The Skeen Machine

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

kan niet meer schreef: vr 3 mei 2019, 19:29 Mooie fiets. Heb hem al vaak bekeken op de site maar in 2016 de 100mm skeen aangeschaft en die moet nog even mee.
Denk wel dat dit een mooi all-round fietsje is en ook nog eens mooi afgemonteerd. :-q
Ik wil niemand tot overhaaste aankopen verleiden, maar hij is in de aanbieding nu hoor :lol: Nog steeds tevreden met de Skeen dus?
Give me little bits of / more than I can take
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2192
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

ak-77 schreef: vr 3 mei 2019, 20:44
kan niet meer schreef: vr 3 mei 2019, 19:29 Mooie fiets. Heb hem al vaak bekeken op de site maar in 2016 de 100mm skeen aangeschaft en die moet nog even mee.
Denk wel dat dit een mooi all-round fietsje is en ook nog eens mooi afgemonteerd. :-q
Ik wil niemand tot overhaaste aankopen verleiden, maar hij is in de aanbieding nu hoor :lol: Nog steeds tevreden met de Skeen dus?
Net alles geserviced, vering ,lagertjes vervangen en nieuw brackett en banden dus kan er weer tegen. Heb er ook een hardtail bij maar toch altijd weer fijn om op de Radon te stappen zeker als het langere afstanden gaan worden.
"This species has amused itself to death"
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Zo, gisteren eerste echte tochtje gemaakt. We gingen met een clubje naar Zeist & Austerlitz. Eerste reactie: Wow! Wat een fiets!
Eerlijk gezegd had ik verwacht dat op een vlak bochtig circuit als dit ik eerder nadeel dan voordeel zou hebben van deze bike tov de xc hardtail met 71 graden 100mm vork en kortere chainstays. In de allerkorste bochtjes was dat ook wel een beetje zo, al voelt het alsof dat meer een kwestie is van wennen aan een andere balans bij het sturen. Maar in de meeste bochten merk ik al een positief verschil. Gewoon hangen in de fiets en hij volgt alsof er rails onder zitten (cliché, ik weet het, maar het omschrijft het gevoel wel goed).
Ik heb de vork en demper constant in de open stand gehad, maar geen moment het gevoel gekregen dat ik energie kwijtraak in de deining, zelfs op de paar korte stoempheuveltjes niet. En natuurlijk, zodra er een dropje is oid dan is het verschil het grootst. Geen hoekig aanvoelende klap op het landen maar een soepel verloop en heerlijke controle.
En nu pas merk je hoeveel energie en aandacht je onbewust kwijt bent op zo'n hardtail met de fiets onder controle houden over remhobbels en wortels. Met deze fiets kan ik me volledig concentreren op het bochtenwerk, en net iets langer blijven doortrappen.

Vering en demping preciezer afstellen ben ik nog niet echt aan toegekomen, maar het verschil met de oude bike is zo groot dat ik op dit moment de subtiele verschillen nog niet helemaal kan waarderen. Binnenkort ga ik eens sessionen op een trap oid om dat te finetunen.
Give me little bits of / more than I can take
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

:-q
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8047
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

ak-77 schreef: ma 6 mei 2019, 12:45 En nu pas merk je hoeveel energie en aandacht je onbewust kwijt bent op zo'n hardtail met de fiets onder controle houden over remhobbels en wortels. Met deze fiets kan ik me volledig concentreren op het bochtenwerk, en net iets langer blijven doortrappen.
Yes, weer een gelovige in het volledig geveerde kamp :-q
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Ik was al om hoor, anders had ik wel een Jealous besteld :tong
Maar eerlijk is eerlijk, ik ben nog meer overtuigd van de zegeningen van een fully dan ooit. Ik heb eerder wel eens stukjes op fullies van anderen gereden en daarbij had ik het idee dat ik ze meer voelde deinen dan deze. Ik erger me niet zo aan het deinen, maar de anti-squat op deze fiets is uitstekend, alleen op asfalt met de dempers vol open merk ik er wat van. Dat zou in theorie ook wat pedal kickback moeten betekenen maar daar heb ik nog weinig van gevoeld. Misschien als ik wat harder spring.
Give me little bits of / more than I can take
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13043
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Gewoon NFS. Nieuwe fiets syndroom.

Helemaal niks mis mee :-q :bier:
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Kapitein Iglo schreef: di 7 mei 2019, 07:45 Gewoon NFS. Nieuwe fiets syndroom.

Helemaal niks mis mee :-q :bier:
Hehe, zeker. Aan een nieuwe fiets is alles altijd geweldig. De nadelen dringen pas later door. Cognitieve dissonantie heet dat geloof ik.
Nou ok dan, voor de balans: je zit duidelijk eerder met je pedalen aan de grond. En de echte krappe bochten zijn lastiger.
Give me little bits of / more than I can take
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16849
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

ak-77 schreef: di 7 mei 2019, 08:52
Nou ok dan, voor de balans: je zit duidelijk eerder met je pedalen aan de grond.
Maar ja, dat lage(re) zwaartepunt levert dan wel mede het "op rails" gevoel in de bochten op... ;-)

Ik herken het wel, de eerste rit op mijn Mondraker 29er fully gaf destijds hetzelfde gevoel, alsof ze een paar rails voor je neergelegd hadden in de bochten. "Helaas" went het snel en weet je over een maand al niet meer beter.

Totdat je weer eens op je oude bike terug stapt... toen ik dat deed ben ik daadwerkelijk onderweg gestopt om te kijken of alles wel vast zat: banden niet te zacht, balhoofdspeling, geen losse qr of steekas, draaipunten achtervering niet losgelopen... :D

Maar leuke fiets hoor, mooie alleskunner.
Heel veel mooie ritten ermee gewenst :-q
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
bob.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: di 26 mei 2015, 21:21
Mijn mountainbike: Radon Jealous & Transition Patrol

Toffe bak! En leuk, weer een Radon op Nederlands grondgebied erbij :-q
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

ak-77 schreef: di 7 mei 2019, 08:52 En de echte krappe bochten zijn lastiger.
Het is ook een modernere fiets die je meer met je lichaam moet sturen. Als je het goed doet, dan bestaan er ook geen krappe bochtjes meer!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Lars TB schreef: di 7 mei 2019, 20:22
ak-77 schreef: di 7 mei 2019, 08:52 En de echte krappe bochten zijn lastiger.
Het is ook een modernere fiets die je meer met je lichaam moet sturen. Als je het goed doet, dan bestaan er ook geen krappe bochtjes meer!
Ja, weet ik. Schreef ik hierboven ook al, dat het meer een kwestie van wennen is. Maar oude gewoontes zijn hardnekkig. Ik denk dat ik teveel naar achteren zit in die korte bochten maar ik ga een even wat uitproberen.
Give me little bits of / more than I can take
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Afbeelding
Afbeelding

Even twee foto'tjes genomen na de rit van vanochtend. Het eerste finetunen is begonnen. DWZ, ik heb zadel en banden eraf gehaald, en fles toegevoegd. Het Selle Italia zadel was niet heel slecht maar toch lang niet zo comfortabel als mijn WTB Rocket V dus die heb ik van de hardtail af gehaald. De nobby nics zijn verkocht, er zit nu even een oud setje op, er komen Wild Racers aan voor in de NL zomer, en Minions voor als ik de alpen in ga. Als de nieuwe banden er zijn ga ik ook gelijk tubeless maken, want ik had vanochtend gelijk iets in mijn band zitten en ik kon gaan wisselen :(( Binnenbanden en ik, echt vrienden gaan we niet meer worden.
Anyway, voor het eerst op Vlaardingen uitgelaten, wat een beetje mijn thuisparcours is. Ik heb maar op een klein deel van mijn ritten Strava aanstaan maar voor wat het waard is had ik vanochtend gelijk een PR te pakken. Wel even gestopt na het eerste rondje om de demper harder te zetten want ik kwam wel erg vaak aan de grond met mijn pedaal. Na wat bijpompen tot 250 psi ging het beter, al was dat misschien iets teveel want de bike was duidelijk minder soepel geveerd. Ik denk dat het neer gaat komen op een kleiner token erin en iets lucht eruit tov wat ik nu heb. Maar een goede suspension tune sessie ga ik nog wel een keer doen.
Give me little bits of / more than I can take
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8047
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Pedaal aan de grond en daarvoor geef je je materiaal de schuld, nu dus alweer tijd voor een betere mtb :lol:

Maar, lekker bezig met tunen naar eigen inzicht :-q
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Jurriaan schreef: zo 12 mei 2019, 22:46 Pedaal aan de grond en daarvoor geef je je materiaal de schuld, nu dus alweer tijd voor een betere mtb :lol:

Maar, lekker bezig met tunen naar eigen inzicht :-q
Natuurlijk is het de schuld van het materiaal. Ik ben per definitie onschuldig :bier:
31 inch wielen lijken mij de ideale oplossing voor die pedaal problemen.

Maar ff serieus, volgens mij stond die druk gewoon te laag. Mijn demper pompje is wel erg draagbaar maar vrijwel onmogelijk af te lezen, dus wat het precies was weet ik niet. Maar ik vind de ideale stand nog wel eens.
Give me little bits of / more than I can take
Plaats reactie