Verslag mtb-weekend Harz
Vrijdag 5-10
Afgelopen weekend afgereisd naar het Harz gebergte in Duitsland.
Na de auto vol geladen te hebben met 1 fiets en alle benodigde spullen, hebben wij andere 3 fietsen achterop geknoopt met behulp van een drager.
Foto 05-10-18 10 04 35 by
Arjan Gotink, on Flickr
Foto 03-10-18 17 41 21 by
Arjan Gotink, on Flickr
Voor het verblijf hebben wij een Air B&B gehuurd in het dorp Braunlage, dit dorp ligt redelijk centraal in het gebergte. In het centrum vertrekken diverse mtb-routes. Aan de rand van het dorp zijn ook liften naar boven voor de down Hill fanaten.
Na aankomst gauw de spullen uitladen, fiets in elkaar zetten en opstappen voor een rondje dorp ter verkenning. Tijdens het fietsen moet je uiteraard goed drinken, daar weten de Duitsers wel raad mee:
Foto 05-10-18 16 56 44 by
Arjan Gotink, on Flickr
Zaterdag 6-10
Na het ontbijt, goed warm aangekleed want het was fris buiten.
Bij de lokale VVV nog even een kaart gehaald met de MTB-routes in de omgeving om vervolgens te vertrekken richting de bossen.
Voor vandaag stond een route van +/- 50km op de planning.
De route startte met een pittige klim over paden overgroeid met wortels, in mijn hoofd klinkt de gedachte: yess dat begint goed;)
De route ging over in wat rotsachtige paden richting Elend, om vervolgens af te buigen naar Schierke.
De Paden vol met grove stenen liepen parallel aan een klein riviertje, wat zorgde voor een mooie serene omgeving. Net voor Schierke buigt de route af richting de Erdbeerkopf, pittige klimmetje en mooie afdaling over wortels en stenen.
PHOTO-2018-10-07-17-05-16 by
Arjan Gotink, on Flickr
Foto 06-10-18 11 12 48 by
Arjan Gotink, on Flickr
De klim richting Brocken verschijnt op de borden, en al gauw staan wij aan de voet van de Brocken zelf. Voor de omgeving is de klim relatief berucht en wordt dan ook niet over geslagen.
De klim meet ong 5,5km in lengte en gemiddelde stijging van 10%.
Bovenaan een flinke bak soep met worst en even genieten van het uitzicht.
Foto 06-10-18 13 00 32 by
Arjan Gotink, on Flickr
Foto 06-10-18 13 01 44 by
Arjan Gotink, on Flickr
PHOTO-2018-10-06-16-09-47 by
Arjan Gotink, on Flickr
Na de afdaling van de Brocken tussen alle dagjes mensen, werd de route vervolgd richting de Königsberg en de Wurmberg. Dit deel was relatief saai, lange zandpaden klimmen en afdalen, weinig uitdaging.
Savonds in het dorp hebben wij ons te goed gedaan aan een flink stuk vlees met bier!
Zondag 7-10
De route voor vandaag begon met een kleine klim en een snelle afdaling richt Oderberg een klein dorpje verderop. Vlak voor Oderberg startte een flinke klim, met flinke percentages,wortels en rotsen werd de fiets in de nek gelegd om gestaagd naar boven te stampen.
PHOTO-2018-10-07-17-05-17 by
Arjan Gotink, on Flickr
Na een kopje koffie bij een prachtige tent stapten we weer op om te verdwijnen in de mist.
Op de 16km marker werden we verrast met een prachtig uitzicht over een bergmeer.
Foto 07-10-18 11 56 00 by
Arjan Gotink, on Flickr
Vanaf dit moment werd de route een stuk uitdagender en de glimlach op mijn gezicht steeds groter!
De paden werden rotsiger en smaller, het tempo ging flink omhoog en De mate van techniek werd naar een ander niveau getild, met een blije bakkes als gevolg:)
Foto 07-10-18 12 11 49 by
Arjan Gotink, on Flickr
Foto 07-10-18 12 10 00 by
Arjan Gotink, on Flickr
Hier en daar wat kleine crashes en kleine montages is er eigenlijk vrij weinig kapot gegaan.
Althans tot nu toe..
Via de westzijde komen wij weer bij de Sankt Andreasberg in de buurt, en een blik om de route geeft aan dat wij de pittige klim van vanmorgen ook moeten afdalen, een klein geluksprongetje wordt gemaakt!
Bovenaan de afdaling, zadel naar beneden en gaan!
Na een paar honderd meter in de afdaling maak ik een fikse fout en wordt ik over het stuur gegooid doordat mijn voorwiel achter een steen tot stilstand komt.
Mijn handen voelen over mijn lichaam, en vlak erna schreeuw ik ‘niks aan de hand, ben okee!
Gelukkig niks kapot, behalve mn ego.
Via een omweg wordt de route vervolgd richt Braunlage, om na +/- 50km in de benen een klim te starten van ruim 30min. Pffffffff
De afdaling gaat hard naar beneden, richting het dorp.
Op weg naar het bier en de burgers.
Al met al een mooi weekend! De plannen voor volgend jaar zijn al gemaakt!
nog wat extra pics:
PHOTO-2018-10-07-17-05-14 by
Arjan Gotink, on Flickr
Foto 07-10-18 12 21 14 by
Arjan Gotink, on Flickr
Foto 06-10-18 11 13 17 by
Arjan Gotink, on Flickr
Foto 06-10-18 13 00 32 by
Arjan Gotink, on Flickr