En een ander voorblad dat je met de 15 of 13 wel klopt? Die 36 voor is ook wel erg klein, een 38 kom je goed mee uit
38 geeft 2.53 om 2.57 ratio, dichter bij dan de 2.77 en 2.40 op de Sunrace met 36) en meer top end op het vlakke.
Als je echt gaat klimmen is het monteren van dit/een kleiner voorblad klein bier.
Enjoy!!
Genesis Fugio - stalen gravelbike
-
- Moderator
- Berichten: 16845
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Had ook gekund, maar de stap op de cassette wordt daar niet kleiner mee. Daar zit je dan bij een andere snelheid weer mee. De 11-32 cassette wordt overigens binnen nu en een uurtje bezorgd
De 36 voor zou inderdaad klein zijn voor een sterkere rijder, voor mij is-ie groot genoeg. Kan er qua trapfrequentie tot dik over de 40km/h mee rijden en dat zijn snelheden die ik alleen nog heuvel af of in een pelotonnetje haal (en ik rijd eigenlijk altijd alleen op de weg )
Met deze setup kan ik een dagje naar Zuid-Limburg en de lokale rondjes zonder te hoeven sleutelen.
Wat nog een optie kan zijn -als ik weer aan nieuw spul toe ben...- is een 33 als binnenblad kopen, dat is het kleinste dat past op een 5-arm 110 crank. En dan een 38 of 40 buiten, alleen zijn die niet als buitenblad (voor 110 BCD) te vinden. En als binnenblad hebben ze geen schakelhulpjes.
Of voor de bergvakantie gewoon tijdelijk de XT crank erop die hier nog ligt. Da's een triple dus kan ik kiezen tussen 26/36 of 32/44 monteren... Met een mtb voorderailleur gecombineerd werkt dat prima (zo reed ik op de Pace).
Het is in elk geval niet zo dat ik snel mis grijp hier
De 36 voor zou inderdaad klein zijn voor een sterkere rijder, voor mij is-ie groot genoeg. Kan er qua trapfrequentie tot dik over de 40km/h mee rijden en dat zijn snelheden die ik alleen nog heuvel af of in een pelotonnetje haal (en ik rijd eigenlijk altijd alleen op de weg )
Met deze setup kan ik een dagje naar Zuid-Limburg en de lokale rondjes zonder te hoeven sleutelen.
Wat nog een optie kan zijn -als ik weer aan nieuw spul toe ben...- is een 33 als binnenblad kopen, dat is het kleinste dat past op een 5-arm 110 crank. En dan een 38 of 40 buiten, alleen zijn die niet als buitenblad (voor 110 BCD) te vinden. En als binnenblad hebben ze geen schakelhulpjes.
Of voor de bergvakantie gewoon tijdelijk de XT crank erop die hier nog ligt. Da's een triple dus kan ik kiezen tussen 26/36 of 32/44 monteren... Met een mtb voorderailleur gecombineerd werkt dat prima (zo reed ik op de Pace).
Het is in elk geval niet zo dat ik snel mis grijp hier
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
-
- Moderator
- Berichten: 16845
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
De 32 cassette is inmiddels in gebruik genomen, en ik heb daarmee weer de beschikking over mijn geliefde 14
Gisteren met een steeds perfecte kadans mijn volledige rit kunnen draaien
Wel heb ik nog steeds het gevoel dat de Genesis niet zo stabiel stuurt als hij hoort te doen, wat me dus voor het eerst opviel op de Limburgse afdalingen. Er zit een soort van slingering om de lengteas van de fiets in. Vaag, en lastig te omschrijven ook, maar iets klopt er niet helemaal.
Mijn verdenking gaat steeds meer naar het balhoofdlager, al heb ik dat uiteraard allang gecontroleerd. Heb het lager ook al wat losser afgesteld, zit nu tegen de speling aan maar nog steeds geen verbetering.
Er bestaat een -volgens mij louter theoretische- kans dat het eraan ligt dat ik ook regelmatig op de Vitus rijd, en van deze twee is dat meer de tank en de Genesis de racer. Dus geen probleem, slechts een kwestie van gewenning.
Maar ik denk dat het dat niet is...
Dus om weer zaken uit te kunnen sluiten heb ik een nieuw balhoofdlager besteld.
Met bepaalde kwaliteitseisen in het achterhoofd èn het feit dat het op een stalen kader uit GB moet komen kan dat natuurlijk alleen een Hope setje zijn
Gisteren met een steeds perfecte kadans mijn volledige rit kunnen draaien
Wel heb ik nog steeds het gevoel dat de Genesis niet zo stabiel stuurt als hij hoort te doen, wat me dus voor het eerst opviel op de Limburgse afdalingen. Er zit een soort van slingering om de lengteas van de fiets in. Vaag, en lastig te omschrijven ook, maar iets klopt er niet helemaal.
Mijn verdenking gaat steeds meer naar het balhoofdlager, al heb ik dat uiteraard allang gecontroleerd. Heb het lager ook al wat losser afgesteld, zit nu tegen de speling aan maar nog steeds geen verbetering.
Er bestaat een -volgens mij louter theoretische- kans dat het eraan ligt dat ik ook regelmatig op de Vitus rijd, en van deze twee is dat meer de tank en de Genesis de racer. Dus geen probleem, slechts een kwestie van gewenning.
Maar ik denk dat het dat niet is...
Dus om weer zaken uit te kunnen sluiten heb ik een nieuw balhoofdlager besteld.
Met bepaalde kwaliteitseisen in het achterhoofd èn het feit dat het op een stalen kader uit GB moet komen kan dat natuurlijk alleen een Hope setje zijn
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
-
- Moderator
- Berichten: 13035
- Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05
Er bestaat natuurlijk de kans -hoe klein ook- dat voorwiel en achterwiel niet exact in 1 lijn liggen…
Doneer en help mee!
Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018
Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018
Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29977
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Touwtje spannen ?
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- Moderator
- Berichten: 16845
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Kapitein Iglo schreef: ↑do 12 augustus 2021, 17:12 Er bestaat natuurlijk de kans -hoe klein ook- dat voorwiel en achterwiel niet exact in 1 lijn liggen…
Als dat het geval zou zijn kan dat twee oorzaken hebben:
1- het frame en/of de voorvork is scheef.
2- de wielen zijn niet gecentreerd gespaakt.
Punt twee is natuurlijk ondenkbaar
Punt een zou betekenen dat hij vanaf het begin al krom geweest is, want de fiets is nog niet eens ooit omgevallen. Ook niet heel waarschijnlijk dus. Maar ik ga het wel even checken tegen beter weten in
Leuke anekdote over een kromme fiets...
In 1982 is voor mij de fietshobby voorzichtig begonnen, met de aankoop van een sportfiets met 10 versnellingen en een krom stuur. En spatborden, verlichting en een dragertje, dat allemaal vrij snel verwijderd werd om de Gazelle Tour de France om te toveren in een racefiets
Wat het natuurlijk ook zo niet werd. Dus na een dikke twee jaar kocht ik een echte racefiets, een tweedehandse Diamant waar wedstrijden op gereden waren. Met Reynolds 531 frame en Campa Nuevo Record groep, topspul in die tijd.
Met die fiets werden de nodige lokale rondjes afgejakkerd, en toen ik hem al bijna drie jaar had ook mijn eerste fietsvakantie: met Cycletours twee weken door de Provence. Daarbij reden we met een paar dapperen ook de Ventoux (die niet in de vakantieroute zat). Ik was 26 en toen was afdalen natuurlijk maar op een manier mogelijk: zo hard als je kon! Kin op het stuur, een hand om het balhoofd en de andere op het stuur langs de stuurpen om maar zo smal mogelijk te zijn op de rechte stukken. En zo in twintig minuten naar beneden, wat ongeveer 60km/h gemiddeld betekende (zonder helm, wie had er nou zo'n ding in '88...). Kreeg nog een compliment van een ex-wedstrijdrijder die "mooi mijn lijntje kon volgen" in de afdaling
Half jaartje later, ik rijd een lokaal rondje met een vriend van me. Hij rijdt een stukje achter me en hij roept iets dat ik niet goed kan verstaan. Even naast elkaar rijdend wel verstaanbaar: "volgens mij sporen jouw wielen niet". WTF?? Snel van fiets gewisseld zodat ik het zelf kon zien, en jawel, de wielen staan zichtbaar niet in lijn. Controle bij een racespecialist toonde aan dat zowel frame als vork scheef waren, frame nog wel te richten (lang leve staal) maar de vork was te scheef om nog perfect te krijgen. Moraal van dit verhaal, koop geen gebruikte wedstrijdfiets!
De Diamant werd uiteraard snel daarna ingeruild op mijn eerste nieuwe racer ooit, een knalrode Gazelle Formula met Ultegra 7-speed
Maar goed, ik kon toen dus met een (ongemerkt) scheve fiets boven de 80km/h rijden waar ik met de Genesis bij 50km/h in Limburg echt niet meer sneller wilde. Daarbij is zo'n wedstrijdfiets ook veel nerveuzer qua geo als een moderne gravelracer. Natuurlijk durfde ik toen meer als nu, maar de kans dat de Fugio scheef is lijkt mij om meerdere redenen, waaronder deze ervaring, vrijwel nihil
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
-
- Moderator
- Berichten: 13035
- Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05
Ik help het je hopen…! Wel mooie anekdote, dat sowieso!
Doneer en help mee!
Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018
Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018
Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
-
- Moderator
- Berichten: 16845
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
De Fugio zal de komende maanden waarschijnlijk wat vaker in de schuur blijven hangen omdat ik de Vitus pak als de wegen er nat bij liggen. Maar de afgelopen maanden is hij regelmatig in actie geweest
Omdat het kan, ik graag weer wat met wielbouwen bezig wilde zijn, omdat ik een beetje Hope-fan ben en omdat ik ze "betaalbaar" tegen kwam komen er nu Hope naven in de Genesis. Geen RS4 (hun road model) maar "gewoon" de Pro4. Pure prijskwestie, was ik de RS4 voor dit geld tegengekomen waren het misschien die geworden.
Het achterwiel heb ik al omgespaakt, ik moet alleen nog de spaken op de juiste eindspanning zetten maar het wiel is al strak en recht.
Omdat de Hope's veel hogere flenzen hebben dan de Shimano's had ik net wat kortere spaken nodig. Er zaten rondom Sapim D-light's in, dat wordt nu half DT Competition en half DT Revolution. De Hope achternaaf is exact tien gram zwaarder dan de RS770, maar dat wordt blijkbaar gecompenseerd door de andere spaken en 12mm lange nippels (was14mm) want het totale wiel is op de gram nauwkeurig even zwaar
In de richtbok:
Logo tegenover ventielgat, schijnt zo te horen
En twee blanke nippels langs het ventiel, leek me leuk maar je hebt er geen fl*** aan natuurlijk
Omdat het kan, ik graag weer wat met wielbouwen bezig wilde zijn, omdat ik een beetje Hope-fan ben en omdat ik ze "betaalbaar" tegen kwam komen er nu Hope naven in de Genesis. Geen RS4 (hun road model) maar "gewoon" de Pro4. Pure prijskwestie, was ik de RS4 voor dit geld tegengekomen waren het misschien die geworden.
Het achterwiel heb ik al omgespaakt, ik moet alleen nog de spaken op de juiste eindspanning zetten maar het wiel is al strak en recht.
Omdat de Hope's veel hogere flenzen hebben dan de Shimano's had ik net wat kortere spaken nodig. Er zaten rondom Sapim D-light's in, dat wordt nu half DT Competition en half DT Revolution. De Hope achternaaf is exact tien gram zwaarder dan de RS770, maar dat wordt blijkbaar gecompenseerd door de andere spaken en 12mm lange nippels (was14mm) want het totale wiel is op de gram nauwkeurig even zwaar
In de richtbok:
Logo tegenover ventielgat, schijnt zo te horen
En twee blanke nippels langs het ventiel, leek me leuk maar je hebt er geen fl*** aan natuurlijk
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
-
- Moderator
- Berichten: 13035
- Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05
Ben je hier eigenlijk nog verder mee gegaan...?kermit schreef: ↑vr 13 augustus 2021, 09:16Kapitein Iglo schreef: ↑do 12 augustus 2021, 17:12 Er bestaat natuurlijk de kans -hoe klein ook- dat voorwiel en achterwiel niet exact in 1 lijn liggen…
Als dat het geval zou zijn kan dat twee oorzaken hebben:
1- het frame en/of de voorvork is scheef.
2- de wielen zijn niet gecentreerd gespaakt.
Punt twee is natuurlijk ondenkbaar
Punt een zou betekenen dat hij vanaf het begin al krom geweest is, want de fiets is nog niet eens ooit omgevallen. Ook niet heel waarschijnlijk dus. Maar ik ga het wel even checken tegen beter weten in
Leuke anekdote over een kromme fiets...
In 1982 is voor mij de fietshobby voorzichtig begonnen, met de aankoop van een sportfiets met 10 versnellingen en een krom stuur. En spatborden, verlichting en een dragertje, dat allemaal vrij snel verwijderd werd om de Gazelle Tour de France om te toveren in een racefiets
Wat het natuurlijk ook zo niet werd. Dus na een dikke twee jaar kocht ik een echte racefiets, een tweedehandse Diamant waar wedstrijden op gereden waren. Met Reynolds 531 frame en Campa Nuevo Record groep, topspul in die tijd.
Met die fiets werden de nodige lokale rondjes afgejakkerd, en toen ik hem al bijna drie jaar had ook mijn eerste fietsvakantie: met Cycletours twee weken door de Provence. Daarbij reden we met een paar dapperen ook de Ventoux (die niet in de vakantieroute zat). Ik was 26 en toen was afdalen natuurlijk maar op een manier mogelijk: zo hard als je kon! Kin op het stuur, een hand om het balhoofd en de andere op het stuur langs de stuurpen om maar zo smal mogelijk te zijn op de rechte stukken. En zo in twintig minuten naar beneden, wat ongeveer 60km/h gemiddeld betekende (zonder helm, wie had er nou zo'n ding in '88...). Kreeg nog een compliment van een ex-wedstrijdrijder die "mooi mijn lijntje kon volgen" in de afdaling
Half jaartje later, ik rijd een lokaal rondje met een vriend van me. Hij rijdt een stukje achter me en hij roept iets dat ik niet goed kan verstaan. Even naast elkaar rijdend wel verstaanbaar: "volgens mij sporen jouw wielen niet". WTF?? Snel van fiets gewisseld zodat ik het zelf kon zien, en jawel, de wielen staan zichtbaar niet in lijn. Controle bij een racespecialist toonde aan dat zowel frame als vork scheef waren, frame nog wel te richten (lang leve staal) maar de vork was te scheef om nog perfect te krijgen. Moraal van dit verhaal, koop geen gebruikte wedstrijdfiets!
De Diamant werd uiteraard snel daarna ingeruild op mijn eerste nieuwe racer ooit, een knalrode Gazelle Formula met Ultegra 7-speed
Maar goed, ik kon toen dus met een (ongemerkt) scheve fiets boven de 80km/h rijden waar ik met de Genesis bij 50km/h in Limburg echt niet meer sneller wilde. Daarbij is zo'n wedstrijdfiets ook veel nerveuzer qua geo als een moderne gravelracer. Natuurlijk durfde ik toen meer als nu, maar de kans dat de Fugio scheef is lijkt mij om meerdere redenen, waaronder deze ervaring, vrijwel nihil
Wel gaaf weer hoor, setje wielen bouwen. En gewoon leuk die spaaknippels. Omdat het kan!
Doneer en help mee!
Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018
Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018
Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
-
- Moderator
- Berichten: 16845
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Ja, de wielen staan gewoon recht/in lijn. Ik heb ook al een tijdje dat Hope balhoofd klaar liggen maar ben er nog niet toe gekomen dat erin te drukken
Ik vermoed namelijk dat het balhoofd toch de oorzaak is.
Het probleempje is in elk geval nog niet weg, al is ermee te leven zolang ik geen afdalingen voor de wielen krijg. Maar het moet eruit, da's duidelijk. Ik merk bijvoorbeeld ook dat ik met de Vitus probleemloos met losse handen rijd, met de Genesis vraagt dat veel meer aandacht.
Ik vermoed namelijk dat het balhoofd toch de oorzaak is.
Het probleempje is in elk geval nog niet weg, al is ermee te leven zolang ik geen afdalingen voor de wielen krijg. Maar het moet eruit, da's duidelijk. Ik merk bijvoorbeeld ook dat ik met de Vitus probleemloos met losse handen rijd, met de Genesis vraagt dat veel meer aandacht.
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
Misschien is een Cane Creek Viscoset iets voor je (zonder me verdiept te hebben in Genesis Fugio balhoofdmaten en beschikbaarheid...)?
-
- Moderator
- Berichten: 16845
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Heb al een Hope klaarliggen, daar heb ik ook goede ervaringen mee in de Snowdon.
Alleen had ik uit het hoofd besteld en blijkbaar had ik iets verkeerds in mijn hoofd... er zit boven ook een extern lager en geen zero-stack...
Maar boven is ook zelden een probleem, onder krijgt het meest te verduren. Ik ga het lager echter wel controleren, ik heb ooit een (FSA) industrielager gehad dat vanaf nieuw speling had. Ik kreeg dat balhoofd maar niet lekker afgesteld, het zat of te strak of had speling. Uiteindelijk bleek dat lager dus niet goed te zijn (kreeg meteen een nieuwe onder garantie van CRC).
Alleen had ik uit het hoofd besteld en blijkbaar had ik iets verkeerds in mijn hoofd... er zit boven ook een extern lager en geen zero-stack...
Maar boven is ook zelden een probleem, onder krijgt het meest te verduren. Ik ga het lager echter wel controleren, ik heb ooit een (FSA) industrielager gehad dat vanaf nieuw speling had. Ik kreeg dat balhoofd maar niet lekker afgesteld, het zat of te strak of had speling. Uiteindelijk bleek dat lager dus niet goed te zijn (kreeg meteen een nieuwe onder garantie van CRC).
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
-
- Moderator
- Berichten: 13035
- Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05
Hopelijk heb je dan nog wat spacers die je kunt verwijderen - ik had door zo'n extern lager een low-stack stuurpen nodig en uiteindelijk heb ik er nog een 40mm riser op gezet. De stuurbuis was vrij kort...kermit schreef: ↑do 11 november 2021, 11:13 Heb al een Hope klaarliggen, daar heb ik ook goede ervaringen mee in de Snowdon.
Alleen had ik uit het hoofd besteld en blijkbaar had ik iets verkeerds in mijn hoofd... er zit boven ook een extern lager en geen zero-stack...
Maar boven is ook zelden een probleem, onder krijgt het meest te verduren. Ik ga het lager echter wel controleren, ik heb ooit een (FSA) industrielager gehad dat vanaf nieuw speling had. Ik kreeg dat balhoofd maar niet lekker afgesteld, het zat of te strak of had speling. Uiteindelijk bleek dat lager dus niet goed te zijn (kreeg meteen een nieuwe onder garantie van CRC).
Doneer en help mee!
Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018
Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018
Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
- asphaltdude
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 3364
- Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
- Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
- Contacteer:
Kudo's voor die TRP's
Everybody bought a new bike!