Nieuwe wielset, nu weer 29+. P.8

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

MonkeyRider schreef: wo 6 februari 2019, 10:53
Lars TB schreef: wo 6 februari 2019, 10:06

Nee, het verschil tussen 27,5" en 29" is werkelijk minimaal.

Als je het tenminste probeert op fietsen met vergelijkbare geometrie.

Het grootste verschil van de laatste 26" naar de eerste 29" was de geometrie.
Redelijk controversieel standpunt ? Toch eigenaardig dat zelfs allround fullsuspension bikes intussen (behalve in kleine maten) massaal in 29" worden uitgevoerd ?
Ik had een 26" Inbred en het verschil met de 29" Inbred was enorm, terwijl de geo gelijk was. Ik ben het dus ernstig oneens met jouw stelling.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Kaasopjepannenkoek schreef: wo 6 februari 2019, 10:50
maverick76 schreef: di 5 februari 2019, 23:05 Ik had ook een transmitter en kreeg er achter 29/2.6 in. Groter wilde ik niet gaan. (Foto is overigens met de 27.5+) Het was overigens de kortst bereden fiets ooit. 3 weken als ik me niet vergis :lol:

Afbeelding
Wat was de reden dat je er maar 3 weken mee hebt gefietst? Is de TI versie zo te zien. Gaaf!
Als je inzoomt zie je toch echt alu lasnaden ;-)
(zijn veel dikker als bij staal en tita).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

MonkeyRider schreef: wo 6 februari 2019, 10:53
Lars TB schreef: wo 6 februari 2019, 10:06

Nee, het verschil tussen 27,5" en 29" is werkelijk minimaal.

Als je het tenminste probeert op fietsen met vergelijkbare geometrie.

Het grootste verschil van de laatste 26" naar de eerste 29" was de geometrie.
Redelijk controversieel standpunt ? Toch eigenaardig dat zelfs allround fullsuspension bikes intussen (behalve in kleine maten) massaal in 29" worden uitgevoerd ?
Nee hoor, compleet te onderbouwen standpunt. Alleen gaat er in de fietswereld veel onzin rond omdat a) rijders maar wat roepen, vaak gebaseerd op vooroordelen en gebrek aan kennis en b) zelfs de industrie er weinig kijk op heeft en c) de tijdschriften al helemaal geen basiskennis hebben... (los van het feit dat ze lezers naar de mond schrijven).

Maar inderdaad, ik heb het over het verschil bij dezelfde bandbreedte. Plus is weer een heel ander verhaal en dan is er zeker een behoorlijk verschil te constateren!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 6 februari 2019, 13:05
MonkeyRider schreef: wo 6 februari 2019, 10:53

Redelijk controversieel standpunt ? Toch eigenaardig dat zelfs allround fullsuspension bikes intussen (behalve in kleine maten) massaal in 29" worden uitgevoerd ?
Ik had een 26" Inbred en het verschil met de 29" Inbred was enorm, terwijl de geo gelijk was. Ik ben het dus ernstig oneens met jouw stelling.
Ha!

Maar daar hebben we het over het punt wat "vergelijkbare geometrie" is. En dat is iets compleet anders dan "dezelfde geometrie"! Los van het feit dat ik niet wil geloven dat de geometrie daadwerkelijk gelijk was... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

MonkeyRider schreef: wo 6 februari 2019, 10:53 Redelijk controversieel standpunt ? Toch eigenaardig dat zelfs allround fullsuspension bikes intussen (behalve in kleine maten) massaal in 29" worden uitgevoerd ?
Dat iets geleverd wordt, dat betekent nog niet dat het dan het beste is. Het is vooral het beste te verkopen.


Maar ik heb dit punt al meermaals aangehaald, uitgelegd, onderbouwd. Dat Aurelius het niet leest is duidelijk, maar dat niemand er ook maar iets van op wil pikken is lichtelijk teleurstellend... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Ik moet wel toegeven dat als ik er 1 moet kiezen dat ik 29 zou houden. Zoals boven genoemd, 27.5+ voelt zeker wat lompig en langzaam aan.

De huidige 2.35 bandjes op 3cm (intern) velgen voelen precies goed hier in Nederland. Als ik in het voorjaar weer eens afreis naar Aywaille of Malmedy dan neem ik beide sets mee. Ik denk dat op wat technisch en rotsachtig terrein 27.5 plus wel goed zou kunnen uitpakken.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Natuurlijk, en een BMX is duidelijk beter geschikt voor mountainbiken dan een 26".
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Maar we zullen het weer over deze fiets hebben.
Afbeelding
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4076
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

29"....27.5 plus"....27.5" ????? Lijkt mij best interessant topic? (en wat minder vervuilend voor deze SYS ?)
Wie start?

Wat mij betreft deel ik de ervaring met Maverick dat 27.5 plus toch wat lomp aanvoelt tov 29" en niet noodzakelijk meer grip geeft als 29" met 2.4-2.6 op voldoende brede velgen. Ik zie dat terug in de "markt" en diverse testen......en daar lijkt mij geen "complot" achter te zitten.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 6 februari 2019, 15:21 Natuurlijk, en een BMX is duidelijk beter geschikt voor mountainbiken dan een 26".
Afgezien dat zo een opmerking natuurlijk nergens op slaat, is het ook een goede dooddoener voor een discussie... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Ik ben overigens benieuwd of mijn frame ook een andere geo heeft dan een “gewone” xtc. Er zitten bijvoorbeeld wel ISCG tabs onder de bracket en de achterbrug heeft dus ook veel ruimte voor zelfs 29/2.8 banden wat een gewone xtc niet heeft net als boost spacing.

Misschien toch een echte “trail” hardtail :-D

Ik ga het eens opzoeken.

Overigens ben ik nu wel helemaal over het gevoel “ooo, shit voorzichtig zijn met dit plastic” heen.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2070
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

maverick76 schreef: wo 6 februari 2019, 16:17 (...)

Overigens ben ik nu wel helemaal over het gevoel “ooo, shit voorzichtig zijn met dit plastic” heen.
Kwestie van een paar keer hard op je bek gaan en constateren dat tenminste alles aan je fiets nog heel is...
(En ik kan het weten, want ik schrijf dit met een lichte hersenschudding na een mislukte landing afgelopen zondag :oops: )
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Dat moet een aardig dropje geweest zijn dan! Beterschap!
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Dat moet een aardig dropje geweest zijn dan..... Beterschap!
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4076
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 6 februari 2019, 15:23 Maar we zullen het weer over deze fiets hebben.
Afbeelding
Goed plan:
Merk je uiteindelijk iets van het feit dat het een carbon frame is?
Plaats reactie