Big shiny nine, einde van het avontuur en een nieuw begin!

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Gebruikersavatar
Pbro
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 312
Lid geworden op: wo 10 april 2013, 10:00

Big shiny nine, she’s mine all mine
...
Big shiny nine she feel so fine

In 1973 zong ZZ-Top reeds de Big Nine toe, al hadden de mannen van deze band waarschijnlijk geen fiets in gedachten :-D . Zelf herinner ik me van ZZ-Top vooral de enorme baarden en het videoclipje waarin ze een voorbij razende auto nawijzen.
Maar goed, het gaat hier dus over de Merida Big Nine en wel de XT edition om precies te zijn.

Eerst maar eens naar het begin. Ik reed tot nu toe op een Cube LTD CC uit 2013. Prima fietsje eigenlijk met een degelijke afmontage (Reba vork, XT/SLX 3x10) waar ik vooral in de bossen rondom Nijmegen rondtuf. Ik ben geen mooiweerfietser dus de Cube wordt ook regelmatig de modder ingestuurd. Deze modder begon na 6 jaar wel zijn tol te eisen. De coating op de vorkpoten is gedeeltelijk weggesleten waardoor de boel niet meer zo geweldig veert, naven lopen niet helemaal lekker meer en de achtervelg heeft ooit een kleine deuk opgelopen (heel irritant op asfalt). Om Cube weer op orde te krijgen had ik minimaal een nieuwe voorvork en wielset nodig. Allemaal wel te doen, maar best een investering in een toch wat gedateerde fiets.

Uiteindelijk besloten om op zoek te gaan naar een nieuwe fiets. Eerst het internet maar eens afgestruind en een shortlist gemaakt. Het moest iig weer een hardtail worden met een fatsoenlijke voorvork en 1x12 leek me ook wel wat. Met mijn budget (1500 met wat rek) val je een beetje tussen een ALU fiets (met betere afmontage) of Carbon (met vaak wat mindere onderdelen) in. Omdat ik het onderhoud voornamelijk zelf uitvoer (en de goede recensies) was ik erg geïnteresseerd in een Canyon. Maar door de lange (en vaak onbetrouwbare) levertijd viel deze toch weer af. Als ik iets bestel wil ik het ook snel hebben, haha. Verder leek me een kleurtje wel eens leuk. 9 van de 10 MTB’s zijn donkergrijs of zwart met (als je geluk hebt) nog ergens een kleurig streepje. Na een donkergrijze (met zilvere accenten) en de zwarte Cube CC (met witte accenten) was ik wel toe aan iets kleurigers.
Na veel gespeur op het wereldwijde web kwam ik er totaal niet uit. Dit gaat zo niet lukken! Ik moet erop uit en fietsenwinkels bezoeken. Maar toen... Toen kwam ik ‘per ongeluk’ op de site van Merida terecht. Dit merk was bij mij helemaal niet in beeld eigenlijk, zie ze ook niet/nauwelijks rijden, of recensies op dit forum (extra reden om een stukje te schrijven over deze fiets). Blijkt toch best een grote fabrikant te zijn (1,5mln fietsen/jaar ofzo).
Anyhow op de Merida site stond ze dus, de Big Nine XT, in blauw metallic en met groene accenten. Als kers op de taart bleek het een 2018 model te zijn, die nu met een dikke korting werd verkocht en ze (net) in mijn budget paste. Niet langer over nagedacht en ongezien besteld (toch net een Canyon :-) ).
Merida levert zijn online bestellingen niet aan huis, je kunt de fiets bij een ‘Merida dealer naar keuze’ laten afleveren, gelukkig zat er hier eentje in de buurt.
Na een weekje wachten was het zover. Mijn Merida stond klaar om afgehaald te worden. En ‘afhalen’ is ook precies de juiste omschrijving... De fiets was uit de doos gehaald en min of meer rijklaar. Zadelhoogte, vork afstellen etc. mocht ik allemaal zelf thuis gaan doen. Geen probleem, ik heb de spullen hiervoor in huis. Stond dus weer snel buiten...

Hier komt dan het gedeelte dat de specificaties genoemd worden. Ik beperk me tot de belangrijkste details:
+ Carbon CF3 frame
+ Fox 32 Float voorvork
+ Shimano XT 2x11 aandrijving
+ Shimano XT remmen, 180mm voor / 160mm achter
+ Velgen/Stuur/Zadel, Merida eigen merk
+ Banden Maxxis Ikon 29-2.25

Oef, het is een heel verhaal geworden zal in een volgende post mijn eerste irl ervaringen delen. Voor de volhouders eindelijk het plaatje bij het praatje:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Pbro op vr 22 maart 2024, 21:29, 10 keer totaal gewijzigd.
Be Nice, Say Hi!
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Mooie fiets met een fraaie kleurencombi, daar kan je wel even mee vooruit :-q
Nog wel even echte plaatjes posten, anders is het geen SYS :wink:
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Potverdorie, zit ik een heel verhaal te lezen, maar geen eigen foto
Kijk, dat is veel beter !
Laatst gewijzigd door ThaSingleTrackMastah op vr 10 mei 2019, 02:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Pbro
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 312
Lid geworden op: wo 10 april 2013, 10:00

Oeps... Ik was al blij dat het me uberhaupt gelukt was om een plaatje bij het verhaal te krijgen. Nieuwe poging gedaan met een eigen foto. Kunnen jullie meteen de twee mini upgrades gaan spotten (niet het zadeltasje..).
Be Nice, Say Hi!
dale c
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 832
Lid geworden op: vr 14 november 2008, 12:17
Mijn mountainbike: VS (29"steel, 26+alu), UK (700c steel, 29" steel)

In 1973 zong ZZ-Top reeds de Big Nine toe, al hadden de mannen van deze band waarschijnlijk geen fiets in gedachten :-D . Zelf herinner ik me van ZZ-Top vooral de enorme baarden en het videoclipje waarin ze een voorbij razende auto nawijzen.
idd gaat dat niet over fietsen maar over 9mm klapperpistolen :-{
Zeker weten dat het uit '73 komt? Volgens mij uit 2012....but hey...
"Every day, once a day, give yourself a present. It could be a new shirt at the men's store, a catnap in your office chair, or two cups of good, hot, black coffee"

For Sale: (Hope , Salsa , Surly, SRAM, Shimano)
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Pbro schreef: wo 8 mei 2019, 18:51 Oeps... Ik was al blij dat het me uberhaupt gelukt was om een plaatje bij het verhaal te krijgen. Nieuwe poging gedaan met een eigen foto. Kunnen jullie meteen de twee mini upgrades gaan spotten (niet het zadeltasje..).
Ik zie een spatbordje?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

De oude ZZ-top nummers zijn wel sterker dan het latere meer commerciële werk ;-)
(Just got paid, Jezus just left Chicago, Waiting for the bus... even googlen).

En Merida is inderdaad niet echt klein :D
Net als Giant groot geworden door frames voor anderen te produceren, ze horen bij de grootste fietsproducenten ter wereld.

Dus weten ze wel hoe je een goed fietsje maakt, zeker als je dan ook nog overjarig kunt kopen krijg je veel waar voor je geld. En heel goed dat je voor een fris kleurtje gekozen hebt :-q
En herken ik daar een stukje van de route van Nijmegen...?

Veel plezier ermee!
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Mtb1988
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 327
Lid geworden op: ma 16 april 2018, 22:10
Mijn mountainbike: Assen
Contacteer:

Mooie fiets! Veel plezier ermee!
https://kvscycling.com/ - mijn fiets blog!
https://www.instagram.com/kvs.cycling/ - Instagram van KVS Cycling
Gebruikersavatar
Pbro
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 312
Lid geworden op: wo 10 april 2013, 10:00

Mtb1988 schreef: do 9 mei 2019, 09:38 Mooie fiets! Veel plezier ermee!
Dank jullie voor de complimenten!
kermit schreef: do 9 mei 2019, 09:12 ...
En herken ik daar een stukje van de route van Nijmegen...?
...
Scherp gezien! Bovenaan bij de Mookerheide, hier mag ik na het geploeter door het mulle zand altijd even van het uitzicht genieten. :-D
dale c schreef: do 9 mei 2019, 07:56
In 1973 zong ZZ-Top reeds de Big Nine toe, al hadden de mannen van deze band waarschijnlijk geen fiets in gedachten :-D . Zelf herinner ik me van ZZ-Top vooral de enorme baarden en het videoclipje waarin ze een voorbij razende auto nawijzen.
idd gaat dat niet over fietsen maar over 9mm klapperpistolen :-{
Zeker weten dat het uit '73 komt? Volgens mij uit 2012....but hey...
Inderdaad gaat het liedje over wat zwaarder geschut dan een fietsje... Durf het jaartal niet met zekerheid te zeggen, ben niet echt een kenner, kwam deze tekst tegen en die vond ik wel toepasselijk als intro!
TenZNL schreef: do 9 mei 2019, 08:35 Ik zie een spatbordje?
Yup, uiteraard met groene accenten, net als de bidonhouder. Ook mijn oude trouwe fietscomputer weer gemonteerd. Nog zo’n ouderwetse draadloze met een magneetje in het wiel en zonder monderne fratsen als een GPS ontvanger.
Werkt prima, zolang je maar niet op zo’n magneetlus bij een verkeerslicht staat. Dan ga ik namelijk (volgens de teller) 200km/uur... Gelukkig zijn dit soort lussen in het bos erg schaars.
Be Nice, Say Hi!
MeridaPetra
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 11:16

Mooie fiets en mooie kleurstelling ook! Veel plezier ermee :-D
NeLite
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: do 6 december 2018, 00:03

Is nog steeds 1 van de mooiste Hardtail frames van Merida vind ik.
De team versie is weer een stap beter maar die is ook meteen een stuk duurder.
In het blauw is het frame erg mooi en weer eens wat anders dan zwart :roll:
Gebruikersavatar
Pbro
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 312
Lid geworden op: wo 10 april 2013, 10:00

Rijklaar maken
Zoals ik al schreef bij de introductie moest er nog e.e.a. gebeuren voordat ik echt op pad kon met de Merida. Leuk, want zo konden we vast een beetje aan elkaar wennen ;-).
Allereerst de ketting gedemonteerd en in de ontvetter gegooid, daarna voorzien van Squirtwax. Daarna het frame voorzien van een dun laagje autowax. Ik ben niet zo’n poetser en met zo’n beschermlaagje gaat het vuil er straks weer makkelijker af. Dan nog wat kleine klusjes zoals het spatbordje (MarshGuard), overzetten van de fietscomputer en de pedalen. Toevallig ook XT dus dat kwam mooi uit. De pedaaltjes meteen maar een servicebeurtje gegeven en ruim voorzien van nieuw vet. Kunnen die er ook weer even tegenaan.
Als laatste het zadel op de juiste hoogte gezet en de stuurpen omgedraaid. De Merida is iets langer dan mijn oude Cube en ook het stuur is een stuk breder. Ik ben meer een toerrijder en hoef niet super racy op de fiets te zitten. Zo’n omlaag wijzende stuurpen vind ik trouwens ook minder mooi staan.

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Pbro op wo 19 juni 2019, 18:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Be Nice, Say Hi!
Gebruikersavatar
Pbro
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 312
Lid geworden op: wo 10 april 2013, 10:00

Eerste Rit
Zo, het is inmiddels halverwege maart, weekend en de Merida staat helemaal klaar voor haar eerste rit (en ik ook :-D ).
Maar...
Het heeft de afgelopen dagen geregend, niet een beetje maar echt flink geregend. Dat betekent modder en veel smurrie. Ga ik nu echt mij glanzend schone, nagelnieuwe fiets direct de bagger insturen? Ik kan het niet over mijn hart verkrijgen en besluit er maar een extra afscheidsritje op de Cube van te maken. Snel een paar oude klikpedalen monteren en hup de blubber in.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Pbro op wo 19 juni 2019, 18:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Be Nice, Say Hi!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

:lol: :-q
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Pbro
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 312
Lid geworden op: wo 10 april 2013, 10:00

Eerste rit (maar nu echt)
Hèhè, eindelijk kunnen we op pad. Ik merk al direct dat het zadel niet goed staat. Stukje omhoog, nee dat is weer te ver, weer omlaag, nog iets omhoog. Ja, na een paar keer aanpassen voelt het goed. Ik hang meer voorover op het bredere stuur, dat is even wennen, vooral voor mijn schouders. Verder gaat het wel lekker, want wat is dit fietsje strak! Bij flink aanzetten heuvelop zat er in de Cube een soort voelbare flex, nou bij deze Merida totaal niet! Ik trap me helemaal te barsten maar ze geeft geen krimp. Krijg eerder het gevoel dat ik wordt uitgedaagd nog wat beter mijn best te doen.
Ook de voorvork is een sprong voorwaarts. Niet zo gek, want de vork op mijn oude fiets was gewoon versleten, die haalde alleen de grote klappen er nog uit. Dit Fox float vorkje doet zijn naam eer aan, ik ‘drijf’ over de boomwortels en houd goed contact met de ondergrond, heerlijk!
De remmen zijn een iets ander verhaal. Ik was gewend om met mijn hele hand te remmen. Bij deze XT remmetjes (met ieniemini handgrepen) kun je dat beter niet doen als je op je fiets wilt blijven zitten!!! De remmen zijn erg bijterig en wat lastiger te doseren. Hopelijk wordt het nog beter maar heb nu nog erg vaak een blokkerend achterwiel. Voorlopig oefenen om met 1 vinger te remmen en opletten dat er voldoende druk op het achterwiel staat.
Afbeelding
Ook de 2x11 setup is wennen, als ik op de voor mij bekende route rij, weet je waar en hoe je moet schakelen. Op bepaalde plekken wil ik van het midden naar het buitenblad schakelen, maar dat derde blad is er niet meer! Eigenlijk is het heel simpel. Altijd op het buitenblad en bij erg steile klimmetjes even naar het binnenblad. In het zwaarste verzet kan ik met 40km/uur nog blijven meetrappen, dat is voor mij ruim voldoende. De XT groep schakelt razendsnel, soms ben ik niet op tijd om de kracht van de pedalen te halen, met een klap knalt de volgende versnelling er dan al in (sorry tandwielen). Geniaal is het opschakelen met je duim (kleine knopje). Je kunt hier zelfs 2-versnellingen tegelijk mee schakelen.
Mijn Merida staat op Maxxis Ikon banden en daar ben ik tot nu toe erg tevreden over. Ze zijn wat stugger dan de Rocket Ron’s van de Cube. Grip is prima op allerlei ondergronden en ik heb niet het idee dat de band erg zwaar rolt. Modder heb ik nog niet kunnen testen. Wel blijven steentjes gemakkelijk tussen de noppen plakken die dan vervolgens in de rondte worden geslingerd. Meestal tegen het frame natuurlijk (peng!) maar heb er ook al een paar op mijn hoofd gehad...
Laatst gewijzigd door Pbro op wo 19 juni 2019, 18:50, 2 keer totaal gewijzigd.
Be Nice, Say Hi!
Plaats reactie