Een nieuwe opvolger Lux... de Canyon Lux CF SL 8.0 Race Team

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10359
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Na met veel plezier bijna 5 jaar de 'oude' Lux te hebben gereden bestelde ik vorig jaar juni met een fietsmaat een Spark RC. Een dag na het plaatsen van de bestelling verscheen het nieuwe model Lux online...
De Spark kwam maar niet en er was steeds uitstel, ik werd er gek van. Toen de zeer behulpzame dealer in december vertelde dat ik 'm eventueel ook kon afbestellen heb ik dat gedaan, ik was er klaar mee.
De inmiddels uitverkochte nieuwe Lux CF SL 8.0 Race Team verscheen een dag later toevallig in maatje S weer te koop, en toen heb ik meteen op bestel gedrukt, yes!
Hij kwam een maandje vroeger dan verwacht. Gisteren de cockpit en vering gefijntuned, 1 token verwijderd. Vandaag de eerste rit in de Voerstreek en Vijlenerbos gedaan. Heerlijk! Snel op... en af :winkie: .

Tov de vorige valt vooral op dat hij beter klimt, door de iets toegenomen reach is het makkelijker druk houden op het achterwiel. En de achtervering is een stuk beter dan bij het oude model. Naar beneden gaat hij als een malle.
De 110mm 34 Fox is niet echt beter dan de oude RS1, die laatste stond behoorlijk zijn mannetje. Maar met de langere reach en de fijnere vering is er nog meer rust en controle.
Ik viel meteen voor dit model Lux, vanwege iets meer veerweg en de stijvere voorpoten van de Fox 34, dat past wel bij mijn rijstijl. En de mooie lichte carbonnen DT wielset, de afmontage met KS Lev dropper, de XTR 1x12 afmontage met 10-51 cassette, lekker breed bereik... de fiets was eigenlijk helemaal af. En een stuk goedkoper dan de eerder bestelde Spark RC, die zelfs met upgrades nog steeds niet zo mooi en licht was als deze Lux.

Ik reed vandaag met de Ikons die er standaard op zitten, ging best goed, met name tractie nat steil bergop was verbazingwekkend goed, remmen steil bergaf idem... maar NoNi's liggen toch een stuk zekerder in de modderige bochten. Die NoNi's komen er nog op.
De 34T heb ik vervangen door een 32T oval van Absolute Black. Voorheen reed ik Eagle icm 30T rond. Een ovalen 32T icm 10-51 cassette waren prima op de steilste klimmen. In de bergen ga ik wel 30T rijden.
Spatbordje van Syncros erop geschroefd, een mooie op-maat oplossing voor Fox 34 en 36 vorken, dus geen tiewraps.
En het zadel vervangen door een Specalized Phenom S-Works zadel.

Dit is 'm geworden, resultaat na verwijderen sticker vork tip voor wat meer rust, en met mudguard:

Afbeelding

Zoek de verschillen, zo was 'ie origineel:

Afbeelding

Speclist, vrij standaard dus:

Frame: Canyon Lux CF SL carbon, met frameprotectortje, bescherming bovenbuis tegen omslaand stuur
Demper: Fox Float DPS Performane demper met elite remote
Vork: Fox 34 Stepcast Performance Elite 110mm, vd 3 tokens er 1 uitgehaald zodat ik de hele veerweg benut
Achterderrie: XTR 1x12 M9100
Schakelhendel voor: Shimano XTR trigger
Cassette: XTR 12 speed Cassette 10-51
Kettinggeleider: Canyon kettinggeleidertje
Crankstel: Race Face Next SL G5 carbon crankstel
Tandwiel: 32T ovaal Absolute Black, ipv 34T tandwiel voor, in de bergen ga ik een ovale 30T rijden
Remmen: Shimano XT M8000, 180mm voor 160mm achter
Wielset: DT Swiss XRC 1250, carbon, 25mm binnenbreedte
Banden: Maxxis Ikon 2,2", worden tubeless NoNi's 2,25" voor de bergen
Steekas: Canyon Quixle, het hendeltje zit opgeborgen in de as
Stuurpen: Canyon V14, 8cm, -6 graden
Stuur: Canyon H20 carbon Flatbar, 72cm, 5mm rise, naar 0 mm gedraaid voor een diepere zit
Handvatten: Ergon GA20
Pedalen: XT SPD
Zadel: Ergon SM Team, vervangen door Specialized Phenom S-Works
Zadelpen: Kind Shock Lev SI 12,5cm
Spatbordje: Syncros, speciaal voor Fox 34 vorken
Bel: BBB


Nog wat detailfoto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door aurelius op vr 24 mei 2019, 08:25, 5 keer totaal gewijzigd.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29780
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Mooie fiets.
Op de beurs hier bekeken, niks mis mee.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3233
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Ze zien er zoiezo erg mooi uit :-q
Is dat je lockout links onder het stuur ?
Had je niet liever sram gehad ?
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10359
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Links onder, de 2 kleine hendeltjes: lock out.
Kleinste hendeltje heel licht aanraken en demper en vork locken blitssnel. Grotere handeltje iets harder indrukken en de boel staat weer open. Werkt beter dan mijn vorige SRAM pushlock, steeds gedoe met ontluchten. Dit werkt met een kabeltje, vind ik prettiger.

Links boven is de remote van de dropper. Die reageert ook lekker fijgevoelig. Hendeltje een beetje indrukken en het zadel zakt snel.

SRAM had ik ook prima gevonden qua schakelen, ik vond gripshift Eagle GX tot nu toe heerlijk.
Maar: ik viel voor de grotere XTR 10-51 cassette (bereik). En XTR schakelt ook gewoon prima natuurlijk. 'Vroeger' vond ik Shimano wat boterzachter, nu is het duidelijk 'klik klik', gedefinieerder, en het kost iets meer handkracht, net als met SRAM.
Gripshift vind ik net wat fijner dan triggers.
De spreiding over de XTR cassette vind ik prettiger: vloeiendere overgangen/stappen bij de lichtste verzetjes vergeleken met SRAM Eagle.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Aurelius een Canyon?!? Totaal niet op gerekend :D
Prachtige fiets, mooie, flink volgeveerde machine :-q Daar kun je misschien zelfs wel die afgrijselijk linke UH routes mee fietsen :wink:
De bestickering van de Fox overschreeuwt de rest wel een beetje, ben niet zo'n voorstander van dat hijgerige verwijderen van stickers maar als je de helft van de stickers op je voorvork weghaalt wordt de hele fiets wat meer in evenwicht (IMHO).
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
edkars
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1126
Lid geworden op: di 19 augustus 2008, 23:28
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper comp 29
Contacteer:

Mooie fiets, veel plezier ermee!

Maar eh, meer veerweg, dikkere vork, meer reach. Gaat een beetje richting een trail bike...... :wink:
http://www.strava.com/athletes/682636" onclick="window.open(this.href);return false;

Hey ho, let's go!
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10359
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Die ontwikkeling was al langer gaande, zie wat ze rijden in de moderne wereldbeker XC wedstrijden. Daarom heb je ook helemaal geen trailbikes nodig :winkie: ... ('je' is 'ik', he?). Deze kan alles wat 'ie moet kunnen in binnen- en buitenland, en nog beter dan de vorige. XC-rijden, wat lichtere (flow-)trails rijden in de bergen (en zwaarder is ook niet erg, dan pas ik de snelheid desnoods een beetje aan).

Komend weekend staat de UHR al op de planning, de grand TUHR verdeeld over 2 dagen. In september gaan we met een man of 25 met Vasa de Garda Ronda rijden, komend weekend is het weer kennismaken met de groep en de voorpret vergroten. Onder de bezielende leiding van wat gidsende forumleden wordt het vast weer heerlijk flowen op de UHR, zin in!

Vorkstikkertip: da's wel een goeie, eens kijken of die makkelijk te verwijderen zijn. Iets minder druk mag best, helemaal stealth had ik prima gevonden (dat was de vorige ook).
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4110
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Jan Willem schreef: ma 20 mei 2019, 12:24 De bestickering van de Fox overschreeuwt de rest wel een beetje, ben niet zo'n voorstander van dat hijgerige verwijderen van stickers maar als je de helft van de stickers op je voorvork weghaalt wordt de hele fiets wat meer in evenwicht (IMHO).
+1

Die bestickering brengt hem net uit balans kwa uitstraling IMHO.

Verder een mooie XC+ bak!
Dennis78
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1217
Lid geworden op: vr 11 december 2009, 16:56
Mijn mountainbike: Specialized Chisel

Strakke bak, veel plezier ermee :-q
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Harde racer hoor :-q
Sneeuwmonster
Tony333
All rounder
All rounder
Berichten: 53
Lid geworden op: do 12 januari 2012, 22:21

Super mooie fiets, prijstechnisch ook een stuk interesanter dan bijvoorbeeld een Specialized.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16039
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Strak bakkie :-q


Het is dus nog de RF crank gebleven, XTR nog niet leverbaar? Natuurlijk wel gunstiger voor het gewicht.

En wat is uiteindelijk het gewicht nu?



En nette trailbike-zithouding :wink:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Rood is toch sneller?
Vind de rode net iets mooier maar deze zal daar niet veel voor onder doen. :-q
"This species has amused itself to death"
Biker67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: ma 26 juni 2017, 15:09

Erg mooie fiets! Mooie kleurstelling, staat goed bij zo'n racebak. Zou je de Ikons niet laten zitten voor de zomer?
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2157
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Mooie fiets, maar wat voor Framemaat is dat?
Het oogt nogal klein/wielen verhoudingsgewijs zo groot.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Plaats reactie