C₃H₈ Hugene MkI: New/Old wheels - P32

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Trapte je oude ketting door op de cassette?
Anders reed ik dat eerst op.

En wel nieuwe ketting en voorblad, dan zou ik iig de nieuwere Gx cassette erop zetten.

Trapt die ook door, dan een nieuwe cassette
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Dutch schreef: za 28 augustus 2021, 17:58 Trapte je oude ketting door op de cassette?
Anders reed ik dat eerst op.
Heel soms maar begon de laatste weken wel steeds slechter te schakelen. Dus ik meette `m en die was meer dan 0.75 (ik begreep dat dat al vervangen is bij een 12sp ketting?).
Nu verspringt ie bij de minst geringste kracht op de pedalen al 3 a 4 tanden achtereen.
Dutch schreef: za 28 augustus 2021, 17:58 En wel nieuwe ketting en voorblad, dan zou ik iig de nieuwere Gx cassette erop zetten.

Trapt die ook door, dan een nieuwe cassette
Daar zat ik dus idd aan te denken, thnx.
Ik ga die andere GX wel ff testen.
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2468
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

TenZNL schreef: za 28 augustus 2021, 18:05 ik meette `m en die was meer dan 0.75 (ik begreep dat dat al vervangen is bij een 12sp ketting?).
Hoeveel km op het setje? Hij kan natuurlijk ook gewoon aan de beurt zijn.

Ik vervang de ketting liever ruim voor het punt van 0.75, ketting is cheap vergeleken bij de casette. Als ik het punt van "op tijd" wisselen soms toch mis rijd ik de set "as is" zo lang mogelijk door, en dat is vaak verrassend lang.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Heckler40 schreef: za 28 augustus 2021, 18:17
TenZNL schreef: za 28 augustus 2021, 18:05 ik meette `m en die was meer dan 0.75 (ik begreep dat dat al vervangen is bij een 12sp ketting?).
Hoeveel km op het setje? Hij kan natuurlijk ook gewoon aan de beurt zijn.

Ik vervang de ketting liever ruim voor het punt van 0.75, ketting is cheap vergeleken bij de casette. Als ik het punt van "op tijd" wisselen soms toch mis rijd ik de set "as is" zo lang mogelijk door, en dat is vaak verrassend lang.

Enjoy!!
De Hugene heeft er 7700km op zitten, ik schat dat deze cassette toch wel 4-5K gedraaid heeft. De ketting was jonger maar heeft wel veel rommel gezien deze winter. Dus ja, kan goed zijn dattie op is.

Mijn tooltje is nog van het pre 12sp tijdperk, die begint bij 0,75. Mss maar gelijk een nieuwe scoren
Gebruikersavatar
Popl
All rounder
All rounder
Berichten: 102
Lid geworden op: wo 3 maart 2021, 22:03
Mijn mountainbike: Radon Jealous AL

Of met een liniaal meten?
Veel van die tools meten ook de rolletjes naar buiten gedrukt en dat kan voortijdige slijtage aangeven.
De ‘rek’ als in verlenging van de ketting geeft de slijtage aan volgens een boel artikelen.
Een schakel is 2,54cm en dus max 2,5527cm bij 0,5%.
Op de hele ketting lengte meet je dat prima.
Bearded Rookie on a:
Cannondale Topstone / Radon Jealous AL / Koga F3.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Popl schreef: za 28 augustus 2021, 18:41 Of met een liniaal meten?
Veel van die tools meten ook de rolletjes naar buiten gedrukt en dat kan voortijdige slijtage aangeven.
De ‘rek’ als in verlenging van de ketting geeft de slijtage aan volgens een boel artikelen.
Een schakel is 2,54cm en dus max 2,5527cm bij 0,5%.
Op de hele ketting lengte meet je dat prima.
Misschien, maar dat tooltje gebruik ik al jaren. Is gewoon makkelijk.
Het verschil tussen de nieuwe en de oude ketting is bijna 2 volle schakels (had ze geteld om in te korten en daarna naast elkaar opgehangen), hoogstwrs heb ik er gewoon te lang mee doorgereden.
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Popl schreef: za 28 augustus 2021, 18:41 Of met een liniaal meten?
Veel van die tools meten ook de rolletjes naar buiten gedrukt en dat kan voortijdige slijtage aangeven.
De ‘rek’ als in verlenging van de ketting geeft de slijtage aan volgens een boel artikelen.
Een schakel is 2,54cm en dus max 2,5527cm bij 0,5%.
Op de hele ketting lengte meet je dat prima.
Maar dan komt de andere zijde, als de rolletjes versleten zijn dan vreten die de cassette tanden op. Althans dat is zoals ik heb altijd begrepen heb.
Gebruikersavatar
Popl
All rounder
All rounder
Berichten: 102
Lid geworden op: wo 3 maart 2021, 22:03
Mijn mountainbike: Radon Jealous AL

Met uitwisselen van de ketting of de cassette kun je vast snel zien waardoor het skippen komt.
Zoals het gisteren liep was wel echte verschrikkelijk. :-{

Bij twijfel om de cassette te vervangen door Shimano kun je misschien een rondje rijden met een geleend wiel om te testen?


Dat van die rolletjes klopt: als de rolletjes versleten zijn is de ketting over het algemeen ook verlengd.

Het meten van de slijtage met uitduwen van de rolletjes geeft alleen een enorme meetfout.
Bij mijn 2 kettingen was de verlenging 0,25% en gaven meters aan tussen de 0,5 en 0,75%.
De meting van 8 of zelfs maar 3 schakels is gewoon te onnauwkeurig met de slijtage / verplaatsing van 2 rolletjes erbij.
Als je naast uitduwen van de rolletjes ook naar elkaar toe zou meten en middelen dan heb je dat niet zo.

zie bv:
https://www.sheldonbrown.com/chain-wear.html
https://bicycles.stackexchange.com/ques ... t-readings
http://pardo.net/bike/pic/fail-004/000. ... ring-tools
Laatst gewijzigd door Popl op zo 29 augustus 2021, 14:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Bearded Rookie on a:
Cannondale Topstone / Radon Jealous AL / Koga F3.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Net de cassettes omgewisseld, de 14 en 16T van de oude zijn einde verhaal Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
.
Afbeelding

Afbeelding

Ketting en crankstel zijn nieuw dus zo, als het droog is, nog even op straat testen/belasten.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Heckler40 schreef: vr 27 augustus 2021, 23:02 Strakke actie en het blijft ook gewoon een hele mooie bike :-q

Ik heb trouwens ook een 170mm crank in huis om te proberen
Straks maar eens ervaringen uitwisselen.

Enjoy!!
Van de week de 2e cassette kort getest met een klein ommetje rond het huis en geen doortrappen meer. Vandaag de offroad-test met een voorlopige impressie van de 170mm crank. Heb vanmiddag 2 rondjes LDD gereden en hoewel subtiel, heb ik het idee dat ik makkelijker/mooier rond kom, een beetje hetzelfde effect als een ovaal. En hoewel de LDD niet veel klimwerk heeft, zitten er toch een paar smerige kuitenbijters in en die gingen, voor m`n gevoel en HRM, iets makkelijker.

Ik kreeg wel aan het einde erg zware benen en een heel klein beetje last van m`n rechterknie. En toen besefte ik dat ik het zadel niet had gecorrigeerd tov de kortere crankarmen. Dus dat moet nog getest worden maar dat zal wrs alleen maar beter zijn voor het trappen.
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Mooi dat je met je nieuwere cassette geholpen bent :-q oude snel in de kliko, of als winterset icm oude ketting en oude voorblad om in zooi op te rijden
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1391
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Wat was de reden om voor 170 mm te gaan? Gewoon om te proberen?
Jij had nooit echt last van pedaalstrikes toch?

Jammer trouwens dat ik Zaterdagmorgen niet kon... binnenkort moeten we maar weer eens een ritje UHR doen ofzo :-q
Sneeuwmonster
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

@ Dutch:
Hij ligt nog niet in de bak, mss kan ik er nog wel iets mee. Of het wordt een presse-papier :)
sama schreef: wo 1 september 2021, 21:31 Wat was de reden om voor 170 mm te gaan? Gewoon om te proberen?
Jij had nooit echt last van pedaalstrikes toch?

Jammer trouwens dat ik Zaterdagmorgen niet kon... binnenkort moeten we maar weer eens een ritje UHR doen ofzo :-q
Ik had meerdere redenen:

A: ik rij sinds een tijdje met de Saints van de Dartmoor en die zijn een stuk dikker dan de HT AE03 pedalen. Met de Saints heb ik wel afentoe pedalstrikes.
B: De Pivot is ook uitgerust met een 170mm crank, dat vond ik al prettig fietsen. (die had wel veel pedalstrikes)
C: De hoofdreden is eigenlijk dat ik het DUB-systeem zat was. Aangezien de BB alweer kraakte, de ketting versleten was en die nieuwe crank (met tandwiel) zo belachelijk goedkoop was, was het 3 vliegen in 1 klap.

Ja, moeten we idd binnenkort weer eens doen. Hoe is het met je sneeuwmonster, ligt die nog steeds uit elkaar?
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1391
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Oke, het is ook altijd mooi om eens wat uit te proberen.

Mijn Yeti staat nog werkeloos in de schuur, Perima uit Ermelo is bezig om bij de importeur uit Engeland, Silverfish, een garantieframe los te krijgen. Het schiet helaas nog niet echt op.
Gelukkig kan ik op de Top Fuel van Playdog fietsen, ook geen straf.
Sneeuwmonster
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2468
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Over de 170cranks, In hoeken van het interweb wordt de aloude wijsheid dat lange cranks goed zijn voor power ter discussie gesteld. Onderbouwd ook. Dat is voor mij de reden om een keer te proberen. En de rock strikes op de trailsbike zijn mooi meegenomen.

Sidetrack Yeti, maar bij de prijzen die ze hanteren zou het regelen van garantie gevallen goed geregeld mogen zijn sjeesj

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Plaats reactie