New 2019 Surly Karate Monkey; is verkocht

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Mooi geworden de Monkey, kek kleurtje en Surly altijd goed.

Mooie trails en prachtige plaatjes ook, zit met de griep op de bank en wordt hier wel warm van.


Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Afbeelding
Mooi :-q
Gelukkig zit er inmiddels een zwarte zadelpen in.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Een die zakt met een knopje.....hartstikke hip en handig :winkie:
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Mooie Aap :-q
Vooral dat geel maakt het een spattend geheel. Niet overdreven schreeuwerig maar gewoon BAM!

Nog steeds spijt dat ik ooit een paarse Surly verkocht heb...
Maarja, plaatgebrek gebeurd soms ook ;)
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Ik zit momenteel thuis met forse nek-schouderklachten.....dus niet fietsen en dat kan nog wel even duren :evil:
Intussen wel lekker de tijd om aan fietsen te klussen en internet af te struinen........."dure" tijd dus :winkie:

In de weinige ritjes op mijn nieuwe KM kwam ik er vooral op hobbels van LDD achter dat mijn Manitou Magnum Pro (plus) 100mm vork met 29x2.6 erin toch duidelijk minder soepel reageerde als met 29x3.0 Knard. Mijn oudere Manitou Tower Pro 120mm (op mijn Ragley) was altijd heerlijk soepel met hetzelfde voorwiel.....dus dat viel wat tegen. Blijkbaar is die Manitou beter geschikt / getuned voor een echte "plus" voorband < 1 bar (?)
Ik heb nog gekeken of die Tower niet in de KM past...maar de stuurbuis is te kort ( Ragley heeft kortere stuurbuis) en ik wil eigenlijk mijn Ragley met witte vork compleet houden.

Dus ik zat eens wat te zoeken naar tuning info over de Magnum, maar deze 100mm versie kan niet naar 120mm worden gezet (wel naar 80mm). De Magnum is vrijwel hetzelfde als de Mattoc...maar is 2cm hoger ivm de 29plus bandenmaat....een 120mm Mattoc is dus even hoog als deze 100mm Manitou.....maar heeft andere internals en kan zelfs worden aangepast naar 140mm (de max hoogte die Surly adviseerd)..............en hij stond in de aanbieding bij bike-discount :o

Onderweg dus:
Manitou Mattoc Pro 120mm 29"/27.5"plus boost

Afbeelding

Zal wel een of andere OEM versie zijn met dat blauw (?) ......maar voor een "pro" versie neem ik dat wel op de koop toe. Reviews zijn uitstekend, dus ik ben heel benieuwd. Ik verwacht hem volgende week.
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Mooie aap nog steeds

En een prima vork, zeker voor het geld. Ik probeer te vinden hoe dat aanpassen van de travel naar 140mm gaat, maar Google geeft wat Fishy links en weinig concreets.

En over de Comp die miet zo soepel aanspreekt, vaak kun je bij Manitou nog de shim stack of de negatieve spring tunen. Ik heb een Tower Pro met hulp van Manitou Tech support echt gericht kunnen updaten. Was wel een pro, geen Comp voor wat het waard is.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Heckler40 schreef: za 9 februari 2019, 17:46 En een prima vork, zeker voor het geld. Ik probeer te vinden hoe dat aanpassen van de travel naar 140mm gaat, maar Google geeft wat Fishy links en weinig concreets.
Na 2 pogingen in Nederland om van 120 naar 140 te gaan is mijn vork naar Duitsland gegaan. Om direct daarna weer naar Duitsland terug te gaan omdat er intern iets helemaal niet meer klopte... . Is blijkbaar toch niet zo eenvoudig om de internals in de juiste volgorde terug te zetten... .

Nu doet 'ie prima! Een van de betere vorken op de markt, zeker voor dat geld :-q Heeft wel iets vaker onderhoud nodig dan bijvoorbeeld een DVO.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Ik kwam dit filmpje tegen van Manitou over aanpassen veerweg https://youtu.be/4PtIW79qN00
Lijkt te kunnen (?) . Ik kijk het wel even aan; op zich zou het met 120mm wat beter moeten sturen en klimmen op een nieuwe KM dus 140 is niet echt noodzakelijk.

@Hekler
Die 120mm Manitou Tower spreekt juist heel soepel aan. Was Pro versie van 5-6 jr geleden, maar daar zit een ouder MARS veersysteem (volgens mij coil-air combi) Was destijds erg goedkoop bij CNC en heeft me enorm positief verrast ( tov bv Reba), maar is niet zo stijf als moderne 34mm trail vorken.
De jongere Manitou Magnum (2017) is met 100mm geschikt voor 29plus, maar voelt wat stugger.

Maar goed.......eerst koop ik dus een nieuw frame bij een bestaande vork.........en ff later koop ik een nieuwe vork voor dat nieuwe frame....... :~ ......goed voor de economie zullen we maar zeggen :winkie: :bier:
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Door het druilweer en schouderproblemen weer eens wat zitten knutselen vandaag.

Op diverse Surly Karate Monkey forums wordt gesproken over de ruime bandem clearance vd nieuwe KM ; "Fatties Fit Fine" staat op alle frames en zelfs full 29plus (29x3.0) zou moeten passen (?) :~

Ik heb dus mijn Krampus wielset (Dually 40mm inw met 3.0 Kards) eens overgezet........en het past makkelijk ! Achterwiel achterin de dropout ( op 445mm ongeveer gelijk aan Krampus) met 6-7mm clearance.
Voorwiel met boost adapterkit in de Magnum voorvork (die is voor 29plus gemaakt).

Ineens een "monster" als je er een 29plus wielset in zet :-D

Afbeelding

Afbeelding

Wiel achterin de "gnot-boost" dropout, waardoor je naar hartelust 135mm QR, 142mm en 148mm wielen kunt gebruiken. Lekker veelzijdig en typisch Surly.

Afbeelding

Voldoende clearance rondom met "echte" 3.0 Knard en boost crankset voor ketting ruimte.

Afbeelding


Even klein stukje op gereden en het voelt helemaal niet zo gek. Ik zit merkbaar iets hoger als op mijn Krampus (55mm drop/voorvering nu vs 60mm drop/star op de Krampus) . Ook merk je dat hij wat meer als monstertruck stuurt (445mm ipv 425mm chainstay met 29x2.4) , maar ik ga dit zeker eens uitgebreid testen :-D
Verbazend veelzijdig dus weer zo'n Surly KM ; 27.5 plus, 29plus en alles er tussen in.

Adapterkit in gebruik. Ik heb de vulringetjes vastgelijmd op de Hope naaf adapters. Losse ringetjes werken ook, maar wielwissel is dan wel irritant.

Afbeelding
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Net terug van rondje Vrachelen in de zon :-D Het gaat weer met mn nek-schouder dus dubbelop blij :-D :-D

Afbeelding

Intussen is mijn nieuwe Manitou Mattoc 120mm binnen en gemonteerd icm de 29er wielset. Heerlijk pluche en stijve vork. Intussen begint de nieuwe KM steeds meer te wennen en het is een lekker speelse fiets op deze route. Ik ga hier ERG vrienden mee worden.


Afbeelding
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Heel veelzijdig zo. Die 3.0 staan hem erg goed!

Je woont niet toevallig ergens rond de Veluwe he?
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Nee, bij Breda. Maar ik kom nog wel eens op de Posbankroute of route Apeldoorn ( mijn intussen overleden ouders hebben daar gewoond).

Ik ga snel eens een echt rondje met die 29plus setup rijden. Je zit wel wat hoog voor je gevoel, het is feitelijk een 27.5 plus starre bike met 55mm bb drop. Het is wel verrassend dat het past. Ik heb zitten twijfelen tussen new school Krampus (ik heb de oude starre) en Karate Monkey, maar nu zou ik wel eens beide opties kunnen hebben.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Lijkt mij een supergave fiets! En wat staan die 29+ banden hem goed! Misschien kom ik je nog wel eens tegen bij Vrachelen!
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

It's a MON.STER!! (MONkey on STERoids) :-q
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Ik heb intussen ook 3.0 besteld voor mijn Giant. Volgens forum foto's moet het passen. Mijn fiets heeft niet zo'n hooge bb dus ik denk dat als het past het nog helemaal niet zo verkeerd gaat rijden.

nee Breda is wel wat uit de buurt ja. Ik zit bij Garderen. Tussen Amersfoort en Apeldoorn in.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Plaats reactie