...naar deze

Na ongeveer alles aan mijn Prophet verbouwd te hebben wat er aan verbouwd kan worden heb ik besloten dat het toch maar eens tijd was voor iets anders. Ik wilde toch een frame dat echt gemaakt is voor 27,5" wielen, iets meer veerweg en vooral een betere zitpositie. Toen kwam dit frame voorbij met een aantrekkelijke prijs. Na wat vissen naar informatie over de specs die in eerste instantie een beetje onduidelijk waren heb ik de gok gewaagd en het frame besteld.
Ondertussen had ik me ingeschreven voor de Singletrack Trailtoer en hoopte ik alles op tijd in elkaar te kunnen zetten. Dat was bijna gelukt. Gelukkig checkte ik de middag voor de Trailtoer nog even of de slag van m'n demper wel klopte. Dat bleek niet zo te zijn. Oeps. Alles dus weer teruggezet naar de Prophet. Dat ging eigenlijk heel makkelijk. Goed dat ik de leiding van de achterrem nog niet had ingekort. De rest kon eigenlijk zo over. Alleen een nieuwe derailleurkabel en klaar. Dus nog even niet op de Axevo rijden dan maar.
Eerst op zoek naar een passende demper die ik na wat speuren op Marktplaats vond. Omdat ik het gewoon niet kan laten heb ik die gelijk wat aangepast en de lengte en slag met 8mm ingekort. Achter heb ik nu 144 mm veerweg en voor 140. Zoals hij nu is voelt het echt aan als een fiets waarmee ik alles kan wat ik wil. Lekker rijden in Nederland, Limburg of de Ardennen maar ook in Frankrijk de bergen in.
Het frame werd zonder decals geleverd. Ik heb uit een pdf het logo van Axevo gekopieerd en dat bij een stickerboer laten snijden. Beetje dom, ik had niet goed gekeken en een semi-permanente kleur uitgekozen. Maar elk voordeel heb ze nadeel, dus als ze eraf donderen heb ik een goede reden om nieuwe te laten maken. Misschien dat ik dan matzwart probeer. Of zo'n kekke hologram-kleur.
De pluspunten
- Het Axevo frame weegt 1935 gram (volgens de QA-sheet van fabrikant Bematrix die in de doos zat)
- Ik zit echt lekkerder omdat het net iets langer is
- Hij voelt snel aan
- Interne kabels zien er mooi uit
- Een 2.4 band past er makkelijk in
De minpunten
- De demper weegt een halve kilo
- Kabelrouting is nog niet helemaal optimaal. De derailleurkabel maakt wat strakke bochten langs het bracket. Misschien dat ik dat nog aan ga passen door deels de route van de voorderailleur te kiezen die er toch niet is. Dat soort details zijn bij de bekende merken echt beter doordacht
- Interne kabels zien er vooral mooi uit maar of het praktisch is?
- Brake jacking zal niet beter zijn want de Axevo is eigenlijk ook een veredelde single pivot met wat extra draaipunten boven de as
- BB92 bracket gaat als ik het zo lees vast en zeker een keer herrie maken. Dat zien we dan wel. Misschien dan een geschroefde BB92 unit erin?
- Ten opzichte van de Prophet is er minder te customizen. Een angleset past niet. Niet meerdere punten voor bevestigen van de demper.
Op mijn verlanglijstje:
- Offset bushings om hem iets lager en slacker te maken zijn al besteld
- Een set remmen met meer bite dan de Juicy 7's die nog origineel van de Prophet komen
- Dropper met maximale drop in de juiste maat met interne kabel
- 150mm veerweg voor want meer is uiteraard altijd beter
- Iets kortere, zwarte stuurpen
- Een mooier passende top-cap op het balhoofd
- Geen wit zadel
- etc. etc.