Een Transtion Patrol dus, sommigen denken misschien: heeft die Kabookie geen Orange Five...? Nou niet meer dus. Die heb ik stiekem vorig jaar als los frame buiten het forum om verkocht aan.. iemand hier op het forum .
Eigenlijk ontstond de gedachte over een nieuwe bike door m'n Nordest Bardino. Ik had die opgebouwd als capabele allrounder, geschikt voor de lokale rondjes en wat spielerei erbij. De Bardino bevalt goed, hij is behoorlijk lang, slack en laag. Eerst voelde dit nogal lomp en moest ik wennen aan het stuurgedrag. Eenmaal gewend, merkte ik dat de Bardino meer vertrouwen gaf dan de Orange, dit terwijl ze beiden 150mm veerweg aan de voorkant hebben en de Orange natuurlijk ook nog aan de achterkant. M'n idee was altijd om twee fietsen te hebben, een waarmee ik vooral in NL rijdt en een waarmee ik vooral in het buitenland rijd. De Bardino was de fiets voor in Nederland en gaf me het gevoel meer fiets te willen dan de Orange voor in het buitenland. Met meer bedoel ik een fiets meer richting het enduro-segment, met meer veerweg, reserves en bijbehorende geometrie.
Na wat speuren kwam ik de hoofdrolspeler van dit topic met een erg leuke korting tegen bij dezelfde shop in Engeland als waar de Orange vandaan kwam. De reis van Engeland naar Nederland is twee maal afgelegd door dit groene monster. Dat kwam door een geweldige medewerking van DPD (NOT!). Uiteindelijk kwam DHL hem meer dan een maand na bestellen afleveren. Ik had bedacht het grootste gedeelte van de parts over te zetten van de Orange, aangezien die als frame was verkocht. Toch zijn er gaandeweg behoorlijk wat spulletjes uitgewisseld voor iets anders (zo gaat dat.. )
De build is nu op een nieuwe ketting na (die is net te kort) klaar. Ik hoop 'm veel te gaan gebruiken buiten Nederland. De eerste serieuze trip zal in maart zijn, dan heb ik met twee andere forumleden een georganiseerde trip van Basque MTB nabij Ainsa/Zona Zero geboekt. Voor wie hier geen beeld bij heeft en dat wel wil hebben: Basque MTB en een filmpje van McTrail Rider. Het is de bedoeling om hem hiervoor nog een keertje mee te nemen richting de Ardennen, om alvast wat meer gevoel erbij te krijgen.
Speclist:
Frameset
- Frame: Transition Patrol L 2018 SBG in Ponderosa Green
- Shock: FOX DPX2 Performance Elite 205x65
- Fork: FOX Float 36 Performance GRIP 170mm 37mm offset
- Headset: Nukeproof
- Seatclamp: Chromag NQR Purple 35mm
- Hubs: Hope Pro IV Boost black
- Rims: Spank Oozy Trail 345
- Spokes: DT Swiss Competition
- Nipples: DT Swiss brass
- Front tire: Maxxis Minion DHF 2.6 WT 3C EXO TR OEM
- Rear tire: Maxxis Minion DHF 2.6 WT 3C EXO TR OEM > Bontrager SE4 2.6
- Insert rear: Huck Norris DH
- Sealant: Stans
- Crankset: RaceFace Aeffect 170mm
- Chainring: Blackspire 32t Purple
- Shifter: SRAM GX Eagle Gripshift >GX Eagle Single Click
- Rear derailleur: SRAM GX Eagle
- Cassette: SRAM GX Eagle
- Chains: 2x KMC X12
- Front brake: Hayes Dominion A4
- Rear brake: Hayes Dominion A4
- Front disc: Hayes D-Series 203mm
- Rear disc: Hayes D-Series 180mm
- Handlebars: Chromag Cutlass 780mm
- Stem: Chromag Ranger V2 30mm purple > 40mm
- Grips: Ergon GA2 > DMR Death Grip
- Seatpost: OneUp 170mm dropperpost
- Seatpost clamp: Chromag
- Seatpost remote: Wolf Tooth
- Saddle: Ergon SMC4-M
- Pedals: OneUp Composite / Crank Brothers Mallet E LS
- Mudguard: Mudhugger short > Syncros Trail Fender