Merida E-Onesixty 900 - weer in Piemonte p.34

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Marco79 schreef: do 15 november 2018, 18:16 Sowieso het rijden op een fully t.o.v. een hardtail vergt al gewenning. Eerder met mijn Canyon had ik ook regelmatig last van pedalstrikes. Temeer de demper natuurlijk ook inveert.

Misschien dat bij jou deze aanpassingen inderdaad in de marge vallen, en heeft dit te maken met het verschil in lengte tussen ons. Maar een halve cm in "de benen" maakt voor mij wel een groot verschil, wil ik mijn benen niet opblazen tijdens een rit.
Bijvoorbeeld sinds ik met flats rij, kan ik met mijn XT trail SPD`s geen houding meer vinden voor mijn voeten. Het voelt dan als een compromis.
Met flats merk ik dat ik al ver op de buitenkant van het pedaal zit. Een kleinere q-factor (wat je volgens behaalt door smallere pedalen te nemen) zou voor mij persoonlijk niet fijn zijn. Hetzelfde geldt eigenlijk voor de hoogte van de vork.
Verschil in lengte tussen jullie? Paul is niet de allergrootste persoon die ik ken - 5mm meer of minder is voor jou waarschijnlijk relatief gezien een kleinere verandering dan voor hem?

Ik ben 1.92, en rij met 170mm pedalen op de MTB en 172,5 op de graveler. Voorheen had ik 175mm. Ik merk maar weinig verschil. Ik heb dus vrij lange stelten.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Het zal vooral persoonlijk zijn in hoeverre je gevoelig bent voor kleine veranderingen. Zelfs bij profs schijnen er bij te zijn die elke minieme verandering opmerken terwijl anderen daar veel minder gevoelig voor zijn.

Ik rijd al fully en hardtails naast elkaar sinds 1999. Toen kocht ik een (overjarige en afgeprijsde) Cannondale Super V omdat een fully erbij me wel leuk leek... Moet zeggen dat de grootste gewenning telkens is als ik op de hardtail stap, dat stuitert dan ineens weer zo... :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1468
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

Kapitein Iglo schreef: do 15 november 2018, 18:21 Verschil in lengte tussen jullie? Paul is niet de allergrootste persoon die ik ken - 5mm meer of minder is voor jou waarschijnlijk relatief gezien een kleinere verandering dan voor hem?

Ik ben 1.92, en rij met 170mm pedalen op de MTB en 172,5 op de graveler. Voorheen had ik 175mm. Ik merk maar weinig verschil. Ik heb dus vrij lange stelten.
Eens wat betreft het relatieve verschil t.o.v. lengte. Ik doelde er meer dat Paul wellicht door zijn geringere lengte minder moeite heeft met een “krappere” fiets dan dat ik dat heb met mijn logge lijf. Ik zal wel “gezegend” zijn met een overgevoelig gestel. :lol:

kermit schreef: do 15 november 2018, 18:27 Ik rijd al fully en hardtails naast elkaar sinds 1999. Toen kocht ik een (overjarige en afgeprijsde) Cannondale Super V omdat een fully erbij me wel leuk leek... Moet zeggen dat de grootste gewenning telkens is als ik op de hardtail stap, dat stuitert dan ineens weer zo... :D
Hah tja met een hardtail moet je ineens actiever op het zadel zijn. Een fully filtert een hoop weg en helpt ook mee met “smokkelen”. Oftewel een luiere manier van fietsen wordt minder lomp afgestraft.
“Old, not obsolete”
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Recentelijk weer een kleine upgrade gedaan aan de Merida, met plaatjes ter verduidelijking :)
Shimano heeft meerdere "e-bike groepen", allemaal onder de noemer STEPS (Shimano Total Electric Power System). De 8000 is de topuitvoering die meestal op mtb's gebruikt wordt. De switch voor de motorstanden is dan uitgevoerd als een dubbele trigger, gelijk aan de Di2 shifters. Werkt perfect, maar het wordt dan onmogelijk om een trigger voor je dropper te monteren.

Aangezien ik de bediening van de dropper in het terrein belangrijker vind dan die van de motorstanden heb ik de motortriggers vervangen door een schakelaar met twee knoppen. De compactste optie daarvoor komt uit de STEPS 7000 groep, die pas kort op de markt is en daar heb ik op gewacht om deze aanpassing te doen.

Dus ik ben van deze setup...
Afbeelding

Naar deze gegaan:
Afbeelding

Ik heb de switch iets naar onderen gedraaid, omdat het schakelen naar een sterkere ondersteunings-stand belangrijker is dan terug en zo ligt de belangrijkste knop het best onder handbereik. De praktijk zal leren of het zo goed zit of dat er nog wat gefinetuned moet worden.
Hoe dan ook heb ik nu weer een trigger-remote voor de dropper, hoef ik ook niet meer te wennen na een paar ritjes op de Snowdon :)

Jammer genoeg was de kabel aan deze schakelaar te kort om door het stuur te leiden, inschattingsfoutje van ondergetekende :(
De kabel moet namelijk eerst naar links onder het handvat, waar het gat zit om het stuur in te gaan. En ik had daar geen rekening mee gehouden en dacht dat een kabel van 400mm wel lang genoeg was bij een 760mm stuur... (het display waar hij heen moet zit pal naast de stuurpen). Vandaar de rubber geleiders om het stuur.
Eens kijken of ik in de toekomst alsnog de 700mm lange versie koop of het zo laat zitten.

Oja, en voor de oplettende fanatiekeling: dat extra kabelstellertje in de dropperkabel? Dat is om wat extra kabellengte te krijgen zonder dat ik aan de interne kabel hoefde te werken. Want dan moet de motor er weer onderuit...

Overzichtje van de aanpassingen die ik na aanschaf van de Merida gedaan heb:
- XT tweezuiger calipers vervangen door vierzuigers.
- XT shifter en achterderailleur vervangen door GX.
- kortere cranks.
- Minion achterband vervangen door Rekon en tubeless gemaakt.
- velgstickers grotendeels verwijderd.
- originele Merida 120mm dropper vervangen door OneUp 150mm.
- 8000 modeswitch vervangen door 7000 versie.
- originele grips vervangen door Ergons.
- originele zadel vervangen door een Fabric.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Ziet er veel opgeruimder uit ook zo, en kan me voorstellen veel fijner in de omgang. :-q
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Zou zo'n kabel van binnen niet gewoon uit een paartje koperkabels bestaan? Kan me niet voorstellen dat je hem niet gewoon in het midden kunt doorknippen en dan 10cm kunt verlengen op het gedeelte wat toch in je stuur zit! :D
Waar woke is, is vuur
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Neenee, op een fiets van 5 mille ga ik niet zelf draadjes aan mekaar knopen. Het zit nu ook netjes met drie geleidertjes, bij heel veel e-bikes lopen de draadjes langs het stuur. Ik wacht even af of het me gaat storen en zo niet laat ik het zo.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

kermit schreef: di 15 januari 2019, 16:36 Neenee, op een fiets van 5 mille ga ik niet zelf draadjes aan mekaar knopen. Het zit nu ook netjes met drie geleidertjes, bij heel veel e-bikes lopen de draadjes langs het stuur. Ik wacht even af of het me gaat storen en zo niet laat ik het zo.
Tja, een smak geld neerleggen voor een langer kabeltje en nog iets onverkoopbaars in je schuur hebben liggen is ook weer zoiets :lol:
Waar woke is, is vuur
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Uit betrouwbare bron (e-mtb forum... ;-)) weet ik dat er veel gebruikers van de 8000 triggers zijn die graag een paar 7000 knopjes in de plaats willen. Dus dat onverkoopbaar zal meevallen.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8042
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

E-mtb forum, u heeft een link?
Kalfonske
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 230
Lid geworden op: vr 10 juli 2009, 22:29

Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29965
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

kermit schreef: di 15 januari 2019, 16:36 Neenee, op een fiets van 5 mille ga ik niet zelf draadjes aan mekaar knopen. Het zit nu ook netjes met drie geleidertjes, bij heel veel e-bikes lopen de draadjes langs het stuur. Ik wacht even af of het me gaat storen en zo niet laat ik het zo.
Feitelijk ga je solderen aan een kabeltje van een paar tientjes, dus niet overdrijven :winkie:
(Op deze manier kan je ook geen band wisselen, wat dan weer in tegenspraak is met alles wat je al gedaan hebt, incl. de desbetreffende schakelaar vervangen :wink: )
Jammer dat je tegenwoordig zo'n eind uit de buurt woont, anders had ik het wel voor je willen doen :bier:
Maar zo zit het ook goed, en als je maar hard genoeg voorbij rijdt ziet niemand het. :wink:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 16 januari 2019, 02:08 Maar zo zit het ook goed, en als je maar hard genoeg voorbij rijdt ziet niemand het. :wink:
Ik denk dat dit 1 van de langzaamste fietsen van het forum is... Hij gaat max. 25 km/u :-{
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Precies! En alles wat ik toch sneller wil is extra hard werken! :D

Jurriaan: https://www.emtbforums.com/community/
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
superrob
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 324
Lid geworden op: zo 31 oktober 2010, 16:09
Mijn mountainbike: SJ FSR comp carbon, Enduro expert carbon , Turbo levo fsr, Turbo levo SL, Mondraker dusk

Ik heb die enorme knoppen om iets electronisch te bedienen nooit begrepen van Shimano. Daar is duidelijk nooit een product tester geweest die met een dropper rijdt.
Plaats reactie