Neuron 9.9 (2017) Foto's p4

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Afgaande op andere ervaringen van forummers komt dat wel goed.
Spannender is hoe lang het gaat duren en of je nog eenzelfde achtervork kunt krijgen... :wink:

Succes met de afhandeling!
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

Een aantal fietsmaten hebben ook ervaring met dit soort garantiegevallen en dat werd door Canyon steeds netjes afgehandeld.
Ik ben inderdaad wel benieuwd of ze nog wat hebben liggen en wat ze gaan doen als dat niet zo is. Reparatie zit ik niet zo op te wachten eigenlijk. Maar ik heb het vertrouwen dat dit uiteindelijk goed opgelost gaat worden, op wat voor manier dan ook.

Hoe lang het gaat duren vind ik wel de meest vervelende. Dat barrel waar ik nu op rijd is voor een paar korte ritjes nog wel leuk, maar als het nostalgische gevoel eraf is gaat het snel vervelen denk ik. Daarnaast is hij niet voor niets een keer vervangen.
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

Kleine update.

Eerste reactie van Canyon was dat het frame onder garantie vervangen wordt en ze bouwen hem ook nog voor me om. Helemaal top dus. Het nieuwe frame is ondertussen al in Eindhoven en de ombouw staat ingepland voor volgende week. Ik heb met mails het proces vertraagd (reactietijd van Canyon is 2 werkdagen) en ik heb mijn bikeguard weggegooid dus het had nog veel sneller gekund.

Frame is overigens netjes dezelfde kleur. Ik zit nu op een nieuwe bikeguard te wachten en dan kan ik hem opsturen. Ik vind dat het heel netjes wordt afgehandeld. Door de reactietijd op de mails gaat het voor mijn gevoel allemaal heel traag, maar uiteindelijk is zal uiteindelijk hooguit 4 weken zijn. Wat dus makkelijk 3 weken had kunnen zijn.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13037
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ik ken een merk dat daar iets van kan leren :bier: :-q
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Ik ook. Helaas...

Misschien wat trage reactietijd maar ik vind dat ze dit geweldig oplossen; nieuw frame leveren én de boel ook nog eens voor je ombouwen is een topservice die je niet zo vaak ziet :-q
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4130
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Jan Willem schreef: wo 10 april 2019, 14:24 Ik ook. Helaas...

Misschien wat trage reactietijd maar ik vind dat ze dit geweldig oplossen; nieuw frame leveren én de boel ook nog eens voor je ombouwen is een topservice die je niet zo vaak ziet :-q
Dat opbouwen hoort bij de garantie als je een complete fiets koopt.
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Kan me geen geval herinneren dat ze dit ook daadwerkelijk doen maar misschien zijn er meer merken / LBS die dit gewoon zonder discussie doen.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4130
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Jan Willem schreef: wo 10 april 2019, 14:43 Kan me geen geval herinneren dat ze dit ook daadwerkelijk doen maar misschien zijn er meer merken / LBS die dit gewoon zonder discussie doen.
LBSen die daar geld voor rekenen belazeren hun klant. Het is bij wet geregeld. Als je TV onder garantie wordt gerepareerd betaal je toch ook geen arbeidsloon?

Maar: dit kan in Duitsland anders zijn.
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

LBS hier doet het ook heel netjes. Een fietsmaat had zijn aluminium Giant Anthem in twee stukken geknakt en kreeg daar ook een nieuw frame voor. Dat was alleen een andere kleur dus en de LBS heeft naast de ombouw van onderdelen zelfs de stickers op de vork gewisseld naar de nieuwe kleur.

Algemene voorwaarden van Canyon zegt onder andere het volgende in hoofdstuk 7:
(4) De wettelijke garantietermijn bedraagt twee jaar vanaf het moment van levering. Bij gebruikte goederen, onderzocht en onderhouden volgens de werkwijze van de fabrikant, bedraagt de garantietermijn een jaar, in het geval de klant de eerste koper is.

(5) Bovenop de wettelijke vrijwaring verlenen wij vanaf modeljaar 2008 onze klanten vrijwillig een garantie van in totaal 6 jaar vanaf de leverdatum (voor eerdere modeljaren 5 jaar) op Canyon-frames, Canyon-vorken van de race- en triatlonvoertuigen, alsmede op mountainbikeframes, telkens met uitzondering van lagers en schokdempers, alsmede beschadiging van de lak/anodisatie.

(6) Zonder beperking van de wettelijke vrijwaringrechten van de klant gelden de volgende aanvullende voorwaarden voor de garantie die wij vrijwillig hebben verleend:

(iv) Onze garantieprestaties omvatten geen verdere prestaties (zoals de kosten voor montage en transport) en eventuele aanvullende montage- of materiaalkosten ten gevolge van een tussentijdse wisseling van modellen. In het kader van onze vrijwillige garantie is de klant verantwoordelijk voor deze kosten.
Als je dus na 2 jaar je frame knakt dan mag je zelf de kosten voor transport en ombouw ophoesten, maar je krijgt wel een nieuw frame. Wil je die ombouw kosten niet, dan moet je dat zelf doen.

Ik dacht het proces even te versnellen door het zelf te gaan doen. Hier gingen mijn mails over. Uiteindelijk dus niet zo gedaan en daardoor duurt het alleen maar langer.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ze melden een hoop niet. Officieel zouden ze bijvoorbeeld 10 jaar lang hetzelfde frame op voorraad moeten houden. Dus 'tussentijdse wissel van model' kan helemaal niet binnen de garantieperiode. Maar goed, daar houdt vrijwel geen enkel merk zich aan.

Daarnaast meldde de Baron het al: ze zijn ook verplicht de ombouw te betalen, in ieder geval de eerste 2 jaar, maar eigen de gehele 'te verwachte levensduur' van het frame. Ze schrijven het wel heel gluiperig op.

Maar wederom, ook dat doet nauwelijks een ander merk.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

Ik ben niet zo thuis in die wetten en verplichtingen. Wat ik wel weet is dat Canyon zich aan zijn eigen voorwaarden houdt en dat is wel zo duidelijk. Dat van het zelf opdraaien voor de kosten houden ze zich ook aan. Een maat heeft net zijn carbon Exceed frame terug die voor de 2e keer gescheurd/gebroken was. De eerste keer binnen 2 jaar en nu dus daarbuiten. Eerste keer was het gratis en kreeg hij zelfs een frame te leen tijdens de reparatie. De laatste keer heeft hij hem zelf omgebouwd.

Uiteindelijk houden ze zich bij Canyon aan wat ze in hun voorwaarden beloven en krijg je zonder gezeur een nieuw frame. Duidelijk en goed geregeld, dus mij hoor je niet klagen.
Gebruikersavatar
CC-Rider
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1463
Lid geworden op: zo 30 oktober 2011, 21:50
Mijn mountainbike: 34-18 of 27.5x4.5

Netjes geregeld van Canyon. Ik heb inmiddels ervaring met de garantie afwikkeling van Kona en Nicolai. Wat me altijd bevreemd heeft is dat veel merken alleen de eerste eigenaar garantie geven. Dat is uniek, op een auto heb je tenslotte ook twee (of meer) jaar garantie vanaf de datum eerste in gebruikname. Als je als tweede eigenaar de factuur hebt krijg je bijvoorbeeld bij Nicolai wel garantie. Overigens zie je overal een soort van vertragingstactiek. Aantonen van eigenaarschap middels de rekening, fototje van de schade en foto van opgebouwde fiets, dan discussie of je zadel niet te hoog heeft gestaan etc. Duurt meestal even, maar dan heb je ook wat.
***** Frequent Flyer, ride with a fat smile *****
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

baron062 schreef: wo 10 april 2019, 16:28
Jan Willem schreef: wo 10 april 2019, 14:43 Kan me geen geval herinneren dat ze dit ook daadwerkelijk doen maar misschien zijn er meer merken / LBS die dit gewoon zonder discussie doen.
Maar: dit kan in Duitsland anders zijn.
Canyon richt zichzelf overduidelijk op de NL-markt. Dus NL-wetgeving :)

https://blog.iusmentis.com/2010/12/09/o ... site-zich/

Let op, hiermee zeg ik niets over je andere opmerking dat de LBS/leverancier de volledige kosten tijdens de volledige garantieperiode moet dragen. Daarvoor ken ik de voorwaarden van de leverancier(s) niet goed genoeg :)
futura
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 370
Lid geworden op: zo 28 december 2014, 19:57
Mijn mountainbike: Canyon Neuron CF 9.0 2019 Stealth

Ook mijn Nerve AL 9.0 uit 2016 was gescheurd op exact dezelfde plek.
Dus ook op de recentere modellen blijft de las bij de chainstay een zwakke plek.

De service en garantie van Canyon zijn goed, al duurde het bij mij wel 6 maanden.
Dikke pech omdat 27.5 niet meer leverbaar was in de maat L.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

futura schreef: vr 12 april 2019, 18:51 De service en garantie van Canyon zijn goed, al duurde het bij mij wel 6 maanden.
Dikke pech omdat 27.5 niet meer leverbaar was in de maat L.
Kapitein Iglo!

Wat zei je ook al weer? :winkie:
Kapitein Iglo schreef: wo 10 april 2019, 14:24 Ik ken een merk dat daar iets van kan leren :bier: :-q
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie