Genesis Fugio - stalen gravelbike

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ik rij een 42 voor. Ik zit dan in vlakke omstandigheden aan de zware kant van het midden van de cassette, met nog iets van 4 kransjes over. Als ik die gebruik, kan ik nog goed bijtrappen tot 55km/u ofzo. Het lijkt voor mij een mooie combi, 42 met 11-42. Het zou een mooie middenweg kunnen zijn voor jou?
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik ga het wel merken. Afgaande op de ervaringen met de Pace in wegtrim is een 42 aan de zware kant voor mijn gebruik, of ik ben steeds op de grotere kransjes aan het rijden. Maar niks zo makkelijk als een voorblaadje wisselen...

Het belangrijkste op dit moment is dat het balhoofd voor de kerstdagen binnen is zodat ik mijn vrije week leuk en nuttig kan besteden :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

We duimen met je mee!
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik heb goede hoop, want ik lees net op de tracking-site het volgende:
"Your parcel has been sorted to the drivers route for delivery" :D

Maar:
"This does not necessarily mean that the parcel is scheduled for delivery on the day shown as parcels are sorted at different times of the day and night, particularly on a Friday for delivery on either Saturday, Sunday or Monday".

Het lijkt me echter sterk dat bezorgen later dan morgen wordt, dus perfect getimed voor mijn vrije woensdag :-q
(hoewel fietsen dan wel voorrang boven sleutelen krijgt, mits droog weer).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Ik vind 36 ook wel erg weinig. Ik rij een 42 met 11-42 cassette en met wind mee of een heuveltje af zit je toch al vrij snel op de 11 te rijden. Tegelijkertijd is op de weg die 42-42 best wel een beetje overkill. Op m'n gravelwielen heb ik een 11-46 cassette en dat moet altijd wel voldoende zijn. Onder de 40 voor zou ik niet gaan met een fiets die vooral asfalt ziet.
Waar woke is, is vuur
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ja, maar als mijn ervaring nu is dat die 32 al toereikend was voor veruit de meeste km's?
Dan kan een 42 voor jullie wel top zijn, maar dan is-ie voor mij toch echt aan de grote kant ;-)

Tien jaar geleden zou ik er ook zeker een 42~44 op gelegd hebben (meer waarschijnlijk nog een double), maar we leven nu en niet tien jaar geleden ;-)
(Was het nu tien jaar geleden zou ik gewoon op mijn racefiets met een 30/42/52 crank lekker anderhalf uur mezelf het snot voor de ogen rijden in plaats van rustige duurritjes op een kromstuurfiets maken).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
maxwell
All rounder
All rounder
Berichten: 122
Lid geworden op: di 27 juni 2006, 10:15
Mijn mountainbike: Stanton
Contacteer:

Op mijn fixed gear rij ik 42 16. Niet ideaal qua slijtage van de band, ik skid dan wel weinig maar het aanzetpunt slijt ook behoorlijk, en in deze tandwielverhouding zijn er iets te weinig aanzetpunten.

Ik kan in Nederland overigens goed uit de voeten met 42 16 Ook op de zandpaden van de Veluwe. Als ik lichter ga rijden tik ik de 29 niet meer aan denk ik.

Maar goed. Het is maar net wat je gestel kan hebben en wat je prettig vindt.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

kermit schreef: ma 17 december 2018, 12:48 Ja, maar als mijn ervaring nu is dat die 32 al toereikend was voor veruit de meeste km's?
Dan kan een 42 voor jullie wel top zijn, maar dan is-ie voor mij toch echt aan de grote kant ;-)

Tien jaar geleden zou ik er ook zeker een 42~44 op gelegd hebben (meer waarschijnlijk nog een double), maar we leven nu en niet tien jaar geleden ;-)
(Was het nu tien jaar geleden zou ik gewoon op mijn racefiets met een 30/42/52 crank lekker anderhalf uur mezelf het snot voor de ogen rijden in plaats van rustige duurritjes op een kromstuurfiets maken).
Ik wil het wel even in perspectief plaatsen. Ik reed hiervoor een racefiets met 38/50 waarbij ik bijna alleen op de 38 reed. Ik ben ook geen sterke rijder, zeker niet berg-op maar wind is wind.

Jij weet wat je nu op de pace gebruikt, ik kan me niet voorstellen dat je met 32 niet af en toe uit je 11 loopt maar ik ken ook je cadans niet verder. Als je met 32 toe kunt dan is het ontzettend mooi natuurlijk, dood aan de voorderailleur!. Met een 11-32 cassette zou ik zeker ook niet groter dan 32 gaan als kleinste blad. Ik begrijp nog steeds niet dat een standaard raceverzet voor amateurs 34 voor 32 achter is.. voor een aanzienlijk deel van de fietstoeristen is het gewoon te zwaar in de bergen.

Rij zelf singlespeed 32/15 en vind dat vrij ideaal op de weg, dus eigenlijk moet je met een 32 voorblad best goed uit kunnen komen ;)
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Als je gemiddeld 30 op asfalt rijd is dat verzet inderdaad klein, maar onze groene vriend red dat niet meer.
Ik ga er vanuit dat hij genoeg ervaring heeft om de keus te kunnen maken.
Hopelijk komt het balhoofd morgen binnen, het wordt lekker sleutelweer. :-D
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dit is een 36 hè, dus ik ga al iets zwaarder dan op de Pace.
Vroeger, toen ik nog op een echte racefiets reed ;-) had ik een triple 30/42/52 en een cassette van 13-26. Ik deed alles op de 42 tot ongeveer 35km/h, daarboven pas naar de 52. En als hobbyist zit je niet zo heel vaak boven die 35 per uur.
Tegenwoordig is volle bak rijden echt passé, met dank aan de bètablokkers :-{

Ik heb trouwens geluk met de levering van het balhoofdlager, Wiggle had 24 december als waarschijnlijke leverdatum opgegeven maar gisteren is het al aangekomen! Had nog wat anders te doen, maar nog snel even voordat ik naar bed ging het lager erin geperst. Dus nu kan ik verder met bouwen :)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Oh we hadden het over de 36, ik was het alweer kwijt. Welke cassette zit er bij? Ik heb even zitten rekenen, in m'n 42/13 ben ik meestal ook wel tevreden met wind mee. Dat is vrijwel gelijk aan 36/11 dus misschien is 36 eigenlijk wel een prima voorblad.
Waar woke is, is vuur
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Er ligt een 11-speed cassette van 11-32 op.

Achtergrondverhaaltje bij de crank-keuze:
Als het niet voor de kleur was had ik de 32/42 XT crank weer gebruikt, maar zilver staat niet bij dit frame. Dus ik moest op zoek naar iets anders, en ik wil geen bakken met geld uitgeven aan dit project. Toen ik dus een 36/46 crank voor 45 euro zag staan (met lagers!) even nagedacht over de verzetten die ik dan zou krijgen en op de bestelknop gedrukt. Daarna kwam pas de overweging om de 46 eraf te laten.
Cranks met aparte steek zoals de asymmetrische Shimano's (105, Ultegra etc.) vielen meteen al af, dit is een 110 steek crank en dan heb je veel meer keus in (betaalbare) bladen.

Dus de 36 single ring is een probeersel, verder niks.
De praktijk zal uitwijzen of ik er genoeg aan heb of toch niet... (misschien klettert de ketting er wel bij elke kassei vanaf en dan moet er sowieso iets gebeuren :)).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Forau
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1179
Lid geworden op: di 17 april 2007, 19:42
Mijn mountainbike: Soma / Santa Cruz / Ibis

Race Face Narrow Wide Kettenblatt, 5-Arm, 110 mm 38T-40T-42T
Ik heb volgens mij dezelfde crank met dit blad erop (40T) en 11-28 cassette.
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3160
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Ik ben wel benieuwd wat er vandaag allemaal is gedaan op die krappe zolder van Kermit.

Op zich kan ik de keuze voor een gravelbike als weg fiets eigenlijk wel begrijpen, ben er namelijk zelf ook meer ingedoken. De zit is vaak iets relaxter waardoor de beugel zo af en toe ook gehanteerd kan worden.
Ik ben er alleen nog niet uit voor zelf in elkaar zetten zoals Kermit doet, of om eens bij Suravida te gaan kijken en misschien praten over de mogelijkheden.

Zo met die iets minder kwalitatieve foto's lijkt het oranje ook minder oranje wat ik persoonlijk mooier vindt. Dus blijf maar gewoon foto's op zolder maken met slechte verlichting, dan stoor ik me niet zo aan dat oranje bij al je andere rode fietsen :winkie:
:bier:
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Haha, dit oranje is echt wel mooi (vind ik ;-)).

Tsja, er gaat niks boven custom laten bouwen imo. Maar dat is vaak wat duurder dan confectie en je moet ook goed weten wat je wilt anders kunnen keuzes ook verkeerd uitpakken. Maar als je dat weet en de bouwer weet jouw wensen om te zetten in een frame heb je wel iets unieks en tot in detail perfect.
Zo vind ik de Fugio echt wel gaaf, maar bijvoorbeeld de kabelloop van de achterderailleur zou ik op een custom frame anders kiezen (is nu half open, heb zelf met een stuk Nokon liner de boel dichtgemaakt).

Gisteren redelijk opgeschoten, hij zit nu grotendeels in elkaar. Nog te doen:
- vorkbuis inkorten tot een rijdbare lengte (maar nog niet tot de definitieve maat).
- kettting erop.
- voorrem binnenkabel scoren, in mijn voorraadje bleek niks bruikbaars meer te liggen :roll:
- afstellen remmen en derailleur.
- checken of de achterband genoeg ruimte heeft als hij op de juiste druk staat... zal kritisch worden.

Die minimale clearance komt door een draadbusje dat in het dwarsmannetje gesoldeerd is voor de montage van een spatbord (tsja, Engelse fiets...). Ik ga nooit spatborden monteren, dus dat draadbusje zou ik weg kunnen vijlen en dan is het probleem opgelost. Maar misschien vijl ik daarmee ook de garantie op het frame weg :D
Die je waarschijnlijk nooit nodig hebt, maar toch.

Als ik 100% zeker ben van de zithouding ga ik er waarschijnlijk Thomson pennen en een zadelpenklem op zetten. De originele klem is weinig subtiel, en als zadelpen zit er nu een oude RaceFace Ride in (met rode opdruk), de stuurpen is een Answer Attack (beetje lomp voor een wegfiets en met witte opdruk).
Maar goed, daarvoor moet er eerst gereden worden en hij mag pas buiten spelen als de wegen droog èn pekelvrij zijn. Wie weet hoe lang ik daarop moet wachten... :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie