Genesis Fugio - stalen gravelbike

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29780
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

kermit schreef: wo 14 augustus 2019, 21:33 Zo, was even wat ziekjes. Had een aanval van upgraderitus :D

Ik heb altijd al een zwak gehad voor wielen met een "open" spaakpatroon. Daarom ook de Crankbrothers wielen in de Snowdon, en mijn racefiets had Campagnolo wielen met G3 spaakpatroon.

En nu gaat de Genesis ook een paar mooie nieuwe hoepels krijgen, Rolf Prima Hyalite's. Uiteraard claimt de fabrikant allerlei voordelen, dat zal wel (meevallen). Ik vind ze gewoon mooi :D

En met mijn gewicht en gebruik kan ik vrijwel elk wiel nemen zonder problemen.
Rolf zet de Hyalite's overigens als gravelwielen in de markt, ondanks de weinige spaken (20). De binnenbreedte is dan ook wat groter dan die van de DT's die ze vervangen.

Productie van naaf en velg en het -handmatig- bouwen van de wielen gebeurt in de USA, het binnenwerk is op White Industries naven gebaseerd en de freewheelbody is van titanium. De ratel is bescheiden en de vrijloop pakt lekker snel aan.

Vandaag wezen fietsen, maar daarna toch nog even tijd gehad om het voorwieltje te wisselen, had geen geduld :-D
Afbeelding

Ik ben er blij mee! Vergeleken met deze Rolf's ogen de DT's (R32db) haast lomp...
Met jouw postuur kan het wel.
Verder met Suravida eens.
Al die mooie fietsen met die systeemwielen...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16700
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Fietsen met 13-in-een-dozijn wielen zijn er al genoeg! :wink:
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29780
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Uiteraard.
Maar soms is daar een reden voor ;)
Belangrijkste is natuurlijk dat de eigenaar (jij in dit geval) er blij mee is. Omgekeerd werkt dat ook voor een groot deel van de andere dertien in een dozijn wielen en eigenaren.
Maar da's het mooie van fietsen, iedereen kan en mag het helemaal zelf weten.
Zo heb ik een voorliefde voor rvs spaken, ook al is de rest vd fiets pikzwart.
(Ook weer zoiets, een zwarte fiets.)

De wielen misstaan de Fugio trouwens niet (ook al zou het mijn keuze niet zijn)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4052
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Over smaak valt......... :wink: :-D
Persoonlijk zie ik liever de vorige wielset.......maar je gaat van 18 naar 22mm inwendig vlgs mij (?) en dat zou wel eens positief merkbaar kunnen zijn offroad.
Ik heb destijds de nieuwe Dt Swiss CR 1600 onder mijn Pickenflick gekocht en die zijn ook 22mm inwendig en dat scheelt toch wel merkbaar tov 17-18mm. Je hebt toch echt meer volume en de band stuurt wat anders (logger).
Niet meer tubeless trouwens, maar met "light" biba's. Ik was het geklieder zat en merkte geen verschil met de drukken waarmee je normaal gesproken rijdt.
Overigens vind ik mijn oude 17mm wielset icm 30mm racebanden lekkerder sturen op de weg........dus als je jouw oude wielset nog een tweede leven gunt ? :winkie:
Binnenkort moet ik hem toch echt eens "life" zien :D
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16700
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

MonkeyRider schreef: vr 16 augustus 2019, 08:16Binnenkort moet ik hem toch echt eens "life" zien :D
Dat valt te regelen ;-)

We gaan het zien, het zijn idd 22mm inwendige velgen. Ik rijd voornamelijk asfalt, en de bandjes (G-One allround 38mm) staan dan ook op 3,5~4 bar.

De DT's zijn 18mm inwendig en daar heb ik zelfs Supermoto's (2.35) op gehad, maar dat was geen ideale combinatie :D
Zolang ik ze flink op druk hield (3 bar) ging het wel, maar als de druk zakte ging het sturen al snel wringen. De rolweerstand was eigenlijk best prima, maar die brede rubbers werden niet genoeg ondersteund door die smalle velgen om prettig stuurgedrag op te leveren.

Ben van plan om morgen het achterwiel te wisselen, voor nieuwe foto's zal het toch eerst fatsoenlijk weer moeten worden en dat wordt dit weekend helaas niet echt voorspeld...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16700
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Lekker op tijd thuis vandaag dus nog even tijd gevonden om het achterwiel te wisselen èn een paar foto's te nemen :-D

Op weg naar een acceptabel plekje voor wat foto's merkte ik meteen dat de naaf snel aangrijpt. De ratel is zeer bescheiden, maar wel met een snel geluidje, een soort hoog "gezoem". Waarschijnlijk door de vele aangrijp-punten.
De DT (pallen)vrijloop was veel luidruchtiger, dus ik zal m'n bel wat vaker moeten gaan gebruiken :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vroeger heette het merk gewoon Rolf meen ik, tegenwoordig Rolf Prima (dit type wiel is de Hyalite).
Afbeelding

Mooie hoge flenzen:
Afbeelding

Afbeelding

Ik had de letters op de banden bij het ventiel gehouden, maar zie nu dat ik ze beter kan uitlijnen met de teksten op de velg...
Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4052
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Blijft een erg mooie fiets zo :-q ( maar blijft jammer van de "Grandis" :(( )
Ik zie trouwens nu pas dat jij een single blad voor hebt :o .... ? Jij had toch Rival dubbel voor?
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Rolf, nee niet mijn smaak met dat spaakpatroon. Zeker bij staal hoort toch een traditioneel wiel vind ik. Verder blijft het een leuk ding.
“niet-natuurliefhebbers, de leegte van die levens schokt me” heel vrij naar Tim Krabbé.
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4110
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

maverick76 schreef: za 17 augustus 2019, 10:27 Rolf, nee niet mijn smaak met dat spaakpatroon. Zeker bij staal hoort toch een traditioneel wiel vind ik. Verder blijft het een leuk ding.
Smaak is persoonlijk!

Maar in dit geval wil je een modern stalen frame als de Fugio toch niet opzadelen met platte smalle velgen en een kruis over 3 spaakpatroon?
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

In dit geval zou ik een setje Hunt wielen gebruiken. Licht, betaalbaar en toch klassiek patroon.

Zelf rij ik nu een klein jaartje met Hunt wielen en zeer tevreden. Maar inderdaad, over smaak valt zeker niet te twisten dus laten we dat ook maar niet doen.
“niet-natuurliefhebbers, de leegte van die levens schokt me” heel vrij naar Tim Krabbé.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16700
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

MonkeyRider schreef: za 17 augustus 2019, 10:18 Blijft een erg mooie fiets zo :-q ( maar blijft jammer van de "Grandis" :(( )
Ik zie trouwens nu pas dat jij een single blad voor hebt :o .... ? Jij had toch Rival dubbel voor?
Nee, ik had vanaf het begin deze crank erop, een cyclocross crank met 36/46 bladen die voor een spotprijs bij CNC te koop was (ik meen iets van 45 euro inclusief bb-lagers :tong ).
Alleen bedacht ik me dat ik dat 46 blad waarschijnlijk nooit nodig zou hebben dus dat heb ik eraf gelaten. Om wat rond te toeren met 25~30km/h heb je echt geen 46 nodig.

Nog even afwachten hoever ik met dit verzet (bergop) kom in de Limburgse heuvels, maar dat gaan we dus heel binnenkort merken... :D

@Maverick, Hunt lijkt me inderdaad leuk spul voor een concurrerende prijs, heb er ook weleens naar zitten kijken.
Maar het ging me in dit geval juist om de totaal andere looks, ik zat eerst naar een set Crankbrothers Zinc te kijken maar kwam al smurfend de Rolfs tegen. Iets lichter en nog wat hoogwaardiger naven.

Het is dat ik net mijn oude racer goed had kunnen verkopen, en nog een vork ook, dat gaf wat budget voor deze uitspatting :-D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16700
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Gisteren met Monkeyrider eens lekker wezen fietsen in Zuid-Limburg. We hadden een route van "gravelrides" gedownload dus hoefden alleen maar een lijntje op het scherm te volgen :)
Het begon vrijwel meteen pittig, in elk geval voor iemand als ik die nooit het terrein in gaat zonder dropper, zonder serieuze noppen onder de banden, en met een dropbar en miniscule spd-pedaaltjes. Het pad was ook onderdeel van een mtb-route aan de bordjes te zien, met een redelijke hellingshoek en uitgesleten waterspoor in het midden van het pad. Kortom, de eerste hellingen zat ik met samengeknepen billen op de fiets :oops:
Achteraf bleek dit ook meteen het heftigste te zijn wat we onder de wielen kregen. Conclusie was voor mij in elk geval dat echt terreinrijden op een gravelracer mijn hobby niet zal worden. Daar zijn veeeeeel betere fietsen voor bedacht :D

Maar de "easy" gravelpaden die we vervolgens voorgeschoteld kregen gingen lekker, geen autoverkeer en mooie wijdse uitzichten, prima. De tweede helft van de rit hebben we (bewust) meer asfalt gefietst, wat ik ook wel weer eens erg lekker vond. Oa de bekende klims van de Camerig en Gulpenerberg gedaan. Het was alweer lang geleden dat ik op een racer in de heuvels ben geweest maar het klimmen op asfalt voelde goed. Minder gezwoeg en meer ritme :)

Toen we terug bij de auto waren stonden er 76km en net geen 800hm op de gps en hadden we een leuke dag gehad :-q
Volgende keer wel een stuk vlaai op het terras nemen, want dat hadden we dit keer niet gedaan. Vergissing.

Voor het vertrek:
Afbeelding

Gravelen, het is bijna asfalt :D
Afbeelding

Genesis in het wild:
Afbeelding

Monkeyrider in aantocht:
Afbeelding

Bovenop de Gulpenerberg, dat ging nog net met mijn verzetje :)
Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4052
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

We hebben een groot stuk gpx gedaan van "gravelrides" Parkhotel 82km.
Het eerste stuk vanuit Valkenburg het dal uit was inderdaad zwaar en liep gelijk met de mtb-route, die we later vaker tegenkwamen. Ik was erg blij dat ik last-minute mijn XT 11-46 erop had gezet en ik had veel spijt dat ik mijn 650B plus wielsetje thuis had gelaten.......met wat ervaring nog net te doen maar pfffff :-{
De rest was inderdaad een erg mooie gravelroute "zoals het heurt" en maakte de start ruimschoots goed.
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Dat ziet er niet verkeerd uit!
“niet-natuurliefhebbers, de leegte van die levens schokt me” heel vrij naar Tim Krabbé.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16700
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Nou, een tijdje stil geweest in dit topic.
De fiets zelf heeft ook even stil gestaan, of beter gezegd gehangen want in de wintermaanden pak ik wat anders om in beweging te blijven. De Genesis is een mooiweer-luxepaard :)

Over de switch van de oorspronkelijke DT wielen naar de Rolf Prima hoepels was ik toch wat minder tevreden als verwacht. Niet qua rijden, want de Rolfs hadden prima specs: licht, high-end naven, mooie binnenbreedte en (iig voor mij) stijf genoeg. Maar ik val nu eenmaal voor wat hogere (maar niet tè) velgen en de Rolfs missen daar een paar mm voor mijn smaak.
Stiekem vond ik de DT wielen -in deze fiets- zelfs iets mooier staan... (en ik weet, smaken verschillen).

Afbeelding

Afbeelding

Aangezien ik ook met het zelf bouwen van wielen begonnen ben ga je natuurlijk wat nadenken over opties. Een te eenvoudige wielset bouwen heeft weinig zin als er al zulke goede wielen in je fiets zitten. Dus het zou wel iets met carbon moeten worden. En welke naven dan...?
In eerste instantie dacht ik aan Hope. De straightpull versie, want mooier. En dan oranje? Of gewoon zwart? De keus werd me enigzins uit handen genomen want wat ik zocht was sowieso nergens leverbaar.
In de tussentijd spotte ik in het dagelijkse nieuwsbrievenbombardement van RCZ een paar Shimano RS770 naven voor een prijs die te mooi was om te laten schieten. Dus maar besteld, je weet maar nooit wat ik er nog mee kan :D

En ook de Rolf wielen te koop gezet, want die wilde ik wel verkocht hebben voordat ik in carbon ging investeren. Vanochtend zijn ze opgehaald, en toevallig vrijwel op hetzelfde moment bericht RCZ dat ze de naven verzonden hebben. Dus nu kan ik verder!

De keus is op een paar Nextie velgen van 44mm hoog gevallen, met 24mm binnenbreedte en 420gram opgegeven gewicht. Spaken worden zwart, en half DT Comp, half DT Revo of heel misschien iets plats. Platte spaken zouden alleen voor de looks zijn, ik ga nog even kijken naar de meerprijs of ik dat ervoor over heb.

Het gaat nog even duren voordat de wielen klaar zijn. De velgen moeten nog besteld worden en indachtig het advies van Roger Musson wacht ik tot die binnen zijn met het bestellen van spaken en nippels. Zelf de ERD meten zegt de meester en dan luister ik natuurlijk... :D

Dit worden de naven:
Afbeelding

De velgen worden ongeveer deze, ik wil echter slechts één decal aan elke kant van het wiel en geen drie. Helemaal zwart is me wat te saai, en de chrome decal combineert ook mooi met de alu naven. De spaken worden wel zwart omdat ik dat mooier vind combineren met het oranje frame.
Afbeelding

En als het onverhoopt niks blijkt te zijn ga ik gewoon weer wat anders bouwen!!
Die tools moeten toch terugverdiend worden of niet dan... :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie