomen en daar aangekomen gecheckt hoeveel veerweg er was gebruikt. Dit bleek ergens tussen de 90-95%, iets teveel naar m`n zin. Heb er 10Psi bij gepompt en vervolgens Rhenen, de rest van Amerongen en een rondje Hoge Ginkel gereden. Toen was de koek wel op, want na de regen van vanacht was het behoorlijk benauwd. Op de P nog even het O-ringetje gecheckt en die zat netjes rond de 90%, nice :)

De nieuwe Harry Slinger-pumptrack was trouwens erg leuk :-q

Oh ja, binnenkort gaan we `m écht testen...Kom net thuis, zit m`n vrouw filmpjes te kijken van Bikepark Winterberg.
Heeft ze gewoon een midweekje Winterberg geboekt :o

Nog een sfeerplaatje:
Afbeelding
Laatst gewijzigd door TenZNL op ma 29 juli 2019, 23:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Mark-xt
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1131
Lid geworden op: za 12 januari 2008, 16:55

TenZNL schreef: zo 28 juli 2019, 19:06 Heeft ze gewoon een midweekje Winterberg geboekt :o
Dat doet die van mij nou nooit. Bofferd 😏
modder zuigt!
Plaats reactie