Merida E-Onesixty 900 - weer in Piemonte p.34

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Volgens mij komt er zelfs iets veel mooier voor terug, liggen nu al een paar dikke kombochten heel dicht op elkaar.

Maarre, hoe kan je in hemelsnaam nu je accu vergeten? Of fiets jij zonder ondersteuning naar Dorst toe? (In dat geval respect, heb ooit 1x door de motor heen moeten trappen en dat was geen lolletje)
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ben benieuwd naar het nieuwe stuk, klinkt iig goed :-q

Dorst is me te ver (bijna 25km enkel) om op de fiets op en neer te rijden, dus ik zat in de auto terwijl de accu nog thuis aan de lader hing... :D

Overigens valt dat trappen zonder ondersteuning nog wel mee, het is meer het gewicht (en deze tractorbanden) wat tegen je gaat werken als de motor niet meehelpt. Een Bosch schijnt wat meer weerstand te geven, maar daar heb ik zelf nooit op gefietst.
Ben weleens naar de LDD gefietst (12km) zonder de ondersteuning te gebruiken, dat gaat nog best goed. Zolang het vlak is... :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Kalfonske
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 230
Lid geworden op: vr 10 juli 2009, 22:29

Staat ‘m goed de nieuwe vork met de passende kleur stickers :-q

Hoe los je het op met de remschijf ? Misschien met een shimano 180 mm adapter ?
Kom je dan geen 3 mm te kort met een 203 mm schijf
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

Er bestaan ook +43mm adapters :)
Kalfonske
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 230
Lid geworden op: vr 10 juli 2009, 22:29

:( zit verkeerd te lezen , terug naar deze mooie upgrade
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Heel mooi :-q
Waar woke is, is vuur
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Gisteren niet in de gelegenheid te fietsen, vandaag opgestaan met koppijn... het zal toch niet een fietsloos weekend worden?! :((
Nee dus, ik heb gewoon de Merida gepakt en vanwege de koppijn mocht ik van mezelf vandaag het rondje (LDD) op standje "trail" doen in plaats van eco wat ik normaliter gebruik :)

Gevaarlijk, beviel veel te goed :D
Gelukkig ging het met de koppijn ook de goede kant op, na de rit zelfs grotendeels weg. En ik had de camera meegenomen voor wat betere plaatjes dan die telefoonrommel...

De kinderstand:
Afbeelding

Volwassenstand:
Afbeelding

De M van Merida maar ook de eerste letter van de naam van mijn vriendin :)
Afbeelding

Cockpit, de gps-houder zit er nog op van de Alpenweek:
Afbeelding

Afbeelding

En in die Alpenweek is ook de hendel van de steekas wat verbogen:
Afbeelding

De DVO bevalt trouwens erg goed, vorige week ben ik ermee in Amerongen en Leersum geweest en ook daar geen klachten :-q
En de nieuwe "Harry Slinger" op Amerongen was zeker de moeite waard, erg leuk stukje geworden!
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Al weer even geleden dat ik hier wat gepost heb...

In de tussentijd ben ik verhuist, en waar ik me eerst moest behelpen met een te vol, koud, vochtig en tochtig schuurtje heb ik nu een heuse garage ter beschikking. I'm a happy man! :D (niet alleen daarom trouwens)
Overigens is zo'n garage ook sneller vol dan ik eigenlijk wil maar een stap vooruit is het zeker.

Na een kleine 3.000km is het tijd voor wat uitgebreider onderhoud aan de Merida en daar heb ik nu ook lekker de ruimte voor.
M'n OneUp dropper is weg geweest voor een garantiedingetje maar nog steeds niet terug gemonteerd. De achterremleiding loopt al sinds het begin niet mooi, omdat ik de remmen li/re gewisseld heb en het wordt hoog tijd dat eens te verfraaien. Bij beide klusjes moet ik aan de interne kabelgeleiding prutsen, en dat heb ik een beetje uit zitten stellen :oops: :D
De remmen ga ik natuurlijk ook ontluchten na die actie, ben benieuwd naar de kleur van de remolie... bij de eerdere ontluchting was die van de achterrem behoorlijk grijzig ipv "helder Shimano rood".

Daarnaast staan er nieuwe wieltjes klaar -een setje Hope W35's met rode naven- en ligt er een verse Magic Mary op de plank. Twijfel nog of ik die meteen monteer als ik toch met de nieuwe wielen bezig ben of dat ik de Minion (achter) nog wat verder op rijd. Als die dan echt aan vervanging toe is gaat de MM voorop en de voorste DHR verhuist dan naar achter.
(Enige reden voor die MM in plaats van weer een Minion was de prijs, Maxxis is eigenlijk veel te duur... Over die DHR's ben ik verder zeer tevreden).

Om bij de kabels te kunnen moet de motor er onderuit. Geen hele grote klus, drie stekkertjes en zes bouten loshalen. Twee van die bouten zitten echter verscholen achter het kettingblad, dus dat moet er ook af.
En dan ligt "het hulpje" op de werkbank... non-drive side, waar de stekkertjes zitten:
Afbeelding

En de andere kant, voorblad is eraf, crankarm ook, de chainguide is blijven zitten want ik heb geen tool voor de lockring van de spider. Beide crankarmen gebruiken dezelfde bevestiging als de losse arm van een HT2 crankstel, met de twee klemboutjes. In theorie zou je twee linker armen van een normale crank kunnen gebruiken, alleen zit je dan met verkeerde pedaalschroefdraad aan de driveside :-)
Afbeelding

Frame zonder motor en accu is toch wat kaal :D
De derailleur buitenkabel bestaat uit drie delen, twee stukken standaard kabel met een stukje (Jagwire?) "skeleton" ertussen om de scherpere bochten te maken. Functioneert goed, maar echt handig is het niet als de boel vervangen moet worden.
Afbeelding

De drivetrain ziet er nog aardig goed uit en geeft ook nog geen problemen dus ik rijd nog even door met de huidige spullen. Het voorblad is een stalen narrow-wide (34t), icm een XT 11-46 cassette en ik wissel een Sram en een KMC (de originele) ketting af.

De Merida bevalt me nog steeds super, het (stuur)karakter past echt goed bij wat ik prettig vind.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Interessant.
Doet me denken aan de tijd dat ik aan brommertjes sleutelde :D
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Mooi klusje - blijf maar foto's maken, altijd leuk om te volgen!
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Will do :)

Vandaag de kabels netter gelegd. Wat een gepruts met die interne kabelloop, doe mij maar gewoon alles buitenlangs.
Maar goed, het zit nu wel beter en de OneUp dropper zit er ook weer in. Die was onder garantie weg geweest, in de tussentijd zat er een Gravity Dropper in met de kabel langs de bovenbuis getie-rapt.

Afbeelding

Afbeelding

Daarna de remmen nog even aangepakt. De olie van de achterrem was wat grijzig, die heb ik volledig vernieuwd. Voor alleen even ontlucht, die olie was nog mooi "Shimano-rood" :)
Afbeelding

Afbeelding

Nog te doen het frame eens goed schoonmaken, oude plakresten verwijderen en nieuwe bescherming plakken.
Dan de motor er weer onder schroeven en de cassette overzetten op de nieuwe wielen. Schijven worden nieuwe Formula's, ivm overstap van centerlock naar zes boutjes.

Twijfel nog of ik de draaipunten van de achtervering zal loshalen om de lagers te checken. Alles lijkt nog goed, en dan hou ik vaak de "if it ain't broke don't fix it" regel aan :-D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Inderdaad doet het mij ook een beetje denken aan brommertje sleutelen, wel leuk werken aan iets want onbekenders als dit denk ik?
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dat valt wel mee, aan de motor doe ik niks behalve (de)monteren.
En de rest is hetzelfde als bij een analoge bike.

Hij is alleen wat zwaarder om in de werkstandaard te tillen :-{ :D

Het blijft maar een fiets, niet echt vergelijkbaar met aan een versnellingsbak of een zestienkleps cilinderkop fröbelen.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Weinig tijd (thuiswerken...) maar toch even snel wat geprutst.
Ik had al een paar maanden geleden nieuwe wielen gekocht, die stonden al die tijd in de opslag maar mogen nu de fiets in. Het zijn een paar Hope Fortus 35's, dus met 35mm brede velgen en Pro4 naven. Het alu freewheel ga ik vervangen door een stalen exemplaar om overmatig invreten door de cassette te voorkomen. Met al die extra power... :D

Omdat Hope de schijven met boutjes monteert en mijn oude wielen centerlock zijn moesten er ook nieuwe schijven komen. Nog even getwijfeld over een paar floating blingbling schijven, maar €50,- voor een schijfje is me gewoon te zout. Nu een paar schappelijk geprijsde Formula's gescoord, een fractie dikker dan normaal wat imo alleen maar goed is als het in de Alpen lang naar beneden gaat (zou het nog doorgaan dit jaar, de geplande zesdaagse trektocht in de Haute Maurienne... :-{ ).

Nog tape plakken, bandjes erop en dan de fiets in. Ik twijfel nog een beetje of ik er goed aan heb gedaan de rode naven te kiezen maar we zijn al bij het point of no return wat dat betreft :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De oude wielen hebben DT 350 boost naven, plain spaken en 37mm Alex velgen. Zit nog een beetje te brainstormen wat ik daarmee wil.
Als wielset verkopen, maar afgezien van de naven zijn het niet echt wielen die je snel als upgrade zou kiezen. Of de naven eruit knippen en er een paar leuke 29er velgen omheen laten vlechten... Chinees carbon?
Het voorwiel is 32 spaaks, achter 36. Ik snap de redenering erachter wel gezien de montage in een zware e-mtb, maar doorgaans kies je voor en achter een gelijk aantal spaken.
Maar goed, kan er nog zo lang over nadenken als ik wil :-D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Dat lijken me nou bij uitstek geschikte E-bike wielen. Tuff, heave as f**k, breed en duurzaam (met stalen body idd).

Gewicht maakt dan toch weinig uit. Staat mooi dat setje denk ik.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Plaats reactie