Genesis Fugio - stalen gravelbike

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16700
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Net gemeld dat mijn tot monster crosser/gravelracer/toerracer omgebouwde Pace opgevolgd gaat worden, is de vervanger al binnen! :-D

Hoewel ik de Pace nog steeds een prachtig frame vind waren er toch wat kleine dingetjes die niet helemaal naar wens waren, als gevolg van het oneigenlijke gebruik met dropbar. Dat hoop ik nu te ondervangen met dit frame.

Doel blijft hetzelfde, een comfortabele wegfiets. Met een niet te diepe zit, stabieler stuurgedrag dan een echte racer en ruimte voor wat bredere banden.
Genesis levert de Fugio als complete fiets met 650b bandjes van 50mm breed (27.5 x 2.0 in MTB termen ;-)). Ik heb echter al "conventionele" racewielen, en dan kunnen er banden tot 40mm in.

De meeste onderdelen gaan over van de Pace, alleen de blanke alu parts worden vervangen door zwarte spullen. Ik ga eerst passen en rijden met wat ik heb, als ik zeker ben van de zit denk ik aan een Thomson stuur- en zadelpen. Strak ogend en bewezen spul. Stuurtje zal geen Thomson worden, die zijn te duur en hebben niet de vorm die ik zoek (compact en met geen of weinig flare).

Ik wilde liefst een 2018 Fugio frame vanwege de kleur maar het was nog ff zoeken om een shop te vinden die nog een S kon leveren. Gelukt bij BMXAvenue in Montpellier...
Snel geleverd maar helaas hebben ze het balhoofdlager niet meegestuurd dus daar moet ik nog ff achteraan.

Meer dan deze wazige plaatjes heb ik nog niet, voor scherpe pics verwijs ik naar internet ;-)
Maak het nog wel een keer goed, maar dat kan even duren. Opbouw heeft geen haast en hij mag toch pas buitenspelen met goed weer :D

Frame en vork hebben 12mm steekassen, de vork is van carbon met een tapered alu vorkbuis. Gewicht samen ongeveer 3.100 gram.
Afbeelding

Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16039
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Weer een leuk project!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Past het allemaal nog wel in huis? :D

Mooi frame!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16700
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ja, iemand nam precies op tijd die groene Commencal van me over :wink:
Op die plek staat nu zelfs een kerstboom...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Zoals ik zei in het Pace topic, mooi frame met mooie kleurstelling!
Hoeveel inch is de seattube?
Die lijkt vrij lang voor een S, kom je qua standover niet in de knoop?
Kan ook aan de foto liggen natuurlijk, de toptube lijkt weinig sloping.
De headtube is ook vrij lang, dat is voor de zit houding wel erg prettig.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16700
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dit is de geo:
Afbeelding

Paar dingen vergeleken met de Pace:
- toptube 551 versus 570, daarmee verwacht ik ongeveer op een 80mm stuurpen uit te komen.
- headtube 145 versus 95, dat scheelt een hoop spacers en een stuurpen met "normale" hoek!
- seattube 500 versus 396, daardoor inderdaad minder sloping maar dat is voor een wegfiets geen issue.
- de balhoofdhoek is zelfs een halve graad slacker!

Het stuur wordt iig een compact type, dus met niet teveel reach en drop. Dan zit je ook op de hoods nog comfortabel en in de drops niet belachelijk diep. Ik wil geen beachracer stuur met zo'n gigantische flare omdat ik dat lelijk vind (vooral omdat je hendels dan zo schuin staan) en dat ook niet nodig heb.

Verdere afmontage:
De DT wielen, Spyre remmen en Rival/Force schakeling gaan over van de Pace. Pennen worden zwart, wellicht Thomson. Ik heb nog Conti 42mm bandjes liggen (die ik al even op de Pace geprobeerd heb), hopelijk passen die. Omdat blank alu volgens mij niet zo mooi staat komt er een zwarte crank ipv de XT van de Pace, een cx-model met 36/46 bladen (en misschien haal ik die 46 er wel af, ik kan toch geen 40+ meer rijden...).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
streetracer
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1441
Lid geworden op: wo 17 november 2010, 18:59
Mijn mountainbike: Uitgeest

Hadden ze hem niet in gebroken parel wit? :winkie:
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16700
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Nou, de complete fiets modeljaar 2018 is grotendeels wit... ;-)
Maar een complete fiets was A: geen optie en B: ik vind dit oranje mooier.

Ik heb net op zolder zo goed mogelijk wat ruimte gemaakt, de Genesis hangt nu in de werkstandaard. Maar eigenlijk moet de Pace daar eerst in :)
Zal nog even vloeken worden om die naar zolder te krijgen...

Wel meteen even wat betere foto's gemaakt. Wat beter, want echt ideaal fotograferen is het niet op zo'n volgepropt vierkante metertje.
Past net...
hij hangt trouwens "horizontaal", dus je ziet hoe sloping het frame ongeveer is:
Afbeelding

flatmount remnokken, gelukkig passen mijn postmount-Spyres met een adaptertje ook:
Afbeelding

di2-ready, niet dat ik dat snel nodig zal hebben:
Afbeelding

hoe heet-ie dan...
Afbeelding

de remkabel loopt deels door de vork:
Afbeelding

Genesis' naam voor no-name crmo:
Afbeelding

headbadge en mooie kabelstellers:
Afbeelding

driekleur antraciet, blauwgrijs en oranje, mooie combi imo:
Afbeelding

ze hebben 'm scheef gelast!! :evil: :D
Afbeelding

zonder woorden...
Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Herman de Biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 526
Lid geworden op: di 4 augustus 2015, 12:30
Mijn mountainbike: staal

Mooi mooi! ben geen gravelaar zoals je weet, maar mooie frames met mooie kleurtjes kan ik altijd waarderen :-q
Ik zou de gaatjes zoveel mogelijk dichtsttoppen, hoe minder vocht er in hoe beter.
'BUILT not Bought '
superrob
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 324
Lid geworden op: zo 31 oktober 2010, 16:09
Mijn mountainbike: SJ FSR comp carbon, Enduro expert carbon , Turbo levo fsr, Turbo levo SL, Mondraker dusk

Goeie kleurstelling!
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3158
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Potjandosie, hoeveel nieuwe bikes zijn dat er nu wel niet in 2018??
Mooie Kleurtje, jammer dat het oranje is en niet echt rood. Vloekt een beetje bij je andere bikes.

Maar als je snel bent met afbouwen kun die nog meedoen met de Boty 2018 categorie C.. Heb je een bike in elke categorie en maakt het voor mij heel makkelijk stemmen.

Succes met opbouwen :-q
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16700
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Meegs schreef:Potjandosie, hoeveel nieuwe bikes zijn dat er nu wel niet in 2018??
Teveel, sorry ;-)
Ik zou wel beterschap willen beloven voor 2019, maar dan leg ik me vast op iets wat ik misschien niet kan nakomen :lol:

BOTY 2018 gaat 'm niet worden, hoeft ook niet. Ik koop geen spullen voor BOTY maar voor mezelf.
En vloeken met de andere bikes, ik rijd maar op 1 tegelijk dus dat gaat meevallen denk ik :D

Puur "technisch" naar het frame kijkend vind ik de Pace nog wel iets mooier, met z'n fillets en deels verchroomde achtervorken. Maar dit vind ik ook echt mooi en het is gewoon beter geschikt voor het doel.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

Met die close ups zie je goed dat het echt een hele mooie frame is. Oranje is altijd goed heb ik het gevoel. Goed uitgekozen!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29780
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Mooi frame, mooi kleur.
Zal wel weer een mooi fietsje worden. In ieder geval weer iets heel anders dan wat je al hebt.
En misschien haal je me nog wel over om gravelracers mooi te vinden ;)
(Jamis z'n Pickenflick doet ook z'n best om mij over te halen)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Mooi frame, ik ben altijd wel gecharmeerd ook van die kabelverstellers op deze manier. Vind het mooi om te zien en lijkt me ook goed tegen schuurplekken op je balhoofd. Ik blijf deze ook in mijn hoofd houden als opvolger voor de huidige gravelbike, enkel dan de donkerrode build 8)
Plaats reactie