De weg van staal.
Ik had natuurlijk een bak onderdelen liggen, en ik wilde fietsen. En niet alleen op mijn gravelracer, die ik nog steeds heerlijk vind rijden. Nee, er moest gewoon een MTB komen. En ik wilde graag staal. Ik pitchte mijn idee bij forumicoon Lars, en hij dacht mee. Zelf was ik erg gecharmeerd van een Cotic Solaris MAX, maar Lars schoof een ander merk naar voren: Pace. Pace heeft net een nieuw model 29er uitgebracht, de RC529. Alles was 1:1 over te zetten, ook het achterwiel dat Lars inmiddels al voor me had overgespaakt naar een Boost-wiel. De geometrie is progressies, met een 66-graden balhoofdhoek en een 76-graden zithoek. En: een langemensenfiets, met een reach van 506mm in de maat XL. Aangezien de RC529 frameset met Hope balhoofd en zadelpenklem ook nog eens bijna 100 pond goedkoper is, was de keuze gauw gemaakt.
Contact met Pace verloopt heel goed, maar het bestelproces was online niet ideaal. Gelukkig kun je ook bellen naar Engeland, en dan krijg je Sophie aan de lijn, en dan wordt het geregeld. Alleen de stickers niet. Drie keer op de mail bevestigd dat Icelandic Blue als frame met oranje stickers geleverd moet worden, presteren ze nog er grijze op te plakken. Maar: deze stickers zitten op de lak en zijn bedoeld om zelf te wisselen, dus een paar dagen later had ik een mooi setje oranje stickers nagestuurd in huis.
De opbouw heb ik zelf gedaan. Altijd al een keer willen doen, en als bonus kreeg ik dus ook het stickeren erbij… wel heel spannend om te doen, maar dat andere forumicoon Herman de Biker stond standby per WhatsApp. Zijn tip om de verfafbrander erop te zetten was even eng, maar vanaf een afstand zorgt dat ervoor dat de stickers mooi “vloeien” over de buizen en dat de lijm zich goed hecht. Ik ben er eigenlijk best trots op. Ik heb wel langere kabels en remleidingen moeten monteren, dat paste helemaal niet meer. Ook een andere stuurpen, want door de externe cups is de vorkbuis net 4 mm te kort voor het Nukeproof stuurpennetje. Een Funn Funnduro past precies en kost je de kop niet. De Crankbrothers Highline met drop van 170mm lag al een tijdje te wachten en die past er erg goed bij. Installatie was erg eenvoudig. De oranje grips maken het af vind ik, en de Nukeproof onderdelen die erop zitten mogen nog best een blijven zitten.
Ik heb er net een rondje op de straat mee gemaakt. Met een ziek ventje thuis kom je niet aan heel veel toe. Maar ik ben er nu alweer verliefd op.
Plaatjes? Vooruit.
Meer, vooral crappy iPhone-, pics vind je hier: https://photos.app.goo.gl/3p31HBgCoYuHYNT79