Niner RIP9 Carbon weer DVO updeetjes

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Sinds kort in het bezit van een nieuwe Niner RIP9.

Ik had al een RIP9 van de eerste generatie, in alu (Niner had toen nog geen carbon fietsen). De fiets beviel erg goed. Een heerlijke alleskunner waarvan de de achterdemper altijd op de 'open' stand had staan. Toen zich de mogelijkheid voordeed een carbon variant op de kop te tikken hoefde ik ook niet lang na te denken.

De carbon variant heeft een iets luiere balhoofdhoek, iets schuinere zitbuis, ies meer veerweg achter en een andere demper. Qua maatvoering was vrijwel alles 1 op 1 over te zetten van de alu RIP en het veersysteem (CVA) is ook hetzelfde. Gelukkig ook weer een BSA BB.

Nu staat hij er zo bij:
Afbeelding

En zo is het begonnen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Specs so far:
Frame: NIner RIP9 carbon (alu achterbrug) maat L Slate/Orange
Demper: RS Monach RT 125mm
Vork: Fox Factory Talas Terralogic (95/120mm)[*] DVO Sapphire D1 34mm 140mm veerweg
BB: Shimano XTR
Crank: Race Face SIxc carbon
Stuurpen: Race Face Turbine
Stuur: Race Face Sixc carbon
Handvaten: DaBomb Holy Shit
Remmen: Hope V2
Shifter: Sram X1 11 speed
Derrie: Sram X1
Cassette: Hope 10-44
Ketting: Sram X1
Naven: E13 TRS+
Spaken: DT competition
Nippels: DT messing
Velgen: E13 TRS+ Race Face Arc30
Banden: WTB Wolverine achter en Bronson voor
Zadelpen: RS Reverb DVO Garnet
Zadel: Selle Italia flow Cinelli

Wat er nog gaat gebeuren:
Op korte termijn: als de 142x12 dop voor de drive side achter er is wielset erin met Hope Pro4/DT comp/messing/Race Face Arc27 met Specialized groud control voor en fast track banden
Op lange termijn: een 140mm vork (voorkeur Pike.....)

Ciao
Jan
Laatst gewijzigd door Jan the Man op ma 2 maart 2020, 22:46, 3 keer totaal gewijzigd.
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Prachtige machine Jan! :-q
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
Edgecrusher
All rounder
All rounder
Berichten: 104
Lid geworden op: zo 18 augustus 2013, 21:08
Mijn mountainbike: Niner 'WFO9' & Orange Clockwork Evo29

Mooie fiets!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Weer een strakke machien :-q
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

RIP it Jan,

Deze zat er natuurlijk dik in met de alu RIP in het te koop topic 8)
Chique upgrade en die nieuwe geometrie gaat je vast goed bevallen.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Erg fraai fietsje Jan! Bijzonder kleurtje ook.

De huidige vork staat overigens wel erg goed, denk je niet dat een 140 Pike een beetje overkill is/staat?
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Heckler40 schreef: vr 8 februari 2019, 11:00 RIP it Jan,

Deze zat er natuurlijk dik in met de alu RIP in het te koop topic 8)
Chique upgrade en die nieuwe geometrie gaat je vast goed bevallen.
Enjoy!!
De alu versie is inmiddels verkocht en de nieuwe eigenaar fietst er al heel content op rond. Deze geo is iets meer trail dan de alu versie. Je zit duidelijk verder naar achteren, en dat is even wennen. Het CVA systeem blijft heerlijk, en door de carbon swingarm (ipv alu) lijkt hij ook net iets meer respons te geven. Maar dat merk je alleen maar als je met beide gefietst hebt. Bij de alu variant is dit ook al dik in orde.
maverick76 schreef: zo 10 februari 2019, 10:59 De huidige vork staat overigens wel erg goed, denk je niet dat een 140 Pike een beetje overkill is/staat?
De Alu variant rijdt ook lekker met 100mm, maar kan ook 120 en 140mm aan. Ik vond hem op 120mm het beste in balans. De Carbon variant is door de iets slackere geo nog beter schikt voor 140mm, dus dat wil ik wel eens proberen. Ook omdat er dan minder overlap is met de Niner Jet9 en de Genesis Tarn.
Deze Fox is de eerste generatie met kashima coating. Die is nog in erg goede staat, en het rijdt nog steeds heerlijk. Dus heel veel haast heb ik er niet mee.

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Jefro98
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1248
Lid geworden op: wo 28 mei 2008, 11:20

Strakke fiets. Mooie kleuren combi ook. :-q :-q


Foto's gemaakt langs de beek in Renkum vlakbij het zigzag vlonder?
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Jefro98 schreef: ma 11 februari 2019, 12:41 Foto's gemaakt langs de beek in Renkum vlakbij het zigzag vlonder?
Yep, net door het beekje/slootje gefietst waar het meertje in verbinding staat met de beek (met die boomstammen voor wandelaars er in).

Mooi stukje altijd. Je moet alleen een beetje geluk hebben met (gebrek aan) wandelaars. Die ochtend toevallig heel veel, dus richting de boerderij een zijweg genomen om wandelaars niet te veel tot last te zijn.

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Gebruikersavatar
Morsbiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 8 augustus 2012, 09:24
Mijn mountainbike: Trek Procaliber 9.7

Mooie fiets Jan!
Vaak bu-j te bange!

Mijn bike
Adwin van eijk
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 448
Lid geworden op: zo 12 augustus 2007, 14:14
Mijn mountainbike: Komt te weinig buiten
Contacteer:

Ziet er goed uit Jan, dat je er maar net zoveel plezier van mag hebben als van de "oude" :-q
Zijn de verschillen erg groot ?
Het is te leuk om niet te doen
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Adwin van eijk schreef: wo 20 februari 2019, 21:45 Ziet er goed uit Jan, dat je er maar net zoveel plezier van mag hebben als van de "oude" :-q
Zijn de verschillen erg groot ?
Thanks, de verschillen zijn niet heel erg groot.

De balhoofdhoek is wat luier en je zit iets verder naar achteren, maar dat went heel snel. Hierdoor lijkt hij iets stabieler. Hij lijkt daarom iets geschikter om met 140mm vork te rijden. Reviews laten zien dat hij op 150mm schijnbaar nog leuker wordt :winkie: . Onlans op een stijle klim de vork op 95mm gezet en vergeten terug naar 120 te zetten. Reed ongemerkt als een speer. De demper (RS) vind ik wat lastiger af te stellen dan de Fox RPL die in jou frame zit (demper had/heb ik altijd op 'open' staan). Dat vind ik nog steeds een superdemper, en zit ook nog in mijn Jet9.

Doordat de rocker van carbon is, is die een stuk lichter en lijkt daardoor iets sneller te reageren, maar dat merk je pas als je op beide gereden hebt. Op de alu variant had ik niets te klagen.
Qua kleur vind ik de alu variant nog steeds iets mooier :wink:

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Even een updeetje van deze Niner.

De wielen zijn vervangen, heb een mooie set gebouwd met Race face Arc30 velgen, comp spaken en E13 TRS Race naven (carbon achternaaf).

Grootste wijziging is de vork. Dat is nu een 140mm DVO Sapphire in het zwart. Vork wordt het weekend getest. De eerste indruk:
- de manual is zeer duidelijk en neemt de instelling/afstelling stap voor stap met je door.
- streepjes op de stuurbuis maakt het inkorten eenvoudiger en nauwkeuriger, waarom doen ze dat niet allemaal?
- een spatbordje zit er al bij, mocht het nodig zijn.
- als je er met de manual niet uit komt, zijn er nog video's om het verder te verduidelijken. Zo vond ik in eerste instantie het afstellen van de High Speed Compression wat lastig, maar na het zien van de video kinderspel.
- je kunt je product registreren en je settings bijhouden. Ook kun je connectie maken met andere gebruikers en info/ervaringen delen.

Binnenkort eerste rij impressie.

Oja, without pics it didn't happen

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Gebruikersavatar
Bonanza
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1378
Lid geworden op: za 23 juni 2012, 21:18
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
Contacteer:

Ziet er super uit :-q Veel plezier met rijden 8)
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Supervorkje :-q


Maar die zitbuishoek is het tegenovergestelde van de huidige trend :o Geen last op steile klimmetjes om je voorwiel aan de grond te houden? Geen aanpassingsproblemen als je een poosje op een andere fiets hebt gereden?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie