Canyon Neuron AL 7.0 2019

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16838
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Hebben we het over de reach of over de afstand zadel-stuur?
Want de reach ligt vast in de geometrie van het frame, daar verander je niks aan met een andere stuurpen (hij veranderd wel marginaal door een vork met andere inbouwhoogte, maar dat speelt hier geen rol).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

Andere optie: een fiets kiezen die wel bij je past? Blijkbaar is de geometrie niet geschikt voor je.

Natuurlijk kun je lengte creëeren in een fiets met een lange stuurpen. Maar daarmee doe je in potentie het stuurgedrag de das om. (@kermit, lengte is geen reach, reach is wel lengte ;) )

Je kunt ook nog je zadel maximaal naar achteren schuiven voor die cm extra ruimte. Maar daarmee ga je weer voorbij aan de lijn tussen draaipunt van je knie en draaipunt van je trapper. Daar waar die fijnafstelling van je zadel voor bedoeld is.

Of een breder stuur, kan ook, maar dan als compensatie wel een iets kortere stuurpen om het stuurgedrag te behouden.

Ergo, het blijven lapmiddelen. Maar, niets wat niet te accepteren valt als je echt een Neuron wilt.

Maatje groter en dropper die je de juiste zadelhoogte geeft zou ook kunnen. Is dit fiets dan eigenlijk te groot? Deels wel en deels niet. Kom je weer terug op mijn eerste punt, past een Neuron je wel?

Vergeet ik de belangrijkste vraag: waarom heb je een meting laten doen? Ervaar je problemen? En aanvullend, heeft de adviseur ervaring met specifieke zithouding voor een trail mtb of gaat zij/hij bijvoorbeeld uit van een wereldbeker-rijder met XC-racebak? Wat heb je daarover afgesproken?
gerbenvl
All rounder
All rounder
Berichten: 135
Lid geworden op: di 21 mei 2013, 11:30
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 7.0 (2019)

Bedankt voor de tips tot zo ver :-D

Het gaat om zadel-stuur afstand.

Heb een meting laten doen omdat ik met fietsen vaak last heb van nek/schouders. Dat komt voor het grootste deel omdat al jaren de hele dag achter een PC zit, niet van het fietsen :D Maar omdat ik daar vaak last van heb laat ik wel bij een nieuwe bike altijd ff checken of de positie goed is. Heb bij de adviseur duidelijk aangegeven dat dit een trail bak is en dat ik recreant ben. Plus dat ik van technische parkoersen hou met veel bochtjes.

Heb de bal ook nog eens bij Canyon terug gelegd. Leuk dat zij zeggen dat 80mm stuurpen niet de bedoeling is. Zij vinden 70mm eigenlijk wel de max bij deze bike, maar wat dan? Geven aan dat met mijn zadelhoogte L geen goed plan is. En dat maat M met wat langere stuurpen toch de juiste weg is.

Dus ja.... ik lijk er inderdaad niet helemaal lekker op te passen. Maar de reach bij de meeste andere trailfully's maat M is meestal nog kleiner of vergelijkbaar. Verder is de Neuron wel een erg fijne fiets voor een leuke prijs, dus wil hem graag houden :-D

Een breder stuur ga ik liever niet voor. Heb vrij smalle schouderbreedte, de standaard 76cm is al heel wat voor mij. Dus kom dan toch bij een langere pen als oplossing uit. Heb ook deze er nog eens bij gepakt. Als ik het goed begrijp kan ik om het stuurgedrag met een langere pen weer wat nerveuzer te maken eventueel de stuurbreedte wat inkorten.

Maar goed, de langere stuurpennen zijn bij Canyon niet op voorraad nu. Heb toevallig thuis op een hardtail een 80mm pen zitten, zal die er eens op zetten om te kijken hoe dat voelt. Mijn thuisparkoers is Dorst, dus bochtjes genoeg om stuurgedrag te testen :D
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29972
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Misschien heb je teveel posts van Nova gelezen.
Je wilt langer zitten, maar je lichaam wil meer rechtop.
Met een langere pen ga je minder rechtop zitten, met een langer frame ga je nog minder rechtop zitten.
Zoals je nu redeneert kom je tot de conclusie dat zowel de M als de L niet bij je past.
Je zit boven in de tabel van M, dus pak een M evt met het zadel op de hoogste stand en de langste stuurpen die Canyon adviseert en ga fietsen.
Het is net als met nieuwe schoenen, het zit net iets anders, maar ook/toch lekker.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
gerbenvl
All rounder
All rounder
Berichten: 135
Lid geworden op: di 21 mei 2013, 11:30
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 7.0 (2019)

ThaSingleTrackMastah schreef: do 6 december 2018, 22:26 Je zit boven in de tabel van M, dus pak een M evt met het zadel op de hoogste stand en de langste stuurpen die Canyon adviseert en ga fietsen.
Het is net als met nieuwe schoenen, het zit net iets anders, maar ook/toch lekker.
Maar dan zadel in laagste stand, pen langste variant ;-)

Maar ik begrijp je punt. Langere stuurpen heb ik liggen. 10mm meer als Canyon max adviseerd, maar goed. Gaat er van het weekend gewoon ff op en dan lekker fietsen :-q
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8046
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

gerbenvl schreef: do 6 december 2018, 19:03 Heb een meting laten doen omdat ik met fietsen vaak last heb van nek/schouders.
En dan zou een langere en dus diepere zit beter zijn :-{

Lekker biken en we horen je over twee maanden weer :-q
gerbenvl
All rounder
All rounder
Berichten: 135
Lid geworden op: di 21 mei 2013, 11:30
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 7.0 (2019)

Jurriaan schreef: zo 9 december 2018, 17:50
gerbenvl schreef: do 6 december 2018, 19:03 Heb een meting laten doen omdat ik met fietsen vaak last heb van nek/schouders.
En dan zou een langere en dus diepere zit beter zijn :-{

Lekker biken en we horen je over twee maanden weer :-q
Ja dat was ook mijn eerste reactie. Maar ik had de andere extreme van te diep. Zat te kort op mijn stuur.

De theorie van de fitter/sportarts (dr Achterberg): hoek bovenlichaam / armen (schouderhoek) was te klein. Met een te kleine hoek kan je minder belasting aan als onder de juiste hoek. Hoeveel graden de juiste hoek is heb ik even niet paraat, heeft hij het wel over gehad. Vandaar iets langere stuurpen.

Overigens paar uur met 80mm pen rondgereden gisteren, en stuur 2cm smaller. Voelt een stuk beter, en in stuurgedrag heb ik eigenlijk geen verschil gemerkt.
gerbenvl
All rounder
All rounder
Berichten: 135
Lid geworden op: di 21 mei 2013, 11:30
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 7.0 (2019)

Benieuwd hoe lang de suspension lagers het volhouden. Ziet er veel te open uit imo:

Afbeelding
Afbeelding

Lijkt bijna of ze wat vergeten zijn :-?
gerbenvl
All rounder
All rounder
Berichten: 135
Lid geworden op: di 21 mei 2013, 11:30
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 7.0 (2019)

gerbenvl schreef: zo 9 december 2018, 18:34 Benieuwd hoe lang de suspension lagers het volhouden. Ziet er veel te open uit imo. Lijkt bijna of ze wat vergeten zijn :-?
Ok... volgens Canyon hoort het zo. Op deze manier zou het vuil weer makkelijk weg kunnen zegt men. :-? Heb 1x zo'n open lager aan de buitenkant gehad bij de 2009 Lefty naaf. Dat lager moest je ook bijna jaarlijks vervangen... :P
Gebruikersavatar
Opperchief
All rounder
All rounder
Berichten: 77
Lid geworden op: wo 11 juli 2018, 17:55
Mijn mountainbike: Giant Trance 29er

Hoe gaat het met deze bike?
Vraagje: hoe lang ben jij?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

gerbenvl schreef: zo 9 december 2018, 18:34 Benieuwd hoe lang de suspension lagers het volhouden. Ziet er veel te open uit imo:
Vreemd, dan hebben ze op de Spectral zo een briljante afdekking gemaakt en dat doen ze dan bij de Neuron weer niet :~
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
gerbenvl
All rounder
All rounder
Berichten: 135
Lid geworden op: di 21 mei 2013, 11:30
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 7.0 (2019)

Opperchief schreef: do 7 februari 2019, 13:07 Hoe gaat het met deze bike?
Vraagje: hoe lang ben jij?
Prima :-) Ben 1,78cm. Maar aan hoe lang ik ben heb je meestal niet zoveel. Schakel beter even met Canyon of gebruik het PPS systeem op de site voor de juiste maat voor je bike.
gerbenvl
All rounder
All rounder
Berichten: 135
Lid geworden op: di 21 mei 2013, 11:30
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 7.0 (2019)

Nog even iets meer update over de wat mindere punten van in het begin:

Rammelende dropper remote
Zat toch een mogelijkheid op om de kabelspanning wat op te voeren. Nu minder gerammel.

Pedal strikes
Dit blijft toch wel af en toe. Zelfs ook als ik met de 2.35" banden wielset rij en juiste druk in de demper. Lijkt erop dat hij toch ietwat wat lager ligt als ik gewend was.

GX cassette
De cassette blijft herrie maken. Hier ben ik nog niet achter wat het is. Ketting zit zoals normaal netjes goed in de wax, dus dat kan het niet zijn. Heb al paar keer geprobeerd de derailleur goed af te stellen. Maar krijg het niet voor elkaar dat te ketting stil loopt.

Remmen
Na ietwat langer inremmen is één van de remmen nu prima. De ander blijft echt helemaal niks. Maar dat lijkt dan dus een blokken probleem te zijn. Misschien hebben de originele blokken per ongeluk wat vet/olie gehad. Ga die binnenkort even vervangen en kijken of het dan ok is. De remmen upgrade blijft dus nog even uit.

Stuurpen
Ben dus van de standaard pen (50mm) naar een 80mm gegaan en het stuur 2cm smaller. Rij hier nu aantal weken mee rond en bevalt prima. Mijn thuis parkoers is Dorst en dat heeft best wat bochtjes, maar dat gaat heerlijk zo.


Al met al bevalt hij dus goed voor in NL :-q Kan niet wachten om hem de Ardennen en Alpen in te jagen. Daar komt hij misschien nog meer tot zijn recht :-D
Noordbiker
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 0
Lid geworden op: do 9 mei 2019, 00:10

Ik heb er ook 1 gekocht, eveneens in maat M (ondanks dat ik 1,87m ben). Krijg em later deze maand bezorgd. Meteen maar voor de Nederlandse trails, net als jij, de Racing Ray/Ralph combi aangeschaft. Benieuwd naar levensduur van de linkage lagers. Mijn vorige low-budget Canyon, een Yellowstone hardtail, had overigens ook hele goedkope remmen die het niet deden...
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

Het vorige model aluminium Neuron heeft de lager net zo exposed als in deze uitvoering. Ik reed daar 2 jaar in alle omstandigheden mee en als je na een enorme baggerrit gewoon je fiets schoonmaakt is er niets aan de hand.. Ik heb ze 1 keer opnieuw ingevet en thats it. Het frame zelf begaf het eerder dan de lagers :tong
Plaats reactie