Pickenflick...titanium gravelracer; toch verkocht

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Over smalle banden met relatief hoge druk (tov een mtb).
Ik heb jaren met mn woonwerkracefiets gereden met latex in de binnenbanden.(622x23).
Dat levert zeker geen gewichtsbesparing op, maar al die jaren nooit lek gereden. Das ook wat waard.
Bij een bandenwissel zat de biba op div plekken aan de buitenband geplakt, een bewijs dat de latex me heel wat lekke banden heeft bespaard. Uiteraard helpt deze setup niet tegen snakebites, maar met voldoende druk kan je met beleid/handigheid nog steeds een stoeprand op rijden.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Latex in biba werkt ook inderdaad.....en als de "snakebite"klap maar hard genoeg is overleeft "tubeless" het ook niet altijd en moet je ook aan de biba (zelf ervaren)
Voorlopig blijven mijn gravel en roadbike lekker latex-vrij :bier:
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Vanavond thuisrondje mtb-route Vrachelen gedaan met "gravel-plus" :winkie:

Na erg lang (voor mijn doen) wikken en wegen toch de knoop doorgehakt en een Fulcrum Red Zone 5 27.5 wielset met Schwalbe Thunder Burt 27.5 x 2.1" light skin besteld en vanmiddag binnen gekregen.
Snel met set Tektro schijven, Schwalbe light biba's en Sunrace 11-46 cassette (die ik nog had) compleet gemaakt en gelijk een 30km proefrondje gemaakt.

Eerste indrukken:
Het voelt ineens iets meer mtb als met de 700x40mm banden (?)
Het lijkt iets trager op de weg.
Het is hard werken op de mtb-route .....maar erg veel FUN.
Het is toch echt comfortabeler offroad.
Het geeft ook echt meer grip als met 700x40 ......en erg veel FUN.
Hij is met 10.2 kg rijklaar met 11-46 maar iets zwaarder als de 10 kg versie met 700x40 en 11-42

Afbeelding

Afbeelding


.....en het is erg veel FUN ......of had ik dat al gezegd :winkie:
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Sorry thread hijack, maar deze doet me terugdenken aan de goeie ouwe tijd, Johnny T op zijn Yeti dropbar MTB....

Afbeelding

Wat kon die man sturen. (En nog)

Enjoy!!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Wie dat woord FUN heeft geïntroduceerd in de MTB wereld moet echt ritueel verbrand worden.
Alles is opeens FUN... :-?
Maar los daarvan, staat hem goed die bredere bandjes.
Ben ook wel benieuwd hoe dat rijdt, maar ik rij geen MTB routes met de graveler dus gaat bij mij er niet snel onder komen.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

:-q @heckler
Ik heb ergens op een USA forum een "verklaring" gelezen over de populariteit van "gravel-plus" die hier op aansluit.
Samengevat: Doordat de mtb ontwikkeling steeds meer trail/downhill gericht wordt (veersystemen, long&slack) is er een "gat" in de markt ontstaan waarin vroeger de meer XC gerichte old-school 26" mtb werd gereden ( geen of beperkte vering, kortere wielbasis, diepere zit)
De "gravel-plus" bike zou nu dat gat invullen en daardoor populair zijn geworden.

Voor mij wel herkenbaar; mijn thuisrondje is met de nieuwe KM met 120mm voorvork en 2.4-2.6 banden eenvoudig te rijden, met de starre singlespeed old school KM ( met 2.6-3.0 banden) wordt het leuker en wat harder werken.....en met de 27.5 Pickenflick is het gewoon hard werken en knap lastig om volgas rond te komen.

Edit: die dropbar mtb van toen zou kwa geo wel eens erg dicht in de buurt van een gravelbike van nu kunnen komen ?
Laatst gewijzigd door MonkeyRider op vr 10 mei 2019, 23:26, 1 keer totaal gewijzigd.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Jamis Diablo schreef: vr 10 mei 2019, 23:15 Wie dat woord FUN heeft geïntroduceerd in de MTB wereld moet echt ritueel verbrand worden.
Alles is opeens FUN... :-?
Maar los daarvan, staat hem goed die bredere bandjes.
Ben ook wel benieuwd hoe dat rijdt, maar ik rij geen MTB routes met de graveler dus gaat bij mij er niet snel onder komen.
Ik wil het ook wel "lol" noemen hoor :winkie:
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Jamis helemaal mee eens!! Blijkbaar was mountainbiken een paar jaar terug geen reet aan.

Staat wel tof die dikke bandjes op die fiets om maar te zwijgen of die reflector op je zadelpen, jij bruut!

Maar even zonder gekheid, mijn ervaring is ook dat het erg “leuk” rijden is met zulke bandjes, dropbar op Nederlandse xc routes.

Helaas heb ik gronisch last van een golvers elleboog en kan ik geen dropbar meer hebben.

Dus nu helemaal happy met de framemaat?
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Die reflector is wel goed bij het zadel en wiellogo uitgezocht..... :winkie:
Maar recent van mijn fiets gereden, maakt me weer wat voorzichtiger op de weg :-{

Frame-maat is nu goed. Ik had niet verwacht dat het zo veel zou schelen, maar beetje oversize voelt voor mij echt niet goed. Ik hou van een beetje vlot sturende fiets en zit dan graag wat korter.

Ik heb deze wielset niet voor "standaard" gebruik, dan is 700c met 40mm of zelfs 35mm voor mixroutes met asfalt gewoon fijner en meer allround. Ik vind het wel fijner als ik voornamelijk offroad of grotere stukken mtb-route ga rijden. Hij gaat naast de 700c zeker ook mee op de (caravan)vakantie voor het geval ik in een wat ruig gebied terecht kom.

De Pickenflick is zich intussen wel aan het bewijzen als allrounder.
Met 28mm wegbanden doet hij eigenlijk in niks onder voor mijn carbon Trek Domane endurance racer, behalve dat hij (incl disc-brakes vs velgremmen) een kilo zwaarder is (9.7 vs 8.7 kg). Stuurt zelfs vrijwel hetzelfde, ik zou er dan alleen een 100mm ipv 80mm pen op zetten voor iets gestrektere zit.
Met 35mm CX banden stuurt en rijd hij gewoon perfect op weg en strakke paden, met 40mm Gravelbanden wordt hij nog iets relaxter sturend en comfortabeler offroad en met deze 27.5 set en 2.1" mtb banden kun je offroad vrijwel overal doorkomen. Breder gaat niet, ik heb 62mm tussen de chainstays en nu 4mm ruimte tussen nop en frame op de krapste plaats.

Karate Monkey 120mm of Krampus gaat ie niet evenaren of vervangen offroad, mijn racefiets gaat er voorlopig ook nog niet uit....maar of ik die nu nog had gekocht?
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Meer als 2.1 op zo'n fiets moet je ook niet willen denk ik.

Maar die Trek van je is dus ook geen lichtgewicht begrijp ik?

Ik zou zelf alleen twijfelen aan 1 van de Surly's voor een eventueel inkrimpen van je wagenpark.

Zelf heb ik ze beide gehad maar ik vond ze te veel overlappen destijds. Al is de nieuwe KM nu wel een hele andere fiets geworden dan de Krampus. Ik reed ze beide ook met bijne dezelfde setup SS en star.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Het gaat om de Domane sl5 (105 groep, treks "basis" carbon endurance model) en die is niet superlicht met isospeed decouplers en 28mm banden. Kan nog wel 1kg lichter maar dan betaal je de hoofdprijs. Wel "eerlijk" gewogen, dus alleen bidons eruit rijklaar. Gaat om vergelijkbare modellen met redelijk goede wielsets van rond 1650gr.

Ik heb nu een old-school medium KM star en nieuwe large KM met 120mm en dat is toch echt wel anders rijden. Vanwege alle gladgestreken mtb-routes die we steeds rijker worden (😥) staat mijn Krampus wel wat meer stil.....maar gelukkig begint het zand seizoen weer in mijn regio 😅

Ik mtb sowieso nu stukken minder. File leed richting wat uitdagender routes laat me vaker thuis (bij Breda) op de fiets stappen. Dus veel meer op de weg, klinkers en zand/bospaden. Er is met rondjes tot 100km dan nog veel te ontdekken in de buurt. Dorst-Vrachelen mtb-route zit om de hoek en die doe ik het liefst met de oude speelse singlespeed KM met zo dik mogelijke banden. Is net wat speelser als de large Krampus.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Mijn gravelaar is mee op vakantie en nu in de Alpen, bovenin Wallis (Recklingen).
Veel tijd brengen we door met wandelen, relaxen en ik op de Trek Emonda waarmee ik intussen twee cols heb beklommen (Nufenen en Grimselpass voor de kenners) ....maar ook de Pickenflick staat niet stil en er word lekker mee getoerd in het dal.

Vandaag de 650B wielset er maar eens opgezet om een uitgezetten mtb-route te proberen vanuit Recklingen naar een 1200 mtr hoger gelegen berghut. De hele route zat niet in de planning.....maar hier vertrekken zonder tenminste een stuk te hebben gedaan kon echt niet.

De route ging over min of meer door een auto/trekker berijdbare paden en daar kwam ik verrassend goed omhoog met de 2.1" Thunderburd's. Met 42t voor en 11-46 achter kwam ik eigenlijk niks te kort (er zou evt nog een 38t voor op kunnen) en klimmen gaat met 10kg star titanium en dropbar uitstekend.......zo voelt het tenminste vergeleken met 14kg mtb. Na 600 hm was er welliswaar een paadje terug....maar dat viel in de catogorie hardcore alpine wandelpad en dat heb ik maar niet gedaan :tong
Dalen met zo'n gravelaar is andere koek.......Ik was wat extra voorzichtig vanwege de banden (light versie met biba's) en dan is het toch vrij geconcentreerd "werken" en lijnen zoeken op zo'n starre bike met dropbar om heelhuids beneden te komen door de ruigere stukken. Wel leuk (en vermoeiend) , maar tegen een geveerde 29er legt ie het wel af. Ik snap nu wel het nut van een dropper op een gravelbike, een paar cm lager zadel is icm dropbar toch wel fijn op een afdaling. Ook een net wat steviger tubeless band is wel fijn als je er regelmatig dit soort uitstapjes mee wilt maken.

Ik had er flatpedals op omdat ik niet helemaal wist wat ik tegen zou komen en dat beviel eigenlijk wel goed. Normaal gebruik ik spd op de gravelbike, maar dit ging niet merkbaar slechter op dit terrein.

Overigens kwam ik slechts 2 bikes tegen op het tripje....beide E-mtb waarvan er een weer snel terugkeerde omdat de accu blijkbaar op was ( :-D ) .....en de ander haalde ik in bij de afdaling ( :-D :-D ) .......maar dat waren leeftijdgenoten die het nog rustiger aan deden als ik :winkie:
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Kijk, dat zijn de echte gravelpaden.
En over je voorblad, je kunt nog altijd wisselen voor de gulden middenweg. Met een 40 T klim je 20% gravel redelijk goed omhoog. Doet niet minder pijn dan met een mtb, althans daar kwam ik gisteren achter.

Afdalen is op zo'n bike een heel ander verhaal, je moet veel meer kijken naar lijnen en stenen en kuilen. En je remt (althans ik) véél meer dan met een fully. Lekker laten lopen op sommige paden is er soms niet bij. Vooral als het onbekend is. :o
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

@pat
Ik zie net op het graveltopic dat jij intussen ook 11-46 hebt liggen. Klimt inderdaad goed, ik reed meestal zelfs met 1 versn zwaarder nog goed omhoog. 650B met 2.1 is trouwens wel iets kleiner als 700C met 40mm, dus dat scheelt. Het een en ander heeft vlgs mij ook erg met zithouding te maken; ik zit meer voorin en dieper als op mijn mtb.....en dat maakt het weer spannend naar beneden 😁
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Nog een puntje vergeten mbt tot deze setup, het ziet er vet uit met die mtb banden ;-)

Veel plezier daar, moet lukken met al die fietsen in de bagage :-q
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie