Ik wil niemand tot overhaaste aankopen verleiden, maar hij is in de aanbieding nu hoor Nog steeds tevreden met de Skeen dus?kan niet meer schreef: ↑vr 3 mei 2019, 19:29 Mooie fiets. Heb hem al vaak bekeken op de site maar in 2016 de 100mm skeen aangeschaft en die moet nog even mee.
Denk wel dat dit een mooi all-round fietsje is en ook nog eens mooi afgemonteerd.
The Skeen Machine
Give me little bits of / more than I can take
- kan niet meer
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2192
- Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
- Mijn mountainbike: Spot Mayhem
Net alles geserviced, vering ,lagertjes vervangen en nieuw brackett en banden dus kan er weer tegen. Heb er ook een hardtail bij maar toch altijd weer fijn om op de Radon te stappen zeker als het langere afstanden gaan worden.ak-77 schreef: ↑vr 3 mei 2019, 20:44Ik wil niemand tot overhaaste aankopen verleiden, maar hij is in de aanbieding nu hoor Nog steeds tevreden met de Skeen dus?kan niet meer schreef: ↑vr 3 mei 2019, 19:29 Mooie fiets. Heb hem al vaak bekeken op de site maar in 2016 de 100mm skeen aangeschaft en die moet nog even mee.
Denk wel dat dit een mooi all-round fietsje is en ook nog eens mooi afgemonteerd.
"This species has amused itself to death"
Zo, gisteren eerste echte tochtje gemaakt. We gingen met een clubje naar Zeist & Austerlitz. Eerste reactie: Wow! Wat een fiets!
Eerlijk gezegd had ik verwacht dat op een vlak bochtig circuit als dit ik eerder nadeel dan voordeel zou hebben van deze bike tov de xc hardtail met 71 graden 100mm vork en kortere chainstays. In de allerkorste bochtjes was dat ook wel een beetje zo, al voelt het alsof dat meer een kwestie is van wennen aan een andere balans bij het sturen. Maar in de meeste bochten merk ik al een positief verschil. Gewoon hangen in de fiets en hij volgt alsof er rails onder zitten (cliché, ik weet het, maar het omschrijft het gevoel wel goed).
Ik heb de vork en demper constant in de open stand gehad, maar geen moment het gevoel gekregen dat ik energie kwijtraak in de deining, zelfs op de paar korte stoempheuveltjes niet. En natuurlijk, zodra er een dropje is oid dan is het verschil het grootst. Geen hoekig aanvoelende klap op het landen maar een soepel verloop en heerlijke controle.
En nu pas merk je hoeveel energie en aandacht je onbewust kwijt bent op zo'n hardtail met de fiets onder controle houden over remhobbels en wortels. Met deze fiets kan ik me volledig concentreren op het bochtenwerk, en net iets langer blijven doortrappen.
Vering en demping preciezer afstellen ben ik nog niet echt aan toegekomen, maar het verschil met de oude bike is zo groot dat ik op dit moment de subtiele verschillen nog niet helemaal kan waarderen. Binnenkort ga ik eens sessionen op een trap oid om dat te finetunen.
Eerlijk gezegd had ik verwacht dat op een vlak bochtig circuit als dit ik eerder nadeel dan voordeel zou hebben van deze bike tov de xc hardtail met 71 graden 100mm vork en kortere chainstays. In de allerkorste bochtjes was dat ook wel een beetje zo, al voelt het alsof dat meer een kwestie is van wennen aan een andere balans bij het sturen. Maar in de meeste bochten merk ik al een positief verschil. Gewoon hangen in de fiets en hij volgt alsof er rails onder zitten (cliché, ik weet het, maar het omschrijft het gevoel wel goed).
Ik heb de vork en demper constant in de open stand gehad, maar geen moment het gevoel gekregen dat ik energie kwijtraak in de deining, zelfs op de paar korte stoempheuveltjes niet. En natuurlijk, zodra er een dropje is oid dan is het verschil het grootst. Geen hoekig aanvoelende klap op het landen maar een soepel verloop en heerlijke controle.
En nu pas merk je hoeveel energie en aandacht je onbewust kwijt bent op zo'n hardtail met de fiets onder controle houden over remhobbels en wortels. Met deze fiets kan ik me volledig concentreren op het bochtenwerk, en net iets langer blijven doortrappen.
Vering en demping preciezer afstellen ben ik nog niet echt aan toegekomen, maar het verschil met de oude bike is zo groot dat ik op dit moment de subtiele verschillen nog niet helemaal kan waarderen. Binnenkort ga ik eens sessionen op een trap oid om dat te finetunen.
Give me little bits of / more than I can take
Ik was al om hoor, anders had ik wel een Jealous besteld
Maar eerlijk is eerlijk, ik ben nog meer overtuigd van de zegeningen van een fully dan ooit. Ik heb eerder wel eens stukjes op fullies van anderen gereden en daarbij had ik het idee dat ik ze meer voelde deinen dan deze. Ik erger me niet zo aan het deinen, maar de anti-squat op deze fiets is uitstekend, alleen op asfalt met de dempers vol open merk ik er wat van. Dat zou in theorie ook wat pedal kickback moeten betekenen maar daar heb ik nog weinig van gevoeld. Misschien als ik wat harder spring.
Maar eerlijk is eerlijk, ik ben nog meer overtuigd van de zegeningen van een fully dan ooit. Ik heb eerder wel eens stukjes op fullies van anderen gereden en daarbij had ik het idee dat ik ze meer voelde deinen dan deze. Ik erger me niet zo aan het deinen, maar de anti-squat op deze fiets is uitstekend, alleen op asfalt met de dempers vol open merk ik er wat van. Dat zou in theorie ook wat pedal kickback moeten betekenen maar daar heb ik nog weinig van gevoeld. Misschien als ik wat harder spring.
Give me little bits of / more than I can take
-
- Moderator
- Berichten: 13043
- Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05
Gewoon NFS. Nieuwe fiets syndroom.
Helemaal niks mis mee
Helemaal niks mis mee
Doneer en help mee!
Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018
Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018
Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Hehe, zeker. Aan een nieuwe fiets is alles altijd geweldig. De nadelen dringen pas later door. Cognitieve dissonantie heet dat geloof ik.Kapitein Iglo schreef: ↑di 7 mei 2019, 07:45 Gewoon NFS. Nieuwe fiets syndroom.
Helemaal niks mis mee
Nou ok dan, voor de balans: je zit duidelijk eerder met je pedalen aan de grond. En de echte krappe bochten zijn lastiger.
Give me little bits of / more than I can take
-
- Moderator
- Berichten: 16849
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Maar ja, dat lage(re) zwaartepunt levert dan wel mede het "op rails" gevoel in de bochten op...
Ik herken het wel, de eerste rit op mijn Mondraker 29er fully gaf destijds hetzelfde gevoel, alsof ze een paar rails voor je neergelegd hadden in de bochten. "Helaas" went het snel en weet je over een maand al niet meer beter.
Totdat je weer eens op je oude bike terug stapt... toen ik dat deed ben ik daadwerkelijk onderweg gestopt om te kijken of alles wel vast zat: banden niet te zacht, balhoofdspeling, geen losse qr of steekas, draaipunten achtervering niet losgelopen...
Maar leuke fiets hoor, mooie alleskunner.
Heel veel mooie ritten ermee gewenst
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
Het is ook een modernere fiets die je meer met je lichaam moet sturen. Als je het goed doet, dan bestaan er ook geen krappe bochtjes meer!
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Ja, weet ik. Schreef ik hierboven ook al, dat het meer een kwestie van wennen is. Maar oude gewoontes zijn hardnekkig. Ik denk dat ik teveel naar achteren zit in die korte bochten maar ik ga een even wat uitproberen.
Give me little bits of / more than I can take
Even twee foto'tjes genomen na de rit van vanochtend. Het eerste finetunen is begonnen. DWZ, ik heb zadel en banden eraf gehaald, en fles toegevoegd. Het Selle Italia zadel was niet heel slecht maar toch lang niet zo comfortabel als mijn WTB Rocket V dus die heb ik van de hardtail af gehaald. De nobby nics zijn verkocht, er zit nu even een oud setje op, er komen Wild Racers aan voor in de NL zomer, en Minions voor als ik de alpen in ga. Als de nieuwe banden er zijn ga ik ook gelijk tubeless maken, want ik had vanochtend gelijk iets in mijn band zitten en ik kon gaan wisselen Binnenbanden en ik, echt vrienden gaan we niet meer worden.
Anyway, voor het eerst op Vlaardingen uitgelaten, wat een beetje mijn thuisparcours is. Ik heb maar op een klein deel van mijn ritten Strava aanstaan maar voor wat het waard is had ik vanochtend gelijk een PR te pakken. Wel even gestopt na het eerste rondje om de demper harder te zetten want ik kwam wel erg vaak aan de grond met mijn pedaal. Na wat bijpompen tot 250 psi ging het beter, al was dat misschien iets teveel want de bike was duidelijk minder soepel geveerd. Ik denk dat het neer gaat komen op een kleiner token erin en iets lucht eruit tov wat ik nu heb. Maar een goede suspension tune sessie ga ik nog wel een keer doen.
Give me little bits of / more than I can take
Natuurlijk is het de schuld van het materiaal. Ik ben per definitie onschuldig
31 inch wielen lijken mij de ideale oplossing voor die pedaal problemen.
Maar ff serieus, volgens mij stond die druk gewoon te laag. Mijn demper pompje is wel erg draagbaar maar vrijwel onmogelijk af te lezen, dus wat het precies was weet ik niet. Maar ik vind de ideale stand nog wel eens.
Give me little bits of / more than I can take