Genesis Fugio - stalen gravelbike

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

kermit schreef: do 13 december 2018, 10:05 Inmiddels heb ik de crank, flatmount-adapters en een zwart (Pro) stuurtje binnen. Met een heel klein beetje (12gr) flare en compacte drops, precies wat ik zocht.
Gisteren de Pace naar de zolder gevloekt ;-) dus nu staat alles klaar om aan de slag te gaan. Hopelijk komend weekend wat tijd daarvoor, ik heb wel zin in sleutelen!

De pics worden steeds slechter, maar ach. Ooit maak ik er betere foto's van ;-)
Snel een wieltje erin gehangen om een indruk te krijgen, handig dat DT alle mogelijke as-adapters meeleverde met de wielen. De 42mm Conti bandjes passen gelukkig, ook achter is er net genoeg clearance. Breder -of hoger- gaat echt niet lukken in het frame, de vork kan desgewenst wel wat meer aan.

En zo krap is het werkplekje:
Afbeelding
Dat is wel krapjes dan in die achtervork.. Zou wel een dealbreaker voor mij kunnen zijn, aangezien mijn ervaring is met 42 mm Conti bandjes dat ze lang geen 42 mm zijn. Zou je ze eens op willen meten voor mij? En hoe breed zijn de velgen waar ze op liggen?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

De velgen zijn 18mm inwendig, ik zal de bandjes een keer meten als ik weer thuis ben en de pomp erop kan zetten ;-)
Het zijn Conti Contact Speed 622x42c draadbanden, dus zonder noppen. De belemmering zit iets meer in de hoogte dan in de breedte. Hij komt bijna tegen de dwarsverbinding tussen de chainstays.
Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Weet je zéker dat je niet per ongeluk gewoon een racert met schijfremopname hebt gekocht :tong
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

kermit schreef: do 13 december 2018, 14:29 De velgen zijn 18mm inwendig, ik zal de bandjes een keer meten als ik weer thuis ben en de pomp erop kan zetten ;-)
Het zijn Conti Contact Speed 622x42c draadbanden, dus zonder noppen. De belemmering zit iets meer in de hoogte dan in de breedte. Hij komt bijna tegen de dwarsverbinding tussen de chainstays.

Top, als je dat zou willen doen graag :-q Geen overdreven brede velgen dus, ben benieuwd naar je meetresultaten. Mijn Conti Speed Ride 42 komen op mijn Rove niet verder dan een kleine 38mm.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

De Fugio is bedoeld als 650B dus is wel logisch dat er niet veel hoger in past.
Maar 42 is perfect voor jouw (en mijn) gebruik, genoeg comfort en weinig weerstand.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Ik was verbaasd hoe veel je nog daadwerkelijk kan mtben op 40mm G-ones, meer zou je in NL niet nodig moeten hebben. (zeker niet als je ook nog een stapel mtb's ergens hebt liggen ;-) ) Eerlijk gezegd ontgaat de hele zin van bredere 650b's in dit soort fietsen me eigenlijk een beetje, of je moet echt maar 1 fiets hebben waar je alles mee met doen.
Had ik je overigens al gecomplimenteerd op je uitstekende keus Kermit? Al valt het me wel tegen dat dit niet de volgende Snowdon is geworden. ;-)
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Ik kan denk dat in de UK de paden een stuk minder comfortabel zijn dan in ons platte landje.
Als je veel rotsachtige paden hebt, is een bredere band wel zo fijn.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

@Suravida, thanks.
Maar nog een Snowdon -tegen een marktconforme prijs- was meer dan ik uit wilde geven. En ik kan en wil HdB niet nog een keer voor zo'n vriendenprijs vragen te werken. Denk dat hij inmiddels wel op een punt op de leercurve zit waar dat niet eerlijk meer is :-q
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Jamis Diablo schreef: do 13 december 2018, 18:01 Ik kan denk dat in de UK de paden een stuk minder comfortabel zijn dan in ons platte landje.
Als je veel rotsachtige paden hebt, is een bredere band wel zo fijn.
Mijn Sonder is geschikt voor beide. Standaard wordt de (Britse, jawel) Camino Al geleverd met 37mm WTB’s. Meer dan genoeg, ook als ik zie welk terrein ze ermee in gaan.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

@Floris, de Contact Speed 42 meet 41mm breed op mijn velgen.
Aangezien de hoogte (in dit frame) iets minder speelruimte heeft heb ik die ook gemeten: 38mm, en dat is vanaf waar de velgrand ophoudt tot de bovenkant van de band.
Breder is voor mijn doel echt niet nodig, in de Pace reden deze bandjes al goed maar zag het er niet uit. Met ruimte voor 2.4 rubber ogen 42mm bandjes echt iel.

Ik was het wachten op antwoord over het ontbrekende balhoofdlager uit Frankrijk zat en heb net bij Wiggle een stel passende Nukeproof lagers besteld (aanbieding, dus als je nog wat zoekt... boven en onder los te bestellen). Nog geen kwartier later krijg ik een mailtje van de shop uit Frankrijk... :roll:
Maar goed, in dat mailtje stellen ze een vraag dus dat lager is nog niet echt onderweg. Wiggle levert voor Kerst (als het goed is...) dus dan kan ik in de vakantie iig de fiets afbouwen.
floris500 schreef:
kermit schreef: De velgen zijn 18mm inwendig, ik zal de bandjes een keer meten als ik weer thuis ben en de pomp erop kan zetten ;-)
Het zijn Conti Contact Speed 622x42c draadbanden, dus zonder noppen. De belemmering zit iets meer in de hoogte dan in de breedte. Hij komt bijna tegen de dwarsverbinding tussen de chainstays.

Top, als je dat zou willen doen graag :-q Geen overdreven brede velgen dus, ben benieuwd naar je meetresultaten. Mijn Conti Speed Ride 42 komen op mijn Rove niet verder dan een kleine 38mm.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

kermit schreef: vr 14 december 2018, 12:18 @Floris, de Contact Speed 42 meet 41mm breed op mijn velgen.
Aangezien de hoogte (in dit frame) iets minder speelruimte heeft heb ik die ook gemeten: 38mm, en dat is vanaf waar de velgrand ophoudt tot de bovenkant van de band.
Breder is voor mijn doel echt niet nodig, in de Pace reden deze bandjes al goed maar zag het er niet uit. Met ruimte voor 2.4 rubber ogen 42mm bandjes echt iel.

Ik was het wachten op antwoord over het ontbrekende balhoofdlager uit Frankrijk zat en heb net bij Wiggle een stel passende Nukeproof lagers besteld (aanbieding, dus als je nog wat zoekt... boven en onder los te bestellen). Nog geen kwartier later krijg ik een mailtje van de shop uit Frankrijk... :roll:
Maar goed, in dat mailtje stellen ze een vraag dus dat lager is nog niet echt onderweg. Wiggle levert voor Kerst (als het goed is...) dus dan kan ik in de vakantie iig de fiets afbouwen.
floris500 schreef:


Top, als je dat zou willen doen graag :-q Geen overdreven brede velgen dus, ben benieuwd naar je meetresultaten. Mijn Conti Speed Ride 42 komen op mijn Rove niet verder dan een kleine 38mm.
Ok thanks voor het meten :-q Dat is een nette score voor de geloofwaardigheid van de aanduiding.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Vandaag eindelijk, eindelijk eens wat kunnen prutsen...

Begonnen met de Pace demonteren, die is nu kaal. Nog ff goed poetsen en dan staat hij klaar voor een potentiële koper.

Maar door het ontbreken van het balhoofdlager toch wat beperkt met opbouwen van de Genesis, want ik wil de shifters (met kabels en al) er pas op zetten als de vork er niet meer uit hoeft.

Toch een aardig beeld gekregen nu de wielen erin zitten. Wordt erg mooi! En ook wat grove metingen doen vermoeden dat het met de maten wel goed zit, dus me happy :-)

Het blijft prutsen op zolder en het blijft ook prutsen qua foto's maar dit is de situatie nu:
Afbeelding

Floris, de clearance tot het dwarsmannetje is echt minimaal nu het achterwiel op z'n plek zit (had eerst met het voorwiel erin geprobeerd). Ik hoop dat het genoeg is in de praktijk. Zijdelings is de ruimte genoeg voor weggebruik.

Misschien kom ik ook wel in de problemen met een voorderailleur icm deze band, maar in eerste instantie wil ik een enkel voorblad gaan proberen.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
maxwell
All rounder
All rounder
Berichten: 122
Lid geworden op: di 27 juni 2006, 10:15
Mijn mountainbike: Stanton
Contacteer:

Ik weet niet wat voor rijder je bent, maar als het een wegfiets wordt zou ik de 46 erop laten. Zou dat ook geen voordelen hebben voor de kettinglijn, omdat je dan niet altijd op de kleinste blaadjes achter aangewezen bent?
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Ondanks de drukke foto ziet het er al veelbelovend uit!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ja, hij wordt echt wel mooi... deze foto's doen de kleur (en de fiets) natuurlijk totaal geen recht.

@Maxwell, zit op zich wat in. Maar de ervaring op de Pace was dat ik daarmee 85% van de tijd op het 32 blad reed, daarom verwacht ik eigenlijk dat ik met die 36 goed wegkom. Mocht ik toch regelmatig iets zwaarders willen rijden zit die 46 er zo op.
Maar tegenwoordig kom ik niet vaak meer boven de 30km/u en voor dat soort snelheden heb ik geen 46 nodig.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie