Oorspronkelijk bedacht voor Kermit, en na door hem te zijn afgeblazen door Lars TB gestimuleerd om door te gaan. (Niet voor niets is hij erelid van het Internationaal Genootschap van de Heren der Volgeveerdheid)
Legio ontwerpen en veersystemen overwogen en uitgewerkt om uiteindelijk uit te komen op onderstaande fiets. Als liefhebber van de LTHT had ik geen behoefte aan een bodemloze matras, maar wilde ik een progressief veersysteem. Het was eenvoudiger geweest om een single pivot te maken a ala Orange of Starling, maar eigenwijs als ik ben maak ik het mezelf graag moeilijk. Is ook 1 van de redenen waarom er 2 jaar zijn verstreken. Elk detail is bedacht, ontworpen en uitgevoerd voor deze fiets. Je moet wat als je van huis uit ontwerper bent

Vertigo prototype 1 heeft in zijn ongelakte vorm al wat rondes Amerongen en Hoge Ginkel gemaakt en daarbij bewezen beter te rijden dan ik had verwacht. De achterbrug van de eerst versie was veel te slap door wat geklungel van mij bij de bouw, maar eenmaal op de fiets merkte je daar eigenlijk niks van. Achterkant filterde erg goed oneffenheden (remknippen? Waar?) en bleef mooi rustig bij het omhoog fietsen. Zelfs met de Minion/Hans Dampf banden was een rondje Amerongen gewoon erg leuk, en had ik nooit het gevoel met een te grote zware fiets onderweg te zijn.
De groene fiets is een combinatie van mijn oorspronkelijke voorkant en een verbeterde versie van de achterbrug: prototype 1.5. Voelbaar stijver, maar ook maar een clearance tot 2.4 banden.
Voor de nummerfetishisten, de getallen van Vertigo prototype 1.5
HTA: 65.5
STA: 75
Reach: 444mm
Chainstays: 440mm
Vork: 160mm
Veerweg achter: 125mm
Gewicht zoals op de foto: 14.9 kg

Hier gaat het echter niet bij blijven.

Ik ben nu druk om het concept van Vertigo zo ver door te werken dat ik op maat fullies kan gaan maken. Dus van een 26" XC+ fiets met 111mm veerweg en een reach van 400mm tot en met een 29er All Mountain met 139mm en een reach van 510mm. Door de zitbuis en backbone als kapstok te gebruiken waar de rest van de fiets aan wordt opgehangen kan ik van daaruit dus custom gaan werken. Reach, stack, HTA, chainstays en veerweg zijn allemaal op maat te maken. De uiteindelijke achterbrug moet ruimte bieden aan max 2.6 29er banden en een 34t kettingblad.
Genoeg gel*ld, u bent hier voor de plaatjes:
backbone:Hoofddraaipunten hebben 20mm assen en relatief grote 6804 lagers.



Main pivot. Lagers in RVS huis

Achterbrug 1,ondertussen al gedemonteerd


Rocker versie 0.5 (voorzien van Motip)

En nog zonder kleurtje

Render van de uiteindelijke rocker

Getest!

project12 dropouts


Plan is om binnenkort een 120mm 27.5 fully te bouwen die ik uitvoerig op de UHR enzo kan gaan rijden, en ik ben met een aantal mensen in gesprek om tegen kostprijs Vertigo te gaan rijden als betatester. Sowieso ligt er nog een half frame in de werkplaats te wachten op een achterbrug en rocker.