New 2019 Surly Karate Monkey; is verkocht

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Gelijk maar daad bij het woord gevoegd en rondje Vrachelen gedaan in de 29plus versie (toevallig 2dg vrij met dit mooie weer :-D )
Ombouwen is eigenlijk zo gebeurd: 29er wiel eruit, voorrem los, 120mm Mattoc vork eruit, crownrace over, 100mm Magnum erin, voorrem erop en 29plus voorwiel erin. De hoogte van beide vorken is vrijwel gelijk, dus met dezelfde spacers en pen is de zit ook vrijwel gelijk. Van het achterwiel moest ik alleen de cassette wisselen van 11 naar 12 sp, omdat ik NX 1x11 op mn Krampus heb.

In eerste instantie voelt het "anders" met 29x3.0 op het aanloopstukje over de weg naar de route, het is nogal een "tank", maar dat ken ik van mijn Krampus. Eenmaal op gang rolt zo'n Knard verrassend licht.....en veel remmen of versnellen doe je niet. Je hebt veel extra grip dus kunt de gang er goed inhouden. De Karate Monkey stuurt nu wat trager als met de 29er wielen....maar erg vergelijkbaar met mijn starre Krampus. De chainstaylengte achterin de dropout vd KM is gelijk aan voorin in de Krampus (445mm).
Eenmaal offroad valt het op dat de KM eigenlijk best vlot stuurt en verbazend comfortabel is. Met 1bar achter, 0.8 bar voor icm 100mm voorvork filtert het vrijwel alles weg, maar door het stijvere frame (stijver als van de oudere Krampus) stuurt het enorm strak......beetje een oude Caddilac met wegligging van een Porsche :wink:
Ook kortere bochtjes gaan eigenlijk heel goed en je kunt er hard en strak doorheen. Van de hoogte ivm hogere bb heb ik nauwelijks last gehad of zelfs maar gemerkt, tis alleen een beetje hoger opstappen op dit monster :tong

Ik had er eigenlijk niet zo veel van verwacht (tov mijn starre Krampus) ....maar dit rijdt echt leuk ! Nog meer comfort, en daarbij heb je zoveel grip dat het wel lijkt of je de bocht niet uit kunt :winkie: .......... :-D :-D :-D dus de hele rit.

Afbeelding


Afbeelding


Voorlopig laat ik deze 29plus setup maar even zitten. Het is zeker op mijn vlakke thuisrondjes erg leuk en comfortabel rijden en ik wil binnenkort LDD ook eens doen.......laat het zand maar komen :bier:

Voor wat meer klim en daalwerk zie ik de 29er setup waarschijnlijk meer zitten. Het scheelt gewicht en het wat "bouncy" gedrag van die 29plusbanden kan uit eigen ervaring ook wel eens vervelend zijn op wat technischer terrein. Dan lijkt de 120mm vork icm 29x2.6 voorband en wat lichtere wielset toch wat strakker te rijden.
De 27.5 plus plannen voor deze KM zijn voorlopig in de ijskast gezet.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

@ad
Ik zag inderdaad dat je in de buurt woont. Ik rij vanuit Terheijden het meest Vrachelen als kort rondje en vaak door de week op een vrije dag. Maar ik plak Kadettenkamp of Dorst er nog wel eens aan vast, dus we komen elkaar vast wel eens tegen :-q

@maverick
29x3.0 zou moeten passen in jouw Giant? Zou wel eens erg leuk kunnen rijden !
Misschien maar weer eens een plusmeeting in het Veluwezand organiseren deze zomer (?) "Plus" lijkt nog lang niet dood :winkie:
Gebruikersavatar
dizzasta
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 649
Lid geworden op: vr 6 januari 2012, 16:00
Mijn mountainbike: Wind Steel Klunker 29x3.0 | Cotic Flare Max! | Surly Straggler

Ziet er goed uit! en ja Plusride lijkt mij te gek want mijn +bike is nog steeds mijn fav ' :-q
If you wanna ride....
Big Deef
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 675
Lid geworden op: do 28 juni 2018, 11:04
Mijn mountainbike: Kingdom Void the Shorty

Even de crownrace overzetten?? Is daar een speciale tool voor of ben ik dan zo aan het tobben geweest :roll:

Ging lastig van mijn oude vork af en je tikt hem ook niet zomaar op de nieuwe. Voor de rest ziet je bike met 29+ er wel lekker dik en onverwoestbaar uit :-q
Just do Ti, or did i die?
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Ik zag de crown race altijd in. Dan gaan ze er een stuk makkelijker op en af.
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Even dat stukje rood uit die vork en hij is af. Mooi ding!

Ik moet bekennen dat ik 29+ beter vind rijden dan 27.5+ ondanks het lompe tank gevoel. Zeker bij 'ons' in de duinstreek van Noord-Holland maakt het lompere karakter weinig uit door het gebrek aan bochten en blijven de bakken met grip en het makkelijk rollen door rul zand over...
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Big Deef schreef: vr 15 februari 2019, 20:18 Even de crownrace overzetten?? Is daar een speciale tool voor of ben ik dan zo aan het tobben geweest :roll:

Ging lastig van mijn oude vork af en je tikt hem ook niet zomaar op de nieuwe...
Ik gebruik een (botte) beitel, daarmee tik ik hem rondom voorzichtig omhoog en met schroevendraaier wrik ik hem verder los. Passend stuk pvc buis om hem er weer op te tikken. Ik gebruik wel altijd vrij veel vet bij montage, scheelt ook.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Jamis Diablo schreef: vr 15 februari 2019, 20:21 Ik zag de crown race altijd in. Dan gaan ze er een stuk makkelijker op en af.
Dat is het handigste.
Werkt uiteraard alleen bij een headset met industrie lagers.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 15 februari 2019, 21:23
Jamis Diablo schreef: vr 15 februari 2019, 20:21 Ik zag de crown race altijd in. Dan gaan ze er een stuk makkelijker op en af.
Dat is het handigste.
Werkt uiteraard alleen bij een headset met industrie lagers.
Gaat dat op termijn goed? Klinkt wel handig inderdaad
Gebruikersavatar
lopezmobile
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 387
Lid geworden op: wo 29 september 2010, 18:05
Mijn mountainbike: Vassago, Voodoo, Kona, Surly

Ziet er heel goed uit :-q

(Nu ik dit zo zie, bedenk ik me dat ik echt mijn Krampus weer eens op moet lappen...)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

MonkeyRider schreef: vr 15 februari 2019, 21:29
ThaSingleTrackMastah schreef: vr 15 februari 2019, 21:23
Dat is het handigste.
Werkt uiteraard alleen bij een headset met industrie lagers.
Gaat dat op termijn goed? Klinkt wel handig inderdaad
Ja hoor.. Veel merken doen het af fabriek, bijv. Hope.
Als er een rubber seal in de race zit, dan verwijder je die natuurlijk even voor het zagen, duh.. En netjes afbramen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Na ribfractuur/hersenschudding, veel ge"gravel" en nog meer kmrs op de racert is vandaag mijn gele KM weer eens van stal gehaald voor een lekker rondje Vrachelen-Dorst vanuit huis.

Intussen zit de RockRazer 2.4 en NobbiNic 2.6 combi op een wat lichtere Fulcrum 23mm inw wielset (met boost adapters) en dat rijdt met 1.8 achter en 1.4 voor helemaal niet slecht. Met 14.1kg rijklaar is het nog steeds geen lichtgewicht, maar toch een vlot sturend en comfortabel fietsje voor dit soort routes.

De oude Blunt inw 30mm wielset heb ik vrijgemaakt voor setje 29x2.6 Vittoria Mezcal banden dat onderweg is. Die past straks ook onder deze KM (fatties-fit-fine) ....en onder mijn "classic" groene Krampus die nu nog op 29x3.0 Knards met Dually 40mm staat. 29x2.6 lijkt me een mooi opkomend tussenmaatje tussen echte "plus" 3.0 en standaard 2.35 banden die ik graag eens wil uitproberen.

Vandaag op 35km mtb-route Dorst-Vrachelen trouwens geen enkele mtb-er tegen gekomen :~ .......alleen de "buizerd" , maar die bleef gewoon zitten :winkie: Heerlijk stil en mooi in de bossen :-D

Afbeelding

Afbeelding
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Mooi dat je weer op je (mooie) fiets zit :-q
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Met een recht stuur bedoel je? :winkie:

Mooi zo, die rondjes wanneer het rustig is in het bos, dat zijn de mooiste :-q
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Sowieso zijn de doordeweekse tochten vaak aangenamer dan op zondag. (De Ardennen TT's daargelaten.)
En inderdaad goed om te zien dat je weer op de dikke bandenfiets zit :-q
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Plaats reactie